Π.Δ. 95/2019

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 95 Τεύχος A’ 158/14.10.2019

Τροποποίηση διατάξεων του π.δ. 103/1999 «Κανόνες και πρότυπα ασφαλείας για τα επιβατηγά πλοία σύμφωνα με την Οδηγία 98/18/ΕΚ του Συμβουλίου της 17ης Μαρτίου 1998» (Α΄110), σε συμμόρφωση με την Οδηγία (ΕΕ) 2017/2108 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15ης Νοεμβρίου 2017 (ΕΕ L 315/40/30.11.2017).

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Έχοντας υπόψη: 1. Τις διατάξεις του άρθρου 3 του ν. 1338/1983 «Εφαρμογή του Κοινοτικού δικαίου» (Α΄34), όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 65 του ν. 1892/1990 (Α΄101) και του άρθρου 4 του ν. 1338/1983, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 6 παρ. 4 του ν. 1440/1984 (Α΄70) και τροποποιήθηκε με τα άρθρα 7 του ν. 1775/1988 (Α΄101), 31 του ν. 2076/1992 (Α΄130), 19 του ν. 2367/1995 (Α΄261), 22 του ν. 2789/2000 (Α΄21), 48 του ν. 3427/2005 (Α΄312), 91 του ν. 3862/2010 (Α΄113) και 50 του ν. 4342/2015 (Α΄143).

2. του άρθρου 90 του Κώδικα της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005, Α΄98).

3. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, σύμφωνα με το υπ’ αριθμ. 2811.8/4703/ 2019/21.01.2019 έγγραφο Γ.Δ.Ο.Υ.

4. Τις υπ’ αριθμ. 121/2019 και 154/2019 γνωμοδοτήσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, μετά από πρόταση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Σκοπός του παρόντος προεδρικού διατάγματος είναι η συμμόρφωση προς την Οδηγία (ΕΕ)2017/2108 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15ης Νοεμβρίου 2017 (ΕΕ L 315/40/30.11.2017), σχετικά με την τροποποίηση της Οδηγίας 2009/45/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τους κανόνες και τα πρότυπα ασφαλείας για τα επιβατηγά πλοία.

Άρθρο 2
(Άρθρο 1 της Οδηγίας) Τροποποιήσεις της Οδηγίας 2009/45/ΕΚ

Το π.δ. 103/1999 (Α΄ 110) όπως ισχύει τροποποιείται ως εξής:

1. Το Άρθρο 2 τροποποιείται ως εξής:

α) η περίπτωση α) αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

«α) “διεθνείς συμβάσεις”: οι ακόλουθες συμβάσεις μαζί με τα πρωτοκολλά τους και τις τροποποιήσεις τους, στην επικαιροποιημένη τους έκδοση:

i) η διεθνής σύμβαση του 1974 για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα (σύμβαση SOLAS του 1974) και

ii) η Διεθνής σύμβαση του 1966 περί γραμμών φορτώσεως πλοίων»,

β) η περίπτωση β) αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

«β) “κώδικας ευστάθειας σε άθικτη κατάσταση”: ο “διεθνής κώδικας για την ευστάθεια σε άθικτη κατάσταση όλων των τύπων πλοίων που εμπίπτουν στις Συμβάσεις του ΙΜΟ”, ο οποίος περιέχεται στο ψήφισμα αριθμ. Α.749(18) της ολομέλειας του ΙΜΟ, της 4ης Νοεμβρίου 1993, ή ο “διεθνής κώδικας για την ευστάθεια σε άθικτη κατάσταση, 2008”, ο οποίος περιέχεται στο ψήφισμα αριθμ. MSC.267(85) του ΙΜΟ, της 4ης Δεκεμβρίου 2008, στην επικαιροποιημένη τους έκδοση»,

γ) η υποπερίπτωση ii) της περίπτωσης στ) αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

«ii) η ανώτατη ταχύτητά τους, όπως ορίζεται στον κανονισμό 1.4.30 του κώδικα ταχυπλόων σκαφών του 1994 και στον κανονισμό 1.4.38 του κώδικα ταχυπλόων σκαφών του 2000, είναι μικρότερη των 20 κόμβων»,

δ) η περίπτωση ια) αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

«ια) “ύψος πρώρας”: το ύψος που ορίζεται στον κανονισμό 39 της διεθνούς σύμβασης του 1966 περί γραμμών φορτώσεως πλοίων»,

ε) το πρώτο εδάφιο στην περίπτωση ιε) αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

«ιε) “θαλάσσια περιοχή”: οποιαδήποτε θαλάσσια περιοχή ή θαλάσσια διαδρομή καθορίζεται με βάση το άρθρο 4»,

