Σ.Τ.Ε. 5288/2008
Η επιμέλεια των εργασιών συμπλήρωσης και υποβολής των δηλώσεων στο Κτηματολόγιο δεν ανατίθεται κατ΄ αποκλειστικότητα στους δικηγόρους
Αριθμός 5288/13-8-2008
ΤΟ ΕΙΡΗΝΟΔΙΚΕΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΘΕΜΑ: Η επιμέλεια των εργασιών συμπλήρωσης και υποβολής των δηλώσεων στο Κτηματολόγιο δεν ανατίθεται κατ΄ αποκλειστικότητα στους δικηγόρους
ΣΥΓΚΡΟΤΗΘΗΚΕ από την Ειρηνοδίκη Ευδοκία Αγγελή και τη Γραμματέα Ευαγγελία Καπετάνιου
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕ δημόσια στο ακροατήριό του στις 18 Ιουλίου 2008, για να δικάσει την υπόθεση μεταξύ των διαδίκων:
ΑΙΤΟΥΝΤΕΣ:
1. Νικόλαος Γεωργιλάς του Ιωάννη, κάτοικος Θεσσαλονίκης (Λεωφ. Νίκης 47)
2. Το Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, με την επωνυμία «ΔΙΚΗΓΟΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ», που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη (Δικαστικό Μέγαρο, 26ης Οκτωβρίου 4) και εκπροσωπείται νόμιμα από τον Πρόεδρό του Εμμανουήλ Λαμτζίδη (Α.Μ. 2339), οι οποίοι παραστάθηκαν μετά των πληρεξουσίων δικηγόρων τους Γεώργιο Αναγνωστόπουλο (Α.Μ. 1250) και Ηλία Αμανατίδη (Α.Μ. 3878).
ΚΑΘ΄ ΟΥ Η ΑΙΤΗΣΗ: Απόστολος Βάγιος, κάτοικος Τούμπας Θεσσαλονίκης (Αφων Εμμανουήλ 3), με τον οποίο παραστάθηκε η πληρεξούσια δικηγόρος Πολυξένη Ζάπογλου (Α.Μ. 2528).
ΠΡΟΣΘΕΤΩΣ ΠΑΡΕΜΒΑΙΝΟΝΤΕΣ (ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΑΙΤΟΥΝΤΩΝ):
1. Ιωάννης Μ. Κοτζαμανίδης (ΑΜ: 1551), 2. Ελευθέριος Γ. Μυλωνάς (ΑΜ: 449), 3. Γεώργιος Β. Κουτσός (ΑΜ: 4946), 4. Μαρία Γ. Κανοζίδου (ΑΜ: 498), 5. Παντελεήμων Β. Ραδίσης (ΑΜ: 2708), 6. Νικόλαος Σ. Αντωνιάδης (ΑΜ: 3984), 7. Κυριάκος Α. Νάνου (ΑΜ: 7447), 8. Χρήστος Δέλιου (ΑΜ: 1414), 9. Καλυψώ Γ. Γούλα (ΑΜ: 3611), 10. Ιωάννης Σ. Μακρής (ΑΜ:2399), 11. Γιάννα Γ. Παναγοπούλου (ΑΜ: 2428), 12. Χρήστος Μπακέλλας (ΑΜ: 3542), 13. Νικόλαος Ε. Βαλεργάκης (ΑΜ: 1967), 14. Φωτεινή Σ. Αχτσίδου (ΑΜ: 2012), 15. Ρωξάνη Μ. Κωστατζίκη (ΑΜ: 1858), 16. Γεώργιος Ε. Τσαραμπουλίδης (ΑΜ: 1652), 17. Θεόφιλος Σ. Κωνσταντινίδης (ΑΜ: 4713), 18. Περικλής Χ. Σκούφης (ΑΜ: 5921), 19. Σοφία Α. Μελανεφίδου (ΑΜ: 3229), 20. Χρήστος Η. Ράπτης (ΑΜ: 3657), εκ των οποίων ο 1ος εμφανίστηκε αυτοπροσώπως με την ιδιότητά του ως δικηγόρος, ο 5ος εκπροσωπήθηκε από τον πληρεξούσιο δικηγόρο του Ιωάννη Μ. Κοτζαμανίδη (ΑΜ: 1551) και οι λοιποί παραστάθηκαν με τον ίδιο ως άνω δικηγόρο.
Οι αιτούντες ζητούν να γίνει δεκτή η από 30 Ιουνίου 2008 (αρ. εκθ. κατ. 8495/2-7-2008) αίτησή τους, που απευθύνεται προς το Δικαστήριο αυτό, για όσους λόγους επικαλείται σ΄ αυτή.
