ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 52 Τεύχος A’ 90/11.06.2019

Δικονομικοί κανόνες επί υποθέσεων δικαιοδοσίας Μουφτήδων Θράκης Σύσταση, οργάνωση και λειτουργία Διεύθυνσης Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή στις Μουφτείες της Θράκης.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Την περίπτ. β΄ της παρ. 4 του άρθρου 5 και το άρθρο 6 της από 24.12.1990 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Περί Μουσουλμάνων Θρησκευτικών Λειτουργών» (Α΄182) που κυρώθηκε με το άρθρο μόνο του ν. 1920/1991 (Α΄ 11), όπως προστέθηκε με την παράγραφο 1 του άρθρου 1 του ν. 4511/2018 (Α΄ 2).

2. Τις διατάξεις των άρθρων 20 και 77 του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α΄143).

3. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του προεδρικού διατάγματος 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» (Α΄ 98).

4. Την Υ29/8-10-2015 απόφαση του Πρωθυπουργού περί ανάθεσης αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών Γεώργιο Χουλιαράκη (Β΄ 2168).

5. Την 218149/Β3/19-12-2018 απόφαση έγκρισης δέσμευσης πίστωσης για την καταβολή επιδόματος θέσης ευθύνης των υπαλλήλων της Γ.Γ. Θρησκευμάτων (ΑΔΑ:6ΟΥΕ4653-ΠΣ-ΖΞΒ).

6. Το γεγονός ότι σύμφωνα με την αριθμ. Φ.1/Γ/ 274/133163/Β1/7-8-2018 Εισήγηση του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143) του Προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, από τις διατάξεις του παρόντος διατάγματος προκαλείται ετήσια δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού ύψους 255.400 ευρώ περίπου. Η εν λόγω δαπάνη για μεν το τρέχον οικονομικό έτος θα αντιμετωπισθεί από τις πιστώσεις που έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων (Ειδικός Φορέας 19-230 πιστώσεις της ομάδας ΚΑΕ 0200), για δε τα επόμενα οικονομικά έτη από τις πιστώσεις που θα εγγράφονται προς τούτο στον ανωτέρω προϋπολογισμό, εντός των προβλεπόμενων ορίων δαπανών στο πλαίσιο υλοποίησης του ψηφισθέντος κάθε φορά ΜΠΔΣ.

7. Την αριθμ. 42/2019 γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Με πρόταση του Υπουργού Εσωτερικών, του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, του Υπουργού Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Σκοπός
Σκοπός του παρόντος διατάγματος είναι:

α) ο καθορισμός των αναγκαίων δικονομικών κανόνων για τη συζήτηση των υποθέσεων δικαιοδοσίας του Μουφτή και την έκδοση των αποφάσεών του και

β) η ρύθμιση θεμάτων οργάνωσης και λειτουργίας της Διεύθυνσης Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή, καθώς και σύστασης και διαδικασίας πλήρωσης θέσεων (μονίμων, ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου και μετακλητών υπαλλήλων) στις Μουφτείες.

ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
ΔΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΕΠΙ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑΣ ΜΟΥΦΤΗΔΩΝ ΤΗΣ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΗΣ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑΣ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ

Άρθρο 2
Δικαιοδοσία Μουφτή

1. Ο Μουφτής ασκεί δικαιοδοσία, υπό τις προϋποθέσεις και τις διαδικασίες που ορίζονται στην παρ. 4 του άρθρου 5 της από 24.12.1990 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Περί Μουσουλμάνων Θρησκευτικών Λειτουργών» (Α΄ 182) που κυρώθηκε με το άρθρο μόνο του ν. 1920/1991 (Α΄ 11), όπως προστέθηκε με την παρ. 1 του άρθρου 1 του ν. 4511/2018 (Α΄ 2), και στο παρόν προεδρικό διάταγμα, μεταξύ Ελλήνων πολιτών μελών της μουσουλμανικής μειονότητας, μονίμων κατοίκων της περιφέρειάς του επί γάμων, διαζυγίων, διατροφών, επιτροπειών, κηδεμονιών, χειραφεσίας ανηλίκων, ισλαμικών διαθηκών και της εξ αδιαθέτου διαδοχής, εφόσον οι σχέσεις αυτές διέπονται από τον Ιερό Μουσουλμανικό Νόμο και τα μέρη έχουν ρητά επιλέξει τη συγκεκριμένη δικαιοδοσία.

2. Η κατ’ εξαίρεση υπαγωγή των υποθέσεων της παρ. 1 στη δικαιοδοσία του Μουφτή γίνεται με την κατάθεση αιτήσεων αμφότερων των μερών για επίλυση της συγκεκριμένης διαφοράς, οι οποίες πρέπει να περιέχουν τα στοιχεία των εισαγωγικών δικογράφων κατά τον Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας και, επί ποινή ακυρότητας, ρητή ανέκκλητη δήλωση κάθε μέρους περί επιλογής της συγκεκριμένης δικαιοδοσίας. Η υπαγωγή της υπόθεσης στη δικαιοδοσία του Μουφτή είναι αμετάκλητη και αποκλείει τη δικαιοδοσία των τακτικών δικαστηρίων για τη συγκεκριμένη διαφορά.

3. Για την κατ’ εξαίρεση υπαγωγή στη δικαιοδοσία του Μουφτή των κληρονομικών υποθέσεων των μελών της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης, απαιτείται η ενώπιον συμβολαιογράφου σύνταξη δήλωσης τελευταίας βούλησης του διαθέτη, κατά τον τύπο της δημόσιας διαθήκης, με αποκλειστικό περιεχόμενό της τη ρητή επιθυμία του να υπαχθεί η κληρονομική του διαδοχή στον Ιερό Μουσουλμανικό Νόμο. Η δήλωση αυτή είναι ελεύθερα ανακλητή είτε με μεταγενέστερη αντίθετη δήλωσή του ενώπιον συμβολαιογράφου, είτε με σύνταξη μεταγενέστερης διαθήκης, κατά τους όρους του Αστικού Κώδικα. Ταυτόχρονη εφαρμογή του Αστικού Κώδικα και του Ιερού Μουσουλμανικού Νόμου στην κληρονομική περιουσία ή σε ποσοστό ή και σε διακεκριμένα στοιχεία αυτής απαγορεύεται.

Άρθρο 3
Κατά τόπον αρμοδιότητα

1. Ο Μουφτής έχει κατά τόπον αρμοδιότητα επί των υποθέσεων της παρ. 1 του άρθρου 2, εφόσον και τα δύο μέρη είναι Έλληνες πολίτες, μέλη της μουσουλμανικής μειονότητας της Θράκης και έχουν αμφότερα τη μόνιμη κατοικία τους εντός της περιφέρειας της ίδιας Μουφτείας. Αν τα μέρη έχουν μόνιμη κατοικία στην περιφέρεια διαφορετικής Μουφτείας, ο Μουφτής έχει κατά τόπον αρμοδιότητα εφόσον το ένα από τα ενδιαφερόμενα μέρη έχει τη μόνιμη κατοικία του στην περιφέρεια της Μουφτείας του και υποβληθούν στη Μουφτεία σχετικές αιτήσεις όλων των ενδιαφερομένων μερών.

