Π.Δ. 102/2019

ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 102 ΦΕΚ Α 182/20.11.2019

Τροποποίηση των διατάξεων του π.δ. 23/1999 «Καταγραφή των ατόμων που ταξιδεύουν με επιβατηγά πλοία που εκτελούν δρομολόγια προς ή από Ελληνικούς λιμένες σύμφωνα με την Οδηγία 98/41/ΕΚ του Συμβουλίου της 18ης Ιουνίου 1998 και άλλες διατάξεις» (Α’ 17) και του π.δ. 125/2012 «Προσαρμογή του εσωτερικού δικαίου στην Οδηγία 2010/65/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 20ής Οκτωβρίου 2010, σχετικά με τις διατυπώσεις υποβολής δηλώσεων για τα πλοία κατά τον κατάπλου ή/και απόπλου από λιμένες των κρατών μελών και για την κατάργηση της οδηγίας 2002/6/ΕΚ» (Α’ 221), σε συμμόρφωση με την Οδηγία (ΕE) 2017/2109 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβούλιου της 15ης Νοεμβρίου 2017 (L 315/52/30.11.2017).

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις: α) του άρθρου 3 του ν. 1338/1983 «Εφαρμογή του Κοινοτικού δικαίου» (Α’34), όπως αντικαταστάθηκε από το άρθρο 65 του ν. 1892/1990 (Α΄101) και του άρθρου 4 του ν. 1338/1983, όπως αντικαταστάθηκε με το άρθρο 6 παρ.4 του ν. 1440/1984 (Α΄70) και τροποποιήθηκε με τα άρθρα 7 του ν. 1775/1988 (Α΄101), 31 του ν. 2076/1992 (Α΄130), 19 του ν. 2367/1995 (Α΄261), 22 του ν. 2789/2000 (Α΄21), 48 του ν. 3427/2005 (Α΄312), 91 του ν. 3862/2010 (Α΄113) και 50 του ν. 4342/2015 (Α΄143),

β) της παρ. 1 του άρθρου 2 και του άρθρου 179 του ν.δ. 187/1973 «Περί Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου» (Α’ 261), όπως ισχύει,

γ) του άρθρου 4 του π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους – Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α΄119),

δ) του π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α΄121).

2. Του άρθρου 90 του «Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα», άρθρο πρώτο

του π.δ. 63/2005 «Κωδικοποίηση της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα» (Α’ 98).

3. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, σύμφωνα με το υπ’ αριθμ. 2811.8/22139/2019/ 26-03-2019 έγγραφο Γ.Δ.Ο.Υ.

4. Τις υπ’ αριθμ. 130/2019 και 175/2019 Γνωμοδοτήσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, μετά από πρόταση των Υπουργών Ανάπτυξης και Επενδύσεων και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής. αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Σκοπός
Σκοπός του παρόντος είναι η προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στις διατάξεις της Οδηγίας 2017/2109/ ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 15ης Νοεμβρίου 2017 (EE L315/52/30.11.2017), η οποία αφορά στην τροποποίηση της οδηγίας 98/41/ΕΚ του Συμβουλίου σχετικά με την καταγραφή των ατόμων που ταξιδεύουν με επιβατηγά πλοία που εκτελούν δρομολόγια προς ή από λιμένες των κρατών μελών της Κοινότητας, η οποία ενσωματώθηκε στην εθνική νομοθεσία με το π.δ. 23/1999 (Α’ 17), όπως τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με το π.δ. 294/2002 (Α’ 261) και με το π.δ. 3/2005 (Α’ 2), καθώς και στην τροποποίηση της οδηγίας 2010/65/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με τις διατυπώσεις υποβολής δηλώσεων για τα πλοία κατά τον κατάπλου ή/και απόπλου από λιμένες των κρατών μελών, η οποία ενσωματώθηκε στην εθνική νομοθεσία με το π.δ. 125/2012 (Α΄ 221).

