Νόμος 635 ΦΕΚ Α΄189/6.7.1977
Περί αντικαταστάσεως διατάξεων τινων του εις την Ελληνικήν Γλώσσαν κειμένου της δια του Ν.Δ. 93/4.10.1974 κυρωθείσης Συμβάσεως “περί Διεθνών Κανονισμών προς Αποφυγήν Συγκρούσεων εν Θαλάσση 1972”.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Ψηφισάμενοι ομοφώνως μετά της Βουλής, απεφασίσαμεν

Άρθρον 1
Το εις την Ελληνικήν γλώσσαν κείμενον των υπ` αριθ. 5, 6, 9, 22, 24, 27 και 34 Κανόνων και των Παραρτημάτων Ι (παράγρ. 1, 4 και 9) και ΙΙΙ της κυρωθείσης δια του Ν.Δ. 93/4.10.1974 Δ. Συμβάσεως “περί Διεθνών Κανονισμών προς Αποφυγήν Συγκρούσεων εν Θαλάσση 1972”, αντικαθίσταται ως ακολούθως:
“ΚΑΝΩΝ 5.
Επιτήρησις (Look – out)
Παν πλοίον θα τηρή εν παντί χρόνω την πρέπουσαν οπτικήν και ακουστικήν επιτήρησιν (Look – out) ως και επιτηρησιν δια παντός διαθεσίμου προσφόρου μέσου κατά τας επικρατούσας περιστάσεις και συνθήκας, ούτως ώστε να έχη εκτίμησιν της καταστάσεως και του κινδύνου συγκρούσεως.
ΚΑΝΩΝ 6.
Ασφαλή ταχύτης Παν πλοίον θα πλέη εν παντί χρόνω μετ` ασφαλούς ταχύτητος, ούτως ώστε να δύναται να λαμβάνη πρέποντα και αποτελεσματικά μέτρα προς αποφυγήν συγκρούσεως και να ακινητή εντός της ενδεδειγμένης διά τας επικρατούσας περιστάσεις και συνθήκας αποστάσεως. Προς καθορισμόν της ασφαλούς ταχύτητος, οι κάτωθι παράγοντες θα είναι μεταξύ εκείνων οίτινες θα λαμβάνωνται υπ` όψιν:
α) Υφ` απάντων των πλοίων: (ι) Η κατάστασις ορατότητος, (ιι) η πυκνότης κυκλοφορίας περιλαμβάνουσα και συγκεντρώσεις αλιευτικών πλοίων ή οιωνδήποτε ετέρων πλοίων, (ιιι) η ικανότης χειρισμού του πλοίου, ειδικώτερον δε η αποστάσις ακινητοποιήσεως και η ικανότης στροφής υπό τας κρατούσας συνθήκας, (iv) η κατά την νύκτα ύπαρξις προβαλλομένου φωτός (ανταυγείας), ως το τοιούτον εκ φώτων ξηράς ή εκ της ανακλάσεως των ιδίων των φώτων, (v) η κατάστασις του ανέμου, της θαλάσσης και του ρεύματος, ως και η ύπαρξις πλησίων ναυτιλιακών κινδύνων, (vi) το βύθισμα του πλοίου εν σχέσει προς το διατιθέμενον βάθος του ύδατος.
β) Επιπροσθέτως, υπό πλοίων μετά συσκευής RADAR εν λειτουργία: (ι) τα χαρακτηριστικά, η απόδοσις και οι περιορισμοί (αποδόσεως) της συσκευής RADAR, (ιι) οιοσδήποτε περιορισμός οφειλόμενος εις την εν χρήσει κλίμακα αποστάσεως του RADAR, (ιιι) η επίδρασις της καταστάσεως της θαλάσσης, του καιρού και λοιπών πηγών παρεμβολών επί του δια RADAR εντοπισμού, (iv) κατά πόσον είναι δυνατόν να εντοπισθούν διά του RADAR μικρά πλοία, πάγοι και έτερα επιπλέοντα αντικείμενα εις επαρκή απόστασιν, (v) ο αριθμός, αι θέσεις και κινήσεις των εντοπιζομένων διά του RADAR πλοίων, (vi) η πλέον ακριβής εκτίμησις της ορατότητος, ήτις είναι δυνατή όταν διά τον καθορισμόν της αποστάσεως των πέριξ πλοίων ή λοιπών αντικειμένων χρησιμοποιήται το RADAR.
ΚΑΝΩΝ 9.
Στενοί Διαυλοί
α) Πλοίον πλέον κατά μήκος στενού τινος διαύλου ή θαλασσίου διαδρόμου, θα τηρήται πλησίον του εξωτερικού ορίου του διαύλου ή θαλασσίου διαδρόμου όπερ κείται προς την δεξιάν του πλευράν, καθ` όσον τούτο είναι ασφαλές και πρακτικώς δυνατόν.