Κατά την εκφώνηση της υπόθεσης από το σχετικό έκθεμα στη σειρά της και κατά τη συζήτησή της στο ακροατήριο, οι πληρεξούσιοι δικηγόρο των διαδίκων ζήτησαν να γίνουν δεκτά όσα αναφέρονται στα πρακτικά και στις έγγραφες προτάσεις που κατέθεσαν στο ακροατήριο.
ΜΕΛΕΤΗΣΕ ΤΗ ΔΙΚΟΓΡΑΦΙΑ
ΣΚΕΦΤΗΚΕ ΚΑΤΑ ΤΟ ΝΟΜΟ
Κατά τη διάταξη του άρθρου 682 Κ.Πολ.Δ τα δικαστήρια σε επείγουσες περιπτώσεις ή για να αποτραπεί επικείμενος κίνδυνος μπορούν να διατάξουν ασφαλιστικά μέτρα για την εξασφάλιση ή διατήρηση ενός δικαιώματος ή τη ρύθμιση μιας κατάστασης και να μεταρρυθμίζουν ή να τα ανακαλούν. Τα ασφαλιστικά μέτρα κατά τη διάταξη του άρθρου 683 Κ.Πολ.Δ διατάσσονται από τα μονομελή πρωτοδικεία, αν όμως η κύρια υπόθεση υπάγεται στην καθ΄ ύλη αρμοδιότητα των ειρηνοδικείων, διατάσσονται από αυτά, Περαιτέρω το άρθρο 731 Κ.Πολ.Δ ορίζει ότι το δικαστήριο δικαιούται να διατάξει ως ασφαλιστικό μέτρο την ενέργεια, παράλειψη ή ανοχή ορισμένης πράξης από εκείνον κατά του οποίου στρέφεται η αίτηση. Καθ΄ ύλη αρμόδιο δικαστήριο να διατάξει ασφαλιστικά μέτρα προσωρινής ρύθμισης κατάστασης προς εξασφάλιση ή διατήρηση νομίμως κτηθέντος δικαιώματος είναι κατ΄ αρχήν το μονομελές πρωτοδικείο, εάν όμως η κύρια υπόθεση υπάγεται στην καθ΄ ύλη αρμοδιότητα του ειρηνοδικείου, διατάσσονται απ΄ αυτά. Τέλος κατά την παρ. 3 του άρθρου 40 του Κώδικα περί Δικηγόρων ο οικείος Δικηγορικός Σύλλογος μπορεί να ζητήσει, με αίτηση που υποβάλλεται στο Ειρηνοδικείο κατά τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων, τη σφράγιση του γραφείου ή καταστήματος, όπου ασκούνται οι παράνομες ενέργειες, που προβλέπονται στις παραγράφους 1 και 2 του ιδίου άρθρου.
Επειδή κατά τις διατάξεις του άρθρου 40 παρ. 1 και 2 του Κώδικα περί Δικηγόρων πρόσωπο, το οποίο χωρίς να έχει την ιδιότητα του δικηγόρου, παρέχει τις υπηρεσίες που προβλέπονται στα άρθρα 39 και 42 ή προβαίνει στην έρευνα των βιβλίων των υποθηκοφυλακείων κατά παράβαση του άρθρου 41 καθώς και κάθε ιδιώτης που αναλαμβάνει χωρίς δικηγόρο της εκλογής του ή εμφανίζεται ή διαφημίζεται ή αποδέχεται την επιμέλεια υποθέσεων ή άσκηση έργων, για την οποία είναι αποκλειστικά αρμόδιος ο δικηγόρος, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 39, 41 και 42 διώκεται και τιμωρείται κατά τη διάταξη του άρθρου 176 π.κ.
Περαιτέρω κατά την διάταξη του άρθρου 39 του ίδιου κώδικα έργο του δικηγόρου είναι να αντιπροσωπεύει και υπερασπίζει τον εντολέα του ενώπιον κάθε δικαστηρίου και ενώπιον κάθε αρχής και επιτροπής ειδικής δικαιοδοσίας, καθώς και των πειθαρχικών συμβουλίων, ενεργώντας ελεύθερα και ανεμπόδιστα κάθε αναγκαία πράξη γι΄ αυτό, καθώς και να παρέχει στον εντολέα του νομικές συμβουλές και γνωμοδοτήσεις. Η άσκηση του έργου αυτού ανήκει αποκλειστικά στο δικηγόρο. Επίσης είναι αποκλειστικό έργο του δικηγόρου η νομική επιμέλεια φορολογικών, δασμολογικών και διοικητικών γενικά υποθέσεων. Κατ΄ εξαίρεση, επιτρέπεται η αυτοπρόσωπη παράσταση του ενδιαφερομένου και η επιμέλεια των υποθέσεων του χωρίς δικηγόρο ενώπιον των διοικητικών αρχών, εκτός αν ορίζει διαφορετικά ο νόμος.