2. Τα γεωγραφικά όρια δικαιοδοσίας των Μουφτειών Διδυμοτείχου, Κομοτηνής και Ξάνθης συμπίπτουν με τα αντίστοιχα υφιστάμενα γεωγραφικά όρια των Περιφερειακών Ενοτήτων Έβρου, Ροδόπης και Ξάνθης.

Άρθρο 4
Αιτούντες

1. Οι ανήλικοι που συνάπτουν γάμο μπορούν να ασκούν μόνοι τους τις αιτήσεις επί των γαμικών διαφορών της παρ. 1 του άρθρου 2 και να εμφανίζονται ενώπιον του Μουφτή, χωρίς τη συγκατάθεση οποιουδήποτε άλλου προσώπου.

2. Για τη σύναψη γάμου απαιτείται συμφωνία των μελλονύμφων. Οι σχετικές δηλώσεις γίνονται αυτοπροσώπως και χωρίς αίρεση ή προθεσμία.

3. Οι μελλόνυμφοι πρέπει να έχουν συμπληρώσει το δέκατο όγδοο (18ο) έτος της ηλικίας τους. Ο Μουφτής μπορεί, αφού ακούσει τους μελλονύμφους και τα πρόσωπα που ασκούν την επιμέλεια του ανηλίκου, να επιτρέψει το γάμο και πριν από τη συμπλήρωση αυτής της ηλικίας, αν η τέλεσή του επιβάλλεται από σπουδαίο λόγο.

4. Οι ανήλικοι που έχουν συμπληρώσει το δέκατο έκτο (16ο) έτος της ηλικίας τους έχουν την ικανότητα να παρίστανται ενώπιον του Μουφτή για υποθέσεις που αφορούν την προσωπική τους κατάσταση. Όταν παρίσταται ο ανήλικος, πρέπει να καλείται και όποιος τον εκπροσωπεί νόμιμα.

Άρθρο 5
Πληρεξουσιότητα – Παράσταση δικηγόρου

1. Ενώπιον του Μουφτή τα μέρη έχουν υποχρέωση να παρίστανται με πληρεξούσιο δικηγόρο. Σε όλες τις υποθέσεις της παρ. 1 του άρθρου 2 δεν επιτρέπεται εκπροσώπηση των μερών από τον ίδιο δικηγόρο.

2. Η πληρεξουσιότητα παρέχεται είτε με τη συνυπογραφή της αίτησης της παρ. 2 του άρθρου 2 από το κάθε μέρος και τον δικηγόρο του, είτε με συμβολαιογραφική πράξη που παρέχει στον δικηγόρο ειδική πληρεξουσιότητα να δηλωθεί ρητά και ανέκκλητα η επιλογή της δικαιοδοσίας του Μουφτή για τη συγκεκριμένη, ρητά προσδιοριζόμενη, υπόθεση σύμφωνα με το άρθρο 2. Στην περίπτωση αυτή, η πληρεξουσιότητα πρέπει να έχει δοθεί μέσα στον τελευταίο μήνα πριν την κατάθεση της αίτησης.

3. Για την παράσταση δικηγόρου προσκομίζεται γραμμάτιο προείσπραξης από τον Δικηγορικό Σύλλογο.

4. Για την παροχή νομικής βοήθειας σε πολίτες χαμηλού εισοδήματος επί υποθέσεων δικαιοδοσίας Μουφτή εφαρμόζονται οι διατάξεις του ν. 3226/2004 (Α΄ 24), όπως ισχύει.

Άρθρο 6
Θεμελιώδεις αρχές

1. Τα μέρη έχουν τα ίδια δικαιώματα και τις ίδιες υποχρεώσεις και είναι ίσα ενώπιον του Μουφτή.

2. Ο Μουφτής ενεργεί μόνο ύστερα από αίτηση των μερών και αποφασίζει με βάση τους πραγματικούς ισχυρισμούς που προτείνουν και τις αιτήσεις που υποβάλλουν.

3. Η διαδικασία πριν από τη συζήτηση της υπόθεσης είναι πάντοτε έγγραφη.

4. Τα μέρη οφείλουν κατά τη συζήτηση να εμφανισθούν αυτοπροσώπως.

5. Οι αποφάσεις του Μουφτή δεν επιτρέπεται να εκδοθούν χωρίς προηγούμενη ακρόαση των μερών ή των πληρεξουσίων τους.

6. Οι αποφάσεις του Μουφτή δημοσιεύονται σε δημόσια συνεδρίαση.

7. Τα μέρη και οι πληρεξούσιοί τους οφείλουν να τηρούν τους κανόνες ευπρεπούς συμπεριφοράς και καλής πίστης, να αποφεύγουν ενέργειες που φανερά οδηγούν στην παρέλκυση της διαδικασίας, να εκθέτουν τα πραγματικά γεγονότα που αναφέρονται στην υπόθεση, έτσι ακριβώς όπως τα γνωρίζουν, με πληρότητα και σύμφωνα με την αλήθεια, αποφεύγοντας διφορούμενες και ασαφείς εκφράσεις.

8. Για τις επιδόσεις και τις προθεσμίες εφαρμόζονται αναλόγως οι διατάξεις του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας.

Άρθρο 7
Αιτήσεις

1. Τα μέρη υποβάλλουν κοινή ή ατομικές αιτήσεις για την επίλυση της διαφοράς που πρέπει να αναφέρουν:

α) τον Μουφτή ενώπιον του οποίου εισάγεται η υπόθεση και τα στοιχεία που θεμελιώνουν τη δικαιοδοσία του σύμφωνα με το άρθρο 2 και την κατά τόπο αρμοδιότητά του σύμφωνα με το άρθρο 3,

β) το όνομα, το επώνυμο, το πατρώνυμο, την κατοικία και τη διεύθυνση καθώς και τον αριθμό φορολογικού μητρώου των μερών,

γ) τη ρητή, ανέκκλητη, δήλωση περί επιλογής της συγκεκριμένης δικαιοδοσίας,

δ) το αντικείμενο της υπόθεσης, κατά τρόπο σαφή, ορισμένο και ευσύνοπτο,

ε) ορισμένο αίτημα και στ) τη χρονολογία και τις υπογραφές των μερών και των δικηγόρων τους, ή μόνο των δικηγόρων τους όταν έχει παρασχεθεί ειδική πληρεξουσιότητα κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 5.