Άρθρο 2
Τροποποιήσεις – συμπληρώσεις του π.δ. 23/1999
Το π.δ. 23/1999 (Α’ 17) τροποποιείται και συμπληρώνεται ως εξής:

1. Το άρθρο 2, τροποποιείται ως εξής:

α) το στοιχείο γ. αντικαθίσταται ως ακολούθως: «γ. “επιβατηγό πλοίο”: πλοίο ή ταχύπλοο σκάφος που μεταφέρει περισσότερους από 12 επιβάτες.»·

β) το στοιχείο ζ. αντικαθίσταται ως ακολούθως: «ζ. “αρμόδιος καταγραφής επιβαινόντων”: το αρμόδιο πρόσωπο που ορίζει η εταιρεία για να τηρεί τις υποχρεώσεις που απορρέουν από τον κώδικα ISM, κατά περίπτωση, ή πρόσωπο που έχει ορίσει η εταιρεία ως υπεύθυνο για τη διαβίβαση πληροφοριών σχετικά με τους επιβαίνοντες σε επιβατηγό πλοίο της εταιρείας.»·

γ) το στοιχείο η. αντικαθίσταται ως ακολούθως: «η. “αρμόδια αρχή”: οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και οι Λιμενικές Αρχές που είναι υπεύθυνες για την έρευνα και διάσωση ή τις οποίες αφορούν οι συνέπειες ενός ατυχήματος και οι οποίες έχουν πρόσβαση στις πληροφορίες που απαιτούνται βάσει του παρόντος.»·

δ) το στοιχείο ι. διαγράφεται·

ε) διορθώνεται η αρίθμηση των στοιχείων ια. και ιβ. με την αντίστοιχη ορθή ι. και ια.·

στ) στο στοιχείο ι, η εισαγωγική φράση αντικαθίσταται ως ακολούθως: «ι. “τακτική γραμμή”: μία σειρά θαλασσίων διαδρομών εκτελούμενων κατά τρόπο ώστε να εξυπηρετείται η συγκοινωνία μεταξύ των αυτών δύο ή περισσότερων λιμένων, ή σειρά δρομολογίων από και προς τον ίδιο λιμένα χωρίς ενδιάμεσες προσεγγίσεις, είτε:»·

ζ) προστίθεται το ακόλουθο στοιχείο ιβ.: «ιβ. “λιμενική περιοχή”: η περιοχή που ορίζεται στο άρθρο 2 περ. ιστ΄ του π.δ. 103/1999 (Α΄110)»·

η) προστίθεται το ακόλουθο στοιχείο ιγ.: «ιγ. “θαλαμηγός / σκάφος αναψυχής”: σκάφος το οποίο δεν χρησιμοποιείται για εμπορικούς σκοπούς, ανεξάρτητα από το μέσο πρόωσής του.»·

θ) προστίθεται το ακόλουθο στοιχείο ιδ.: «ιδ. “σημείο αναχώρησης”: ο λιμένας επιβίβασης στο πλοίο. Ειδικότερα για τα επιβατηγά πλοία που εμπίπτουν στις διατάξεις του ν. 4256/2014 (Α΄ 92), ως σημείο αναχώρησης νοείται αποκλειστικά και μόνο το σημείο που εκκινεί το ημερήσιο θαλάσσιο ταξίδι και όχι τυχόν ενδιάμεσα σημεία προσέγγισης.»·

ι) προστίθεται το ακόλουθο στοιχείο ιε.: «ιε. “λιμένας κατάπλου”: Ο λιμένας που καταπλέει επιβατηγό πλοίο και αποβιβάζει το σύνολο ή μέρος των επιβατών του. Για τα επιβατηγά πλοία που εμπίπτουν στις διατάξεις του ν. 4256/2014 (Α΄ 92) τα ενδιάμεσα σημεία προσέγγισης δεν αποτελούν λιμένα/ες κατάπλου.».