στ) η περίπτωση ιστ) αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

«ιστ) “λιμενική περιοχή”: κάθε περιοχή, πλην της θαλάσσιας περιοχής που καθορίζεται σύμφωνα με το άρθρο 4, από το κράτος μέλος που έχει δικαιοδοσία, και εκτείνεται μέχρι τις ακρότατες μόνιμες λιμενικές εγκαταστάσεις, οι οποίες αποτελούν αναπόσπαστο μέρος ενός λιμενικού συστήματος, ή μέχρι τα όρια που ορίζονται από τα φυσικά γεωγραφικά χαρακτηριστικά που προστατεύουν τις εκβολές ενός ποταμού ή άλλη παρόμοια προστατευμένη περιοχή»,

ζ) η περίπτωση ιζ) διαγράφεται,

η) η περίπτωση ιθ) αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο: «ιθ) “κράτος λιμένα”: το κράτος μέλος, προς ή από τον λιμένα ή τους λιμένες του οποίου εκτελεί πλόες εσωτερικού ένα πλοίο ή σκάφος που φέρει σημαία διαφορετική από τη σημαία του κράτους μέλους αυτού»,

θ) η περίπτωση κ) αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

«κ) “αναγνωρισμένος οργανισμός”: κάθε οργανισμός αναγνωρισμένος σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθμ. 391/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου (*)

(*1) Κανονισμός (ΕΚ) αριθμ. 391/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Απριλίου 2009, σχετικά με κοινούς κανόνες και πρότυπα για τους οργανισμούς επιθεώρησης και ελέγχου πλοίων (ΕΕ L 131 της 28.5.2009, σ. 11).»,

ι) η περίπτωση κθ) αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

«κθ) “άτομα μειωμένης κινητικότητας”: άτομα που έχουν ιδιαίτερη δυσκολία όταν χρησιμοποιούν τις δημόσιες συγκοινωνίες, συμπεριλαμβανομένων των ηλικιωμένων, των ατόμων με αναπηρίες, των ατόμων με προβλήματα αισθητηριακής φύσεως και των ατόμων που χρησιμοποιούν αναπηρικές πολυθρόνες, των εγκύων γυναικών και των ατόμων που συνοδεύουν παιδιά μικρής ηλικίας»,

ια) προστίθενται τα ακόλουθα στοιχεία: «λα) “ιστιοφόρο πλοίο”: πλοίο που προωθείται από ιστία, ακόμη και εάν είναι εφοδιασμένο με μηχανικό σύστημα πρόωσης που προορίζεται για βοηθητικούς σκοπούς και περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης,

λβ) “ισοδύναμο υλικό”: κράμα αλουμινίου ή άλλο άκαυστο υλικό το οποίο, από τη φύση του ή λόγω της μόνωσής του, παρουσιάζει ιδιότητες δομής και ακεραιότητας ισοδύναμες με εκείνες του χάλυβα στο τέλος της εφαρμοζόμενης έκθεσης στην πρότυπη δοκιμή πυρός,

λγ) “πρότυπη δοκιμή πυρός”: δοκιμή κατά την οποία δείγματα από τα κατάλληλα διαφράγματα και καταστρώματα εκτίθενται εντός δοκιμαστικού κλιβάνου σε θερμοκρασίες που κατά προσέγγιση αντιστοιχούν προς την πρότυπη καμπύλη χρόνου-θερμοκρασίας, σύμφωνα με τη μέθοδο δοκιμών που καθορίζεται στον διεθνή κώδικα για την εφαρμογή διαδικασιών δοκιμής πυρός του 2010, ο οποίος περιέχεται στο ψήφισμα αριθμ. MSC.307(88)

1 Κανονισμός (ΕΚ) αριθμ. 1406/2002 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Ιουνίου 2002, σχετικά με τη σύσταση ευρωπαϊκού οργανισμού για την ασφάλεια στη θάλασσα (ΕΕ L 208 της 5.8.2002, σ.)του ΙΜΟ, της 3ης Δεκεμβρίου 2010, στην επικαιροποιημένη του έκδοση,

λδ) “παραδοσιακά πλοία”: ιστορικά επιβατηγά πλοία κάθε είδους και τα αντίγραφά τους, σχεδιασμένα πριν από το 1965 και κατασκευασμένα κατά το μεγαλύτερο μέρος από τα αρχικά υλικά, περιλαμβανομένων εκείνων που σχεδιάζονται προκειμένου να ενθαρρυνθούν και να προωθηθούν παραδοσιακές ικανότητες και στοιχεία της ναυτικής τέχνης, τα οποία χρησιμεύουν ως ζωντανά πολιτιστικά μνημεία, λειτουργούν δε σύμφωνα με τις πατροπαράδοτες ναυτικές αρχές και τεχνικές,