2. Στις αιτήσεις επισυνάπτονται βεβαιώσεις μόνιμης κατοικίας των μερών. Κάθε μεταβολή της διεύθυνσης πρέπει να γνωστοποιείται με χωριστό έγγραφο ή με το υπόμνημα που κατατίθεται στην αρμόδια Διεύθυνση Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή, επισυνάπτεται στο φάκελο της υπόθεσης και κοινοποιείται από το ένα μέρος στο άλλο.

3. Οι αιτήσεις και τα κάθε είδους έγγραφα που σχετίζονται καθ’ οιονδήποτε τρόπο με τη διαδικασία ενώπιον του Μουφτή υποβάλλονται στην επίσημη γλώσσα του Κράτους.

4. Οι αιτήσεις κατατίθενται από τα μέρη ή τους πληρεξουσίους δικηγόρους τους στη Διεύθυνση Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή της κατά τόπον αρμόδιας Μουφτείας. Κάτω από τις αιτήσεις που κατατέθηκαν αναφέρεται η ημέρα, ο μήνας και το έτος της κατάθεσης, καθώς και το ονοματεπώνυμο του καταθέτη. Αναφορά των αιτήσεων που κατατέθηκαν γίνεται χωρίς καθυστέρηση σε ειδικό βιβλίο με αλφαβητικό ευρετήριο. Στο βιβλίο αυτό αναγράφονται με αύξοντα αριθμό και χρονολογική σειρά οι αιτήσεις που κατατίθενται και αναφέρονται τα ονοματεπώνυμα των μερών, η χρονολογία της κατάθεσης και το αντικείμενο της υπόθεσης.

Άρθρο 8
Εισαγωγή για συζήτηση

1. Τα πρωτότυπα των αιτήσεων που κατατέθηκαν φυλάσσονται στο αρχείο της Διεύθυνσης Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή.

2. Αμέσως μετά την κατάθεση της αίτησης, υπάλληλος της Διεύθυνσης Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή, με βάση τη σημείωση της ημέρας και ώρας συζήτησής της στο πρωτότυπο της αίτησης, την εγγράφει σε βιβλίο συζήτησης υποθέσεων, όπου σημειώνει το όνομα και το επώνυμο των μερών και των πληρεξουσίων τους, καθώς και το αντικείμενο της υπόθεσης. Τα μέρη λαμβάνουν αντίγραφα της αίτησης με την κάτω από αυτές πράξη για τον προσδιορισμό της ημερομηνίας της συζήτησης.

3. Το βιβλίο της παρ. 2 είναι βιβλίο με αριθμημένες σελίδες, μονογραφημένες από τον Μουφτή, στο οποίο καταχωρίζονται οι υποθέσεις που θα συζητηθούν σε κάθε ημερομηνία. Ο Μουφτής ορίζει τον αριθμό των υποθέσεων που θα συζητηθούν σε κάθε ημερομηνία.

4. Σε περίπτωση κατάθεσης ατομικής αίτησης απαιτείται κλήτευση του άλλου μέρους προκειμένου να καταθέσει και αυτό αίτηση για την επίλυση της συγκεκριμένης διαφοράς από τον Μουφτή, εφόσον το επιθυμεί. Η προθεσμία για την κλήτευση είναι εξήντα (60) ημέρες πριν από τη συζήτηση, με ποινή απαραδέκτου της συζήτησης. Αντίγραφο της αίτησης με την κάτω από αυτήν πράξη για τον προσδιορισμό της συζήτησης και την κλήση για συζήτηση επιδίδεται στο άλλο μέρος με επιμέλεια του αιτούντος. Εφόσον το άλλο μέρος το επιθυμεί, καταθέτει αίτηση στη Διεύθυνση Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή και την επιδίδει στον αρχικώς αιτούντα δέκα (10) τουλάχιστον ημέρες πριν από τη συζήτηση. Εάν η αίτηση αυτή δεν κατατεθεί ή δεν κατατεθεί εμπρόθεσμα, η υπόθεση διαγράφεται από το βιβλίο συζήτησης υποθέσεων και η πρώτη αίτηση θεωρείται ως μη ασκηθείσα.

5. Σε περίπτωση κατάθεσης κοινής αίτησης των μερών, η ημερομηνία συζήτησης πρέπει να απέχει τουλάχιστον τριάντα (30) ημέρες από την ημερομηνία κατάθεσης, ενώ σε περίπτωση κατάθεσης ατομικών αιτήσεων ενενήντα (90) ημέρες από την ημερομηνία κατάθεσης της πρώτης αίτησης.

6. Σε επείγουσες περιπτώσεις ή για να αποτραπεί επικείμενος κίνδυνος, τα μέρη μπορούν, από κοινού ή χωριστά, με αιτιολογημένο αίτημα προτίμησης, να ζητούν την εξέταση της υπόθεσής τους σε ημέρα συζήτησης διαφορετική από εκείνη που, κατά τη νόμιμη σειρά, πρέπει να προσδιοριστεί ή έχει ήδη προσδιοριστεί. Στην περίπτωση αυτή, ο Μουφτής αποφασίζει αμελλητί επί του αιτήματος και ενημερώνει σχετικά τα μέρη.

7. Το αργότερο δέκα (10) ημέρες πριν από τη συζήτηση, τα μέρη μπορούν να υποβάλλουν υπόμνημα ενώπιον του Μουφτή, όπου εκθέτουν ή αναπτύσσουν εγγράφως ισχυρισμούς που έχουν περιληφθεί στην αίτησή τους και προσκομίζουν με ποινή απαραδέκτου όλα τα σχετικά έγγραφα και στοιχεία που επικαλούνται.

8. Η κατάθεση του υπομνήματος και των λοιπών εγγράφων και στοιχείων γίνεται στη Διεύθυνση Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή, που βεβαιώνει με επισημείωση την ημερομηνία κατάθεσης του υπομνήματος. Κάθε μέρος ή ο δικηγόρος του δικαιούται να λάβει ατελώς, με δική του δαπάνη, αντίγραφο του υπομνήματος και των εγγράφων που έχει καταθέσει το άλλο μέρος. Εκπρόθεσμο υπόμνημα δεν λαμβάνεται υπόψη.

9. Αν η συζήτηση αναβληθεί, ο Μουφτής το σημειώνει στο βιβλίο συζήτησης υποθέσεων και ο ασκών χρέη Γραμματέα οφείλει αμέσως μετά το τέλος της συνεδρίασης να μεταφέρει την υπόθεση στη σειρά των υποθέσεων που πρέπει να συζητηθούν κατά την νέα ημερομηνία που ορίσθηκε.

10. Αν η συζήτηση ματαιωθεί κατά την παρ. 9 του άρθρου 9 ή για οποιονδήποτε άλλο λόγο, οι υποθέσεις που είναι γραμμένες στη συνεδρίαση μεταφέρονται με επιμέλεια των μερών από κοινού σε επόμενη συνεδρίαση. Αν παρέλθουν εξήντα (60) ημέρες από τη ματαίωση χωρίς να ζητηθεί ο προσδιορισμός νέας συζήτησης, η υπόθεση διαγράφεται από το βιβλίο συζήτησης υποθέσεων και οι αιτήσεις θεωρούνται ως μη ασκηθείσες.

