ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 78 ΦΕΚ Α΄136/14.6.2012

Τροποποίηση και συμπλήρωση του Π.Δ. 49/2005 «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2002/59/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Ιουνίου 2002 “Δημιουργία κοινοτικού συστήματος παρακολούθησης της κυκλοφορίας των πλοίων και ενημέρωσης”» (Α΄ 66), σε συμμόρφωση με την Οδηγία 2011/15/ ΕΕ της Επιτροπής, της 23ης Φεβρουαρίου 2011.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ

ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις του άρθρου 3 του Ν. 1338/1983 (Α΄ 34),όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 65 του Ν. 1892/1990 (Α΄ 101), και του άρθρου 4 του ιδίου νόμου, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 6 παρ. 4 του Ν. 1440/1984 (Α΄ 70) και τροποποιήθηκε με τα άρθρα 7 του Ν. 1775/1988 (Α΄ 101), 31 του Ν. 2076/1992 (Α΄ 130), 19 του Ν. 2367/1995 (Α΄ 261), 22 του Ν. 2789/2000 (Α΄ 21) και 48 του Ν. 3427/2005 (Α΄ 312) και άρθρο 91 του Ν. 3862/2010 (Α΄ 113).

2. Τις διατάξεις του Ν. 3922/2011 «Σύσταση Αρχηγείου Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής και άλλες διατάξεις» (Α΄ 35).

3. Τις διατάξεις του Π.Δ. 184/2009 «Σύσταση Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη και καθορισμός των αρμοδιοτήτων του» (Α΄ 213).

4. Τις διατάξεις του Π.Δ. 185/2009 «Ανασύσταση του Υπουργείου Οικονομικών, συγχώνευση του Υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών με τα Υπουργεία Ανάπτυξης και Εμπορικής Ναυτιλίας, Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής και μετονομασία του σε «Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας», μετατροπή του Υπουργείου Μακεδονίας Θράκης σε Γενική Γραμματεία Μακεδονίας Θράκης και υπαγωγή στο Υπουργείο Εσωτερικών της Γενικής Γραμματείας Μακεδονίας Θράκης και της Γενικής Γραμματείας Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής» (Α΄ 123).

5. Τις διατάξεις του Π.Δ. 189/2009 «Καθορισμός και ανακατανομή αρμοδιοτήτων των Υπουργείων» (Α΄ 221).

6. Τις διατάξεις του Π.Δ. 24/2010 «Ανακαθορισμός των αρμοδιοτήτων των Υπουργείων και Τροποποιήσεις του Π.Δ. 189/2009» (Α΄ 56).

7. Τις διατάξεις του Π.Δ. 28/2010 «Ανακατανομή αρμοδιοτήτων των Υπουργείων και τροποποιήσεις του Π.Δ. 189/2009» (Α΄ 64).

8. Τις διατάξεις του Π.Δ. 50/2010 «Ανακατανομή αρμοδιοτήτων των Υπουργείων Τροποποιήσεις του Π.Δ. 189/2009» (Α΄ 89).

9. Τις διατάξεις του Π.Δ. 96/2010 «Σύσταση Υπουργείου Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας, καθορισμός των αρμοδιοτήτων του και ανακατανομή αρμοδιοτήτων των Υπουργείων» (Α΄ 170).

10. Τις διατάξεις του Π.Δ. 127/2010 «Ανακατανομή αρμοδιοτήτων των Υπουργείων, Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, Δικαιοσύνης, Διαφάνειας και Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Προστασίας του Πολίτη και Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας» (Α΄ 214).

11. Τις διατάξεις του Π.Δ. 65/2011 (Α΄ 147) «Διάσπαση του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης στα Υπουργεία α) Εσωτερικών, και β) Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, συγχώνευση των Υπουργείων Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Θαλάσσιων Υποθέσεων, Νήσων και Αλιείας στο Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και μεταφορά στον Πρωθυπουργό των Γενικών Γραμματειών Ενημέρωσης και Επικοινωνίας και στο Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων της Γενικής Γραμματείας Νέας Γενιάς».