2. Το άρθρο 3, αντικαθίσταται ως ακολούθως: «Το παρόν εφαρμόζεται στα επιβατηγά πλοία, με εξαίρεση:

• τα πολεμικά πλοία και τα οπλιταγωγά πλοία, • τις θαλαμηγούς και τα σκάφη αναψυχής, • τα πλοία που χρησιμοποιούνται αποκλειστικά σε λιμενικές περιοχές.».

3. Η παράγραφος 2 του άρθρου 4, αντικαθίσταται ως ακολούθως: «2. Πριν από την αναχώρηση του επιβατηγού πλοίου, ο αριθμός των επιβαινόντων ανακοινώνεται στον πλοίαρχο ή στον κυβερνήτη του πλοίου και αναφέρεται με τα ενδεδειγμένα τεχνικά μέσα στην ενιαία θυρίδα που έχει θεσπιστεί δυνάμει του άρθρου 5 του π.δ. 125/2012.

Πλοία που δεν εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 4 του π.δ. 49/2005 (Α’ 66) ή έχουν λάβει σχετική εξαίρεση σύμφωνα με το άρθρο 15 του π.δ. 49/2005 (Α’ 66), δύνανται να ανακοινώνουν στην αρμόδια αρχή τον αριθμό των επιβαινόντων μέσω του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης, σύμφωνα με διαδικασία η οποία θα οριστεί από την αρμόδια αρχή.

Για μεταβατική περίοδο μέχρι την 19 Δεκεμβρίου 2023, η ανακοίνωση του αριθμού των επιβαινόντων πραγματοποιείται στον αρμόδιο καταγραφής επιβαινόντων της εταιρείας ή σε επί ξηράς σύστημα της εταιρείας το οποίο εξυπηρετεί τον ίδιο σκοπό, αντί της αναφοράς τους στην ενιαία θυρίδα, ή στην αρμόδια αρχή μέσω του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης. Με ευθύνη της εταιρείας ο αριθμός των επιβαινόντων είναι διαθέσιμος στην αρμόδια αρχή, εφόσον χρειαστεί για τους σκοπούς του παρόντος, αλλά και για τον έλεγχο της ορθής καταμέτρησης.

Κατά τη μεταβατική περίοδο οι αρμόδιες Λιμενικές Αρχές εκδίδουν, για όλα τα συστήματα καταμέτρησης, σχετική βεβαίωση, η οποία θεωρείται κάθε έτος. Για την τροποποίηση των στοιχείων που αναγράφονται σε αυτή απαιτείται επανέκδοση της βεβαίωσης.»

4. Το άρθρο 5, αντικαθίσταται ως ακολούθως: «1. Για κάθε επιβατηγό πλοίο, που αναχωρεί από Ελληνικό λιμένα και πραγματοποιεί πλου, κατά τον οποίο η διανυόμενη απόσταση από το σημείο αναχώρησής του έως τον επόμενο λιμένα κατάπλου υπερβαίνει τα 20 μίλια, καταγράφονται, με ευθύνη του αρμόδιου καταγραφής επιβαινόντων, οι ακόλουθες πληροφορίες:

α) το επώνυμο των ατόμων που επιβαίνουν στο πλοίο, το όνομά τους, το φύλο τους, η ιθαγένειά τους, η ημερομηνία γέννησής τους,

β) εφόσον παρέχονται οικειοθελώς από τον επιβάτη, πληροφορίες σχετικά με ειδική φροντίδα ή βοήθεια που θα μπορούσε να χρειαστεί σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης,

γ) εφόσον παρέχεται οικειοθελώς από τον επιβάτη, τηλέφωνο επικοινωνίας για περίπτωση έκτακτης ανάγκης.

2. Οι πληροφορίες που αναφέρονται στην παράγραφο 1 συλλέγονται κατά τη σύναψη της σύμβασης μεταφοράς επιβάτη, επιβεβαιώνονται κατά τη διαδικασία επιβίβασης (CΗΕCΚ-ΙΝ), σε κάθε περίπτωση πριν την αναχώρηση του επιβατηγού πλοίου και αναφέρονται στην ενιαία θυρίδα που έχει συσταθεί δυνάμει του άρθρου 5 του π.δ. 125/2012 (Α’ 221) κατά την αναχώρηση του επιβατηγού πλοίου ή, το αργότερο, εντός 15 λεπτών μετά την αναχώρησή του.