Επειδή με το N. 2308/1995 ρυθμίστηκε το ζήτημα της διαδικασίας της κτηματογράφησης της χώρας για τη δημιουργία του Εθνικού Κτηματολογίου. Σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού η σχετική διαδικασία αρχίζει με την έκδοση και δημοσίευση στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης απόφασης του Υπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, η οποία κηρύσσει ορισμένη περιοχή υπό κτηματογράφηση. Ακολουθεί η υποβολή δηλώσεων από όσους έχουν εμπράγματα δικαιώματα επί ακινήτων της περιοχής αυτής, η με βάσει τις δηλώσεις αυτές και τους συνυποβαλλόμενους τίτλους και λοιπά στοιχεία καθώς και τα τοπογραφικά υπόβαθρα που διαθέτει ο Οργανισμός Κτηματολογίου και Χαρτογραφήσεων Ελλάδος (Ο.Κ.Χ.Ε.) σύνταξη και ανάρτηση των προσωρινών κτηματολογικών διαγραμμάτων και πινάκων, η υποβολή κατ΄ αυτών ενστάσεων από όσους έχουν έννομο συμφέρον και η εξέτασή τους από Πρωτοβάθμια Επιτροπή, η μετά την εξέταση αυτή αναμόρφωση των προσωρινών κτηματολογικών διαγραμμάτων και πινάκων και η νέα ανάρτησή τους, η υποβολή προσφύγων σε Δευτεροβάθμια Επιτροπή από τυχόν Θιγόμενους και η εκδίκασή τους από αυτήν, μετά την οποία γίνεται νέα αναμόρφωση των κτηματολογικών διαγραμμάτων και πινάκων: Στην συνέχεια το αρμόδιο Γραφείο Κτηματολογίου προβαίνει στις πρώτες εγγραφές στα κτηματολογικά βιβλία για όλα τα ακίνητα της περιοχής που κτηματογραφήθηκε. Επακολούθησε ο N. 2664/1998, με τον οποίο ρυθμίσθηκαν θέματα σχετικά με την τήρηση του Εθνικού Κτηματολογίου, τη λειτουργία των Κτηματολογικών Γραφείων και την μετάβαση από το σύστημα μεταγραφών και υποθηκών στο σύστημα του κτηματολογίου. Με το άρθρο 25 του νόμου αυτού τροποποιήθηκαν και συμπληρώθηκαν ορισμένες διατάξεις του N. 2308/1995, με την παραγ. 12 δε ορίσθηκε ότι με κοινή απόφαση των Υπουργών Δικαιοσύνης και Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων προσδιορίζονται οι νομικές εργασίες που παρέχονται από δικηγόρους κατά την εκπόνηση των προγραμμάτων μελετών κτηματογραφήσεων για τη δημιουργία του Εθνικού Κτηματολογίου, καθώς επίσης το πλαίσιο των αμοιβών τους. Με βάση την εξουσιοδοτική αυτή διάταξη εκδόθηκε η κοινή απόφαση των Υπουργών Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων και Δικαιοσύνης, με την οποία ορίσθηκε ότι: 1)Οι νομικές εργασίες κτηματογράφησης έως τις πρώτες εγγραφές είναι οι παρακάτω: α) ο προκαταρκτικός εντοπισμός των νομικών ζητημάτων στην υπό κτηματογράφηση περιοχή κατά το στάδιο εκπόνησης της προκαταρκτικής μελέτης κτηματογράφησης και η σύνταξη σχετικής έκθεσης, β) η παρουσία δικηγόρων των μελετών κτηματογράφησης όσο χρόνο διαρκεί η προθεσμία υποβολής των κατά τα άρθρα 26 και 10 του N. 2308/1995 δηλώσεων, ενστάσεων και προσφυγών στον τόπο συλλογής τους, ώστε να είναι δυνατή η άμεση αντιμετώπιση των κάθε φύσεως νομικών ζητημάτων που μπορεί να ανακύψουν, καθώς επίσης η εκτός της προαναφερόμενης προθεσμίας παρουσία τους σε τακτά χρονικά διαστήματα στα γραφεία κτηματογράφησης για την αντιμετώπιση τρεχόντων νομικής φύσεως ζητημάτων, γ) η νομική επεξεργασία