Άρθρο 9
Συζήτηση

1. Η συζήτηση των υποθέσεων ενώπιον του Μουφτή πραγματοποιείται τις εργάσιμες ημέρες και ώρες ολόκληρο το έτος, εντός του καταστήματος της οικείας Μουφτείας, η οποία οφείλει να εξασφαλίζει τον κατάλληλα διαμορφωμένο χώρο.

2. Ο Μουφτής διευθύνει τη συζήτηση, δίνει το λόγο στα πρόσωπα που μετέχουν σε αυτήν, κηρύσσει τη συζήτηση περατωμένη, όταν σύμφωνα με την κρίση του η υπόθεση διευκρινίστηκε όσο χρειάζεται και δημοσιεύει την απόφαση κατά τα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 10.

3. Ύστερα από αίτηση του ενός μέρους μπορεί να αναβληθεί η συζήτηση της υπόθεσης μόνο μία φορά, σε μεταγενέστερη ημερομηνία, εφόσον υπάρχει σπουδαίος κατά την κρίση του Μουφτή λόγος, με απλή σημείωση στο βιβλίο συζήτησης υποθέσεων. Σε περίπτωση αποχής των δικηγόρων, οι υποθέσεις αναβάλλονται υποχρεωτικά σε ημερομηνία που ανακοινώνει ο Μουφτής.

4. Τα μέρη έχουν δικαίωμα να αναπτύξουν προφορικά τους ισχυρισμούς τους ενώπιον του Μουφτή.

5. Η συζήτηση διεξάγεται στην επίσημη γλώσσα του Κράτους ή στις γλώσσες των αιτούντων. Αν κάποιο από τα μέρη αγνοεί την γλώσσα στην οποία γίνεται η συζήτηση, προσλαμβάνεται διερμηνέας. Αν πρόκειται για γλώσσα ελάχιστα γνωστή, μπορεί να προσληφθεί διερμηνέας του διερμηνέα. Η κατάθεσή του γράφεται στα πρακτικά στην επίσημη γλώσσα του Κράτους.

6. Οι διερμηνείς διορίζονται από τον Μουφτή και εφόσον δεν έχουν ορκιστεί ως διερμηνείς, ορκίζονται ότι θα ασκήσουν το καθήκον τους πιστά και με ακρίβεια, σύμφωνα με το άρθρο 408 του Κώδικα Πολιτικής Δικονομίας, το οποίο εφαρμόζεται αναλόγως.

7. Αν κάποιο από τα μέρη είναι κουφός, άλαλος ή κωφάλαλος, η συνεννόηση μαζί του γίνεται ως εξής: Οι ερωτήσεις και οι τυχόν παρατηρήσεις υποβάλλονται προς τον κουφό εγγράφως και οι απαντήσεις δίνονται προφορικά. Προς τον άλαλο οι ερωτήσεις και οι παρατηρήσεις υποβάλλονται προφορικά και αυτός απαντά εγγράφως. Προς τον κωφάλαλο οι ερωτήσεις και οι παρατηρήσεις υποβάλλονται εγγράφως και εγγράφως επίσης απαντά αυτός.

Οι γραπτές ερωτήσεις, παρατηρήσεις και απαντήσεις καταχωρίζονται στα πρακτικά.

8. Αν ο κουφός, ο άλαλος ή κωφάλαλος δεν ξέρει να διαβάζει και να γράφει, ο Μουφτής διορίζει έναν ή δύο διερμηνείς, που εκλέγονται κατά προτίμηση ανάμεσα στα πρόσωπα που είναι συνηθισμένα να συνεννοούνται μαζί του.

9. Αν οποιοδήποτε από τα μέρη δεν εμφανιστεί κατά τη συζήτηση ενώπιον του Μουφτή, η συζήτηση ματαιώνεται. Η υπόθεση μεταφέρεται σε επόμενη συνεδρίαση κατά τα προβλεπόμενα στην παρ. 10 του άρθρου 8. Εάν

το ίδιο μέρος δεν εμφανιστεί στη συνεδρίαση αυτή, η συζήτηση κηρύσσεται απαράδεκτη.

10. Κατά τη συζήτηση των υποθέσεων ενώπιον του Μουφτή, παρίσταται ο Γραμματέας Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή, που τηρεί τα πρακτικά της διαδικασίας, αναπληρούμενος από μόνιμο υπάλληλο που υπηρετεί σε οργανική θέση ή κατ’ απόσπαση στη Μουφτεία, κατά την κρίση του Μουφτή. Τα πρακτικά υπογράφονται από τον Μουφτή και από τον Γραμματέα Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή.

Άρθρο 10
Απόφαση

1. Ο Μουφτής εκδίδει οριστική απόφαση αν κρίνει πως η υπόθεση είναι ώριμη γι’ αυτό και πάντως εντός προθεσμίας τριών (3) μηνών από την περάτωση της συζήτησης. Συντάσσει την απόφαση σε ηλεκτρονική μορφή και ακολούθως χρονολογεί και υπογράφει την αποτύπωσή της σε υλική μορφή.

2. Το πρωτότυπο της απόφασης πρέπει να αναφέρει: α) το όνομα του Μουφτή, β) το ονοματεπώνυμο, το πατρώνυμο, την κατοικία, τη διεύθυνση και τον αριθμό φορολογικού μητρώου των μερών, καθώς και την αίτηση και τα υπομνήματα που κατατέθηκαν, γ) το ονοματεπώνυμο, το πατρώνυμο, την κατοικία και τη διεύθυνση των πληρεξουσίων τους, δ) σύντομη περίληψη του αντικειμένου και της πορείας της υπόθεσης, ε) το αιτιολογικό και το διατακτικό της απόφασης και στ) τον τόπο και την ημερομηνία δημοσίευσης της απόφασης.

3. Η απόφαση εκδίδεται ταυτόχρονα και σε ένα σώμα στα ελληνικά και στα οθωμανικά.

4. Ο Μουφτής και ο Γραμματέας Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή υπογράφουν το πρωτότυπο της απόφασης.

5. Οι αποφάσεις επιδίδονται με επιμέλεια οποιουδήποτε από τα δύο μέρη στο άλλο μέρος.

6. Κατόπιν αίτησης, χορηγείται στα μέρη ακριβές αντίγραφο της πρωτότυπης απόφασης στην ελληνική γλώσσα, προκειμένου στη συνέχεια να κατατεθεί στο μονομελές πρωτοδικείο για να κηρυχθεί εκτελεστή.