β) Πλοίον μήκους μικροτέρου των 20 μέτρων ή ιστιοφόρον πλοίον δεν θα παρεμποδίζη τον διάπλουν πλοίου το οποίον δύναται να πλέη ασφαλώς μόνον εντός στενού τινος διαύλου ή θαλασσίου διαδρόμου.
γ) Πλοίον ασχολούμενον με την αλιείαν δεν θα παρεμποδίζη τον διάπλουν παντός ετέρου πλοίου ναυσιπλοούντος εντός στενού τινος διαύλου ή θαλασσίου διαδρόμου.
δ) Πλοίον δεν θα διασταυρώνη στενόν τινα δίαυλον ή θαλάσσιον διάδρομον εάν ούτω πλέον παρεμποδίζη τον διάπλουν ετέρου πλοίου το οποίον δύναται να πλέη ασφαλώς μόνον εντός τοιούτου διαύλου ή θαλασσίου διαδρόμου. Το τελευταίον πλοίον, εάν αμφιβάλλη περί των προθέσεων του διασταυρώντος πλοίου, δύναται να κάμη χρήσιν του καθοριζομένου εις τον Κανόνα 34(δ) ηχητικού σήματος.
ε) (ι) Εντός στενού διαύλου ή θαλασσίου διαδρόμου, όταν προσπέρασμα δύναται να λάβη χώραν μόνον εφ` όσον το καταφθανόμενον πλοίον πρέπει να χειρίση ίνα επιτρέψη ασφαλή διεύλευσιν, το πλοίον το προτιθέμενον να προσπεράση θα καταστήση γνωστήν την πρόθεσιν του διά της εκπομπής (των συριγμών) του καθοριζομένου εις τον Κανόνα 34 (γ) (ι) καταλλήλου σήματος. Το καταφθανόμενον πλοίον, εάν συμφωνή, θα σημάνη (θα συρίξη) το καθοριζόμενον εις τον Κανόνα 34 (γ) (ιι) κατάλληλον σήμα και θα λάβη μέτρα ίνα επιτρέψη ασφαλή διεύλευσιν. Εάν ευρεθή εν αμφιβολία, δύναται να εκπέμπη (να συρίξη) τα σήματα άτινα καθορίζονται εις τον Κανόνα 34 (δ).
(ιι) Ο παρών Κανών δεν απαλλάσει το καταφθάνον πλοίον της υποχρεώσεως του κατά τον Κανόνα 13.
(στ) Πλοίον πλησιάζον εις καμπήν ή περιοχήν στενού τινος διαύλου ή θαλασσίου διαδρόμου, ένθα είναι δυνατόν ν` αποκρύπτωνται έτερα πλοία υπό τινος παρεμβαλλομένου εμποδίου, θα ναυσιπλοή μετ` ιδιαιτέρας ετοιμότητος και προσοχής και εκπέμπη (συρίζη) το καθοριζόμενον εις τον Κανόνα 34 (ε) κατάλληλον σήμα.
(ζ) Οιονδήποτε πλοίον, εφ` όσον αι συνθήκαι της περιπτώσεως επιτρέπουν, θα αποφεύγη να αγκυροβολή εντός στενού διαύλου.
ΚΑΝΩΝ 22.
Ορατότης Φανών
Οι καθοριζόμενοι εις τους παρόντας Κανόνας φανοί θα έχουν έντασιν ως καθορίζεται εις την παράγραφον 8 του Παραρτήματος Ι των παρόντων Κανονισμών, ούτως ώστε να είναι ορατοί εις τας ακολούθους ελαχίστας αποστάσεις:
α) Εις πλοία μήκους 50 μέτρων και άνω:
Ο εφίστιος φανός εις 6 μίλια,
Ο πλευρικός φανός εις 3 μίλια,
Ο φανός της κορώνης εις 3 μίλια,
Ο φανός ρυμουλκήσεως εις 3 μίλια,
Ο λευκός, ερυθρός, πράσινος ή κίτρινος ορατός καθ` όλον τον ορίζονται φανός εις 3 μίλια.
β) Εις πλοία μήκους 12 μέτρων και άνω άλλα μικροτέρου των 50 μέτρων:
Ο εφίστιος φανός εις 5 μίλια, εκτός εκείνου του πλοίου όπου το μήκος του είναι μικρότερον των 20 μέτρων, εις 8 μίλια,
Ο πλευρικός φανός εις 2 μίλια,
Ο φανός της κορώνης εις 2 μίλια, Ο φανός ρυμουλκήσεως εις 2 μίλια, Ο λευκός, ερυθρός, πράσινος ή κίτρινος ορατός καθ` όλον τον ορίζοντια φανός εις 2 μίλια. γ) Εις πλοία μήκους μικροτέρου των 12 μέτρων: Ο εφίστιος φανός εις 2 μίλια, Ο πλευρικός φανός εις 1 μίλιον, Ο φανός της κορώνης εις 2 μίλια, Ο φανός ρυμουλκήσεως εις 2 μίλια, Ο λευκός, ερυθρός, πράσινος ή κίτρινος ορατός καθ` όλον τον ορίζονται φανος εις 2 μίλια.