12. Τις διατάξεις του Π.Δ. 67/2011 «Οργάνωση των Υπηρεσιών του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής» (Α΄ 149).

13. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του «Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα», που κυρώθηκε με το άρθρο 1 του Π.Δ. 63/2005 (A΄ 98).

14. Τις διατάξεις του Π.Δ. 71/2012 «Διορισμός Υπουργών» (Α΄ 124).

15. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

16. Την υπ’ αριθμ. 95/2012 γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας, μετά πρόταση των Υπουργών Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Προστασίας του Πολίτη, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Σκοπός
Σκοπός του παρόντος είναι η τροποποίηση του Π.Δ. 49/2005 (Α΄ 66) «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2002/59/ΕΚτου Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Ιουνίου 2002 “Δημιουργία κοινοτικού συστήματος παρακολούθησης της κυκλοφορίας των πλοίων και ενημέρωσης”», όπως αυτό τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το Π.Δ. 17/2011 (Α΄ 37) «Ενσωμάτωση της Οδηγίας 2002/59/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Ιουνίου 2002 «Δημιουργία κοινοτικού συστήματος παρακολούθησης της κυκλοφορίας των πλοίων και ενημέρωσης» (Α΄ 66), σε συμμόρφωση με την Οδηγία 2009/17/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Απριλίου 2009» για την εναρμόνιση προς την Οδηγία 2011/15/ΕΕ της Επιτροπής, της 23ης Φεβρουαρίου 2011, «σχετικά με την τροποποίηση της Οδηγίας 2002/59/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για τη δημιουργία κοινοτικού συστήματος παρακολούθησης της κυκλοφορίας των πλοίων και ενημέρωσης». (EEL 49/33 της 24.2.2011).

Άρθρο 2
(Άρθρο 1 της Οδηγίας) Τροποποιήσεις του Π.Δ. 49/2005
Στο Π.Δ. 49/2005 (Α΄ 66), επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις:

1. Η παράγραφος 1 του άρθρου 2, αντικαθίσταται ως εξής:

«Το παρόν εφαρμόζεται σε πλοία ολικής χωρητικότητας ίσης ή μεγαλύτερης των 300 O.X. (G.T.), εκτός αν προβλέπεται διαφορετικά».

2. Η παράγραφος 1 του άρθρου 6 αντικαθίσταται ως εξής:

«Κάθε πλοίο που καταπλέει σε ελληνικό λιμένα υποχρεούται να διαθέτει, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στο παράρτημα ΙΙ, μέρη ΙΙ και ΙΙΙ, σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS) που συνάδει με τα πρότυπα απόδοσης του ΙΜΟ.»

3. Η παράγραφος 1 του άρθρου 6α αντικαθίσταται ως εξής:

«Κάθε αλιευτικό σκάφος ολικού μήκους άνω των 15 μέτρων που φέρει την ελληνική σημαία, ή αναπτύσσει δραστηριότητα στα εσωτερικά ύδατα ή στα χωρικά ύδατα της Ελλάδας, ή εκφορτώνει το αλίευμά του σε ελληνικό λιμένα, εξοπλίζεται με σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS) (κατηγορίας Α) το οποίο ανταποκρίνεται στα πρότυπα απόδοσης του ΙΜΟ, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του παραρτήματος II μέρος I.»

4. Το εδάφιο β΄ της παραγράφου 1 του άρθρου 12 αντικαθίσταται ως ακολούθως:

«β) για τις ουσίες που περιλαμβάνονται στο παράρτημα Ι της σύμβασης MARPOL, το φύλλο δεδομένων ασφαλείας όπου αναφέρονται τα φυσικοχημικά χαρακτηριστικά των προϊόντων, συμπεριλαμβανομένου κατά περίπτωση του ιξώδους τους σε cSt στους 50 °C και της πυκνότητάς τους στους 15 °C καθώς και τα άλλα δεδομένα που περιέχονται στο φύλλο δεδομένων ασφαλείας σύμφωνα με το ψήφισμα MSC.286(86) του ΙΜΟ·».

