ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 102 ΦΕΚ Α΄ 169/03.09.2012
Οργάνωση και λειτουργία Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής στο Υπουργείο Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1. Το άρθρο 8 παρ. 12 του ν. 3907/2011 «Ίδρυση Υπηρεσίας Ασύλου και Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής, προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις της Οδηγίας 2008/115/ΕΚ «σχετικά με τους κοινούς κανόνες και διαδικασίες στα κράτη μέλη για την επιστροφή των παρανόμως διαμενόντων υπηκόων τρίτων χωρών» και λοιπές διατάξεις» (Α΄ 7).
2. Το άρθρο 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, που κωδικοποιήθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α΄ 98).
3. Το π.δ. 85/2012 «΄Ιδρυση και μετονομασία Υπουργείων, μεταφορά και κατάργηση υπηρεσιών» (Α΄ 141).
4. Τις διατάξεις της υπ’ αριθμ. Υ48 από 9−7−2012 απόφασης του Πρωθυπουργού «Καθορισμός αρμοδιοτήτων του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών Χρήστου Σταϊκούρα» (Β΄ 2105).
5. Τις διατάξεις της υπ’ αριθμ. Οικ. 14362/20/18−7−2012 κοινής απόφασης του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας Νικόλαο ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟ» (Β΄ 2166/19−7−2012).
6. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος διατάγματος προκαλείται σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, πρόσθετη (πέραν εκείνης που είχε εκτιμηθεί στην αριθ. 223/9/2010 έκθεση του ΓΛΚ κατά την επεξεργασία του ν. 3907/2011), ετήσια δαπάνη ύψους 8.030.000,00 ευρώ για το έτος 2012 και καθένα από τα επόμενα έτη. Οι εν λόγω δαπάνες θα αντιμετωπισθούν από τις πιστώσεις που θα εγγράφονται για το σκοπό αυτό στον Π/Υ του αντίστοιχου έτους του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη Ε.Φ. 43 – 640 «ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΡΩΤΗΣ ΥΠΟΔΟΧΗΣ», ΚΑ.Ε.: 0211, 0213, 0217, 0218, 0287, 0292. Οι προκαλούμενες δαπάνες στοιχούν προς τις δεσμεύσεις και τους στόχους του εγκριθέντος με το ν. 3985/2011 Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012 2015.
7. Το υπ’ αριθμ. 2/74226 από 7−11−2011 έγγραφο του Αναπληρωτή Υπουργού Φίλιππου Σαχινίδη.
8. Το γεγονός ότι με τις συνιστώμενες διά του σχεδίου π.δ. οργανικές θέσεις επιδιώκεται η κάλυψη επιτακτικών υπηρεσιακών αναγκών που αφορούν τη διαχείριση των μεταναστευτικών ροών στη Χώρα μας και την εκπλήρωση των υποχρεώσεων της Ελλάδας προς τους διεθνείς οργανισμούς και οι οποίες δεν μπορούν να καλυφθούν με αναδιάρθρωση υπηρεσιών ούτε με ανακατανομή του προσωπικού.
9. Τις υπ’ αριθμ. 23/2012, 86/2012 και 115/2012 Γνωμοδοτήσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, ύστερα από πρόταση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών και των Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη,
αποφασίζουμε:
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄
ΓΕΝΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 1
Συγκρότηση και λειτουργία Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής
1. Η Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής συγκροτείται από την κεντρική και τις περιφερειακές υπηρεσίες πρώτης υποδοχής.
2. Η Κεντρική Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής εδρεύει στην Αθήνα και ασκεί τις αρμοδιότητές της σε όλη την επικράτεια.
3. Περιφερειακές υπηρεσίες πρώτης υποδοχής είναι τα Κέντρα Πρώτης Υποδοχής (ΚΕ.Π.Υ.), οι έκτακτες και οι κινητές μονάδες πρώτης υποδοχής.