λε) “θαλαμηγός αναψυχής ή σκάφος αναψυχής”: σκάφος το οποίο δεν χρησιμοποιείται για εμπορικούς σκοπούς, ανεξάρτητα από το μέσο πρόωσης,

λστ) “βοηθητικό σκάφος”: λέμβος που μεταφέρεται σε πλοίο και χρησιμοποιείται για τη μεταφορά άνω των 12 επιβατών από στάσιμο επιβατηγό πλοίο προς την ακτή και αντιστρόφως,

λζ) “πλοίο εφοδιασμού υπεράκτιων εγκαταστάσεων”: πλοίο που χρησιμοποιείται για τη μεταφορά και τη διαμονή εργαζομένων της βιομηχανίας που δεν πραγματοποιούν εργασίες επί του πλοίου οι οποίες είναι ουσιώδεις για τις ανάγκες του πλοίου,

λη) “σκάφος εφοδιασμού υπεράκτιων εγκαταστάσεων”: σκάφος που χρησιμοποιείται για τη μεταφορά και τη διαμονή εργαζομένων της βιομηχανίας που δεν πραγματοποιούν εργασίες επί του πλοίου οι οποίες είναι ουσιώδεις για τις ανάγκες του σκάφους,

λθ) “μεγάλης έκτασης επισκευές, μετατροπές και μετασκευές”: οποιαδήποτε από τις ακόλουθες περιπτώσεις:

κάθε αλλαγή που μεταβάλλει ουσιωδώς τις διαστάσεις του πλοίου, όπως η επιμήκυνση με την προσθήκη νέου τμήματος, κάθε αλλαγή που μεταβάλλει ουσιωδώς την ικανότητα μεταφοράς επιβατών του πλοίου, όπως η μετασκευή του καταστρώματος οχημάτων σε χώρους ενδιαιτήσεως επιβατών, κάθε αλλαγή που παρατείνει ουσιωδώς την ωφέλιμη διάρκεια ζωής του πλοίου, όπως η ανακαίνιση των χώρων ενδιαιτήσεως των επιβατών σε ένα ολόκληρο κατάστρωμα, κάθε μετατροπή οιουδήποτε τύπου πλοίου σε επιβατηγό πλοίο».

2. Το άρθρο 3 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

Άρθρο 3 (Άρθρο 3 της Οδηγίας) Πεδίο εφαρμογής

1. Το παρόν διάταγμα εφαρμόζεται στα παρακάτω επιβατηγά πλοία και σκάφη, ανεξαρτήτως σημαίας, όταν εκτελούν πλόες εσωτερικού:

α) σε νέα και σε υπάρχοντα επιβατηγά πλοία μήκους 24 μέτρων και άνω,

β) σε επιβατηγά ταχύπλοα σκάφη. Η Διεύθυνση Ασφάλειας Ναυσιπλοΐας του ΥΝΑΝΠ δια των Λιμενικών Αρχών, υπό την ιδιότητα του κράτους λιμένα, εξασφαλίζει ότι τα επιβατηγά πλοία και τα επιβατηγά ταχύπλοα σκάφη που φέρουν σημαία κράτους μη μέλους, πριν ξεκινήσουν την εκτέλεση πλόων εσωτερικού στο κράτος μέλος αυτό, πληρούν στο ακέραιο τις απαιτήσεις του παρόντος.

2. Το παρόν δεν εφαρμόζεται: α) στα επιβατηγά πλοία που είναι: i) πολεμικά και οπλιταγωγά πλοία, ii) ιστιοφόρα πλοία, iii) πλοία που δεν έχουν μηχανικά μέσα πρόωσης, iv) πλοία που δεν είναι κατασκευασμένα από χάλυβα ή ισοδύναμο υλικό και δεν διέπονται από τα πρότυπα που αφορούν τα ταχύπλοα σκάφη [ψήφισμα αριθμ. MSC.36(63) ή MSC.97(73)] ή τα δυναμικώς στηριζόμενα σκάφη [ψήφισμα αριθ. Α.373(Χ)],

ν) ξύλινα πλοία πρωτόγονης κατασκευής,

vi) παραδοσιακά πλοία, νιι) θαλαμηγοί αναψυχής, viii) πλοία που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά σε λιμενικές περιοχές, ix) πλοία εφοδιασμού υπεράκτιων εγκαταστάσεων ή x) βοηθητικά σκάφη, β) στα ταχύπλοα επιβατηγά σκάφη που είναι: i) πολεμικά και οπλιταγωγά σκάφη, ii) σκάφη αναψυχής, iii) σκάφη που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά σε λιμενικές περιοχές ή iv) σκάφη εφοδιασμού υπεράκτιων εγκαταστάσεων.