5. Το παράρτημα II αντικαθίσταται ως ακολούθως:

«ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ II

Ισχύουσες προδιαγραφές εξοπλισμού πλοίων

I. ΑΛΙΕΥΤΙΚΑ ΣΚΑΦΗ Τα αλιευτικά σκάφη ολικού μήκους άνω των 15 μέτρων

είναι εξοπλισμένα με σύστημα αυτόματης αναγνώρισης

(AIS) όπως προβλέπεται στο άρθρο 6α, σύμφωνα με το ακόλουθο χρονοδιάγραμμα:

— αλιευτικά σκάφη με ολικό μήκος ίσο ή μεγαλύτερο από 24 μέτρα και μικρότερο από 45 μέτρα: το αργότερο στις 31 Μαΐου 2012,

— αλιευτικά σκάφη με ολικό μήκος ίσο ή μεγαλύτερο από 18 μέτρα και μικρότερο από 24 μέτρα: το αργότερο στις 31 Μαΐου 2013,

— αλιευτικά σκάφη με ολικό μήκος μεγαλύτερο από 15 μέτρα και μικρότερο από 18 μέτρα: το αργότερο στις 31 Μαΐου 2014,

— τα νεότευκτα αλιευτικά σκάφη με ολικό μήκος άνω των 15 μέτρων υπόκεινται στην υποχρέωση εξοπλισμού που προβλέπει το άρθρο 6α από τις 30 Νοεμβρίου 2010.

II. ΠΛΟΙΑ ΔΙΕΘΝΩΝ ΠΛΟΩΝ Τα επιβατηγά πλοία, ανεξαρτήτως του μεγέθους τους

και όλα τα πλοία πλην των επιβατηγών πλοίων ολικής χωρητικότητας ίσης ή μεγαλύτερης των 300 O.X. (G.T.), που εκτελούν διεθνείς πλόες και καταπλέουν σε ελληνικό λιμένα, πρέπει να είναι εξοπλισμένα με σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS) το οποίο πληροί τα τεχνικά πρότυπα και τα πρότυπα απόδοσης που καθορίζονται στο κεφάλαιο V της σύμβασης SOLAS. Τα επιβατηγά πλοία, ανεξαρτήτως του μεγέθους τους και όλα τα πλοία, πλην των επιβατηγών πλοίων ολικής χωρητικότητας ίσης ή μεγαλύτερης των 3000 O.X. (G.T.), που εκτελούν διεθνείς πλόες και καταπλέουν σε ελληνικό λιμένα, πρέπει να είναι εξοπλισμένα με σύστημα καταγραφής δεδομένων ταξιδιού (VDR), το οποίο πληροί τα τεχνικά πρότυπα και τα πρότυπα απόδοσης που καθορίζονται στο κεφάλαιο V της σύμβασης SOLAS. Για τα φορτηγά πλοία, τα οποία κατασκευαστήκαν πριν την 1η Ιουλίου 2002, το VDR μπορεί να είναι ένα απλουστευμένο σύστημα καταγραφής δεδομένων ταξιδιού (S−VDR), το οποίο πληροί τα τεχνικά πρότυπα και τα πρότυπα απόδοσης που καθορίζονται στο κεφάλαιο V της σύμβασης SOLAS.

III. ΠΛΟΙΑ ΜΗ ΔΙΕΘΝΩΝ ΠΛΟΩΝ (ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ) 1. Συστήματα αυτόματης αναγνώρισης (AIS) Επιβατηγά πλοία ανεξαρτήτως του μεγέθους τους

και όλα τα άλλα πλοία ολικής χωρητικότητας ίσης ή μεγαλύτερης των 300 O.X. (G.T.), τα οποία εκτελούν πλόες εσωτερικού, είναι εξοπλισμένα με σύστημα αυτόματης αναγνώρισης (AIS), το οποίο πληροί τα τεχνικά πρότυπα και τα πρότυπα απόδοσης που καθορίζονται στο κεφάλαιο V της σύμβασης SOLAS.

