ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 3283/2004

Ανώνυμες εταιρείες διαχείρισης αμοιβαίων κεφαλαίων, οργανισμοί συλλογικών επενδύσεων σε κινητές αξίες, αμοιβαία κεφάλαια και άλλες διατάξεις.

(ΦΕΚ 210 τ. Α΄/2.11.2004)Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ
ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:
Άρθρο 1
Σκοπός
Με τις διατάξεις των άρθρων 2 έως και 46 του παρόντος νόμου σκοπείται κυρίως η ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας 2001/107/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Ιανουαρίου 2002 για την τροποποίηση της Οδηγίας 85/ 611/ΕΟΚ του Συμβουλίου για το συντονισμό των νομοθετικών. κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων σχετικά με ορισμένους οργανισμούς συλλογικών επενδύσεων σε κινητές αξίες (ΟΣ.Ε.Κ.Α.) όσον αφορά τη ρύθμιση των εταιρειών διαχείρισης και τα απλοποιημένα ενημερωτικά δελτία (Ι 41/13. 2.2002 σελ 20), της Οδηγίας 200 1/ 108/ΕΚ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Ιανουαρίου 2002 για την τροποποίηση της Οδηγίας 85/611/ΕΟΚ του Συμβoυλίoυ για τo συντονισμό των νομοθετικών, κανονιστικών και διοικητικών διατάξεων σχετικά με ορισμένους οργανισμούς συλλογικών επενδύσεων σε κινητές αξίες (Ο.Σ.Ε.Κ.Α), όσον αφορά τις επενδύσεις των Ο.Σ.Ε.Κ.Α. (L 41/ 13.2.2002 σελ 35). της Οδηγίας 2000/ 64/EK του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 7ης Νοεμβρίου 2000 για την τροποποίηση των Οδηγιών του Συμβουλίου 85/611/ΕΟΚ, 92/49/ΕΟΚ, 92/96/ΕΟΚ και 93/22/ΕΟΚ όσον αφορά την ανταλλαγή πληροφοριών με τρίτες χώρες (L 290/17.11. 2000 σελ. 27), καθώς και η ρύθμιση σuvαφών θεμάτων. Προς τούτο καταργούνται τα άρθρα 17 έως κα/ 49στ΄ του Ν. 1969/1991 (ΦΕΚ 167 Α), όπως ισχύει. Με τις διατάξεις των άρθρων 48 και 49 του παρόντος νόμου ρυθμίζονται θέματα που αφορούν τη λειτουργία των ανωνύμων χρηματιστηριακών εταιρειών (Α.Χ.Ε.) και των ανωνύμων εταιρειών παροχής επενδυτικών υπηρεσιών Α.Ε.Π.Ε.Υ.) των νόμων 1806/1988 {ΦΕΚ 207 Α) και 2396/1996 (ΦΕΚ 73 Α). όπως ισχύουν. Με τις διατάξεις του άρθρου 50 του παρόντος νόμου ρυθμίζονται θέματα που αφoρoύν τη λειτουργία των ανωνύμων εταιρειών επενδύσεων χαρτοφυλακίου (Α.Ε.Ε.Χ.) του Ν. 1969/1991, όπως ισχύει και την πιστοποίηση στελεχών της κεφαλαιαγοράς σύμφωνα με το άρθρο 4 του Ν. 2836/2000 (ΦΕΚ 168 Α). όπως ισχύει.