3. Το άρθρο 4 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

«Άρθρο 4 (Άρθρο 4 της Οδηγίας)

Κατάταξη θαλασσίων περιοχών και κατηγορίες επιβατηγών πλοίων

1. Οι θαλάσσιες περιοχές κατατάσσονται στις εξής κατηγορίες:

“Περιοχή Α”:
θαλάσσια περιοχή εκτός των περιοχών Β, Γ και Δ.
“Περιοχή Β”:
θαλάσσια περιοχή οι γεωγραφικές συντεταγμένες της οποίας σε κανένα σημείο δεν απέχουν περισσότερο από 20 μίλια από την ακτογραμμή που αντιστοιχεί στο μέσο ύψος της παλίρροιας, αλλά βρίσκεται εκτός των θαλάσσιων περιοχών Γ και Δ.
“Περιοχή Γ”:
θαλάσσια περιοχή οι γεωγραφικές συντεταγμένες της οποίας σε κανένα σημείο δεν απέχουν περισσότερο από 5 μίλια από την ακτογραμμή που αντιστοιχεί στο μέσο ύψος της παλίρροιας, αλλά βρίσκεται εκτός της θαλάσσιας περιοχής Δ αν υπάρχει.Επιπλέον η πιθανότητα το σημαντικό ύψος κύματος να υπερβαίνει τα 2,5 μέτρα είναι μικρότερη από 10% για περίοδο ενός έτους, όταν πρόκειται για εκτέλεση πλόων καθ, όλη τη διάρκεια του έτους, ή για συγκεκριμένη περίοδο στην περίπτωση εποχικής εκτέλεσης πλόων, όπως η εκτέλεση πλόων κατά την καλοκαιρινή περίοδο.
“Περιοχή Δ”:
θαλάσσια περιοχή οι γεωγραφικές συντεταγμένες της οποίας σε κανένα σημείο δεν απέχουν περισσότερο από 3 μίλια από την ακτογραμμή που αντιστοιχεί στο μέσο ύψος της παλίρροιας.Επιπλέον η πιθανότητα το σημαντικό ύψος κύματος να υπερβαίνει το 1,5 μέτρο είναι μικρότερη από 10% για περίοδο ενός έτους, όταν πρόκειται για εκτέλεση πλόων καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους,ή για συγκεκριμένη περίοδο στην περίπτωση εποχικής εκτέλεσης πλόων, όπως η εκτέλεση πλόων κατά την καλοκαιρινή περίοδο.
2. Το ΥΝΑΝΠ δια των αρμοδίων Διευθύνσεών του: α) καθορίζει και, όποτε απαιτείται, επικαιροποιεί κατάλογο των θαλάσσιων περιοχών υπό τη δικαιοδοσία του, β) προσδιορίζει το εσωτερικό σύνορο της θαλάσσιας περιοχής που βρίσκεται εγγύτερα στην ακτογραμμή του, γ) δημοσιεύει τον κατάλογο σε δημόσια βάση δεδομένων, διαθέσιμη στον διαδικτυακό τόπο της αρμόδιας ναυτιλιακής αρχής, δ) κοινοποιεί στην Επιτροπή τη θέση των πληροφοριών αυτών και την ενημερώνει όταν γίνονται τροποποιήσεις του καταλόγου.

3. Το ΥΝΑΝΠ δια των αρμοδίων Διευθύνσεων του δύναται να καταρτίζει και όποτε απαιτείται να επικαιροποιεί κατάλογο θαλασσίων διαδρομών αντί καταλόγου θαλασσίων περιοχών, χρησιμοποιώντας τα αντίστοιχα κριτήρια που καθορίστηκαν για τις κατηγορίες της παραγράφου 1.

4. Τα επιβατηγά πλοία κατατάσσονται στις ακόλουθες κατηγορίες, ανάλογα με τη θαλάσσια περιοχή στην οποία μπορούν να εκτελούν πλόες:

5. Για τα ταχύπλοα επιβατηγά σκάφη ισχύουν οι κατηγορίες που ορίζονται στο κεφάλαιο 1 (1.4.10) και (1.4.11) του κώδικα ταχυπλόων σκαφών του 1994 ή το κεφάλαιο 1 (1.4.12) και (1.4.13) του κώδικα ταχυπλόων σκαφών του 2000.».