2. Συστήματα καταγραφής δεδομένων ταξιδιού (VDR) α) Τα επιβατηγά πλοία ανεξαρτήτως του μεγέθους

τους και τα πλοία, πλην των επιβατηγών πλοίων, ολικής χωρητικότητας ίσης ή μεγαλύτερης των 3 000 O.X. (G.T.), που έχουν ναυπηγηθεί την 1η Ιουλίου 2002, ή μεταγενέστερα, τα οποία εκτελούν πλόες εσωτερικού, εξοπλίζονται με σύστημα καταγραφής δεδομένων ταξιδιού (VDR), το οποίο πληροί τα τεχνικά πρότυπα και τα πρότυπα απόδοσης που καθορίζονται στο κεφάλαιο V της σύμβασης SOLAS.

β) Τα φορτηγά πλοία ολικής χωρητικότητας ίσης ή μεγαλύτερης των 3000 O.X (GT), που έχουν κατασκευαστεί πριν από την 1η Ιουλίου 2002, τα οποία εκτελούν πλόες εσωτερικού, εξοπλίζονται με σύστημα καταγραφής δεδομένων ταξιδιού (VDR) ή με ένα απλουστευμένο σύστημα καταγραφής δεδομένων ταξιδιού (S−VDR)το οποίο πληροί τα τεχνικά πρότυπα και τα πρότυπα απόδοσης που καθορίζονται στο κεφάλαιο V της σύμβασης SOLAS.

IV. ΑΠΑΛΛΑΓΕΣ 1. Απαλλαγή από την απαίτηση εξοπλισμού του πλοίου

με AIS Τα επιβατηγά πλοία με ολικό μήκος κάτω των 15 μέτρων ή με ολική χωρητικότητα μικρότερη των 300 O.X. (G.T.), που εκτελούν μη διεθνείς πλόες, απαλλάσσονται από την εφαρμογή των απαιτήσεων σχετικά με το AIS που καθορίζονται στο παρόν παράρτημα.

2. Απαλλαγές από την απαίτηση εξοπλισμού του πλοίου με VDR ή S−VDR

Απαλλάσσονται από την απαίτηση εξοπλισμού με VDR ή S−VDR πλοία σε μια από τις ακόλουθες περιπτώσεις:

α) επιβατηγά πλοία εκτός εκείνων που εκτελούν πλόες:

i. Σε θαλάσσιες διαδρομές που εντάσσονται στην κατηγορία Α, όπως ορίζεται στο άρθρο 4 του Π.Δ 103/99 (Α΄ 110).

ii. Σε θαλάσσιες διαδρομές που εντάσσονται στην κατηγορία Β, όπως ορίζεται στο άρθρο 4 του Π.Δ 103/99 (Α΄ 110), με ολική χωρητικότητα άνω των 500 ΚΟΧ και έχουν ημερομηνία κατασκευής την ή μετά την 01−07−2002.

iii. Βραχείς διεθνείς εκτός προστατευμένων ή ειδικά προστατευμένων περιοχών, όπως ορίζονται στο Π.Δ 177/2000 (Α’ 164), σε όμορα με την Ελλάδα κράτη.

iv. Βραχείς διεθνείς, και στα οποία δεν έχουν χορηγηθεί απαλλαγές δυνάμει των κανονισμών V/1 ή V/3 του Κεφαλαίου V της Σύμβασης SOLAS.

β) πλοία, πλην των επιβατηγών πλοίων RO/RO, τα οποία έχουν κατασκευαστεί πριν από την 1η Ιουλίου 2002 εφόσον αποδειχθεί ότι είναι παράλογη και ανέφικτη η διασύνδεση του VDR με τον υπάρχοντα εξοπλισμό του πλοίου. Στην περίπτωση αυτή τα πλοία θα πρέπει να φέρουν σχετική βεβαίωση από τον φορέα έκδοσης των κυβερνητικών πιστοποιητικών τους.