ΚΑΝΩΝ 24.
Ρυμούλκησις και Ωθησις
α) Μηχανοκίνητον πλοίον οσάκις ρυμουλκεί θα επιδεικνύη:
(ι) Αντί του καθοριζομένου εις τον Κανόνα 23 (α) (ι) φανού, δύο εφιστίους φανούς προς πρώραν επί κατακορύφου γραμμής. ύΟταν το μήκος του ρυμουλκίου, μετρούμενον από της πρύμνης του ρυμουλκούντος πλοίου μέχρι του πρυμναίου άκρου του ρυμουλκουμένου, υπερβαίνη τα 200 μέτρα, τρεις τοιούτους φανούς επί κατακορύφου γραμμής,
(ιι) Πλευρικούς φανούς,
(ιιι) Φανός της κορώνης,
(iv) Φανόν ρυμουλκήσεως επί κατακορύφου γραμμής υπεράνω του φανού της κορώνης,
(v) Οταν το μήκος του ρυμουλκίου υπερβαίνη τα 200 μέτρα, ρομβοειδές σχήμα εις το καταφανέστερον μέρος.
β) Οταν ωθούν πλοίον και πλοίον ωθούμενον προς πρώραν είναι στερεώς συνδεδεμένα εις ενιαίαν μονάδα, θα θεωρώνται ως εν μηχανοκίνητον πλοίον και επιδεικνύουν τους καθοριζομένους εις τον Κανόνα 23 φανούς.
γ) Μηχανοκίνητον πλοίον οσάκις ωθεί προς πρώραν ή ρυμουλκεί παραπλεύρως, εκτός της περιπτώσεως της ενιαίας μονάδος, θα επιδεικνύη:
(ι) Αντί του καθοριζομένου εις τον Κανόνα 23 (α) (ι) φανού, δύ εφιστίους φανούς προς πρώραν επί κατακορύφου γραμμής,
(ιι) Πλευρικούς φανούς,
(ιιι) Φανόν της κορώνης.
(δ) Μηχανοκίνητον πλοίον εις το οποίον εφαρμόζονται αι παράγραφοι (α) και (γ) του παρόντος Κανόνος θα συμμορφούται επίσης και προς τον Κανόνα 23 (α) (ιι).
ε) Πλοίον ή αντικείμενον ρυμουλκούμενον θα επιδεικνύη:
(ι) Πλευρικούς φανούς,
(ιι) Φανόν της κορώνης,
(ιιι) Οταν το μήκος του ρυμουλκίου υπερβαίνη τα 200 μέτρα, ρομβοειδές σχήμα εις το καταφανέστερον μέρος.
στ) Προϋποτιθεμένου ότι οιοσδήποτε αριθμός πλοίων ρυμουλκουμέννω παραπλεύρως ή ωθουμένων καθ` ομάδα θα φωτίζωνται ως εν πλοίον:
(ι) Πλοίον ωθούμενον προς πρώραν μη αποτελούν μέρος ενιαίας τινός μονάδος, θα επιδεικνύη εις το πρωραίον άκρον του πλευρικούς φανούς,
(ιι) Πλοίον ρυμουλκούμενον παραπλεύρως θα επιδεικνύη φανόν της κορώνης και εις το πρωραίον άκρον του πλευρικούς φανούς.
ζ) Οπου συνεπεία οιασδήποτε επαρκούς αιτίας είναι πρακτικώς αδύνατον δι` εν ρυμουλκούμενον πλοίον ή αντικείμενον να επιδεικνύη τους φανούς τους καθοριζομένους εν παραγράφω (ε) του παρόντος Κανόνος, θα λαμβάνωνται πάντα τα δυνατά μέτρα προς φωτισμόν του ρυμουλκουμένου πλοίου ή αντικειμένου ή τουλάχιστον προς επισήμανσιν της παρουσίας του αφώτου πλοίου ή αντικειμένου.
ΚΑΝΩΝ 27.
Πλοία ακυβέρνητα ή πλοία περιωρισμένης ικανότητος χειρισμών
α) Ακυβέρνητον πλοίον θα επιδεικνύη:
(ι) Δυο ορατούς καθ` όλον τον ορίζονται ερυθρούς φανούς επί κατακορύφου γραμμής εις το καταφανέστερον μέρος.
(ιι) Δύο σφαίρας ή παρόμοια σχήματα επί κατακορύφου γραμμής εις το καταφανέστερον μέρος.
(ιιι) Οταν προχωρή διά του ύδατος, επί πλέον των καθοριζομένων εν τη παρούση παραγράφω φανών, πλευρικούς φανούς και φανόν της κορώνης.