4. Για την κάλυψη των αναγκών λειτουργίας της η Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής μπορεί να εξυπηρετείται από τα πληροφοριακά συστήματα της Ελληνικής Αστυνομίας.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΡΩΤΗΣ ΥΠΟΔΟΧΗΣ
Άρθρο 2
Αρμοδιότητες
Η Κεντρική Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής προΐσταται των περιφερειακών υπηρεσιών πρώτης υποδοχής. Μέσω της Υπηρεσίας αυτής ο Διευθυντής της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής προγραμματίζει, κατευθύνει, παρακολουθεί και ελέγχει τη δράση των περιφερειακών υπηρεσιών της, εξασφαλίζοντάς τους τις αναγκαίες προϋποθέσεις για την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους και την εκπλήρωση της αποστολής τους, σε συνεργασία με τις λοιπές αρμόδιες Υπηρεσίες.
Άρθρο 3
Διάρθρωση Κεντρικής Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής
Η Κεντρική Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής αποτελεί ενιαία Υπηρεσία και διαρθρώνεται στα ακόλουθα Τμήματα:
α. Τμήμα Στρατηγικού Σχεδιασμού και Νομοθετικού Έργου.
β. Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού και Διοικητικής Υποστήριξης.
Άρθρο 4
Τμήμα Στρατηγικού Σχεδιασμού και Νομοθετικού Έργου
Το Τμήμα Στρατηγικού Σχεδιασμού και Νομοθετικού Έργου έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α. συγκεντρώνει, μελετά και αξιολογεί όλα τα απαραίτητα στοιχεία και προτάσεις για την υποστήριξη του σχεδιασμού και της χάραξης της πολιτικής της Χώρας, αναφορικά με τις διαδικασίες πρώτης υποδοχής,
β. προετοιμάζει και καταρτίζει όλες τις απαραίτητες νομοθετικές και διοικητικές πράξεις για την υλοποίηση της ως άνω πολιτικής,
γ. μεριμνά για την εκπροσώπηση της χώρας σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, αναφορικά με τα ως άνω ζητήματα,
δ. εκπονεί τα αναγκαία έντυπα που διανέμονται για την ενημέρωση των υπηκόων τρίτων χωρών που παραμένουν στα κέντρα και τις μονάδες πρώτης υποδοχής,
ε. συντονίζει τις ενέργειες των περιφερειακών υπηρεσιών πρώτης υποδοχής, μεριμνά για την επικοινωνία και συνεργασία με τις υπηρεσίες ασύλου, άλλες συναρμόδιες υπηρεσίες του Δημοσίου, ανεξάρτητες αρχές και φορείς της κοινωνίας των πολιτών,
στ. τηρεί μητρώο διερμηνέων και διαμεσολαβητών και μητρώο φορέων της κοινωνίας των πολιτών κατά τα οριζόμενα στην παρ. 5 του άρθρου 9 του ν. 3907/2011 (Α΄ 7),
ζ. παρακολουθεί την υλοποίηση της πολιτικής πρώτης υποδοχής της Χώρας, συντάσσοντας προς τούτο σχετικές εκθέσεις προς τον Υπουργό Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη και τη Διϋπουργική Επιτροπή Μεταναστευτικής Πολιτικής και Κοινωνικής Ένταξης,
η. χειρίζεται θέματα που αφορούν την ανάπτυξη της συνεργασίας της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής, με αρμόδιες αρχές και φορείς άλλων κρατών ή οργανισμών,
θ. εκπροσωπεί την Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής στη συμμετοχή της αυτοτελώς ή από κοινού με άλλες δημόσιες υπηρεσίες ή φορείς σε προγράμματα ή δράσεις χρηματοδοτούμενες από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή άλλους φορείς, και
ι. αναλαμβάνει και διεκπεραιώνει ζητήματα επικοινωνίας, ενημέρωσης του κοινού και δημοσίων σχέσεων.