4. Το άρθρο 5 τροποποιείται ως εξής:

α) η δεύτερη περίπτωση της παραγράφου 2, αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο: «Το ΥΝΑΝΠ δια των αρμοδίων Διευθύνσεών του, υπό την ιδιότητα του κράτους λιμένα, αναγνωρίζει το πιστοποιητικό ασφάλειας ταχύπλοου σκάφους και την άδεια λειτουργίας που εκδίδονται από άλλο κράτος μέλος για ταχύπλοα επιβατηγά σκάφη που εκτελούν πλόες εσωτερικού, ή το κατά το άρθρο 9 πιστοποιητικό ασφάλειας επιβατηγών σκαφών, που εκδίδεται από άλλο κράτος μέλος για επιβατηγά πλοία που εκτελούν πλόες εσωτερικού»

β) η παράγραφος 3 διαγράφεται,

γ) η παράγραφος 4 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο: «4. Ναυτιλιακός εξοπλισμός που πληροί τις απαιτήσεις που καθορίζονται σύμφωνα με την κοινή υπουργική απόφαση 2222.1-1.2/90149/2016/16 (Β’ 3454 ) όπως ισχύει (*) θεωρείται σύμφωνος με τις απαιτήσεις του παρόντος.

(*) Η αριθμ. 2222.1-1.2/90149/2016/16 κοινή υπουργική απόφαση (Β’ 3454): Προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς την Οδηγία 2014/90/ΕΕ της 23ης Ιουλίου 2014 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τον εξοπλισμό πλοίων και για την κατάργηση της Οδηγίας 96/98/ΕΚ του Συμβουλίου.

5. Το άρθρο 6 τροποποιείται ως εξής:

α) η παράγραφος 1 τροποποιείται ως εξής:

i) η περίπτωση α) αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο: «α) η κατασκευή και η συντήρηση του σκάφους, των κύριων και των βοηθητικών μηχανημάτων, των ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων και συστημάτων αυτοματισμού, πρέπει να πληρούν τα πρότυπα κατάταξης, τα οποία καθορίζονται στους κανόνες αναγνωρισμένου οργανισμού ή σε ισοδύναμους κανόνες που χρησιμοποιούνται από μια Αρχή σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 9 του (*),

(*) το π.δ. 103/11 (Α΄ 236) : Σχετικά με τους κοινούς κανόνες και πρότυπα για τους οργανισμούς επιθεώρησης και ελέγχου πλοίων και για τις συναφείς δραστηριότητες των ναυτικών αρχών σύμφωνα με την Οδηγία 2009/15/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Απριλίου 2009.

ii) η περίπτωση γ) διαγράφεται,

β) στην περίπτωση β) της παραγράφου 2:

η υποπερίπτωση ϋ) διαγράφεται, η υποπερίπτωση iii) αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο: «iii) παρά τα προβλεπόμενα στην υποπερίπτωση i),τα νέα επιβατηγά πλοία της κατηγορίας Δ εξαιρούνται από την απαίτηση ελάχιστου ύψους πρώρας που καθορίζεται στη διεθνή σύμβαση του 1966 περί γραμμών φορτώσεως πλοίων»,

γ) η παράγραφος 3 τροποποιείται ως εξής:

i) οι περιπτώσεις γ) και δ) αντικαθίστανται από το ακόλουθο κείμενο: «γ) τα υπάρχοντα επιβατηγά πλοία των κατηγοριών Γ και Δ συμμορφώνονται προς τις σχετικές ειδικές απαιτήσεις που ορίζονται στο παρόν π.δ. και, όσον αφορά στους τομείς που δεν διέπονται από τις εν λόγω απαιτήσεις, στους κανόνες της αρχής του κράτους σημαίας’ οι κανόνες αυτοί παρέχουν επίπεδο ασφάλειας ισοδύναμο προς το επίπεδο των κεφαλαίων 11-1 και 11-2 του παραρτήματος Ι, λαμβανομένων υπόψη των ειδικών τοπικών συνθηκών λειτουργίας στις θαλάσσιες περιοχές στις οποίες τα πλοία αυτών των κατηγοριών επιτρέπεται να εκτελούν πλόες. Προτού επιτραπεί η τακτική εκτέλεση πλόων εσωτερικού από υπάρχοντα επιβατηγά πλοία των κατηγοριών Γ και Δ σε κράτος λιμένα, η αρχή του κράτους σημαίας εξασφαλίζει τη συμφωνία του κράτους λιμένα σχετικά με αυτούς τους κανόνες.