7. Η απόφαση μπορεί, κατόπιν σχετικής αίτησης οποιουδήποτε από τα μέρη, να μεταφράζεται επίσημα από τη Μουφτεία στην αραβική, στην τουρκική ή στην αγγλική γλώσσα. Ο Μουφτής υπογράφει τη μετάφραση, στην οποία επισυνάπτει επίσημο αντίγραφο της πρωτότυπης απόφασης και φέρει την ευθύνη για την ακρίβειά της. Η διαμόρφωση της σελίδας και τα μεταφραστικά τέλη καθορίζονται σύμφωνα με όσα προβλέπονται στην Φ.093.29/ΑΣ1057/26.02.07 απόφαση του Υφυπουργού Εξωτερικών (Β΄ 348), όπως εκάστοτε ισχύει.

8. Η απόδοση του ελληνικού περιεχομένου της απόφασης σε άλλες γλώσσες πρέπει να γίνεται με ακρίβεια και πιστή μετάφραση. Σε κάθε περίπτωση διάστασης των κειμένων υπερισχύει το Ελληνικό κείμενο, το οποίο είναι και το μόνο που εφαρμόζεται από τις Ελληνικές αρχές.

Άρθρο 11
Αναβολή έκδοσης απόφασης

1. Σε περιπτώσεις λύσης γάμου, εφόσον ο Μουφτής κρίνει σκόπιμο και επωφελές για τα μέρη να αναβάλει την έκδοση απόφασης με την ελπίδα της συμφιλίωσής τους, είναι δυνατό να αναβάλει την έκδοση απόφασης μέχρι έξι (6) μήνες.

2. Αν παρέλθει άπρακτη η ως άνω προθεσμία, ο Μουφτής εκδίδει οριστική απόφαση.

3. Αν επιτευχθεί συμφιλίωση των μερών, τα μέρη δηλώνουν ρητά, με κοινή δήλωσή τους, που κατατίθεται στη Διεύθυνση Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή, ότι δεν επιθυμούν την έκδοση απόφασης. Στην περίπτωση αυτή η αίτηση ή οι αιτήσεις των μερών με τις οποίες ζητήθηκε η υπαγωγή στη δικαιοδοσία του Μουφτή τίθενται στο αρχείο με πράξη του Μουφτή.

Άρθρο 12
Δεδικασμένο-Εκτελεστότητα

1. Οι εκδιδόμενες από το Μουφτή αποφάσεις επί υποθέσεων αμφισβητούμενης δικαιοδοσίας δεν μπορούν να εκτελεσθούν ούτε αποτελούν δεδικασμένο, αν δεν κηρυχθούν εκτελεστές από το μονομελές πρωτοδικείο της περιφέρειας όπου βρίσκεται η έδρα του Μουφτή, κατά τη διαδικασία της εκούσιας δικαιοδοσίας (άρθρο 5 παρ. 3 εδάφ. α΄ της από 24.12.1990 ΠΝΠ – κυρ. με ν. 1920/1991).

2. Η απόφαση δεν κηρύσσεται εκτελεστή ούτε αποτελεί δεδικασμένο εάν δεν έχει επιδοθεί στα μέρη.

3. Η απόφαση του Μουφτή δεν κηρύσσεται εκτελεστή από το μονομελές πρωτοδικείο α) αν η υπόθεση δεν ανήκει στη δικαιοδοσία του Μουφτή, β) αν δεν τηρήθηκαν οι διατάξεις του ν. 4511/2018 (Α΄2) και του παρόντος διατάγματος σχετικά με τη διαδικασία υπαγωγής στη δικαιοδοσία του Μουφτή ή γ) αν οι διατάξεις και οι κανόνες που εφαρμόσθηκαν αντίκεινται στο Σύνταγμα, ιδίως στην παρ. 2 του άρθρου 4, και στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.

4. Κατά της αποφάσεως του μονομελούς πρωτοδικείου χωρεί προσφυγή ενώπιον του οικείου πολυμελούς πρωτοδικείου, που δικάζει κατά την ίδια διαδικασία. Κατά της αποφάσεως του πολυμελούς πρωτοδικείου δεν χωρεί ένδικο μέσο, τακτικό ή έκτακτο (άρθρο 5 παρ. 3 εδάφ. τελευταίο της από 24.12.1990 ΠΝΠ – κυρ. με ν. 1920/1991).

ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
ΣΥΣΤΑΣΗ, ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑΣ ΜΟΥΦΤΗ ΣΤΙΣ ΜΟΥΦΤΕΙΕΣ ΤΗΣ ΘΡΑΚΗΣ

Άρθρο 13
Διεύθυνση Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή

1. Στις Μουφτείες Διδυμοτείχου, Κομοτηνής και Ξάνθης, οι οποίες αποτελούν αυτοτελείς αποκεντρωμένες υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, επιπέδου Γενικής Διεύθυνσης και υπάγονται στον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, συνιστώνται Διευθύνσεις Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή.

2. Στις αρμοδιότητες της Διεύθυνσης Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή ανήκει η υποστήριξη του Μουφτή κατά την άσκηση της δικαιοδοσίας του, σύμφωνα με το άρθρο 5 της από 24.12.1990 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου «Περί Μουσουλμάνων Θρησκευτικών Λειτουργών» (Α΄182) που κυρώθηκε με το άρθρο μόνο του ν.  1920/1991 (Α΄ 11) και τροποποιήθηκε με τον ν. 4511/2018 (Α΄ 2) και η τήρηση αρχείου αποφάσεων. Στην αρμοδιότητα της Διεύθυνσης ανήκει και η έκδοση ή η κωδικοποίηση πράξεων ή αποφάσεων σχετικών με τη δικαιοδοσία του Μουφτή.

3. Η Διεύθυνση Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή συγκροτείται από τις ακόλουθες οργανικές μονάδες:

(α) Το Τμήμα Α΄ Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή, (β) Το Τμήμα Β΄ Αρχείου και Εκδόσεων.

4. Το Τμήμα Α΄ Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή είναι αρμόδιο για την επιμέλεια όλων των αναγκαίων λεπτομερειών και την τήρηση του κατάλληλου, κάθε φορά, τύπου για τη διεξαγωγή της διαδικασίας ενώπιον του Μουφτή κατά την άσκηση της δικαιοδοσίας του. Τηρεί τα αναγκαία δημόσια βιβλία, καθώς και ετήσια στατιστικά στοιχεία, ιδίως τον αριθμό των αιτήσεων και το είδος τους, τον αριθμό εκδοθεισών αποφάσεων κατά φύση υπόθεσης, βιβλίο συζήτησης υποθέσεων με τα στοιχεία των μερών, κατάσταση εκκρεμών υποθέσεων. Τα δημόσια βιβλία υποβάλλονται στο οικείο πρωτοδικείο προς επιθεώρηση και τήρηση αρχείου. Επίσης, μεριμνά για την εφαρμογή των διατάξεων της παρ. 5 του άρθρου 9 και της παρ. 7 του άρθρου 10.