β) Πλοίον περιωρισμένης ικανότητος χειρισμών, εκτός πλοίου ασχολουμένου εις επιχειρήσεις ναρκαλιείας, θα επιδεικνύη:
(ι) Τρεις ορατούς καθ` όλον τον ορίζονται φανούς επί κατακορύφου γραμμής εις το καταφανέστερον μέρος. Ο ανώτατος και κατώτατος εκ των φανών αυτών θα είναι ερυθροί και ο μεσαίος θα είναι λευκός.
(ιι) Τρία σχήματα επί κατακορύφου γραμμής εις το καταφανέστερον μέρος.
Το ανώτατον και κατώτατον εκ των σχημάτων αυτών είναι σφαιρικά και το μεσαίον ρομβοειδές.,
(ιιι) Οταν προχωρή διά του ύδατος, εφιστίους φανούς, πλευρικούς φανούς και φανόν της κορώνης, επί πλέον των καθοριζομένων εν υποπαραγράφω (ι) φανών,
(ιν) Οταν είναι ηγκυροβολημένον, επί πλέον των καθοριζομένων εν υποπαραγράφοις (ι) και (ιι) φανών ή σχημάτων, τον καθοριζόμενον εις τον Κανόνα 30 φανόν ή τους φανούς ή το σχήμα.
γ) Πλοίον ασχολούμενον εις επιχείρησιν ρυμουλκήσεως ήτις καθιστά τούτο ανίκανον όπως παρεκκλίνη της πορείας του, επί πλέον των φανών ή σχημάτων των καθοριζομένων εν υποπαραγράφοις (β) (ι) και (β) (ιι) του παρόντος Κανόνος, θα επιδεικνύη τους καθοριζομένους εις τον Κανόνα 24 (α) φανούς ή το σχήμα.
δ) Πλοίον ασχολούμενον με υποβρυχίους εκσκαφάς ή υποβρυχίους εργασίας, όταν περιορίζεται η ικανότης να χειρίση, θα επιδεικνύη τους φανούς και τα σχήματα τους καθοριζομένους εν παραγράφω (β) του παρόντος Κανόνος και επί πλέον, όταν υφίσταται εμπόδιον, θα επιδεικνύη:
(ι) Δύο ορατούς καθ` όλον τον ορίζονται ερυθρούς φανούς ή δύο σφαίρας επί κατακορύφου γραμμής προς ένδειξιν της πλευράς εκ της οποίας υφίσταται το εμπόδιον,
(ιι) Δυο ορατούς καθ` όλον τον ορίζοντα πρασίνους φανούς ή δύο ρομβοειδή σχήματα επί κατακορύφου γραμμής προς ένδειξιν της πλευράς εκ της οποίας δύναται να διέλθη έτερον πλοίον,
(ιιι) ύΟταν προχωρή διά του ύδατος, επί πλέον των καθοριζομένων εν τη παρούση παραγράφω φανών εφιστίους φανούς, πλευρικούς φανούς, φανόν της κορώνης,
(ιν) Πλοίον επί του οποίου έχει εφαρμογήν η παρούσα παράγραφος, όταν είναι ηγκυροβολημένον θα επιδεικνύη τους φανούς ή τα σχήματα τους καθοριζομένους εν υποπαραγράφοις (ι) και (ιι) αντί των καθοριζομένων εις τον Κανόνα 30 φανών ή σχήματος.
ε) Οσάκις το μέγεθος ενός πλοίου ασχολουμένου με καταδυτικάς εργασίας καθιστά πρακτικώς αδύνατον την επίδειξιν των σχημάτων των καθοριζομένων εν παραγράφω (δ) του παρόντος Κανόνος, θα επιδεικνύεται μία άκαμπτος σημαία παριστάνουσα το γράμμα “Α” του Διεθνούς Κώδικος Σημάτων, εις ύψος ουχί μικρότερον του ενός μέτρου. Θα λαμβάνωνται μέτρα εξασφαλίζοντα ορατότητα καθ` όλον τον ορίζοντα.
στ) Πλοίον ασχολούμενον εις επιχειρήσεις ναρκαλιείας, επί πλέον των καθοριζομένων εις τον Κανόνα 23 φανών διά μηχανοκίνητον πλοίον, θα επιδεικνύη τρεις ορατούς καθ` όλον τον ορίζοντα πρασίνους φανούς ή τρεις σφαίρας. Ο εις εκ των ανωτέρω φανών ή σχημάτων θα επιδεικνύεται επί ή πλησίον του λαιμού του πρωραίου ιστού και ανά εις εις έκαστον των άκρων της κεραίας του πρωραίου ιστού. Οι ανωτέρω φανοί ή τα σχήματα δεικνύουν ότι είναι επικίνδυνον δι` έτερον πλοίον να πλησιάση εγγύτερον των 1000 μέτρων την πρύμνην ή των 500 μέτρων εκατέραν των πλευρών του ναρκαλιευτικού.
ζ) Πλοία μήκους μικροτέρου των 7 μέτρων δεν θα υποχρεούνται να επιδεικνύουν τους καθοριζομένους εις τον παρόντα Κανόνα φανούς.