γ) επιβατηγά τουριστικά πλοία που υπάγονται στις διατάξεις του ν. 2743/1999 (Α΄ 211), μήκους ως αυτό ορίζεται στο άρθρο 2 του Π.Δ. 103/99 (Α΄ 110) κάτω των 45 μέτρων, ως πλοία μη υπαγόμενα στο άρθρο 2 του Π.Δ. 49/2005 (Α΄ 66).

6. Το παράρτημα IV αντικαθίσταται από το ακόλουθο κείμενο :

«ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ IV Μέτρα που μπορούν να λαμβάνονται σε περίπτωση

απειλής κατά της ασφάλειας στη θάλασσα και για την προστασία του περιβάλλοντος

(δυνάμει άρθρου 19 παράγραφος 1)

Όταν ύστερα από κάποιο συμβάν ή περιστάσεις που περιγράφονται στο άρθρο 17 και επηρεάζουν πλοίο, η

αρμόδια αρχή κρίνει ότι, στο πλαίσιο του διεθνούς δικαίου, είναι αναγκαίο να προληφθεί, να μετριασθεί ή να αποφευχθεί σοβαρή και άμεση απειλή για τις ακτές ή τα σχετικά συμφέροντα της Χώρας, την ασφάλεια άλλων πλοίων και των πληρωμάτων και των επιβατών τους ή ατόμων στην ξηρά ή για να προστατευθεί το θαλάσσιο περιβάλλον, η εν λόγω αρχή δύναται ειδικότερα:

α) να περιορίσει τις κινήσεις του πλοίου ή να του επιβάλει συγκεκριμένη πορεία. Η απαίτηση αυτή δεν θίγει την ευθύνη του πλοιάρχου για ασφαλή διακυβέρνηση του πλοίου του·

β) να ειδοποιήσει τον πλοίαρχο του πλοίου ώστε να θέσει τέρμα στην απειλή κατά του περιβάλλοντος ή της ασφάλειας στη θάλασσα·

γ) να αποστείλει στο πλοίο ομάδα αξιολόγησης με έργο να εκτιμήσει το βαθμό του κινδύνου, να παράσχει βοήθεια στον πλοίαρχο προκειμένου να αντιμετωπίσει την κατάσταση και να κρατά ενήμερο σχετικά το αρμόδιο παράκτιο κέντρο·

δ) να διατάξει τον πλοίαρχο να πλεύσει σε καταφύγιο σε περίπτωση άμεσου κινδύνου ή να επιβάλει την πλοήγηση ή τη ρυμούλκηση του πλοίου.

Σε περίπτωση πλοίου που ρυμουλκείται βάσει συμφωνίας ρυμούλκησης ή διάσωσης, τα μέτρα που λαμβάνει η αρμόδια αρχή βάσει των στοιχείων α) και δ) δύναται να έχουν ως αποδέκτες και τις εμπλεκόμενες εταιρείες παροχής βοήθειας, διάσωσης και ρυμούλκησης.»

Άρθρο 3
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από την 15η Μαρτίου 2012. Στα πλοία που μέχρι την ημερομηνία αυτή υπέκειντο σε απαλλαγή από την απαίτηση εξοπλισμού τους με AIS, VDR ή S−VDR και μετά τη θέση του παρόντος σε ισχύ υπόκεινται σε υποχρέωση εξοπλισμού τους με AIS, VDR ή S−VDR, επιβάλλονται οι κυρώσεις του άρθρου 27 του Π.Δ. 49/2005 (Α΄ 66), μετά την παρέλευση τριών (03) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος.

Η δημοσίευση του παρόντος ανατίθεται στον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη και η εκτέλεσή του στους Υπουργούς Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και Προστασίας του Πολίτη.

Αθήνα, 14 Ιουνίου 2012

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΚΑΡΟΛΟΣ ΓΡ. ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΚΑΙ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

ΙΩΑΝΝΗΣ ΣΤΟΥΡΝΑΡΑΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