δ) όταν το ΥΝΑΝΠ δια των αρμοδίων Διευθύνσεων του θεωρεί ότι οι κανόνες που απαιτεί η αρχή του κράτους λιμένα σύμφωνα με την περίπτωση γ) της παρούσας παραγράφου είναι παράλογοι, το γνωστοποιεί αμέσως στην Επιτροπή.»,

ii) οι περιπτώσεις ε) και στ) διαγράφονται,

δ) η παράγραφος 4 τροποποιείται ως εξής:

i) η υποπερίπτωση iii) της περίπτωσης α), αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο: «πληρούν στο ακέραιο τις απαιτήσεις του κώδικα ασφάλειας για τα δυναμικώς στηριζόμενα σκάφη (κώδικας DSC) που περιλαμβάνεται στο ψήφισμα αριθ. Α.373(10) του ΙΜΟ, στην επικαιροποιημένη του έκδοση»,

ii) η περίπτωση γ) αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

«γ) η ναυπήγηση και η συντήρηση των επιβατηγών ταχύπλοων σκαφών και του εξοπλισμού τους είναι σύμφωνες με τους κανόνες αναγνωρισμένου οργανισμού για την κατάταξη ταχύπλοων σκαφών ή με ισοδύναμους κανόνες που χρησιμοποιούνται από μια αρχή σύμφωνα με την παράγραφο 2 του άρθρου 09 του π.δ.103/2011 (Α΄ 236).»,

ε) προστίθενται οι ακόλουθες παράγραφοι:

«5.Όσον αφορά τα νέα και τα υπάρχοντα πλοία, οι μεγάλης έκτασης επισκευές, μετατροπές και μετασκευές καθώς και ο συνδεόμενος με τις εργασίες αυτές εξοπλισμός συμμορφώνονται προς τις απαιτήσεις της περίπτωσης (α) της παραγράφου 2 για τα νέα πλοίαοι μετατροπές πλοίου με αποκλειστικό σκοπό να ενισχυθεί η βιωσιμότητα του, δεν θεωρούνται ως μετασκευές μεγάλης έκτασης.

6. Πλοία που έχουν κατασκευαστεί με ισοδύναμο υλικό πριν από τις 20 Δεκεμβρίου 2017 συμμορφώνονται προς τις απαιτήσεις του παρόντος έως τις 22 Δεκεμβρίου 2025.

6. Το άρθρο 6α τροποποιείται ως εξής: α) η παράγραφος 1 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο: «1. Τα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία ro-ro της κατηγορίας Γ, των οποίων είχαν τοποθετηθεί οι τρόπιδες ή τα οποία βρίσκονταν σε ανάλογο στάδιο ναυπήγησης κατά ή μετά την 1η Οκτωβρίου 2004, και όλα τα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία ro-ro των κατηγοριών Α και Β συμμορφώνονται προς τα άρθρα 6, 8 και 9 του π.δ. 52/2005 (Α΄ 79).»,

β) η παράγραφος 2 διαγράφεται,

7. Το άρθρο 6β τροποποιείται ως εξής: α) στην παράγραφο 3, διαγράφεται το δεύτερο εδάφιο, β) παράγραφος 4 διαγράφεται,

8. Το άρθρο 7 τροποποιείται ως εξής:

α) η παράγραφος 2 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο: «2. Το ΥΝΑΝΠ δια των αρμοδίων Διευθύνσεων του μπορεί, με τη διαδικασία της παραγράφου 4, να θεσπίζει μέτρα που επιτρέπουν την εφαρμογή απαιτήσεων ισοδύναμων προς ορισμένες ειδικές απαιτήσεις του παρόντος, υπό τον όρο ότι οι εν λόγω ισοδύναμες απαιτήσεις είναι τουλάχιστον εξίσου αποτελεσματικές με αυτές που προβλέπει η οδηγία».

β) η παράγραφος 4 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

«4. Το ΥΝΑΝΠ δια των αρμοδίων Διευθύνσεων του όταν κάνει χρήση των δικαιωμάτων που αναγνωρίζονται από τις παραγράφους 1, 2 ή 3 ενεργεί σύμφωνα με τη διαδικασία των εδαφίων 2-7 της παρούσας παραγράφου. Το ΥΝΑΝΠ δια των αρμοδίων Διευθύνσεων του κοινοποιεί στην Επιτροπή τα μέτρα που προτίθεται να θεσπίσει, και περιλαμβάνει στην εν λόγω κοινοποίηση επαρκείς διευκρινίσεις που βεβαιώνουν ότι διατηρείται επαρκώς το επίπεδο ασφάλειας.

Εάν η επιτροπή, εντός έξι μηνών από την κοινοποίηση εκδώσει εκτελεστικές πράξεις που περιέχουν απόφαση της η οποία κρίνει τα προτεινόμενα μέτρα ως μη δικαιολογημένα, τότε το ΥΝΑΝΠ δια των αρμοδίων Διευθύνσεων του θα κληθεί να τροποποιήσει ή να μην θεσπίσει τα εν λόγω μέτρα.