5. Το Τμήμα Β΄ Αρχείου και Εκδόσεων είναι αρμόδιο για:

α) την τήρηση του αρχείου των αποφάσεων,

β) την έκδοση αντιγράφων για χρήση των ενδιαφερομένων,

γ) την ανωνυμοποίηση, περιληπτική διατύπωση και ταξινόμηση του περιεχομένου των αποφάσεων, ανά είδος υποθέσεως, και τη σχετική ενημέρωση του Τμήματος Μουσουλμανικών Υποθέσεων της Διεύθυνσης Θρησκευτικής Διοίκησης της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων,

δ) τη δημιουργία, τη διαχείριση και την τήρηση νομικής βιβλιοθήκης σχετικών θεμάτων,

ε) τον χειρισμό κάθε άλλου συναφούς θέματος.

6. Τα πάσης φύσεως έντυπα και έγγραφα της Διεύθυνσης Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή φέρουν στην επικεφαλίδα τους τις φράσεις «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ», «ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ – ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ» και τον τίτλο της συγκεκριμένης Μουφτείας ακολουθούμενο από την φράση «ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑΣ ΜΟΥΦΤΗ». Κάθε Μουφτεία έχει υπηρεσιακή στρογγυλή σφραγίδα κατά τις ειδικότερες προβλέψεις του ν. 48/1975 (Α΄108), αποτελούμενη από τρεις ομόκεντρους κύκλους, ο εξωτερικός των οποίων φέρει τη φράση «ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ», ο ενδιάμεσος φέρει τη φράση «ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ – ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ ΜΟΥΦΤΕΙΑ (ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟΥ ή ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ ή ΞΑΝΘΗΣ, αντίστοιχα)» και ο εσωτερικός περιβάλλεται εξ ολοκλήρου κυκλικώς από δύο κλαδιά δάφνης που διασταυρώνονται στις αιχμές της κάτω πλευράς τους και στο μέσο φέρει τη φράση «ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑΣ ΜΟΥΦΤΗ» αντίστοιχα στην ελληνική γλώσσα σε κυανό χρώμα.

7. Οι Μουφτείες στο πλαίσιο των διοικητικών τους αρμοδιοτήτων διέπονται από τις διατάξεις του ν. 3861/2010 «Ενίσχυση της διαφάνειας με την υποχρεωτική ανάρτηση νόμων και πράξεων των κυβερνητικών, διοικητικών και αυτοδιοικητικών οργάνων στο διαδίκτυο “Πρόγραμμα Διαύγεια” και άλλες διατάξεις» (Α΄ 112) και του π.δ. 28/2015 ( Α΄ 34) «Κωδικοποίηση διατάξεων για την πρόσβαση σε δημόσια έγγραφα και στοιχεία».

Άρθρο 14
Προσωπικό
Ο συνολικός αριθμός των οργανικών θέσεων μόνιμου διοικητικού προσωπικού για τις Διευθύνσεις Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή στις Μουφτείες ανέρχεται σε έξι (6) θέσεις εκ των δέκα (10) που προβλέπονται στο εδάφιο α΄του άρθρου 40 του ν. 3536/2007 (Α΄ 42).

Άρθρο 15
Κατανομή οργανικών θέσεων μονίμου προσωπικού κατά κατηγορία και κλάδο
Οι οργανικές θέσεις του μονίμου προσωπικού κατά κατηγορία και κλάδο που υπηρετεί στη Διεύθυνση Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή κατανέμονται ως εξής:

Α) Κατηγορία Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) α) Κλάδος ΠΕ Διοικητικός – Οικονομικός Θέσεις: τρεις (3) Β) Κατηγορία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ) α) Κλάδος ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων Θέσεις: τρεις (3)

Άρθρο 16
Κατανομή οργανικών θέσεων μονίμου προσωπικού ανά Μουφτεία
Οι ανωτέρω έξι (6) οργανικές θέσεις μονίμου προσωπικού κατανέμονται ως εξής:

α) Στη Μουφτεία Διδυμοτείχου μια (1) θέση για απόφοιτο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και μία (1) θέση για πτυχιούχο πανεπιστημίου.

β) Στη Μουφτεία Κομοτηνής μια (1) θέση για απόφοιτο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και μία (1) θέση για πτυχιούχο πανεπιστημίου.

γ) Στη Μουφτεία Ξάνθης μια (1) θέση για απόφοιτο δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και μία (1) θέση για πτυχιούχο πανεπιστημίου.

Άρθρο 17
Σύσταση Ειδικών Θέσεων
Με το παρόν συνιστώνται: α) τρεις (3) θέσεις μετακλητών υπαλλήλων με τον τίτλο «Γραμματέας Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή», πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης με θητεία πέντε (5) ετών που μπορεί να ανανεώνεται για ίσο χρονικό διάστημα μέχρι δύο (2) φορές το ανώτερο, μη επιτρεπομένης οποιασδήποτε άλλης επαγγελματικής δραστηριότητας.

β) τρεις (3) θέσεις ειδικών συνεργατών με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου που μπορεί να ανανεώνεται ανά έτος, σε ισάριθμες νέες ενιαίες οργανικές θέσεις, οι οποίες συνιστώνται με το παρόν και καταλαμβάνονται υποχρεωτικά από κάτοχο πτυχίου νομικής σχολής Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή ισότιμου αντίστοιχης ειδικότητας σχολών της αλλοδαπής, με δικηγορική εμπειρία τουλάχιστον τριών (3) ετών.

Άρθρο 18
Κατανομή Ειδικών θέσεων ανά Μουφτεία
Οι ανωτέρω έξι (6) ειδικές θέσεις μετακλητών υπαλλήλων και ειδικών συνεργατών κατανέμονται ως εξής:

α) Στη Μουφτεία Διδυμοτείχου μια (1) θέση μετακλητού υπαλλήλου που φέρει τον τίτλο «Γραμματέας Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή» και μία (1) θέση ειδικού συνεργάτη που καταλαμβάνεται υποχρεωτικά από πτυχιούχο νομικής,

β) Στη Μουφτεία Κομοτηνής μια (1) θέση μετακλητού υπαλλήλου που φέρει τον τίτλο «Γραμματέας Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή» και μία (1) θέση ειδικού συνεργάτη που καταλαμβάνεται υποχρεωτικά από πτυχιούχο νομικής,

γ) Στη Μουφτεία Ξάνθης μια (1) θέση μετακλητού υπαλλήλου που φέρει τον τίτλο «Γραμματέας Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή» και μία (1) θέση ειδικού συνεργάτη που καταλαμβάνεται υποχρεωτικά από πτυχιούχο νομικής.

Άρθρο 19
Προσόντα διορισμού

1. Τα προσόντα διορισμού για τους κλάδους ΠΕ Διοικητικού – Οικονομικού και ΔΕ Διοικητικών Γραμματέων και ο τρόπος επιλογής τους ορίζονται στην αριθμ. 98541/ Α3/11-09-2007 υπουργική απόφαση του Υφυπουργού Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης και του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων: «Καθορισμός προσόντων διοικητικών υπαλλήλων που θα καταλάβουν τις συσταθείσες με το ν. 3536/2007 (Α΄ 42) οργανικές θέσεις στις Μουφτείες της Θράκης» (Β΄ 1894), όπως εκάστοτε ισχύει.