Άρθρο 2
Πεδίο εφαρμογής
1. Στις διατάξεις του παρόντος νόμου υπάγονται οι οργανισμοί συλλογικών επενδύσεων σε κινητές αξίες (εφεξής “Ο.Σ.Ε.ΚΑ.”) οι οποίοι έχουν την έδρα τους στην Ελλάδα. Οι οργανισμοί αυτοί λαμβάνουν τη μορφή αμοιβαίου κεφαλαίου όπως ορίζεται στο άρθρο 12. 2. Για τους σκοπούς του παρόντος νόμου ως Ο.Σ.Ε.Κ.Α. νοούνται οι οργανισμοί:
α) που μοναδικό σκοπό έχουν να επενδύουν συλλογικά σε κινητές αξίες ή/και σε άλλα ρευστά χρηματοοικονομικά στοιχεία που αναφέρονται στο άρθρο 21, τα κεφάλαια που συγκεντρώνουν από το κοινό και των οποίων η λειτoυργία βασίζεται στην αρχή της κατανομής των κινδύνων, και
β) των οποίων τα μερίδια, μετά από αίτηση των δικαιούχων, εξαγοράζονται ή εξοφλούνται, άμεσα ή έμμεσα. με στοιχεία του ενεργητικού των οργανισμών αυτών. Προς αυτές τις εξαγορές ή εξοφλήσεις εξομοιώνονται οι ενέργειες ενός Ο.ΣΕ.ΚΑ. που στοχεύουν στο να μην αποκλίνει αισθητά η χρηματιστηριακή τιμή των μεριδίων του από την καθαρή αξία του ενεργητικού τους.
3. Δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του παρόντος νόμου, εκτός εάν ορίζεται διαφoρετικά:
α) Σε Ο.Σ.ΕΚΑ. κλειστού τύπου, συμπεριλαμβανομένων των ανωνύμων εταιρειών επενδύσεων χαρτοφυλακίου και των ανωνύμων εταιρειών επενδύσεων χαρτοφυλακίου αναδυομένων αγορών του Ν. 1969/1991, όπως ισχύει.
β) Σε Ο.ΣΕ.ΚΑ που συγκεντρώνουν κεφάλαια χωρίς να προωθούν την πώληση των μεριδίων τους στο κοινό μέσα στην Ευρωπαϊκή Ένωση ή σε τμήμα της.
γ) Σε Ο.Σ.ΕΚΑ. οι οποίοι βάσει του κανονισμού τους πωλούν τα μερίδιά τους μόνο στο κοινό τρίτων χωρών.
2. Για τη σύναψη των αναφερόμενων στην παράγραφο 1 συμβάσεων και την κατάρτιση κάθε συναφούς εγγράφου, το Δημόσιο εκπροσωπείται από τους Υπουργούς Οικονομίας και Οικονομικών και Μεταφορών και Επικοινωνιών.
Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Μεταφορών και Επικοινωνιών, ρυθμίζεται κάθε θέμα που προκύπτει σχετικά με τη διαχείριση των ανωτέρω αεροσκαφών.
3. Οι συμβάσεις που αναφέρονται στην παράγραφο 1 και οι συνδεόμενες με αυτές πράξεις, περιλαμβανομένων των μεταγραφών και λοιπών εγγραφών σε δημόσια βιβλία, απαλλάσσονται από κάθε φόρο, τέλος, τέλος χαρτοσήμου, εισφορά, δικαίωμα ή οποιαδήποτε άλλη επιβάρυνση υπέρ του Δημοσίου ή τρίτου, με την επιφύλαξη των διατάξεων του Κώδικα Φ.Π.Α. (ν. 2859/2000, ΦΕΚ 248 Α΄), όπως εκάστοτε ισχύει.