3. Για μεταβατική περίοδο μέχρι την 19 Δεκεμβρίου 2023, η ανακοίνωση των πληροφοριών αυτών πραγματοποιείται στον αρμόδιο καταγραφής επιβαινόντων της εταιρείας ή σε επί ξηράς σύστημα της εταιρείας το οποίο εξυπηρετεί τον ίδιο σκοπό, αντί της απαίτησης αναφοράς τους στην ενιαία θυρίδα. Στην περίπτωση αυτή με ευθύνη της εταιρείας οι εν λόγω πληροφορίες συγκεντρώνονται και διατηρούνται κατά τρόπον ώστε να είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμες στην αρμόδια αρχή, εφόσον χρειασθούν για τους σκοπούς του παρόντος, αλλά και για τον έλεγχο της ορθής λειτουργίας των συστημάτων καταγραφής.

4. Με την επιφύλαξη άλλων νόμιμων υποχρεώσεων, που συμμορφώνονται με τη νομοθεσία για την προστασία των δεδομένων, τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που συλλέγονται για τους σκοπούς του παρόντος δεν υποβάλλονται σε επεξεργασία ούτε χρησιμοποιούνται για οποιονδήποτε άλλο σκοπό. Ο χειρισμός των εν λόγω δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα γίνεται πάντοτε σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία για την προστασία των δεδομένων και της ιδιωτικής ζωής και διαγράφονται αυτομάτως και χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση όταν πλέον δεν είναι αναγκαία.»

5. Το άρθρο 6 αντικαθίσταται ως ακολούθως: «1. Σύμφωνα με τις απαιτήσεις των διατάξεων των άρθρων 4 και 5 του παρόντος, κάθε εταιρεία που αναλαμβάνει την ευθύνη εκμετάλλευσης επιβατηγού πλοίου, που αναχωρεί από Ελληνικό λιμένα:

α) υποχρεούται να ορίζει αρμόδιο καταγραφής επιβαινόντων για την αναφορά των οριζόμενων στις εν λόγω διατάξεις πληροφοριών στην ενιαία θυρίδα που έχει συσταθεί δυνάμει του άρθρου 5 του π.δ. 125/2012 (Α’ 221) ή στην αρμόδια αρχή μέσω του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης. Τα πλήρη στοιχεία του υπευθύνου (ον/μο, δ/νση, τηλέφωνο, κ.λπ.) και του αντικαταστάτη του σε περίπτωση απουσίας του, οι οποίοι θα πρέπει να αποδέχονται τον ορισμό τους, ανακοινώνονται στην αρμόδια αρχή,

β) για μεταβατική περίοδο μέχρι την 19 Δεκεμβρίου 2023, θα πρέπει να υφίσταται σε λειτουργία σύστημα καταγραφής πληροφοριών για τους επιβαίνοντες, προκειμένου να καταστεί δυνατή η ανακοίνωση των πληροφοριών της παραγράφου 1 του άρθρου 5 στον αρμόδιο καταγραφής επιβαινόντων της εταιρείας ή σε επί ξηράς σύστημα της εταιρείας το οποίο εξυπηρετεί τον ίδιο σκοπό, αντί της αναφοράς τους στην ενιαία θυρίδα. Το σύστημα αυτό είναι ηλεκτρονικό όταν πρόκειται για πλοία τα οποία σύμφωνα με το ισχύον Πιστοποιητικό Ασφαλείας ή Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης, ή ελλείψει αυτού, από έγγραφο αρμόδιου οργανισμού ή φορέα, έχουν μεταφορική ικανότητα μεγαλύτερη από εκατό (100) επιβάτες. Σε κάθε περίπτωση το σύστημα συμμορφώνεται με τα κριτήρια του άρθρου 9 του παρόντος.

2. Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που συλλέγονται σύμφωνα με το άρθρο 5 του παρόντος διατηρούνται από την εταιρεία όχι περισσότερο από όσο χρειάζεται για τους σκοπούς του παρόντος, και σε κάθε περίπτωση μόνο έως ότου ολοκληρωθεί με ασφάλεια το συγκεκριμένο ταξίδι του πλοίου και τα δεδομένα αναφερθούν στην ενιαία θυρίδα που έχει συσταθεί δυνάμει του άρθρου 5 του π.δ. 125/2012 (Α’ 221). Με την επιφύλαξη άλλων συγκεκριμένων νομικών υποχρεώσεων που επιβάλλει το ενωσιακό ή το εθνικό δίκαιο, μεταξύ άλλων και για στατιστικούς σκοπούς, οι πληροφορίες διαγράφονται αυτομάτως και χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση όταν δεν είναι πλέον απαραίτητες για τον σκοπό αυτόν.

3. Κάθε εταιρεία εξασφαλίζει ότι οι πληροφορίες σχετικά με τους επιβάτες που έχουν δηλώσει ότι χρειάζονται ειδική φροντίδα ή βοήθεια σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης καταγράφονται δεόντως και ανακοινώνονται στον κυβερνήτη πριν από την αναχώρηση του επιβατηγού πλοίου.».

6. Η παράγραφος 2 του άρθρου 7 αντικαθίσταται ως ακολούθως:

«2. Η εταιρεία που έχει αναλάβει την ευθύνη εκμετάλλευσης επιβατηγού πλοίου που φέρει τη σημαία τρίτης χώρας, το οποίο αποπλέει από λιμένα εκτός Ένωσης και κατευθύνεται προς ελληνικό λιμένα, εξασφαλίζει ότι τα στοιχεία που ορίζουν το άρθρο 4 παράγραφος 1 και το άρθρο 5 παράγραφος 1 παρέχονται σύμφωνα με το άρθρο 4 παράγραφος 2 και το άρθρο 5 παράγραφοι 2 και 3 του παρόντος.».

7. Η παράγραφος 1 του άρθρου 8 αντικαθίσταται ως ακολούθως:

«1. Ο αριθμός των ατόμων που επιβαίνουν επί του πλοίου δεν υπερβαίνει τον αριθμό μεταφορικής ικανότητας που προβλέπεται από το ισχύον Πιστοποιητικό Ασφαλείας ή Πρωτόκολλο Γενικής Επιθεώρησης, ή ελλείψει αυτού, από έγγραφο αρμόδιου οργανισμού ή φορέα.».

8. Το άρθρο 9 αντικαθίσταται ως ακολούθως: «1. Για τους σκοπούς του παρόντος, τα απαιτούμενα δεδομένα συλλέγονται και καταγράφονται με τέτοιο τρόπο ώστε να μη δημιουργούνται περιττές καθυστερήσεις στους επιβάτες που επιβιβάζονται ή αποβιβάζονται του πλοίου.

2. Η ύπαρξη πολλών διαφορετικών διαδικασιών συλλογής δεδομένων επιβαινόντων στο ίδιο ή σε παρόμοιο δρομολόγιο δεν είναι επιτρεπτή.».

9. Παρεμβάλλεται το ακόλουθο άρθρο 9α:

«Άρθρο 9α

Δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα

1. Η επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα δυνάμει του παρόντος διενεργείται σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016, για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ (Γενικός κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων) (ΕΕ L 119 της 4.5.2016, σ. 1).

2. Η επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα από τα όργανα και τους οργανισμούς της Ένωσης δυνάμει του παρόντος διενεργείται σύμφωνα με τον κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 45/2001 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 18ης Δεκεμβρίου 2000, σχετικά με την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα από τα όργανα και τους οργανισμούς της Κοινότητας και σχετικά με την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών (ΕΕ L 8 της 12.1.2001, σ. 1), όπως και στην περίπτωση της ενιαίας θυρίδας και του SafeSeaNet.».