2. Προσόντα διορισμού των ειδικών συνεργατών ορίζονται:

α) πτυχίο νομικής σχολής Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή ισότιμο αντίστοιχης ειδικότητας σχολών της αλλοδαπής,

β) δικηγορική εμπειρία τουλάχιστον τριών (3) ετών.

3. Η πλήρωση των θέσεων ειδικών συνεργατών γίνεται με επιλογή από ειδική επιτροπή, ανά Μουφτεία, κατόπιν συνέντευξης, σύμφωνα με προκήρυξη που εκδίδει το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με την οποία προσδιορίζεται και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια. Η πρόσληψη γίνεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κατόπιν εισήγησης της ειδικής επιτροπής επιλογής. Η ειδική επιτροπή, η οποία συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, αποτελείται από τον οικείο Μουφτή ως Πρόεδρο, ένα (1) μέλος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (Ν.Σ.Κ.) με τον αναπληρωτή του, που υποδεικνύονται από τον Πρόεδρο του Ν.Σ.Κ. και έναν (1) Προϊστάμενο Γενικής Διεύθυνσης του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων με αναπληρωτή του τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Θρησκευτικής Διοίκησης, που ορίζονται από τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ως μέλη. Χρέη γραμματέα της επιτροπής εκτελεί υπάλληλος της Μουφτείας ή των περιφερειακών υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

4. Ο μετακλητός υπάλληλος που φέρει τον τίτλο «Γραμματέας Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή» πρέπει να είναι:

α) κάτοχος πτυχίου νομικής σχολής Α.Ε.Ι. της ημεδαπής ή ισότιμου αντίστοιχης ειδικότητας σχολών της αλλοδαπής, με δικηγορική εμπειρία τουλάχιστον επτά (7) ετών,

β) Έλληνας πολίτης μέλος της μουσουλμανικής μειονότητας Θράκης.

5. Η πλήρωση των θέσεων των μετακλητών υπαλλήλων που φέρουν τον τίτλο: «Γραμματέας Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή» γίνεται με επιλογή από ειδική επιτροπή, ανά Μουφτεία, κατόπιν συνέντευξης, σύμφωνα με προκήρυξη που εκδίδει το Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, με την οποία προσδιορίζεται και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια. Ο διορισμός γίνεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων κατόπιν εισήγησης της ειδικής επιτροπής επιλογής. Η ειδική επιτροπή, η οποία συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, αποτελείται από τον οικείο Μουφτή ως Πρόεδρο, ένα (1) μέλος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους με τον αναπληρωτή του, που υποδεικνύονται από τον Πρόεδρο του Ν.Σ.Κ. και έναν (1) μουσουλμάνο θεολόγο με τον αναπληρωτή του, που ορίζονται από τον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων ως μέλη. Χρέη γραμματέα της επιτροπής εκτελεί υπάλληλος της Μουφτείας ή των περιφερειακών υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων. Κατά τη διαδικασία επιλογής συνεκτιμάται η τυχόν ύπαρξη ειδικών γνώσεων των υποψηφίων για τον Ιερό Ισλαμικό Νόμο, η προϋπηρεσία σε διοικητική θέση ευθύνης και η άσκηση δικηγορίας επί υποθέσεων δικαιοδοσίας του Μουφτή.

6. Ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων μπορεί να παύσει τον «Γραμματέα Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή» από τα καθήκοντά του και πριν τη λήξη της θητείας του, για σοβαρό λόγο πλημμελούς εκτέλεσης ή παράβασης των καθηκόντων του και κατόπιν αιτιολογημένης εισήγησης της επιτροπής επιλογής, η οποία επανασυγκροτείται με απόφασή του για τον σκοπό αυτό.

Άρθρο 20
Ειδικά θέματα προσωπικού

1. Για την υπηρεσιακή κατάσταση των μονίμων δημοσίων υπαλλήλων του άρθρου 40 του ν. 3536/2007 (Α΄ 42) αρμόδιο είναι το Κεντρικό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Διοικητικού Προσωπικού (Κ.Υ.Σ.ΔΙ.Π.) του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων.

2. Το προσωπικό που καταλαμβάνει ειδικές θέσεις υπάγεται απευθείας στον Μουφτή.

3. Στη σύμβαση εργασίας των ειδικών συνεργατών τίθεται απαραιτήτως ο όρος ότι αυτή λύεται αυτοδικαίως και χωρίς καμία αποζημίωση και ο προσληφθείς απολύεται με την αποχώρηση για οποιονδήποτε λόγο του Μουφτή που τον προσέλαβε, καθώς και ότι η ανανέωσή της δεν θεμελιώνει καθ’ οιονδήποτε τρόπο δικαίωμα μονιμοποίησής του. Η κατοχή της θέσης ειδικού συνεργάτη δεν είναι ασυμβίβαστη με την ιδιότητα του δικηγόρου και δεν αναστέλλει την άσκηση του λειτουργήματος για όσο χρόνο ισχύει η σύμβαση εργασίας, ωστόσο δεν επιτρέπεται κατά τη διάρκειά της η ανάληψη υποθέσεων δικαιοδοσίας του Μουφτή. Η πλήρωση των θέσεων αυτών μπορεί να γίνεται και με απόσπαση από θέσεις του Δημοσίου ή νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου. Κατά τα λοιπά για τις συμβάσεις αυτές τηρούνται οι ρυθμίσεις του π.δ. 164/2004 (Α΄134).

Άρθρο 21
Αποσπάσεις δημοσίων υπαλλήλων, εκπαιδευτικών κλάδου ΠΕ 73 ή κλάδου ΠΕ Θεολόγων Μ.Ι.Θ. και Ιεροδιδασκάλων Ισλαμικής Θρησκείας

1. Επιτρέπεται, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις, η απόσπαση μέχρι δύο (2) δημοσίων υπαλλήλων στη Διεύθυνση Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή της Μουφτείας Κομοτηνής, δύο (2) δημοσίων υπαλλήλων στη Διεύθυνση Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή της Μουφτείας Ξάνθης και ενός (1) δημοσίου υπαλλήλου στη Διεύθυνση Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή της Μουφτείας Διδυμοτείχου.

2. Στις ανωτέρω θέσεις επιτρέπεται να αποσπώνται και εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ 73 ή ΠΕ Θεολόγων των Μουσουλμανικών Ιεροσπουδαστηρίων Θράκης.