Άρθρο 54
Καθορισμός εκτός έδρας αποζημίωσης και εξόδων μετακίνησης δημοσίων υπαλλήλων και μελών των επιτροπών αξιολόγησης, ελέγχου και παραλαβής έργων του Κ.Π.Σ. και του Ταμείου Συνοχής
Στην παράγραφο 7 του άρθρου 7 του ν. 2860/2000 (ΦΕΚ 251 Α΄) Διαχείριση Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, προστίθεται εδάφιο 7β της παραγράφου 7 θεωρουμένης ως 7α, ως ακολούθως:
“7β. Με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζονται επίσης το ύψος της εκτός έδρας αποζημίωσης και τα έξοδα μετακίνησης κατά παρέκκλιση των διατάξεων του ν. 2685/1999 (ΦΕΚ 35 Α’): α) των δημοσίων υπαλλήλων οι οποίοι μετακινούνται για εκτέλεση υπηρεσίας σχετικής με την υλοποίηση. διαχείριση, παρακολούθηση και παραλαβή έργων και υποέργων Επιχειρησιακών Προγραμμάτων και Κοινοτικών Πρωτοβουλιών του Κ.Π.Σ. και του Ταμείου Συνοχής, καθώς και β) των μελών των επιτροπών αξιολόγησης, ελέγχου και παραλαβής έργων και υποέργων των Επιχειρησιακών Προγραμμάτων και Κοινοτικών Πρωτοβουλιών του Κ.Π.Σ. και του Ταμείου Συνοχής, που εκτελούνται από υπηρεσίες Υπουργείων, περιφερειών ή άλλων υπηρεσιών και φορέων του δημόσιου τομέα, στις οποίες έχει μεταβιβασθεί αρμοδιότητα ανάθεσης και εκτέλεσης ενεργειών Τεχνικής Βοήθειας.”
Άρθρο 55
Τροποποίηση και συμπλήρωση του άρθρου 17 του ν. 2545/1997 “Βιομηχανικές και Επιχειρηματικές Περιοχές και άλλες διατάξεις
1. Η παράγραφος 2 του άρθρου 17 του ν. 2545/1997 τροποποιείται ως εξής: .
“2. Το καθορισμένο ύψος των επιλέξιμων δαπανών με την κ.υ.α. του άρθρου 5 αποτελεί ενδεικτικό κόστος. Με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και ύστερα από γνωμοδότηση της εννεαμελoύς (9μελούς) Επιτροπής Β.Ε.ΠΕ. εγκρίνεται το τελικό ύψος των επιλέξιμων δαπανών και το ποσοστό επιχορήγησης έργων Β.Ε.ΠΕ.. Για έργα που χρηματοδοτούνται από Περιφερειακά Επιχειρησιακό Προγράμματα (Π.Ε.Π.) στη Γνωμοδοτική Επιτροπή μπορεί να παρίσταται ένας εκπρόσωπoς της οικείας Περιφέρειας που ορίζεται από τον Γενικό Γραμματέα της συγκεκριμένης Περιφέρειας.”
2. Η παράγραφος 4 του άρθρου 17 του ν. 2545/1997 τροποποιείται ως εξής:
“4. Η σύνθεση, η συγκρότηση. οι αρμοδιότητες και οι όροι λειτουργίας της Επιτροπής Β.Ε.ΠΕ. καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας και Οικονομικών και Ανάπτυξης καθορίζεται η αμοιβή των μελών των εισηγητών και των γραμματέων της επιτροπής Β.Ε.ΠΕ.”.
Άρθρο 56
Περαίωση εκκρεμών φορολογικών υπoθέσεων
1. Στο τέλος της παραγράφου 2 του άρθρου 2 του ν. 3259/2004 (ΦΕΚ 149 Α΄) αντικαθίσταται η τελεία με κόμμα και προστίθεται η φράση:
“ενώ για τις υποθέσεις της περίπτωσης δ’ του άρθρου 3 του παρόντος που έχουν περαιωθεί οριστικά θεωρούνται αυτά που έχουν προσδιοριστεί με την οριστική περαίωση. “.
2. Στο τέλος της παραγράφου 4 του άρθρου 2 του ν. 3259/2004 αντικαθίσταται η τελεία με κόμμα και προστίθεται η φράση:
“, ενώ για τις υποθέσεις της περίπτωσης δ’ του άρθρου 3 του παρόντος που έχουν περαιωθεί οριστικά θεωρούνται αυτά που έχουν προσδιοριστεί με την οριστική περαίωση.”.