των κατά το άρθρο 2 του N. 2308/1995 δηλώσεων εγγραπτέων δικαιωμάτων και των συνυποβαλλομένων εγγράφων, σε συσχετισμό και με κάθε άλλη αναγκαία νομικής φύσεως πληροφορία για τη σύνταξη και την ανάρτηση των κτηματολογικών διαγραμμάτων και πινάκων, δ) η νομική επεξεργασία των κατά τα άρθρα 6 και 10 του N. 2308/1995 ενστάσεων και προσφυγών και η σύνταξη σχετικού υπομνήματος, το οποίο αποτελεί μέρος του φακέλου των ενστάσεων και προσφυγών που υποβάλλεται στον Ο.Κ.Χ.Ε.Ε., καθώς επίσης η παροχή εκ μέρους των εν λόγω δικηγόρων οποιασδήποτε πρόσθετης νομικής φύσεως πληροφορίας ή διευκρίνισης που τους ζητείται από τις εκτροπές των άρθρων 6 και 10 του ν.2308/1995 και η παρουσία τους ενώπιον των επιτροπών, εφόσον τους ζητείται και ε) κάθε άλλη νομική εργασία αναγκαία για την διασφάλιση της αρτιότητας εκπόνησης των μελετών κτηματογράφησης, 2) Οι κατά την προηγούμενη παράγραφο προβλεπόμενες εκθέσεις που συντάσσουν και υπογράφουν οι δικηγόροι των μελετών κτηματογράφησης αποτελούν αναπόσπαστο μέρος των υποβαλλομένων μελετών κτηματογράφησης, 3) Η αμοιβή των νομικών εργασιών της παρ. 1 ορίζεται από 15% έως 25% επί της αμοιβής των αντίστοιχων σταδίων εκπόνησης των μελετών κτηματογράφησης.
Από τα προαναφερόμενα προκύπτει ότι ο N. 2308/1995 περιέχει πλήρη και αναλυτική ρύθμιση του θέματος της διοικητικής διαδικασίας της κτηματογράφησης για την δημιουργία του Εθνικού Κτηματολογίου. Στα πλαίσια της διαδικασίας αυτής, πέραν των καθαρά τεχνικής φύσεως εργασιών, περιλαμβάνεται και η παροχή νομικών υπηρεσιών που απαιτούνται για την αντιμετώπιση των πάσης φύσεως νομικών ζητημάτων, τα οποία ανακύπτουν κατά τα επιμέρους στάδια της εν λόγω διαδικασίας. Οι νομικές υπηρεσίες παρέχονται από τους δικηγόρους των αναδόχων των μελετών κτηματογράφησης, όπως προβλέπεται και ρητά από την ίδια την εξουσιοδοτική διάταξη, η οποία συμπληρώνει κατά τούτο τη ρύθμιση του N. 2308/1995. Περαιτέρω από καμία διάταξη του νόμου αυτού και της προαναφερόμενης κοινής υπουργικής απόφασης δεν προκύπτει ότι ανατίθεται κατ΄ αποκλειστικότητα στους δικηγόρους η επιμέλεια των εργασιών συμπλήρωσης και υποβολής των δηλώσεων στο κτηματολόγιο κατά την διάταξη του άρθρου 1 του ν. 2308/1995, η δε περίπτωση γ΄ της παραγράφου 1 της πιο πάνω απόφασης αφορά την νομική επεξεργασία των δηλώσεων από το στάδιο της παραλαβής των και μετά μέχρι την σύνταξη και ανάρτηση των κτηματολογικών διαγραμμάτων και πινάκων.
Επειδή προϋπόθεση ενεργοποίησης της διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 40 του Κώδικα περί Δικηγόρων και της σφράγισης γραφείων ιδιωτών είναι η διάπραξη αξιοποίνων πράξεων των παραγ. 1 και 2 του ίδιου άρθρου σε βάρος των δικηγόρων. Η σφράγιση αποτελεί δηλαδή ταυτόχρονα ασφαλιστικό μέτρο της ασφαλούς για την δημόσια τάξη άσκησης του δικηγορικού επαγγέλματος και κύρωση στον ποινικό παραβάτη των πιο πάνω διατάξεων. Απαιτείται συνεπώς να συγκροτούνται οι αξιόποινες πράξεις που προϋποθέτουν δραστηριότητα η οποία ασκείται αποκλειστικά από δικηγόρους και την οποία αντιποιείται ο τρίτος μη δικηγόρος.