3. Ιεροδιδάσκαλοι Ισλαμικής Θρησκείας του άρθρου 53 του ν. 4115/2013 (Α΄ 24), που είναι πτυχιούχοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ή της Ειδικής Παιδαγωγικής Ακαδημίας Θεσσαλονίκης, κατόπιν σχετικής απόφασης του Μουφτή, μπορούν να αποσπαστούν και να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους στη Διεύθυνση Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή εντός της περιφέρειας της Μουφτείας στην οποία υπηρετούν, παράλληλα με τα κύρια καθήκοντά τους, ως βοηθητικό διοικητικό προσωπικό. Κατά την άσκηση των καθηκόντων αυτών υπάγονται στις διατάξεις περί δημοσίων υπαλλήλων.

4. Στη θέση του «Γραμματέα Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή» επιτρέπεται και ο διορισμός υπαλλήλων και λειτουργών του δημόσιου τομέα, όπως αυτός εκάστοτε ισχύει, ανεξάρτητα από τη σχέση με την οποία υπηρετούν σε αυτές, εφόσον κατέχουν τα προβλεπόμενα προσόντα. Ο χρόνος υπηρεσίας τους που διανύεται στη θέση αυτή λογίζεται, για όλες τις συνέπειες, ως πραγματική υπηρεσία στην οργανική τους θέση. Σε περίπτωση αποχώρησής τους από την παραπάνω θέση επανέρχονται, αυτοδικαίως, στη θέση που κατείχαν πριν από το διορισμό τους. Αν η θέση αυτή δεν είναι κενή, θεωρούνται ότι κατέχουν ομοιόβαθμη προσωρινή θέση, που συνιστάται αυτοδικαίως και καταργείται, επίσης αυτοδικαίως, όταν αποχωρήσουν από την υπηρεσία.

Άρθρο 22
Καθήκοντα θέσης μετακλητού υπαλλήλου που φέρει τον τίτλο «Γραμματέας Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή»

1. Τα καθήκοντα του μετακλητού υπαλλήλου που φέρει τον τίτλο «Γραμματέας Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή» είναι:

α) η παροχή οδηγιών και κατευθύνσεων και ο συντονισμός της Διεύθυνσης Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων της,

β) η σύνταξη μελέτης και η εισήγηση μέτρων για τη βελτίωση της λειτουργίας της Διεύθυνσης Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή και την αποτελεσματικότερη δράση των υπηρεσιών της,

γ) η παρακολούθηση της ορθής λειτουργίας της Διεύθυνσης Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή και η μέριμνα για την έγκαιρη προετοιμασία και λήψη των αναγκαίων μέτρων συμμόρφωσης με τις κείμενες διατάξεις,

δ) η προσαρμογή της λειτουργίας της Διεύθυνσης Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή στις ανάγκες της τοπικής θρησκευτικής κοινότητας,

ε) η βελτίωση της απόδοσης του στελεχικού δυναμικού και των τεχνικών μέσων της,

στ) ο χειρισμός κάθε άλλου συναφούς θέματος.

2. Ο Μουφτής μπορεί να μεταβιβάζει με απόφασή του στον «Γραμματέα Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή» το δικαίωμα υπογραφής δημοσίων εγγράφων και πιστοποιητικών, πλην χρηματικών ενταλμάτων.

3. Ο «Γραμματέας Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή» κατόπιν εντολής του Μουφτή, μπορεί να συντάσσει ενημερωτικά σημειώματα για όλα τα θέματα που αφορούν στις αρμοδιότητες της Μουφτείας.

Άρθρο 23
Καθήκοντα Ειδικών Συνεργατών
Τα καθήκοντα των ειδικών συνεργατών είναι:

α) η παροχή προφορικών και γραπτών ειδικευμένων νομικών συμβουλών στον Μουφτή,

β) η επεξεργασία και κωδικοποίηση των αποφάσεων του Μουφτή,

γ) η υποβοήθηση όλων των εργασιών της Μουφτείας,

δ) η κάλυψη λοιπών υπηρεσιακών αναγκών,

ε) η άσκηση κάθε συναφούς εργασίας που τους ανατίθεται από τον Μουφτή.

Άρθρο 24
Καθήκοντα προϊσταμένων Τμημάτων της Διεύθυνσης Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή
Τα καθήκοντα των προϊσταμένων Τμημάτων της Διεύθυνσης Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή είναι:

α) η λειτουργική διασύνδεση των ασκούμενων αρμοδιοτήτων με τους επιχειρησιακούς στόχους της υπερκείμενης Διεύθυνσης,

β) η συγκέντρωση, επεξεργασία, σύνθεση και παρουσίαση των απαραίτητων δεδομένων για την υποστήριξη της διαδικασίας λήψης αποφάσεων,

γ) η ορθολογική κατανομή του αντικειμένου και των εισερχομένων εγγράφων στους υπαλλήλους του Τμήματος,

δ) η εφαρμογή και η παρακολούθηση της θεσπισμένης στοχοθεσίας σε ατομικό επίπεδο,

ε) η ανάληψη πρωτοβουλιών για τη βελτίωση της αποδοτικότητας των υπαλλήλων,

στ) η ανάληψη πρωτοβουλιών για τη βελτίωση της λειτουργίας του Τμήματος,

ζ) η τήρηση των προβλεπόμενων προθεσμιών,

η) ο χειρισμός κάθε άλλου συναφούς θέματος.

Άρθρο 25
Προϊστάμενος Οργανικής Μονάδας

1. Στη Διεύθυνση Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή προΐσταται ο μετακλητός υπάλληλος που φέρει τον τίτλο «Γραμματέας Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή».

2. Στα Τμήματα των Διευθύνσεων Υποθέσεων Δικαιοδοσίας Μουφτή των Μουφτειών προΐστανται υπάλληλοι όλων των κλάδων και ειδικοτήτων κατηγορίας Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ), ενώ μπορούν να προΐστανται αποσπασμένοι δημόσιοι υπάλληλοι. Κατά τα λοιπά εφαρμόζεται ο ν. 4369/2016 (Α΄ 149) όπως εκάστοτε ισχύει. Μέχρι την επιλογή προϊσταμένων εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 87 του Κώδικα Δημοσίων Πολιτικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων ΝΠΔΔ που κυρώθηκε με τον ν. 3528/2007, όπως ισχύει.

Άρθρο 26
Έναρξη ισχύος
Το παρόν προεδρικό διάταγμα ισχύει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Στον Υπουργό Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων αναθέτουμε τη δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος διατάγματος.

Αθήνα, 7 Ιουνίου 2019

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας

ΠΡΟΚΟΠΙΟΣ Β. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ

Οι Υπουργοί

Παιδείας, Έρευνας και Εσωτερικών Θρησκευμάτων ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΧΑΡΙΤΣΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ

Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Αναπληρωτής Υπουργός Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων Οικονομικών

ΜΙΧΑΗΛ ΚΑΛΟΓΗΡΟΥ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΟΥΛΙΑΡΑΚΗΣ