3. Στο άρθρο 3 του ν. 3259/2004 μετά την περίπτωση γ’ του δεύτερου εδαφίου προστίθεται νέα περίπτωση δ’ που έχει ως εξής:
“δ) Υποθέσεις περαιωμένες οριστικά για τις οποίες μέχρι την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος νόμου:
αα) Έχει διενεργηθεί έλεγχος και έχουν εκδοθεί συμπληρωματικό φύλλα ελέγχου ή πράξεις προσδιορισμού αποτελεσμάτων ή Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (Φ.Π.Α.), τα οποία είτε δεν έχουν οριστικοποιηθεί είτε εκκρεμούν ενώπιον του Διοικητικού Πρωτοδικείου ή Διοικητικού Εφετείου και δεν έχουν συζητηθεί στο ακροατήριο του Εφετείου.
ββ) Υπάρχουν γι’ αυτές στις Δ.Ο.Υ. Δελτία Πληροφοριών ή Αποφάσεις Επιβολής Προστίμου ΚΒ.Σ. για συμπληρωματικά στοιχεία με βάση τα οποία δεν έχει διενεργηθεί ακόμα έλεγχος.”.
4. Η παράγραφος 4 του άρθρου 5 του ν. 3259/2004 αντικαθίσταται ως εξής:
“4. Ο ενδιαφερόμενος αποδέχεται τη βεβαίωση και καταβολή της συνολικής οφειλής φόρου που προκύπτει από το ΕΚΚΑθΑΡIΣΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ του άρθρου 9. χωρίς να συμψηφίζεται ή να εκπίπτεται ο φόρος που βεβαιώθηκε με βάση τις οικείες δηλώσεις που υποβλήθηκαν ή τα ποσά κύριου, πρόσθετου φόρου και προστίμου που βεβαιώθηκαν με βάση απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου. Απεναντίας, συμψηφίζεται το είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) ή τριάντα τοις εκατό (30%) κατά περίπτωση της διαφοράς κύριου. πρόσθετου φόρου και προστίμου που τυχόν έχει βεβαιωθεί λόγω άσκησης προσφυγής ενώπιον του Διοικητικού πρωτοδικείου. Αν το ποσό που βεβαιώθηκε λόγω άσκησης προσφυγής είναι μεγαλύτερο του ποσού που προκύπτει από το ΕΚΚΑΘΑΡIΣΤIΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ, τότε η επιπλέον διαφορά δεν επιστρέφεται.”. Η προηγούμενη παράγραφος ισχύει από 15.7.2004.
5. Το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 2 του άρθρου 6 του ν. 3259/2004 αντικαθίσταται ως εξής:
“Τα δηλούμενα ακαθάριστα έσοδα πολλαπλασιάζονται με συντελεστή λογιστικών διαφορών δύο τοις εκατό (2%) γιο όλα τα επαγγέλματα. με εξαίρεση τα παρακάτω για τα οποία τα δηλούμενα ακαθάριστα έσοδο πολλαπλασιάζονται με συντελεστή λογιστικών διαφορών επτά τοις χιλίοις (7%ο).
ΚΑ 4214: Έμπορος (πρατήριο) βενζίνης και πετρελαίου.
ΚΑ 5402: Πρατήριο χονδρικής πωλήσεως προϊόντων καπνοβιομηχανίας.” .
6. Η προθεσμία υποβολής αίτησης στον Προϊστάμενο της Δ.Ο.Υ. που ορίζεται με την παράγραφο 6 του άρθρου 9 του ν. 3259/2004 παρατείνεται μέχρι 31.12.2004.
7. Το δεύτερο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 10 του ν. 3259/ 2004 καταργείται.

΄Αρθρο 62
΄Εναρξη ισχύος
Οι διατάξεις του παρόντος νόμου ισχύουν από τη δημοσίευσή τους στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός εάν ορίζεται διαφορετικά σε επί μέρους διατάξεις του.
Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως Νόμου του Κράτους.