10. Οι παράγραφοι 1, 2 και 3 του άρθρου 10 αντικαθίστανται ως ακολούθως:

«1. Επιβατηγό πλοίο το οποίο αναχωρεί από λιμένα μπορεί να απαλλαγεί με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατόπιν γνωστοποίησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 3 του άρθρου 9 της οδηγίας 98/41/ΕΚ του Συμβουλίου της 18ης Ιουνίου 1998 (EE L188 της 2.7.1998, σ. 35), από την υποχρέωση της παρ. 2 του άρθρου 4 του παρόντος, περί αναφοράς του αριθμού των επιβαινόντων στην ενιαία θυρίδα που έχει θεσπιστεί δυνάμει του άρθρου 5 του π.δ. 125/2012 (Α’ 221), υπό τον όρο ότι το εν λόγω πλοίο δεν είναι ταχύπλοο σκάφος, εκτελεί τακτικά δρομολόγια διάρκειας μικρότερης της μίας ώρας μεταξύ λιμένων, αποκλειστικά και μόνο σε θαλάσσια περιοχή της κατηγορίας Δ του άρθρου 4 του π.δ. 103/1999 και στην οποία θαλάσσια περιοχή διασφαλίζεται η εγγύτητα εγκαταστάσεων έρευνας και διάσωσης.

2. Επιβατηγό πλοίο που εκτελεί διαδρομές μεταξύ δύο λιμένων ή διαδρομές από και προς τον ίδιο λιμένα χωρίς ενδιάμεσες προσεγγίσεις, μπορεί να απαλλαγεί με απόφαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατόπιν γνωστοποίησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 3 του άρθρου 9 της οδηγίας 98/41/ΕΚ του Συμβουλίου της 18ης Ιουνίου 1998 (EE L188 της 2.7.1998, σ. 35), από τις υποχρεώσεις που ορίζονται στο άρθρο 5 του παρόντος υπό τον όρο ότι εκτελεί δρομολόγια αποκλειστικά και μόνο σε θαλάσσια περιοχή της κατηγορίας Δ του άρθρου 4 του π.δ. 103/1999, στην οποία θαλάσσια περιοχή διασφαλίζεται η εγγύτητα εγκαταστάσεων έρευνας και διάσωσης.

3. Για τις τακτικές γραμμές σε περιοχές στις οποίες η ετήσια πιθανότητα το σημαντικό ύψος κύματος να υπερβαίνει τα δύο (02) μέτρα είναι μικρότερη του 10% και εφόσον ο πλους δεν υπερβαίνει κατά προσέγγιση τα τριάντα (30) μίλια από το σημείο αναχώρησης ή εάν ο κύριος σκοπός της υπηρεσίας, είναι η παροχή τακτικής σύνδεσης σε απόμερες κοινότητες για τις συνήθεις χρήσεις,μπορεί, με αποφάσεις του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατόπιν γνωστοποίησης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 4 του άρθρου 9 της οδηγίας 98/41/ΕΚ του Συμβουλίου της 18ης Ιουνίου 1998 (EE L188 της 2.7.1998, σ. 35), να καθιερώνεται καθολική ή μερική παρέκκλιση από την απαίτηση του άρθρου 5 του παρόντος για επιβατηγά πλοία που εκτελούν πλόες μεταξύ ελληνικών λιμένων, εάν κριθεί ότι είναι ανεφάρμοστο να καταγράφουν οι εταιρείες τις πληροφορίες.»

11. Το άρθρο 11 αντικαθίσταται ως ακολούθως: «1. α) Οι εταιρείες οφείλουν να διαθέτουν διαδικασία καταγραφής δεδομένων που εγγυάται ότι οι πληροφορίες που απαιτούνται από το παρόν αναφέρονται έγκαιρα και με ακρίβεια.