Άρθρο 5
Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού και Διοικητικής Υποστήριξης
Το Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού και Διοικητικής Υποστήριξης έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α. χειρίζεται θέματα διορισμών, μετατάξεων, προσόντων, αξιολόγησης, προαγωγών, αδειών, ασθενειών, ηθικών αμοιβών, πειθαρχικών υποθέσεων, απολύσεων, μεταθέσεων, αποσπάσεων και κάθε άλλο θέμα που αφορά το προσωπικό της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής και μεριμνά για την έκδοση των σχετικών διοικητικών πράξεων,
β. μεριμνά για την οργάνωση της εκπαίδευσης, μετεκπαίδευσης και διαρκούς επιμόρφωσης του ως άνω προσωπικού,
γ. μεριμνά επίσης για τη διασφάλιση της ποιότητας των υπηρεσιών που παρέχουν οι Υπηρεσίες Πρώτης Υποδοχής,
δ. υποστηρίζει γραμματειακά και διακινεί την αλληλογραφία της Κεντρικής Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής,
ε. συλλέγει, επεξεργάζεται και τηρεί στατιστικά δεδομένα από τις περιφερειακές υπηρεσίες πρώτης υποδοχής,
στ. οργανώνει και παρακολουθεί σύστημα μηχανοργάνωσης της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής και μεριμνά για την κατάλληλη διασύνδεσή του με αρχεία τηρούμενα από άλλες υπηρεσίες του ιδίου ή άλλων Υπουργείων ή φορέων, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις,
ζ. καταρτίζει σχέδιο του τακτικού προϋπολογισμού εξόδων, της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής και παρακολουθεί τις επιμέρους πιστώσεις και την εκτέλεση του προϋπολογισμού αυτού,
η. παρακολουθεί, εισηγείται και υλοποιεί τα ευρωπαϊκά και άλλα προγράμματα χρηματοδότησης που αφορούν τον τομέα της πρώτης υποδοχής, σε συνεργασία με την Υπηρεσία Διαχείρισης Ευρωπαϊκών και Αναπτυξιακών Προγραμμάτων του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη,
θ. καταρτίζει και εγκρίνει τα προγράμματα προμηθειών της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής και παρακολουθεί την εκτέλεσή τους,
ι. μεριμνά για τη στέγαση των υπηρεσιών πρώτης υποδοχής καθώς και την επισκευή και συντήρηση των κτιρίων και
ια. χειρίζεται θέματα που αφορούν τις αποδοχές, αποζημιώσεις και κάθε είδους αμοιβές του προσωπικού
ιβ. χειρίζεται τα θέματα δημοσίου λογιστικού και δαπανών των Υπηρεσιών Ασύλου σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις,
ιγ. μεριμνά για το διορισμό των δημοσίων υπολόγων και
ιδ. κατανέμει, ανακατανέμει και ελέγχει την κίνηση της πάγιας προκαταβολής.
Άρθρο 6
Άρθρο 7
Οργανικές θέσεις προσωπικού Κεντρικής Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής
Στην Κεντρική Υπηρεσία Πρώτης Υποδοχής συνιστώνται οργανικές θέσεις μόνιμου προσωπικού, κατά κατηγορία και κλάδο, ως ακολούθως:
α. 11 θέσεις κατηγορίας ΠΕ Διοικητικού−Οικονομικού β. 2 θέσεις κατηγορίας ΠΕ Πληροφορικής γ. 2 θέσεις κατηγορίας ΠΕ Επικοινωνίας και Μ.Μ.Ε. δ. 3 θέσεις κατηγορίας ΤΕ Πληροφορικής ε. 2 θέσεις κατηγορίας ΔΕ Διοικητικού-Λογιστικού στ. 2 θέσεις ΠΕ Ιατρών ζ. 2 θέσεις ΤΕ Νοσηλευτών η. 2 θέσεις ΠΕ Ψυχολογίας θ. 2 θέσεις ΤΕ Κοινωνικών Λειτουργών ι. 10 θέσεις ειδικού επιστημονικού προσωπικού.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΠΡΩΤΗΣ ΥΠΟΔΟΧΗΣ
Άρθρο 8
Αρμοδιότητες Περιφερειακών Υπηρεσιών πρώτης Υποδοχής
1. Τα κέντρα πρώτης υποδοχής (ΚΕ.Π.Υ.), οι έκτακτες και οι κινητές μονάδες πρώτης υποδοχής έχουν ως αποστολή την υλοποίηση των διαδικασιών πρώτης υποδοχής, μέσα στα όρια της τοπικής τους δικαιοδοσίας, σε όλους τους υπηκόους τρίτων χωρών που συλλαμβάνονται να εισέρχονται ή να παραμένουν χωρίς τις νόμιμες διατυπώσεις στη Χώρα.