Αθήνα, 2 Νοεμβρίου 2004

ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ΧΟΡΗΓΗΣΗ Α.Φ.Μ. ΣΕ ΑΛΛΟΔΑΠΑ ΝΟΜΙΚΑ ΠΡΟΣΩΠΑ
“Δικαιολογητικά Χορήγησης ΑΦΜ σε Αλλοδαπά Νομικά Πρόσωπα που μεταβιβάζουν μετοχές ημεδαπής Α.Ε. ή ζητούν επιστροφή φόρου από καταθέσεις ή ομόλογα.”
(Α.Υ.Ο. 100190856/ΔΜΑ΄/ΠΟΛ. 1003/5.1.2005)
Με αφορμή ερωτήματα που έχουν τεθεί στην Υπηρεσία μας από εκπροσώπους αλλοδαπών Νομικών Προσώπων σχετικά με το ανωτέρω θέμα, σας γνωρίζουμε τα ακόλουθα:
Με τις διατάξεις της 1027411/842/ ΔΜ/26298 (ΦΕΚ193/Β) ΑΥΟ όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, και η οποία εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του άρθρου 31 του Ν. 2515/97, καθιερώνεται μεταξύ άλλων (άρθρα 2 & 3) η υποχρεωτική χορήγηση ΑΦΜ στους υπόχρεους σε υποβολή δήλωσης βάσει των διατάξεων του ν. 2238/94 καθώς και η υποχρεωτική αναγραφή του ΑΦΜ των υπόχρεων σε όλες τις υποβαλλόμενες φορολογικές δηλώσεις.
Βάσει των ανωτέρω διατάξεων, τα αλλοδαπά Νομικά Πρόσωπα που μεταβιβάζουν μετοχές ημεδαπής ΑΕ ή ζητούν επιστροφή φόρου από καταθέσεις ή από ομόλογα, υποχρεούνται να αποκτήσουν ΑΦΜ προκειμένου να υποβάλλουν τις σχετικές δηλώσεις στην αρμόδια Δ.Ο.Υ. Απαραίτητη όμως προϋπόθεση για τη χορήγηση ΑΦΜ σε Νομικά Πρόσωπα είναι εκτός των άλλων και η προσκόμιση του συστατικού τους εγγράφου θεωρημένο από αρμόδια Αρχή.
Κατά την εφαρμογή των ανωτέρω, παρατηρήθηκε αδυναμία προσκόμισης των καταστατικών εγγράφων ιδίως από Αλλοδαπά Νομικά Πρόσωπα όπως Τράπεζες, Όμιλοι Εταιρειών, Πολυεθνικές λόγω του μεγάλου αριθμού των σελίδων αυτών ή του απόρρητου της δημοσιότητας τους, με αποτέλεσμα να ανακύπτουν προβλήματα στη απόδοση του ΑΦΜ και κατά συνέπεια στις συναλλαγές τους με τις Δ.Ο.Υ.
Για την αντιμετώπιση του ανωτέρω προβλήματος και δεδομένου ότι στόχος του Υπουργείου μας είναι η απλούστευση των διαδικασιών προς εξυπηρέτηση του πολίτη, σας παρέχουμε τις παρακάτω οδηγίες:
Οι αλλοδαπές εταιρείες που αιτούνται τη χορήγηση ΑΦΜ, προκειμένου να μεταβιβάσουν μετοχές ημεδαπής Ανώνυμης Εταιρείας ή να ζητήσουν επιστροφή φόρου από καταθέσεις ή από ομόλογα, δεν είναι απαραίτητο να προσκομίσουν το συστατικό τους έγγραφο στη Δ.Ο.Υ. Για τη διενέργεια των ανωτέρω πράξεων δι’ αλλοδαπές εταιρείες πρέπει να προσκομίζουν μόνο, πιστοποιητικό αρμόδιας Αρχής της χώρας έδρας τους, από το οποίο να προκύπτει η νόμιμη σύσταση και λειτουργία τους.