Τα θεσπιζόμενα μέτρα καθορίζονται στη σχετική εθνική νομοθεσία και κοινοποιούνται στην Επιτροπή και στα άλλα κράτη μέλη.

Κάθε μέτρο αυτού του είδους εφαρμόζεται σε όλα τα επιβατηγά πλοία της ίδιας κατηγορίας ή στα σκάφη που εκτελούν πλόες υπό τους ίδιους καθοριζόμενους όρους, χωρίς διακρίσεις λόγω της σημαίας τους ή της εθνικότητας ή της έδρας του φορέα εκμετάλλευσής τους.

Τα μέτρα της παραγράφου 3 του άρθρου 7, ισχύουν μόνον καθόσον χρόνο το πλοίο ή σκάφος εκτελεί πλόες υπό τους καθοριζόμενους όρους.

Το ΥΝΑΝΠ δια των αρμοδίων Διευθύνσεων του κοινοποιεί στην Επιτροπή τα μέτρα που αναφέρονται στο δεύτερο και τέταρτο εδάφιο μέσω βάσης δεδομένων που η Επιτροπή δημιουργεί και τηρεί για τον σκοπό αυτό, και στην οποία έχουν πρόσβαση η Επιτροπή και τα κράτη μέλη.»,

γ) το τελευταίο εδάφιο της παραγράφου 5, αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

«γ) Η Επιτροπή εκδίδει εκτελεστικές πράξεις που περιέχουν την απόφαση της σχετικά με το αν η απόφαση του ΥΝΑΝΠ να αναστείλει τη λειτουργία του εν λόγω πλοίου ή σκάφους ή να επιβάλει τα περαιτέρω μέτρα είναι δικαιολογημένη λόγω σοβαρού κινδύνου για την ασφάλεια της ζωής ή της περιουσίας ή του περιβάλλοντος και, εφόσον η αναστολή ή επιβολή περαιτέρω μέτρων δεν είναι δικαιολογημένη, το ΥΝΑΝΠ δια των αρμοδίων Διευθύνσεων του ανακαλεί την αναστολή ή τα μέτρα».

9. Το άρθρο 8 τροποποιείται ως εξής:

α) η παράγραφος 1 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

«1. Κάθε επιβατηγό πλοίο υποβάλλεται, από την αρχή του κράτους σημαίας, στις παρακάτω επιθεωρήσεις: α) αρχική επιθεώρηση πριν το πλοίο τεθεί σε υπηρεσία, β) περιοδική επιθεώρηση ανά δωδεκάμηνο, και γ) επιπλέον επιθεωρήσεις, όταν προκύπτει ανάγκη.»,

β) η παράγραφος 2 διαγράφεται.

10. Το άρθρο 9 τροποποιείται ως εξής:

α) η παράγραφος 1 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο: «1. Όλα τα νέα και όλα τα υπάρχοντα επιβατηγά πλοία που πληρούν τις απαιτήσεις του παρόντος είναι εφοδιασμένα με πιστοποιητικό ασφάλειας επιβατηγού πλοίου σύμφωνα με το παρόν. Το πιστοποιητικό ασφάλειας καταρτίζεται σύμφωνα με το υπόδειγμα του παραρτήματος II. Το πιστοποιητικό αυτό εκδίδεται από την αρχή του κράτους σημαίας, μετά την αρχική επιθεώρηση της περίπτωσης (α), της παραγράφου 1, του άρθρου 8»,

β) στην παράγραφο 3, το τρίτο εδάφιο αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

«Πριν εκδοθεί η άδεια λειτουργίας επιβατηγού ταχύπλοου σκάφους που εκτελεί πλόες εσωτερικού σε κράτος λιμένα, η αρχή του κράτους σημαίας έρχεται σε συμφωνία με το κράτος λιμένα για τους όρους και τους περιορισμούς που σχετίζονται με τη λειτουργία του σκάφους αυτού εντός του κράτους. Η αρχή του κράτους σημαίας αναγράφει όλους αυτούς τους όρους στην άδεια λειτουργίας επιβατηγού ταχυπλόου σκάφους».

γ) η παράγραφος 4 αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

«4. Πρόσθετα μέτρα ασφάλειας, ισοδύναμες απαιτήσεις και εξαιρέσεις που χορηγούνται σε πλοία ή σκάφη δυνάμει και σύμφωνα με το άρθρο 7 παράγραφοι 1, 2 και 3, αναγράφονται στο πιστοποιητικό του πλοίου ή του σκάφους.».