η) Τα καθοριζόμενα εις τον παρόντα Κανόνα σήματα δεν είναι σήματα πλοίων ευρισκομέννω εν κινδύνω και αιτούντων βοήθειαν. Τοιαύτα σήματα περιέχονται εν τω Παραρτήματι IV των παρόντων Κανονισμών.
ΚΑΝΩΝ 34.
Σήματα χειρισμών και προειδοποιήσεως
α) Οταν πλοία ευρίσκωνται εν όψει αλλήλων, μηχανοκίνητον πλοίον εν πλω, οσάκις εκτελεί χειρισμούς προβλεπομένους ή απαιτουμένους υπό των παρόντων Κανόνων, θα γνωστοποιή τους εν λόγω χειρισμούς δια των ακολούθων σημάτων της σειρήνος του: Εις βραχύς συριγμός, διά του οποίου νοείται “αλλάσσω την πορείαν μου προς τα δεξιά”, Δύο βραχείς συριγμοί, διά των οποίων νοείται “αλλάσσω την πορείαν μου προς τα αριστερά”, Τρεις βραχείς συριγμοί, διά των οποίων νοείται “εκτελώ χειρισμόν ανταποδίσεως”.
β) Οιονδήποτε πλοίον δύναται να συμπληρώνη τα σήματα σειρήνος τα καθοριζόμενα εν παραγράφω (α) του παρόντος Κανόνος διά φωτεινών σημάτων, επαναλαμβανομένων καταλλήλως, κατά την διάρκειαν της εκτελέσεως του χειρισμού: (ι) Τα φωτεινά ταύτα σήματα θα έχουν τας ακολούθους σημασίας: – Μία αναλαμπή, διά της οποίας νοείται “αλλάσσω την πορείαν μου προς τα δεξιά”, – Δύο αναλαμπαί, διά των οποίων νοείται “αλλάσσω την πορείαν μου προς τα αριστερά”, – Τρεις αναλαμπαί, διά των οποίω νοείται “εκτελώ χειρισμόν ανταποδίσεως”. (ιι) Η διάρκεια εκάστης αναλαμπής θα είναι περίπου ενός δευτερολέπτου, το διάλειμμα μεταξύ αναλαμπών θα είναι περίπου ενός δευτερολέπτου και το διάλειμμα μεταξύ διαδοχικών σημάτων δεν θα είναι μικρότερον των δέκα δευτερολέπτων. (ιιι) Ο φανός ο χρησιμοποιούμενος διά το σήμα τούτο, εφ` όσον είναι εγκατεστημένος, θα είναι λευκός, ορατός καθ` ολον τον ορίζοντα εξ αποστάσεως τουλάχιστον 5 μιλίων και θα συμμορφούται προς τας διατάξεις του Παραρτήματος Ι.
γ) Οταν ευρίσκωνται εν όψει αλλήλων εντός στενού διαύλου ή θαλασσίου διαδρόμου: (ι) Πλοίον προτιθέμενον να προσπεράση έτερον, συμμορφούμενον προς τον Κανόνα 9 (ε) (ι), θα γνωστοποιή την πρόθεσιν του διά των ακολούθων σημάτων της σειρήνος του: – Δύο μακροί συριγμοί ακολουθουμένων υφ` ενός βραχέος συριγμού, διά των οποίων νοείται “προτίθεμαι να σας προσπεράσω εκ δεξιών σας”. – Δύο μακροί συριγμοί ακολουθούμενων υπό δύο βραχέων συριγμών, διά των οποίων νοείται “προτίθεμαι να σας προσπεράσω εξ αριστερών σας”. (ιι) Πλοίον το οποίον πρόκειται να προσπερασθή, οσάκις ενεργεί συμφώνως προς τον Κανόνα 9 (ε) (ι), θα γνωστοποιή την συγκατάθεσιν του διά του ακολούθου σήματος της σειρήνος του: – Εις μακρός, εις βραχύς, εις μακρός και εις βραχύς συριγμός, κατά την σειράν ταύτην.
δ) Οσάκις πλοία ευρισκόμενα εν όψει αλλήλων προσεγγίζουν άλληλα και δι` οιανδήποτε αιτίαν εκάτερον πλοίον παρανοεί τας προθέσεις ή ενεργείας ετέρου, ή αμφιβάλλει εάν η εκτελουμένη υπό του ετέρου ενέργεια είναι επαρκής προς αποφυγήν συγκρούσεως, το ευρισκόμενονεν αμφιβολία πλοίον θα γνωστοποιή αμέσως τοιαύτην αμφιβολίαν διά της εκπομπής πέντε τουλάχιστον βραχέων και ταχέων συριγμών της σειρήνος. Το τοιούτον σήμα είναι δυνατόν να συμπληρούται διά φωτεινού σήματος πέντε τουλάχιστον βραχειών και ταχειών αναλαμπών.