Στην προκειμένη περίπτωση με την κρινόμενη αίτηση οι αιτούντες, επικαλούμενοι την ύπαρξη επείγουσας περίπτωσης, ζητούν την λήψη ασφαλιστικών μέτρων για την προσωρινή ρύθμιση της κατάστασης που έχει δημιουργηθεί ώστε να διαταχθεί ο καθού να παύσει να διαφημίζει ότι αναλαμβάνει την εργασία συμπλήρωσης δηλώσεων του Ν. 2308/1995, να απόσχει αυτός από κάθε πράξη συμπλήρωσης τέτοιων δηλώσεων για λογαριασμό τρίτων προσώπων, με απειλή χρηματικής ποινής σε βάρος του για κάθε παράβαση της απόφασης και να διαταχθεί η σφράγιση του καταστήματος / γραφείου του καθού, όπου ασκούνται οι παράνομες ενέργειές του.
Μ΄ αυτό το περιεχόμενο και αίτημα η κρινόμενη αίτηση παραδεκτά ασκείται στο παρόν Δικαστήριο κατά την διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων, το οποίο είναι αρμόδιο κατά τόπο και καθ΄ ύλη να τη δικάσει (αρθ. 683 Κ.Πολ.Δ, 40 παρ. 3 Κωδ. Δικηγ.) καθόσον, όσον αφορά το αίτημα ρύθμισης της κατάστασης, η κύρια υπόθεση (αποζημίωση από αδικοπραξία) υπάγεται στην αρμοδιότητα λόγω ποσού του παρόντος Δικαστηρίου. Σύμφωνα όμως μα τα αναφερόμενα στη μείζονα σκέψη η αίτηση πρέπει να απορριφθεί ως μη νόμιμη, καθόσον από τις προαναφερόμενες διατάξεις δεν προκύπτει ότι η συμπλήρωση δηλώσεων του Εθνικού Κτηματολογίου αποτελεί αποκλειστικό έργο των Δικηγόρων και συνεπώς η επιμέλεια υποθέσεων συμπλήρωσης των δηλώσεων αυτών δεν συνιστά την αξιόποινη πράξη της αντιποίησης δικηγόρων έργου κατά τις προϋποθέσεις των παρ. 1 και 2 του άρθρου 40 του Κώδικα περί Δικηγόρων και συνεπώς δεν υφίστανται οι προϋποθέσεις της παρ. 3 του ίδιου άρθρου που παραπέμπει στις προηγούμενες.
Γίνεται μνεία ότι με προφορική δήλωση των πληρεξουσίων δικηγόρων, που καταχωρήθηκε στα πρακτικά, άσκησαν πρόσθετη παρέμβαση οι αναφερόμενοι σ΄ αυτά 19 μέλη του Δικηγορικού Συλλόγου δικηγόροι Θεσσαλονίκης υπέρ των αιτούντων καθώς και το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδας και η Ένωση Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών Ν. Θεσσαλονίκης υπέρ του καθού, για τους λόγους που ανέφεραν.
Κατ΄ ακολουθία των ανωτέρω πρέπει να απορριφθεί η κρινόμενη αίτηση και η συνεκδικαζόμενη πρόσθετη παρέμβαση τα δε δικαστικά έξοδα να συμψηφιστούν μεταξύ των διαδίκων, καθόσον η ερμηνεία του κανόνα δικαίου που εφαρμόστηκε ήταν ιδιαίτερα δυσχερής (αρθρ. 179 Κ.Πολ.Δ).
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΛΟΓΟΥΣ ΑΥΤΟΥΣ
ΔΙΚΑΖΕΙ αντιμωλία των διαδίκων.
Συνεδικάζει την αίτηση με τις ασκηθείσες πρόσθετες παρεμβάσεις υπέρ των διαδίκων.
Απορρίπτει την αίτηση και την ασκηθείσα υπέρ των αιτούντων πρόσθετη παρέμβαση.
Συμψηφίζει τα δικαστικά έξοδα μεταξύ των διαδίκων.
Κρίθηκε, αποφασίσθηκε και δημοσιεύθηκε στη Θεσσαλονίκη στις 13 Αυγούστου 2008, σε έκτακτη και δημόσια συνεδρίαση στο ακροατήριό του χωρίς την παρουσία των διαδίκων και των πληρεξουσίων δικηγόρων τους.