2. Οι διαδικασίες πρώτης υποδοχής για τους υπηκόους τρίτων χωρών περιλαμβάνουν:
α. την εξακρίβωση της ταυτότητας και της ιθαγένειάς τους, συμπεριλαμβανομένης και της ηλικίας τους εφόσον υπάρχει αμφιβολία,
β. την καταγραφή τους, γ. τον ιατρικό τους έλεγχο και την παροχή της τυχόν
αναγκαίας περίθαλψης και ψυχοκοινωνικής υποστήριξης,
δ. την ενημέρωσή τους για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους, ιδίως δε για τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες μπορούν να υπαχθούν σε καθεστώς διεθνούς προστασίας και την παραπομπή τους στο αρμόδιο περιφερειακό Γραφείο Ασύλου σε περίπτωση που ζητήσουν διεθνή προστασία και
ε. τη μέριμνα για όσους ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες, ώστε να υποβληθούν στην κατά περίπτωση προβλεπόμενη διαδικασία.
Άρθρο 9
Διοίκηση διάρθρωση περιφερειακών υπηρεσιών πρώτης υποδοχής
1. Ο προϊστάμενος του κέντρου πρώτης υποδοχής ή της έκτακτης ή κινητής μονάδας πρώτης υποδοχής φέρει τον τίτλο του επικεφαλής.
2. Τα κέντρα και οι έκτακτες ή κινητές μονάδες πρώτης υποδοχής διαρθρώνονται σε λειτουργικώς διακριτά κλιμάκια ως ακολούθως:
α. Κλιμάκιο Διοικητικής Μέριμνας.
β. Κλιμάκιο Καταγραφής και Εξακρίβωσης.
γ. Κλιμάκιο Ιατρικού Ελέγχου και Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης.
δ. Κλιμάκιο Ενημέρωσης.
Άρθρο 10
Αρμοδιότητες Κλιμακίων
Οι αρμοδιότητες των κλιμακίων του προηγουμένου άρθρου είναι οι ακόλουθες:
α. Κλιμάκιο Διοικητικής Μέριμνας. Είναι αρμόδιο για τη διοικητική υποστήριξη του κέντρου ή της μονάδας πρώτης υποδοχής. Ειδικότερα διεξάγει την απαραίτητη αλληλογραφία με την κεντρική ή άλλες περιφερειακές υπηρεσίες πρώτης υποδοχής καθώς και με άλλες δημόσιες υπηρεσίες ή φορείς επί θεμάτων πρώτης υποδοχής και περαιτέρω παραπομπής των υπηκόων τρίτων χωρών σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Επίσης είναι αρμόδιο για τη διαχείριση του χρηματικού και του υλικοτεχνικού εξοπλισμού της υπηρεσίας και μεριμνά για την εξασφάλιση επαρκούς διερμηνείας σε όλα τα κλιμάκια.
β. Κλιμάκιο Εξακρίβωσης. Είναι αρμόδιο για την εξακρίβωση της ταυτότητας και των λοιπών στοιχείων των υπηκόων τρίτων χωρών που παραμένουν στο κέντρο πρώτης υποδοχής. Ειδικότερα προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες για την εφαρμογή των διαδικασιών πρώτης καταγραφής και ιδίως σε δακτυλοσκόπηση, φωτογράφηση των υπηκόων τρίτων χωρών, καθώς και την καταγραφή του ιστορικού τους. Παραπέμπει στο Κλιμάκιο Ιατρικού Ελέγχου και Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης πρόσωπα που εκτιμά ότι έχουν ανάγκη τέτοιας υποστήριξης, καθώς και πρόσωπα που υπάγονται σε ευπαθείς ομάδες για την κατά προτεραιότητα διεκπεραίωση των σχετικών διαδικασιών. Προτείνει στον επικεφαλής του κέντρου τις ενέργειες που απαιτούνται για τον περαιτέρω χειρισμό κάθε υπόθεσης, συντάσσοντας σχετική έκθεση. Σε περίπτωση που η διαδικασία εξακρίβωσης καταλήγει σε διαφορετικά στοιχεία από αυτά που δήλωσε ο αλλοδαπός, ο τελευταίος ενημερώνεται αναλόγως.