ε) Πλοίον πλησιάζον εις καμπήν ή περιοχήν διαύλου ή θαλασσίου διαδρόμου ένθα είναι δυνατόν ν` αποκρύπτωνται έτερα πλοία υπό παρεμβαλλομένου εμποδίου θα εκπέμπη ένα μακρόν συριγμόν. Του τοιούτου σήματος θα δίδεται απόκρισις δι` ενός μακρού συριγμού υπό οιουδήποτε προσεγγίζοντος πλοίου το οποίον είναι δυνατόν να ακούη τούτο πέριξ της καμπής ή όπισθεν του παρεμβαλλομένου εμποδίου.
στ) Εάν υφίστανται επί πλοίου σειρήνες εγκατεστημένες εις απόστασιν μεταξύ των μεγαλυτέραν των 100 μέτρων, θα χρησιμοποιήται μόνον μίαν εξ αυτών διά την εκπομπήν σημάτων χειρισμών και προειδοποιήσεως”.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Ι.
ΘΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΑΙ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΑΙ ΦΑΝΩΝ
ΚΑΙ ΣΧΗΜΑΤΩΝ
Παράγραφος 1.
1. Ορισμός.
Ο όρος “ύψος υπεράνω του σκάφους” σημαίνει υπεράνω του ανωτάτου συνεχούς καταστρώματος.
Παράγραφος 4.
4. Λεπτομέρειαι προσδιορισμού θέσεως ενδεικτικών φανών διευθύνσεως διά αλιευτικά πλοία, βαθυκόρους και πλοία ασχολούμενα με υποβρυχίους εργασίας.
α) Ο φανός ο δεικνύων την διεύθυνσιν του εκτάματος των εργαλείων από πλοίον ασχολούμενον με την αλιείαν ως καθορίζεται εις τον Κανόνα 26 (γ) (ιι), θα είναι τοποθετημένος εις οριζοντίαν απόστασιν ουχί μικροτέραν των 2 μέτρων και ουχί μεγαλυτέραν των 6 μέτρων μακράν των δύο ορατών καθ` όλων τον ορίζονται ερυθρού και λευκού φανών. Ο φανός ούτος θα είναι τοποθετημένος ουχί υψηλότερον του ορατού καθ` όλον τον ορίζοντα λευκού φανού του καθοριζομένου εις τον Κανόνα 26 (γ) (ι) και ουχί χαμηλότερον των πλευρικών φανών.
β) Οι φανοί και τα σχήματα επί πλοίου ασχολουμένου με υποβρυχίους εκσκαφάς ή υποβρυχίους εργασίας προς ένδειξιν της πλευράς του εμποδίου και ή της πλευράς εκ της οποίας η διέλευσις είναι ασφαλής, ως καθορίζεται εις τον Κανόνα 27 (δ) και (ιι), θα είναι τοποθετημένοι εις την μεγίστην πρακτικώς οριζοντίαν απόστασιν, αλλ` εν ουδεμιά περιπτώσει εις μικροτέραν των 2 μέτρων, εκ των καθοριζομένων εις τον Κανόνα 27 (β) (ι) (ιι) φανών ή σχημάτων. Εν ουδεμιά περιπτώσει ο ανώτερος εξ αυτών των φανών ή σχημάτων θα ευρίσκεται εις μεγαλύτερον ύψος του κατωτέρου των τριών φανών ή σχημάτων των καθοριζομένων εις τον Κανόνα 27 (β) (ι) και (ιι).
Παράγραφος 9.
9. Οριζόντιοι Τομείς.
α) (ι) Οι πλευρικοί φανοί ως είναι εγκατεστημένοι επί του πλοίου, δέον όπως έχουν την ελαχίστην απαιτουμένην έντασιν προς την κατεύθυνσιν της πρώρας. Η έντασις δέον όπως ελαττούται ίνα καταλήξη πρακτικώς εις διακοπήν φωτός μεταξύ 1 μοίρας και 3 μοιρών έξωθεν των καθοριζομένων τομέων.
(ιι) Διά φανούς της κορώνης και εφιστιους φανούς και εις τας 22,5 μοίρας πρύμνηθεν του εγκαρσίου διά πλευρικούς φανούς, η ελαχίστη απαιτουμένη έντασις θα διατηρήται καθ` όλον το τόξον του ορίζοντος μέχρι 5 μοίρας έσωθεν των ορίων των τομέων των καθορίζομένων εις τον Κανόνα 21. Από 5 μοίρας έσωθεν των καθοριζομένων τομέων η έντασις δύναται να ελαττούται κατά 50% μέχρι των καθοριζομένων ορίων, αύτη δε θα ελαττούται σταθερώς ίνα καταλήξη πρακτικώς εις διακοπήν φωτός έξωθεν των καθοριζομένων ορίων ουχί περισσότερον των 5 μοιρών.
ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΙΙΙ.
ΤΕΧΝΙΚΑΙ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΑΙ ΣΥΣΚΕΥΩΝ ΗΧΗΤΙΚΩΝ ΣΗΜΑΤΩΝ
1. Σειρήνες.
α) Συχνότης και ακτίς ακουστικότητος.
Η θεμελιώδης συχνότης του σήματος κυμαίνεται μεταξύ των ορίων 70-700 ΗΖ.
Η ακτίς ακουστικότητος του σήματος από μίαν σειρήνα θα ορίζηται υπό των συχνοτήτων εκείνων αι οποίαι δύνανται να περιλαμβάνουν την θεμελιώδη και ή μίαν ή περισσοτέρας υψηλοτέρας συχνότητας, αι οποίαι κυμαίνονται μεταξύ 180-700 ΗΖ (+ 1 %) και αι οποίαι παρέχουν τας στάθμας ηχητικής πιέσεως τας καθοριζομένας εις τηνκατωτέρω παράγραφον 1 (γ).
β) ύΟρια θεμελιωδών συχνοτήτων.
Προς εξασφάλισιν ευρείας ποικιλίας χαρακτηριστικών σειρήνων, η θεμελιώδης συχνότης μιας σειρήνος θα κείται μεταξύ των ακολούθων ορίων:
(ι) 70-200 ΗΖ, διά πλοίον μήκους 200 μέτρων και άνω,
(ιι) 130-350 ΗΖ, διά πλοίον μήκους 75 μέτρων αλλά μικροτέρου των 200 μέτρων,
(ιιι) 250-700 ΗΖ, διά πλοίον μήκους μικροτέρου των 75 μέτρων.
γ) ύΕντασις ηχητικού σήματος και ακτίς ακουστικότητος.
Σειρήν εγκατεστημένη επί πλοίου θα παράγη προς την διεύθυνσιν της μεγίστης εντάσεως της σειρήνος και εις απόστασιν 1 μέτρου απ` αυτήν, στάθμην ηχητικης πιέσεως εις μίαν ζώνην τουλάχιστον 1/3 οκτάβας κυμαινομένην μεταξύ των συχνοτήτων 180-700 ΗΖ (+ 1 %) επί τοις εκατόν ) ουχί μικροτέρας των παρεχομένων εις τον κατωτέρω πίνακα αναλόγων τιμών.
Στάθμη 1/3 ζώνης
Μήκος πλοίου οκτάβας εις Ακτίς εις μέτρα 1 μέτρον εις ακουστικότητος DB εκπεφρασμέ- εις ναυτικά νον εις 2χ10-5 μίλια Ν/Μ2 ————————————————————– 200 και άνω 143 2 75 αλλά μικροτέρου των 200 138 1,5 20 αλλά μικροτέρου των 75 130 1 μικροτέρου των 20 120 0,5 ————————————————————–
Η ακτίς ακουστικότητος εις τον ανωτέρω πίνακα είναι πληροφοριακή και είναι η κατά προσέγγισιν μεγίστη απόστασις εις την οποίαν είναι δυνατόν να ακουσθή μίαν σειρήν κατά την προς πρώραν νοητήν γραμμήν αυτής μετά πιθανότητος 90 επί τοις εκατόν υπό συνθήκας νηνεμίας επί πλοίου έχοντος εις τα σημεία ακροάσεως μέσην στάθμην θορύβου περιβάλλοντος (τούτου εκτιμωμένου εις 68 DB εις ζώνην οκτάβας συγκεντρουμένην εις 250 ΗΖ και 63 DB εις ζώνην οκτάβας συγκεντρουμένην εις 500 ΗΖ).
Εν τη πράξει η μεγίστη απόστασις εις την οποίαν είναι δυνατόν να ακουσθή μίαν σειρήν ποικίλλει εις το έπακρον και εξαρτάται αυστηρώς εκ των καιρικών συνθηκών. Αι παρεχόμεναι τιμαί δύνανται να θεωρηθούν ως αντιπροσωπευτικαί αλλ` υπό συνθήκας ισχυρού ανέμου ή υψηλής στάθμης θορύβου περιβάλλοντος, εις το σημείον ακροάσεως η μεγίστη απόστασις είναι δυνατόν να ελαττωθή κατά πολύ.
δ) Ιδιότητες κατευθύνσεως.
Η στάθμη ηχητικής πιέσεως μιας σειρήνος κατευθυνομένης δεν θα είναι μεγαλυτέρα των 4 DB κάτωθεν της στάθμης ηχητικής πιέσεως επί της προς οιανδήποτε διεύθυνσιν νοητής γραμμής εις το οριζόντιον επίπεδον εντός (+_ 1%) 45 μοιρών από της νοητής γραμμής. Η στάθμη ηχητικής πιέσεως προς οιανδήποτε άλλην διεύθυνσιν εις το οριζόντιον επίπεδον δεν θα είναι μεγαλυτέρα των 10 DB κάτωθεν της στάθμης ηχητικής πιέσεως επί της νοητής γραμμής, ούτως ώστε η μεγίστη απόστασις προς οιανδήποτε διεύθυνσιν θα είναι τουλάχιστον το ήμισυ της μεγίστης αποστάσεως κατά την προς πρώραν νοητήν γραμμήν. Η στάθμη ηχητικής πιέσεως θα μετρήται εις εκείνην την ζώνην 1/3 οκτάβας ήτις ορίζει την ακτίνα ακουστικότητος.
ε) Τοποθέτησιν σειρήνων.
Οταν μία σειρήν κατευθυνόμενη προορίζεται να χρησιμοποιηθή ως η μόνη σειρήν εν τω πλοίω, θα εγκαθίσταται μετά της μεγίστης εντάσεως της κατευθυνομένης κατ` ευθείαν προς πρώραν. Μία σειρήν θα τοποθετήται εν τω πλοίω εις όσον είναι πρακτικώς δυνατόν μεγαλύτερον ύψος, προκειμένου να περιορίζεται διάλειψις του εκπεμπομένου ήχου υπό εμποδίων και επίσης να ελαττώνωνται οι κίνδυνοι ατυχημάτων ακοής εις το προσωπικόν. Η στάθμη ηχητικής πιέσεως του ιδίου του σήματος του πλοίου εις τα σημεία ακροάσεως δεν θα υπερβαίνη 100 DB (A).
στ) Τοποθέτησις περισσοτέρων της μιας σειρήνων. Εφ` όσον σειρήνες είναι εγκατεστημένες εις απόστασιν μεταξύ των μεγαλυτέραν των 100 μέτρων, θα κανονίζεται ούτως ώστε αύται να μη ηχούν ταυτοχρόνως. ζ) Συστήματα συνδεδυασμένων σειρήνων. Εφ` οσον λόγω υπάρξεως εμποδίων το ηχητικόν πεδίον μιας και μόνης σειρήνος ή μιας εκ των σειρήνων των αναφερομένων εις την ανωτέρω 1 (στ) παράγραφον είναι πιθανόν να έχη μίαν ζώνην στάθμης του σήματος κατά πολύ ηλαττωμένης, συνιστάται όπως εγκαθίσταται σύστημα συνδεδυασμένων σειρήνων εις τρόπον ώστε να υπερνικάται η ελάττωσις αύτη. Διά τους σκοπούς των Κανόνων σύστημα τι συνδεδυασμένων σειρήνων θα θεωρείται ως να είναι μία και μόνην σειρήν. Αι σειρήνες συνδεδυασμένου τινος συστήματος θα τοποθετώνται εις απόστασιν μεταξύ των ουχί μεγαλυτέραν των 100 μέτρων και κανονίζεται όπως ηχούν ταυτοχρόνως. Η συχνότης μιας οιασδήποτε σειρήνος θα διαφέρη από εκείνας των τυχόν ετέρων σειρήνων τουλάχιστον κατά 10 ΗΖ.
2. Κώδων ή κύμβαλον.
α) Εντασις σήματος.
Κώδων ή κύμβαλον, ή έτερον μέσον έχον παρόμοια ηχητικά χαρακτηριστικά θα παράγη στάθμην ηχητικής πιέσεως ουχί μικροτέραν των 110 DB εις 1 μέτρον.
β) Κατασκευή.
Κώδωνες και κύμβαλα θα κατασκευάζωνται υπό ανθεκτικού εις την διάβρωσιν υλικού και σχεδιάζωνται επί τω σκοπώ αποδόσεως καθαρού τόνου. Η διάμετρος του στομίου του κώδωνος δεν θα είναι μικροτέρα των 300 χιλιοστομέτρων δια πλοία μήκου 20μέτρων και άνω και δεν θα είναι μικροτέρα των 200 χιλιοστομέτρων δια πλοία μήκους των 12 έως 20 μέτρων. Οπου πρακτικώς δυνατόν, συνιστάται ηλεκτροκίνητος κρούσις του κώδωνος προς εξασφάλισιν σταθεράς ισχύος κρούσεως αλλά θα δύναται να λειτουργή χειροκινήτως. Η μάζα του κρουστήρος δεν θα είναι μκροτέρα των 3 επί τοις εκατόν της μάζης του κώδωνος.
3. Αποδοχή.
Η κατασκευή των συσκευών ηχητικών σημάτων, η λειτουργία των και εγκατάστασις των επί του πλοίου θα τυγχάνη της ικανοποιήσεως της αρμοδίας Υπηρεσίας της Χώρας εις τα νηολόγια της οποίας το πλοίον είναι εγγεγραμμένον.

Άρθρον 2
Η ισχύς του παρόντος άρχεται από της δημοσιεύσεως του διά της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως.

Ο παρών νόμος ψηφισθείς υπό της Βουλής και παρ΄ Ημών σήμερον κυρωθείς, δημοσιευθήτω διά της Εφημερίδος της Κυβερνήσεως και εκτελεσθήτω ως νόμος του Κράτους.

Εν Αθήναις τη 12 Ιουλίου 1977

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Δ. ΤΣΑΤΣΟΣ