β) Με αποφάσεις του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής καθορίζονται:

i. οι διαδικασίες και οι λεπτομέρειες αναφορικά με τη λειτουργία, τον έλεγχο και την έγκριση των συστημάτων καταγραφής πληροφοριών του άρθρου 6 παρ. 1 εδάφιο β) του παρόντος και των συστημάτων καταμέτρησης του άρθρου 4 παρ. 2 του παρόντος, για τη μεταβατική περίοδο μέχρι την 19 Δεκεμβρίου 2023 και

ii. οι λεπτομέρειες αναφορικά με τη διαδικασία καταγραφής και διαβίβασης των δεδομένων του άρθρου 11 παρ. 1 εδάφιο α) του παρόντος, μετά το πέρας της μεταβατικής περιόδου.

γ) για τη μεταβατική περίοδο μέχρι την 19 Δεκεμβρίου 2023, η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Επικοινωνιών του ΥΝΑΝΠ εκδίδει βεβαίωση για τα εγκεκριμένα συστήματα καταγραφής, η οποία θεωρείται κάθε έτος. Για την τροποποίηση των στοιχείων που αναγράφονται σ` αυτή απαιτείται επανέκδοση της βεβαίωσης.

2. Η αρμόδια αρχή θα έχει άμεση πρόσβαση στις πληροφορίες οι οποίες απαιτούνται βάσει του παρόντος.

3. Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που συλλέγονται σύμφωνα με το άρθρο 5 διατηρούνται όχι περισσότερο από όσο χρειάζεται για τους σκοπούς του παρόντος, και σε κάθε περίπτωση, το αργότερο:

α) έως ότου ολοκληρωθεί με ασφάλεια το συγκεκριμένο ταξίδι του πλοίου, σε κάθε όμως περίπτωση όχι πέραν των 60 ημερών μετά τον απόπλου του πλοίου, ή

β) σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης ή ύστερα από ατύχημα, έως ότου ολοκληρωθούν τυχόν έρευνες ή δικαστικές διαδικασίες.

4. Με την επιφύλαξη άλλων συγκεκριμένων νομικών υποχρεώσεων που επιβάλλει το Ενωσιακό ή το Εθνικό δίκαιο, μεταξύ άλλων και των υποχρεώσεων για στατιστικούς σκοπούς, οι πληροφορίες διαγράφονται αυτομάτως και χωρίς αδικαιολόγητη καθυστέρηση όταν δεν είναι πλέον απαραίτητες για τους σκοπούς του παρόντος».

Άρθρο 3
Τροποποίηση του π.δ. 125/2012
Το π.δ. 125/2012 (Α’ 221) τροποποιείται ως εξής: Στο μέρος Α του παραρτήματος προστίθεται το ακόλουθο σημείο: «7. Πληροφορίες σχετικά με τους επιβαίνοντες Άρθρο 4 παράγραφος 2 και άρθρο 5 παράγραφος 2 του π.δ. 23/1999 (Α’ 17), σχετικά με την καταγραφή των ατόμων που ταξιδεύουν με επιβατηγά πλοία που εκτελούν δρομολόγια προς ή από λιμένες των κρατών μελών της Κοινότητας».

Άρθρο 4
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς του παρόντος αρχίζει την 21-12-2019. Η μεταβατική περίοδος που αναφέρεται στις παρ. 3, 4,5 και 11 του άρθρου 2 του παρόντος λήγει με την έκδοση απόφασης από τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με την οποία διαπιστώνεται η επιχειρησιακή ετοιμότητα της ενιαίας θυρίδας πριν από τις 19 Δεκεμβρίου 2023.

Στον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής αναθέτουμε τη δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος διατάγματος.

Αθήνα, 8 Νοεμβρίου 2019

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας

ΠΡΟΚΟΠΙΟΣ Β. ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ

Οι Υπουργοί

Ανάπτυξης και Ναυτιλίας Επενδύσεων και Νησιωτικής Πολιτικής

ΣΠΥΡΙΔΩΝ ΑΔΩΝΙΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΓΕΩΡΓΙΑΔΗΣ ΠΛΑΚΙΩΤΑΚΗΣ