γ. Κλιμάκιο Ιατρικού Ελέγχου και Ψυχοκοινωνικής Υποστήριξης.
Διεξάγει τον αναγκαίο ιατρικό έλεγχο σύμφωνα με τις σχετικές οδηγίες του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας και παρέχει την απαραίτητη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη και ψυχοκοινωνική υποστήριξη στους υποκείμενους σε διαδικασία πρώτης υποδοχής υπηκόους τρίτων χωρών. Παραπέμπει σε δευτεροβάθμια περίθαλψη όσες περιπτώσεις κρίνει αναγκαίο και προτείνει στον επικεφαλής του κέντρου την παραπομπή προσώπων που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες σε αρμόδιο κατά περίπτωση φορέα κοινωνικής στήριξης ή προστασίας.
δ. Κλιμάκιο Ενημέρωσης. Ενημερώνει τους υποκείμενους στην διαδικασία πρώτης υποδοχής υπηκόους τρίτων χωρών για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους.
Άρθρο 11
Αντιστοιχία υπηρεσιών
Τα κέντρα πρώτης υποδοχής (ΚΕ.Π.Υ.) και οι έκτακτες ή κινητές μονάδες πρώτης υποδοχής είναι ισότιμα μεταξύ τους. Τα κλιμάκια αυτών είναι ισότιμα μεταξύ τους.
Άρθρο 12
Οργανικές θέσεις προσωπικού περιφερειακών υπηρεσιών πρώτης υποδοχής.
Για τις ανάγκες των περιφερειακών υπηρεσιών πρώτης υποδοχής συνιστώνται οργανικές θέσεις μόνιμου προσωπικού, κατά κατηγορία και κλάδο, ως ακολούθως:
α. 56 θέσεις κατηγορίας ΠΕ Διοικητικού−Οικονομικού
β. 28 θέσεις κατηγορίας ΠΕ Ιατρών
γ. 14 θέσεις κατηγορίας ΠΕ Κοινωνικών Λειτουργών
δ. 14 θέσεις κατηγορίας ΠΕ Ψυχολογίας
ε. 42 θέσεις κατηγορίας ΤΕ Κοινωνικών Λειτουργών
στ. 56 θέσεις κατηγορίας ΤΕ Νοσηλευτών
ζ. 140 θέσεις κατηγορίας ΔΕ Διοικητικού-Λογιστικού
η. 28 θέσεις κατηγορίας ΔΕ Τεχνικών διαφόρων ειδικοτήτων
θ. 28 θέσεις κατηγορίας ΔΕ Οδηγών
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄
ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
Άρθρο 13
Στελέχωση υπηρεσιών
1. Οι υπηρεσίες πρώτης υποδοχής στελεχώνονται από δημοσίους πολιτικούς υπαλλήλους, οι οποίοι μετατάσσονται, μεταφέρονται ή αποσπώνται από υπηρεσίες του Δημοσίου, ή του ευρύτερου δημόσιου τομέα (άρθρο 2 ν. 3861/2010, Α΄ 112) ή Ν.Π.Δ.Δ., ύστερα από δημόσια πρόσκληση ενδιαφέροντος και από προσωπικό που προσλαμβάνεται με σύμβαση εργασίας αορίστου χρόνου, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις. Στα κλιμάκια τοποθετούνται τόσο άνδρες όσο και γυναίκες υπάλληλοι.
2. Σε περίπτωση κατά την οποία η αποτελεσματική λειτουργία κέντρου ή μονάδας πρώτης υποδοχής κωλύεται λόγω έλλειψης επαρκούς ή κατάλληλου προσωπικού, η διεκπεραίωση επί μέρους διαδικασιών υποδοχής, εξαιρουμένων αυτών που συνιστούν άσκηση δημόσιας εξουσίας, όπως η έκδοση διοικητικών πράξεων, μπορεί να ανατίθεται για ορισμένο χρόνο με βάση τις κείμενες διατάξεις περί δημοσίου λογιστικού, σε φορείς της κοινωνίας των πολιτών που ανταποκρίνονται σε κατάλληλες προδιαγραφές ποιότητας και ασφάλειας. Η ανάθεση των αρμοδιοτήτων αυτών γίνεται από τον Διευθυντή της Κεντρικής Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής ύστερα από ειδική και αιτιολογημένη πρόταση του επικεφαλής του κέντρου ή της μονάδας πρώτης υποδοχής.
3. Στα κέντρα ή τις μονάδες πρώτης υποδοχής αποσπάται ο αναγκαίος αριθμός αστυνομικών για την κάλυψη των αναγκών της εξακρίβωσης.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΡΓΑΝΩΝ
Άρθρο 14
Διευθυντής Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής
Ο διευθυντής της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής διευθύνει την Υπηρεσία και ιδίως:
α. προγραμματίζει, κατευθύνει και παρακολουθεί το έργο των υπηρεσιών πρώτης υποδοχής, για την εκπλήρωση της αποστολής τους, λαμβάνοντας ειδική μέριμνα για περιπτώσεις εκτάκτων αναγκών,
β. αξιολογεί τα αποτελέσματα της δράσης των υπηρεσιών πρώτης υποδοχής και την επίτευξη των στόχων τους και μεριμνά για τις απαραίτητες, προς επίτευξη του ως άνω σκοπού ενέργειες,
γ. εισηγείται στον Υπουργό Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη την ίδρυση και κατάργηση υπηρεσιών πρώτης υποδοχής,
δ. παρακολουθεί την πορεία της μεταναστευτικής ροής σε ό,τι αφορά στην αποστολή της υπηρεσίας του και λαμβάνει ή προτείνει τα αναγκαία μέτρα αρμοδιότητάς του,
ε. κατανέμει το προσωπικό της υπηρεσίας,
στ. ελέγχει τους προϊσταμένους των κεντρικών και περιφερειακών υπηρεσιών πρώτης υποδοχής, ζ. παρακολουθεί την επαγγελματική επάρκεια και την απόδοση του προσωπικού της κεντρικής και των περιφερειακών υπηρεσιών πρώτης υποδοχής,
η. μεριμνά για την εκπαίδευση και συνεχή επιμόρφωση του προσωπικού, η οποία περιλαμβάνει και θέματα ασφάλειας και ψυχοσωματικής υγείας του προσωπικού,
θ. εκπονεί τον Εσωτερικό Κανονισμό της Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής, τον οποίο αναθεωρεί όταν παρίσταται ανάγκη ιδίως κατόπιν αιτήματος των περιφερειακών υπηρεσιών πρώτης υποδοχής ή των περιφερειακών επιτροπών του άρθρου 12 του ν. 3907/2011,
ι. συνεργάζεται με άλλες δημόσιες υπηρεσίες και αρχές, ιδίως δε με το Υπουργείο Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας αναφορικά με τις αρμοδιότητες που αναφέρονται στο άρθρο 8 παράγραφος 3 του ν. 3907/2011, καθώς και με φορείς της κοινωνίας των πολιτών μέσα στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του και
ια. εκτελεί κάθε άλλη αρμοδιότητα που ανατίθεται νόμιμα σ’ αυτόν.
Άρθρο 15
Προϊστάμενοι Τμημάτων Κεντρικής Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής
Οι προϊστάμενοι των τμημάτων της Κεντρικής Υπηρεσίας Πρώτης Υποδοχής είναι άμεσοι βοηθοί του Διευθυντή αυτής και:
α. ευθύνονται για την εκτέλεση των αρμοδιοτήτων του τμήματός τους.
β. εποπτεύουν, ελέγχουν και αξιολογούν το προσωπικό των τμημάτων τους και κατανέμουν τις σχετικές αρμοδιότητες και
γ. ασκούν κάθε άλλη αρμοδιότητα που ανατίθεται σε αυτούς από τους νόμους και τους κανονισμούς της Υπηρεσίας.
Άρθρο 16
Προϊστάμενοι περιφερειακών υπηρεσιών πρώτης υποδοχής
Οι επικεφαλής των περιφερειακών υπηρεσιών πρώτης υποδοχής προΐστανται αυτών και:
α. ευθύνονται για την αποτελεσματική εκτέλεση της αποστολής τους, και ιδίως για την επάρκεια των συνθηκών πρώτης υποδοχής και την παραπομπή των περιπτώσεων του άρθρου 11 παράγραφος 2 του ν. 3907/2011 στις αρμόδιες υπηρεσίες,
β. ορίζουν τους προϊσταμένους των κλιμακίων με βάση τις γνώσεις και τα λοιπά προσόντα τους,
γ. εποπτεύουν, ελέγχουν και αξιολογούν το προσωπικό τους και κατανέμουν τις σχετικές αρμοδιότητες,
δ. εκπονούν τον κανονισμό λειτουργίας του κέντρου ή της μονάδας πρώτης υποδοχής όπου προΐστανται,
ε. ασκούν κάθε άλλη αρμοδιότητα που ανατίθεται σε αυτούς από τους νόμους και τους κανονισμούς της Υπηρεσίας.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄
ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ
Άρθρο 17
Καθήκοντα προσωπικού
1. Το προσωπικό των υπηρεσιών πρώτης υποδοχής εκτελεί τα καθήκοντα που προβλέπονται από τους νόμους και τους κανονισμούς της Υπηρεσίας, σύμφωνα με τις οδηγίες και κατευθύνσεις των προϊσταμένων τους.
2. Σε έκτακτες περιπτώσεις και εφόσον ανακύπτει πρόβλημα ομαλής λειτουργίας περιφερειακής υπηρεσίας λόγω έλλειψης προσωπικού ή υποδοχής εξαιρετικά μεγάλου αριθμού υπηκόων τρίτων χωρών είναι δυνατή η μετακίνηση στην υπηρεσία αυτή υπαλλήλων της Κεντρικής Υπηρεσίας ή άλλων περιφερειακών υπηρεσιών πρώτης υποδοχής για την εκτέλεση υπηρεσίας, μετά από απόφαση του διευθυντή της Κεντρικής Υπηρεσίας.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ζ΄
Άρθρο 18
Προδιαγραφές περιφερειακών υπηρεσιών πρώτης υποδοχής
Τα κέντρα και οι μονάδες πρώτης υποδοχής πληρούν τις κατάλληλες προδιαγραφές ώστε να παρέχουν στους υπηκόους τρίτων χωρών που παραμένουν σε αυτές:
α. αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης,
β. δυνατότητα διατήρησης της οικογενειακής τους ενότητας,
γ. πρόσβαση σε επείγουσα υγειονομική περίθαλψη και κάθε απαραίτητη θεραπευτική αγωγή ή ψυχοκοινωνική στήριξη,
δ. δυνατότητα να τυγχάνουν της κατάλληλης κατά περίπτωση μεταχείρισης, εφόσον ανήκουν σε ευάλωτες ομάδες,
ε. δυνατότητα επαρκούς ενημέρωσης σχετικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους,
στ. πρόσβαση σε καθοδήγηση και νομική βοήθεια σχετικά με την κατάστασή τους,
ζ. διατήρηση της επαφής με κοινωνικούς φορείς και οργανώσεις.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Η΄
ΤΕΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ
Άρθρο 19
Η ισχύς του παρόντος διατάγματος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Στον Υπουργό Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη αναθέτουμε τη δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος διατάγματος.
Αθήνα, 31 Αυγούστου 2012
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΚΑΡΟΛΟΣ ΓΡ. ΠΑΠΟΥΛΙΑΣ
ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ ΑΝΤΩΝΙΟΣ ΜΑΝΙΤΑΚΗΣ
ΥΦΥΠ. ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