11. Το άρθρο 10 διαγράφεται.

12. Το παράρτημα Ι τροποποιείται ως εξής:

α) η πρώτη περίπτωση στην παράγραφο 13.1 του μέρους Α του κεφαλαίου 11-2, αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

«Σε όλα τα πλοία εκτίθενται μονίμως σχέδια της γενικής διάταξης τους για την καθοδήγηση των αξιωματικών του σκάφους, στα οποία σημειώνονται επακριβώς για κάθε κατάστρωμα οι σταθμοί ελέγχου, οι διάφοροι τομείς πυροπροστασίας που περικλείονται από τμήματα κλάσης Α, οι τομείς που περικλείονται από τμήματα κλάσης Β με τα συστήματα πυρανίχνευσης και συναγερμού πυρκαγιάς, τα συστήματα καταιονισμού, τα πυροσβεστικά μέσα, τα μέσα πρόσβασης στα διάφορα διαμερίσματα, καταστρώματα κ.λπ. και το σύστημα εξαερισμού, περιλαμβανομένων λεπτομερειών για τις θέσεις ελέγχου των ανεμιστήρων, τη θέση των πυροφρακτών και τους αριθμούς αναγνώρισης των ανεμιστήρων εξαερισμού που εξυπηρετούν κάθε τομέα. Ως εναλλακτική λύση, μπορεί οι προαναφερθείσες λεπτομέρειες να αναφέρονται σε ένα φυλλάδιο, αντίγραφο του οποίου πρέπει να διατίθεται για κάθε αξιωματικό, και ένα αντίγραφο να βρίσκεται ανά πάσα στιγμή διαθέσιμο επί του σκάφους σε θέση προς την οποία να εξασφαλίζεται απρόσκοπτη πρόσβαση. Τα σχέδια και τα φυλλάδια πρέπει να ενημερώνονται και οποιεσδήποτε μεταβολές πρέπει να καταγράφονται σε αυτά το ταχύτερο δυνατό. Οι περιγραφές στα εν λόγω σχέδια και φυλλάδια πρέπει να γίνονται στην επίσημη γλώσσα του κράτους σημαίας. Εάν η γλώσσα αυτή δεν είναι τα αγγλικά ή τα γαλλικά, συμπεριλαμβάνεται υποχρεωτικά μετάφραση σε μία από αυτές τις γλώσσες. Σε περίπτωση που το πλοίο εκτελεί πλόες εσωτερικού σε άλλο κράτος μέλος, επιβάλλεται να περιλαμβάνεται μετάφραση στην επίσημη γλώσσα του συγκεκριμένου κράτους υποδοχής, εφόσον η γλώσσα αυτή δεν είναι τα αγγλικά ή τα γαλλικά. Σε περίπτωση που το πλοίο εκτελεί πλόες εσωτερικού σε άλλο κράτος μέλος, περιλαμβάνεται μετάφραση στην επίσημη γλώσσα του συγκεκριμένου κράτους λιμένα, εφόσον η γλώσσα αυτή δεν είναι τα αγγλικά ή τα γαλλικά.»,

β) το πρώτο εδάφιο των Σημειώσεων του πίνακα στην παράγραφο 2 του Κεφαλαίου III, υπό τον τίτλο «ΣΩΣΤΙΚΑ ΜΕΣΑ» αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο:

«Τα σωστικά σκάφη μπορεί να είναι σωσίβιες λέμβοι ή πνευστές σωσίβιες σχεδίες ή συνδυασμός αυτών σύμφωνα με τον κανονισμό 111/2.2. Εάν κάτι τέτοιο δικαιολογείται λόγω του προφυλαγμένου τύπου των πλόων ή/και των ευνοϊκών καιρικών συνθηκών στην περιοχή εκτέλεσης πλόων, έχοντας υπόψη τις συστάσεις της εγκυκλίου MSC/Circ.1046 του ΙΜΟ, η αρχή του κράτους σημαίας μπορεί να εγκρίνει, εφόσον δεν απορριφθεί από το κράτος μέλος λιμένα:».

Άρθρο 3
Έναρξη Ισχύος
Η ισχύς του παρόντος διατάγματος αρχίζει από την 21η Δεκεμβρίου 2019.

Στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναθέτουμε τη δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος διατάγματος.

Αθήνα, 4 Οκτωβρίου 2019

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας

ΠΡΟΚΟΠΙΟΣ Β. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ

Οι Υπουργοί

Ανάπτυξης Ναυτιλίας και Επενδύσεων και Νησιωτικής Πολιτικής

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΑΔΩΝΙΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗΣ