NOMOΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 5202 ΦΕΚ Α 84/23.05.2025

Λήψη μέτρων εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452 για τη θέσπιση πλαισίου ελέγχου άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ένωση για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξης.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο νόμο που ψήφισε η Βουλή:

ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ

ΜΕΡΟΣ Α’: ΣΚΟΠΟΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

Άρθρο 1 Σκοπός

Άρθρο 2 Αντικείμενο

ΜΕΡΟΣ Β’: ΜΕΤΡΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2019/452 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ, ΤΗΣ 19ης ΜΑΡΤΙΟΥ 2019, ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΠΙΣΗ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΤΩΝ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ’Η ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’: ΟΡΙΣΜΟΙ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

Άρθρο 3 Ορισμοί

Άρθρο 4 Πεδίο εφαρμογής

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’: ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΕΛΕΓΧΟΥ

Άρθρο 5 Όργανα μηχανισμού ελέγχου και χρόνος ενεργοποίησης του μηχανισμού ελέγχου

Άρθρο 6 Κριτήρια εφαρμογής

Άρθρο 7 Υποβολή αίτησης επενδυτή για υπαγωγή σε έλεγχο

Άρθρο 8 Διαδικασία ελέγχου

Άρθρο 9 Αυτεπάγγελτος έλεγχος

Άρθρο 10 Παρακολούθηση εφαρμογής μέτρων μετριασμού, απαγόρευσης ή αναστροφής

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’: ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2019/452

Άρθρο 11 Εφαρμογή του μηχανισμού συνεργασίας για άμεσες ξένες επενδύσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Άρθρο 12 Ετήσια υποβολή έκθεσης

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’: ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΜΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ

Άρθρο 13 Συνέπειες της απαγόρευσης, αναστροφής ή επιβολής όρων ή μέτρων μετριασμού

Άρθρο 14 Αποτελέσματα μη συμμόρφωσης

Άρθρο 15 Διοικητικές κυρώσεις

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’: ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρο 16 Εξουσιοδοτικές διατάξεις

ΜΕΡΟΣ Γ’: ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ

Άρθρο 17 Έναρξη ισχύος

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

ΜΕΡΟΣ Α’
ΣΚΟΠΟΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ

Άρθρο 1
Σκοπός
Σκοπός του νόμου είναι η εξασφάλιση της ευθυγράμμισης των εθνικών μέτρων με το ενωσιακό δίκαιο ως προς την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 19ης Μαρτίου 2019 (L 79/1), και η προστασία της ασφάλειας και της δημόσιας τάξης από τον κίνδυνο που ενδέχεται να συνιστούν ορισμένες άμεσες ξένες επενδύσεις για τη χώρα.

Άρθρο 2
Αντικείμενο
Αντικείμενο του παρόντος νόμου είναι ο προσδιορισμός μέτρων για την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 19ης Μαρτίου 2019, για τη θέσπιση πλαισίου για τον έλεγχο των άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ένωση (L 79/1), καθώς και η θέσπιση και ο προσδιορισμός του πεδίου και του τρόπου λειτουργίας του εθνικού μηχανισμού για τον έλεγχο των άμεσων ξένων επενδύσεων για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξης.

ΜΕΡΟΣ Β’
ΜΕΤΡΑ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2019/452 ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ, ΤΗΣ 19ης ΜΑΡΤΙΟΥ 2019, ΓΙΑ ΤΗ ΘΕΣΠΙΣΗ ΠΛΑΙΣΙΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΕΓΧΟ ΤΩΝ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΣΤΗΝ ΕΝΩΣΗ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΑΜΕΣΩΝ ΞΕΝΩΝ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ Ή ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΤΑΞΗΣ

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’
ΟΡΙΣΜΟΙ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

Άρθρο 3
Ορισμοί
Για τους σκοπούς του παρόντος, ισχύουν οι ακόλουθοι ορισμοί:

1. Επιχείρηση: κάθε οντότητα, ανεξάρτητα από τη νομική της μορφή, που ασκεί οικονομική δραστηριότητα. Σε αυτές περιλαμβάνονται αυτοαπασχολούμενα άτομα και οικογενειακές επιχειρήσεις που ασκούν βιοτεχνική ή άλλη δραστηριότητα, καθώς και προσωπικές εταιρείες ή ενώσεις προσώπων που ασκούν τακτικά μια οικονομική δραστηριότητα.

2. Ξένος επενδυτής: αλλοδαπό φυσικό πρόσωπο ή επιχείρηση που προτίθεται να πραγματοποιήσει ή έχει πραγματοποιήσει άμεση ξένη επένδυση σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 2 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 19ης Μαρτίου 2019, για τη θέσπιση πλαισίου για τον έλεγχο των άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ένωση (L 79).

3. Επιχείρηση στόχος: επιχείρηση που έχει συσταθεί ή πρόκειται να συσταθεί, βάσει του ελληνικού δικαίου ή κατ’ άλλον τρόπο διέπεται από αυτό, στην οποία πρόκειται να πραγματοποιηθεί ή έχει ήδη πραγματοποιηθεί μία άμεση ξένη επένδυση ή κοινή επιχείρηση με τη συμμετοχή ξένου επενδυτή.

4. Μηχανισμός ελέγχου: ο παρών νόμος και οι συνοδευτικές διοικητικές απαιτήσεις, εκτελεστικές διατάξεις ή κατευθυντήριες γραμμές που καθορίζουν τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις διαδικασίες για τον έλεγχο των άμεσων ξένων επενδύσεων για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξης.

5. Διυπουργική Επιτροπή Ελέγχου Άμεσων Ξένων Επενδύσεων για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξης (Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε.): το συλλογικό κυβερνητικό όργανο, σύμφωνα με τα άρθρα 8 και 9 του ν. 4622/2019 (Α’ 133), το οποίο διενεργεί τον έλεγχο των άμεσων ξένων επενδύσεων που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος και στο οποίο συμμετέχουν υποχρεωτικά τα Υπουργεία Εξωτερικών και Ανάπτυξης και δύνανται να συμμετέχουν άλλα μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου, Υφυπουργοί, δημόσιοι λειτουργοί και υπάλληλοι, εκπρόσωποι ανεξαρτήτων αρχών, κοινωνικών εταίρων και λοιπών φορέων, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στην Πράξη Υπουργικού Συμβουλίου της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 4622/2019.

6. Ολοκλήρωση επένδυσης: το χρονικό σημείο κατά το οποίο πληρούται η τελευταία αναβλητική αίρεση σε σχέση με επενδυτική απόφαση των μερών της άμεσης ξένης επένδυσης.

Άρθρο 4
Πεδίο εφαρμογής

1. Στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος υπάγονται: α) Οι άμεσες ξένες επενδύσεις που πραγματοποιούνται στην Ελλάδα, όταν πληρούνται οι προϋποθέσεις του άρθρου 6,

β) οι άμεσες ξένες επενδύσεις που πραγματοποιούνται σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι οποίες υπόκεινται σε αξιολόγηση για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξης σύμφωνα με το άρθρο 11.

2. Από το πεδίο εφαρμογής του παρόντος εξαιρούνται: α) Η απόκτηση εταιρικών τίτλων από φυσικά πρόσωπα που προορίζονται αποκλειστικά για χρηματοοικονομικές επενδύσεις, χωρίς πρόθεση ή δυνατότητα επηρεασμού της διαχείρισης και του ελέγχου της επιχείρησης (επενδύσεις χαρτοφυλακίου).

β) Οι πράξεις αναδιάρθρωσης εντός ομίλου επιχειρήσεων ή η συγχώνευση περισσότερων νομικών οντοτήτων σε ενιαία νομική οντότητα, υπό την προϋπόθεση ότι δεν αυξάνονται οι μετοχές ή το ποσοστό ελέγχου και επιρροής που κατέχουν ξένοι επενδυτές ή η συναλλαγή δεν συνεπάγεται πρόσθετα δικαιώματα που έχουν ως αποτέλεσμα τη μεταβολή της πραγματικής συμμετοχής ενός ή περισσότερων ξένων επενδυτών στη διαχείριση ή τον έλεγχο της επιχείρησης στόχου.

γ) Οι εκκρεμείς διαγωνιστικές διαδικασίες, για τις οποίες έχει ληφθεί δεσμευτική προσφορά, και οι συμβάσεις για την αξιοποίηση περιουσιακών στοιχείων που δεν έχουν ολοκληρωθεί μέχρι την έναρξη ισχύος του παρόντος.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’
ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΕΣ ΕΛΕΓΧΟΥ

Άρθρο 5
Όργανα μηχανισμού ελέγχου και χρόνος ενεργοποίησης του μηχανισμού ελέγχου

1. Ως όργανα του μηχανισμού ελέγχου ορίζονται η Διυπουργική Επιτροπή Ελέγχου Άμεσων Ξένων Επενδύσεων για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξης (Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε.) και ο Υπουργός Εξωτερικών, που αποφασίζουν σύμφωνα με το άρθρο 8.

2. Η Β1 Διεύθυνση Σχεδιασμού Εξωστρέφειας και Συντονισμού Φορέων Εξωστρέφειας του Υπουργείου Εξωτερικών (εφεξής «Β1 Διεύθυνση») λειτουργεί ως γραμματεία της Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε..

3. Η Β1 Διεύθυνση λειτουργεί ως συντονιστής της διαδικασίας ελέγχου, μεριμνώντας για την επικοινωνία και τον συντονισμό των κατά περίπτωση συναρμόδιων Υπουργείων, ανάλογα με το αντικείμενο της υπό έλεγχο επένδυσης, και με τους φορείς που συνδέονται με την υπό έλεγχο επένδυση. Κατά τη διαδικασία ελέγχου, η Β1 Διεύθυνση αποτελεί το αποκλειστικό σημείο επικοινωνίας για τους ξένους επενδυτές, των οποίων οι άμεσες ξένες επενδύσεις εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος.

4. Οι άμεσες ξένες επενδύσεις υπάγονται σε έλεγχο, πριν από την ολοκλήρωσή τους.

5. Οι άμεσες ξένες επενδύσεις για τις οποίες ισχύουν όσα ορίζονται στο άρθρο 9, ελέγχονται αυτεπαγγέλτως.

Άρθρο 6
Κριτήρια εφαρμογής

1. Η άμεση ξένη επένδυση ελέγχεται για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξης, εφόσον συντρέχει κάποια από τις παρακάτω προϋποθέσεις:

α) πραγματοποιείται από ξένο επενδυτή τρίτης χώρας και η επιχείρηση στόχος δραστηριοποιείται οικονομικά σε έναν από τους τομείς του Παραρτήματος, ή

β) πραγματοποιείται από ξένο επενδυτή κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ο οποίος:

βα) ελέγχεται, κατά την έννοια των παρ. 2 έως και 5 του άρθρου 32 του ν. 4308/2014 (Α’ 251), από φυσικό πρόσωπο ή επιχείρηση τρίτης χώρας, ή

ββ) ελέγχεται, άμεσα ή έμμεσα, από την κυβέρνηση τρίτης χώρας, συμπεριλαμβανομένων των κρατικών φορέων και των ενόπλων δυνάμεων, μεταξύ άλλων, μέσω της ιδιοκτησιακής δομής ή της παροχής σημαντικής χρηματοδότησης και η επιχείρηση στόχος δραστηριοποιείται οικονομικά σε έναν από τους τομείς του Παραρτήματος, ή

γ) πραγματοποιείται από ξένο επενδυτή κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στον οποίο συμμετέχει με ποσοστό τουλάχιστον δέκα τοις εκατό (10%) φυσικό πρόσωπο ή επιχείρηση τρίτης χώρας ή κυβέρνηση τρίτης χώρας, συμπεριλαμβανομένων των κρατικών φορέων και των ενόπλων δυνάμεων, μεταξύ άλλων, μέσω της ιδιοκτησιακής δομής ή της παροχής σημαντικής χρηματοδότησης και η επιχείρηση στόχος δραστηριοποιείται οικονομικά σε έναν από τους ιδιαιτέρως ευαίσθητους τομείς του δεύτερου μέρους του Παραρτήματος.

2. Το ποσοστό συμμετοχής στην επιχείρηση στόχο βάσει του οποίου μία άμεση ξένη επένδυση ελέγχεται για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξης προσδιορίζεται στο Παράρτημα, το οποίο προσαρτάται στο παρόν και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του. Για τον υπολογισμό του ποσοστού συμμετοχής προσμετρώνται:

α) οι μετοχές και τα εταιρικά μερίδια που ανήκουν: αα) σε επιχείρηση του ομίλου του ξένου επενδυτή, αβ) σε μέλος της οικογένειας του ξένου επενδυτή, αγ) σε οργανισμό ή ίδρυμα που ελέγχουν τα μέλη της οικογένειας του ξένου επενδυτή, καθώς και

β) οι εξωεταιρικές συμφωνίες που αφορούν: βα) σε άσκηση δικαιωμάτων ψήφου, ββ) στη σύναψη δημόσιας σύμβασης έργου ή παροχής υπηρεσιών, βγ) στη σύναψη άλλων συμβάσεων, όπως αγοράς, μίσθωσης, χρηματοδοτικής μίσθωσης, πώλησης και επαναγοράς ή συνεργασίας.

Άρθρο 7
Υποβολή αίτησης επενδυτή για υπαγωγή σε έλεγχο

1. Πριν από την ολοκλήρωση άμεσης ξένης επένδυσης που πληροί τα κριτήρια εφαρμογής του άρθρου 6, ο ξένος επενδυτής υποβάλλει στη Β1 Διεύθυνση την αίτηση και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά (πλήρη φάκελο), για την υπαγωγή της επένδυσης στον μηχανισμό ελέγχου.

2. Εντός πέντε (5) ημερών από τη λήψη της αίτησης του ξένου επενδυτή, η Β1 Διεύθυνση επιβεβαιώνει την υπαγωγή της άμεσης ξένης επένδυσης στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος και εξετάζει την τυπική πληρότητα του φακέλου. Αν η Β1 Διεύθυνση εντοπίσει σφάλματα ή ελλείψεις εντός της ανωτέρω προθεσμίας, ζητεί από τον επενδυτή να αποστείλει διορθωμένα ή να συμπληρώσει τα προσκομισθέντα δικαιολογητικά.

3. Εντός δέκα (10) ημερών από τη λήψη της αρχικής ενημέρωσης ή από τη διόρθωση ή συμπλήρωση των δικαιολογητικών, σύμφωνα με την παρ. 2, η Β1 Διεύθυνση κοινοποιεί στον Πρόεδρο της Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε. τον φάκελο της επένδυσης και προετοιμάζει τη σχετική συνεδρίασή της.

Άρθρο 8
Διαδικασία ελέγχου

1. Η Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε., εντός τριάντα (30) ημερών από την κοινοποίηση σε αυτή του φακέλου της επένδυσης είτε εκδίδει ομόφωνα απόφαση απαλλαγής της επένδυσης από τον έλεγχο είτε εκκινεί τη διαδικασία διεξοδικής έρευνας, ύστερα από εισήγηση του μέλους της στην αρμοδιότητα του οποίου εμπίπτει πρωτίστως η άμεση ξένη επένδυση.

2. Αν εκκινήσει η διαδικασία διεξοδικής έρευνας, η Β1 Διεύθυνση κοινοποιεί τα στοιχεία της υπό έλεγχο άμεσης ξένης επένδυσης στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στα άλλα κράτη μέλη, βάσει του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 19ης Μαρτίου 2019, για τη θέσπιση πλαισίου για τον έλεγχο των άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ένωση (L 79).

3. Η Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε. ελέγχει αν η άμεση ξένη επένδυση μπορεί να θίξει την ασφάλεια ή τη δημόσια τάξη της χώρας. Για τον σκοπό αυτόν, υποβάλλεται σχετική εισήγηση του μέλους στην αρμοδιότητα του οποίου εμπίπτει πρωτίστως η άμεση ξένη επένδυση.

4. Η Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε. μπορεί να αναθέτει στη Β1 Διεύθυνση να ζητεί από τον επενδυτή συμπληρωματικές πληροφορίες και απαραίτητα έγγραφα για τη διενέργεια της διεξοδικής έρευνας και να τον καλέσει σε ακρόαση, στο πλαίσιο ειδικής συνεδρίασης. Η Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε. δύναται ακόμα να αναθέτει στη Β1 Διεύθυνση την αναζήτηση επιπρόσθετων πληροφοριών, πέραν αυτών που παρείχε ο επενδυτής και να της επιτρέπει να ζητά από οποιοδήποτε φυσικό πρόσωπο ή επιχείρηση πρόσβαση σε κάθε πληροφορία ή στοιχείο που είναι χρήσιμα για την άσκηση του έργου της Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε., χωρίς να υπόκειται στους περιορισμούς της νομοθεσίας περί φορολογικού, τραπεζικού, χρηματιστηριακού και κάθε άλλου απορρήτου, με την εξαίρεση του δικηγορικού, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 39 του Κώδικα Δικηγόρων (ν. 4194/2013, Α’ 208), περί δικονομικού πλαισίου άσκησης της δικηγορίας. Καθυστέρηση προσκόμισης των πληροφοριών και των εγγράφων της παρούσας αποτελεί λόγο παράτασης της προθεσμίας της παρ. 5.

5. Η Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε., εντός τριάντα (30) ημερών από την εκκίνηση της διαδικασίας διεξοδικής έρευνας, εισηγείται στον Υπουργό Εξωτερικών την έγκριση, απαγόρευση ή την επιβολή συγκεκριμένων όρων ή μέτρων μετριασμού για την υλοποίηση της επένδυσης, μετά από εισήγηση του μέλους της στην αρμοδιότητα του οποίου εμπίπτει πρωτίστως η άμεση ξένη επένδυση. Η Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε. δύναται, με αιτιολογημένη απόφασή της, να παρατείνει κατά τριάντα (30) ημέρες την προθεσμία αυτή.

6. Αν η Β1 Διεύθυνση λάβει ενημέρωση για την πρόθεση υποβολής παρατηρήσεων από άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή γνώμης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, σύμφωνα με τα άρθρα 6 ή 8 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452, η προθεσμία της παρ. 5 αναστέλλεται έως την ημέρα της υποβολής των παρατηρήσεων από το άλλο κράτος μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή της διατύπωσης γνώμης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.

7. Η λήψη γνώμης εμπειρογνωμόνων στο πλαίσιο των συνεδριάσεων της Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε. αναστέλλει την προθεσμία της παρ. 5 για είκοσι (20) ημέρες. Κατά την άσκηση των καθηκόντων τους για τις ανάγκες της παρούσας, οι εμπειρογνώμονες τηρούν το απόρρητο των πληροφοριών των οποίων λαμβάνουν γνώση.

8. Ο Υπουργός Εξωτερικών αποφασίζει για την έγκριση, την απαγόρευση, την αναστροφή ή την επιβολή συγκεκριμένων όρων ή μέτρων μετριασμού για την υλοποίηση της επένδυσης, μετά από εισήγηση της Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε., εντός ενδεικτικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της εισήγησης της Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε.. Η μη έκδοση απόφασης του Υπουργού Εξωτερικών εντός εξήντα (60) ημερών από την υποβολή σε αυτόν της εισήγησης της Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε., λογίζεται ως λήψη απόφασης έγκρισης της άμεσης ξένης επένδυσης.

9. Αν η επιχείρηση στόχος βρίσκεται ή πρόκειται να περιέλθει σε κατάσταση αδυναμίας πληρωμών, μετά από απόφαση της Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε., οι προθεσμίες του παρόντος άρθρου συντέμνονται στο μισό.

10. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις, η Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε. μπορεί να εισηγηθεί στον Υπουργό Εξωτερικών την επιβολή μέτρων μετριασμού ή την απαγόρευση ξένης επένδυσης, χωρίς την πραγματοποίηση διεξοδικής έρευνας. Ο Υπουργός Εξωτερικών αποφαίνεται για την περίπτωση του προηγούμενου εδαφίου εντός ενδεικτικής προθεσμίας τριάντα (30) ημερών από την υποβολή της εισήγησης της Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε.. Η μη έκδοση απόφασης του Υπουργού Εξωτερικών εντός εξήντα (60) ημερών από την υποβολή σε αυτόν της εισήγησης της Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε. λογίζεται ως λήψη απόφασης έγκρισης της άμεσης ξένης επένδυσης.

11. Για τη λήψη απόφασης ή για τη διατύπωση εισήγησης, η Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε. μπορεί να συνεκτιμά, ιδίως:

α) τους παράγοντες του άρθρου 4 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452,

β) το ενδεχόμενο η άμεση ξένη επένδυση να είναι πιθανόν να θίξει έργα ή προγράμματα ενωσιακού ενδιαφέροντος του Παραρτήματος του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452 για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξης,

γ) αν ο επενδυτής υπόκειται σε περιοριστικά μέτρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με το άρθρο 215 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Άρθρο 9
Αυτεπάγγελτος έλεγχος
Η Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε., για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξης, μπορεί να εκκινεί αυτεπαγγέλτως τη διαδικασία του άρθρου 8 για άμεση ξένη επένδυση που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος, αν ο επενδυτής δεν υποβάλλει αίτηση για την υπαγωγή της σε έλεγχο, σύμφωνα με το άρθρο 7. Στην περίπτωση αυτή, εφαρμόζονται επιπλέον η παρ. 1 του άρθρου 14, περί αποτελεσμάτων μη συμμόρφωσης, και το άρθρο 15, περί διοικητικών κυρώσεων.

Άρθρο 10
Παρακολούθηση εφαρμογής μέτρων μετριασμού, απαγόρευσης ή αναστροφής
Για την παρακολούθηση της εφαρμογής μέτρων μετριασμού, απαγόρευσης ή αναστροφής άμεσης ξένης επένδυσης, η Β1 Διεύθυνση μπορεί να ζητεί, ύστερα από την έκδοση απόφασης του Υπουργού Εξωτερικών, την παροχή σε αυτήν αντιγράφων οποιουδήποτε εγγράφου και οποιασδήποτε πληροφορίας που είναι απαραίτητη για τη διενέργεια του ελέγχου. Για τον σκοπό αυτόν, μπορεί να ζητείται με αιτιολογημένη απόφαση της Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε. από οποιοδήποτε φυσικό πρόσωπο ή επιχείρηση, πρόσβαση:

α) σε κάθε πληροφορία ή στοιχείο που είναι χρήσιμο για την άσκηση του έργου της Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε., χωρίς να υπόκειται στους περιορισμούς της νομοθεσίας περί φορολογικού, τραπεζικού, χρηματιστηριακού και κάθε άλλου απορρήτου, με την εξαίρεση του δικηγορικού, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 39 του Κώδικα Δικηγόρων (ν. 4194/2013, Α’ 208), περί δικονομικού πλαισίου άσκησης της δικηγορίας, καθώς και

β) σε κάθε μορφής αρχείο δημόσιας αρχής ή οργανισμού που τηρεί και επεξεργάζεται δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’
ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ (ΕΕ) 2019/452

Άρθρο 11
Εφαρμογή του μηχανισμού συνεργασίας για άμεσες ξένες επενδύσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση

Άρθρο 12

1. Η Β1 Διεύθυνση είναι αρμόδια για την εφαρμογή του μηχανισμού συνεργασίας σχετικά με άμεσες ξένες επενδύσεις που είναι πιθανό να θίξουν την ασφάλεια ή τη δημόσια τάξη, σύμφωνα με τα άρθρα 6, 7, 8 και 9 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 19ης Μαρτίου 2019, για τη θέσπιση πλαισίου για τον έλεγχο των άμεσων ξένων επενδύσεων στην Ένωση (L 79).

2. Η Β1 Διεύθυνση συνεργάζεται με τα αρμόδια υπουργεία και τις αρχές για τις γνωστοποιήσεις ελεγχόμενων άμεσων ξένων επενδύσεων που λαμβάνει από άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452, καθώς και για όλα τα θέματα που αφορούν στον προβλεπόμενο από την ενωσιακή νομοθεσία μηχανισμό συνεργασίας για τον έλεγχο των άμεσων ξένων επενδύσεων. Στο πλαίσιο αυτό, δύναται να κοινοποιεί στα ως άνω υπουργεία και τις αρχές πληροφορίες ή στοιχεία επί των ελεγχόμενων άμεσων ξένων επενδύσεων και να ζητεί τις παρατηρήσεις τους. Η πρόθεση υποβολής παρατηρήσεων και οι παρατηρήσεις των αρμόδιων Υπουργείων και αρχών υποβάλλονται στη

Β1 Διεύθυνση το αργότερο δύο (2) ημέρες πριν από τη λήξη των προθεσμιών των παρ. 6 και 7 του άρθρου 6 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452.

3. Στο πλαίσιο εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452, η Β1 Διεύθυνση δύναται να ζητεί πληροφόρηση από νομικά και φυσικά πρόσωπα σχετικά με άμεσες ξένες επενδύσεις που σχεδιάζεται να ολοκληρωθούν ή έχουν ολοκληρωθεί, η οποία παρέχεται εντός είκοσι πέντε (25) ημερών.

4. Η Β1 Διεύθυνση είναι αρμόδια για τη λειτουργία του σημείου επαφής, την επικοινωνία και τη συνεργασία με τα άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 11 του Κανονισμού (ΕΕ) 2019/452.

5. Η επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα στο πλαίσιο του μηχανισμού ελέγχου πραγματοποιείται σύμφωνα με τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016, για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της Οδηγίας 95/46/ΕΚ (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων) (L 119), τον Κανονισμό (ΕΕ) 2018/1725 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Οκτωβρίου 2018, για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα από τα θεσμικά και λοιπά όργανα και τους οργανισμούς της Ένωσης και την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών, και για την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) 45/2001 και της Απόφασης 1247/2002/ΕΚ (L 295) και τον ν. 4624/2019 (Α’ 137). Τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που αφορούν στην εφαρμογή του παρόντος διατηρούνται μόνο για το χρονικό διάστημα που απαιτείται για την επίτευξη των σκοπών για τους οποίους συλλέχθηκαν.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΜΗ ΣΥΜΜΟΡΦΩΣΗΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΚΥΡΩΣΕΙΣ

Άρθρο 13
Συνέπειες της απαγόρευσης, αναστροφής ή επιβολής όρων ή μέτρων μετριασμού
Η απαγόρευση, αναστροφή ή επιβολή συγκεκριμένων όρων ή μέτρων μετριασμού για την υλοποίηση άμεσης ξένης επένδυσης, με απόφαση του Υπουργού Εξωτερικών, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 8, περί διαδικασίας ελέγχου, συνεπάγεται την αυτοδίκαιη ακυρότητα των σχετικών επενδυτικών συναλλαγών. Η απόφαση αναγνωρίζει την ακυρότητα αυτή και δύναται να επιβάλλει, κατά περίπτωση, την αναστροφή της σύμβασης πώλησης των μετοχών, τον καθορισμό προθεσμίας προς συμμόρφωση με τους όρους που θέτει, καθώς και τον ορισμό όποιου μέτρου κρίνεται απαραίτητο για την άρση των συνεπειών της διενεργηθείσας συναλλαγής. Ο ξένος επενδυτής μπορεί να εξακολουθήσει να συμμετέχει στην επιχείρηση στόχο, εάν η συμμετοχή αυτή δεν υπερβαίνει τα όρια του άρθρου 6.

Άρθρο 14
Αποτελέσματα μη συμμόρφωσης

1. Η μη υποβολή αίτησης για υπαγωγή άμεσης ξένης επένδυσης που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος σε έλεγχο του άρθρου 8 ή η υποβολή αίτησης μετά την ολοκλήρωσή της, συνιστά λόγο επιβολής μέτρων μετριασμού ή αναστροφής της.

2. H μη υποβολή όλων των εγγράφων και δικαιολογητικών που ζητούνται για την υπό έλεγχο άμεση ξένη επένδυση εντός των προθεσμιών που ορίζονται στο άρθρο 8, καθώς και η υποβολή ψευδών στοιχείων συνιστούν λόγο απαγόρευσης της επένδυσης.

Άρθρο 15
Διοικητικές κυρώσεις

1. Εκτός των οριζόμενων στο άρθρο 14, σε βάρος ξένου επενδυτή επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο που ανέρχεται σε ποσό ύψους από πέντε χιλιάδες (5.000) ευρώ έως εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ στις εξής περιπτώσεις:

α) αν δεν τηρεί την υποχρέωση υποβολής αίτησης για υπαγωγή σε έλεγχο άμεσης ξένης επένδυσης που εμπίπτει στο πεδίο εφαρμογής του παρόντος, ή

β) αν δεν τηρεί την υποχρέωση παροχής πληροφοριών ή εγγράφων που προβλέπονται στον παρόντα, εκτός εάν δήλωσε εγγράφως ότι παραιτείται από την εν λόγω άμεση ξένη επένδυση, ή

γ) αν υποβάλλει ψευδείς δηλώσεις ή πληροφορίες ενώπιον αρχών αρμόδιων για τη διενέργεια ελέγχου ή την παροχή πληροφόρησης σχετικά με άμεσες ξένες επενδύσεις.

2. Εκτός των οριζόμενων στο άρθρο 14, σε βάρος ξένου επενδυτή επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο που μπορεί να ανέρχεται σε ποσό διπλάσιο σε σχέση με την αξία της διενεργηθείσας επένδυσης στις εξής περιπτώσεις:

α) προβαίνει σε άμεση ξένη επένδυση, παρά την απαγόρευσή της με απόφαση του Υπουργού Εξωτερικών, ή

β) λαμβάνει έγκριση της επένδυσης με ψευδείς πληροφορίες, ή

γ) δεν συμμορφώνεται με τα μέτρα μετριασμού ή την αναστροφή της επένδυσης που επέβαλε ο Υπουργός Εξωτερικών.

3. Οι αποφάσεις του Υπουργού Εξωτερικών των παρ. 1 και 2 για την επιβολή διοικητικών προστίμων λαμβάνονται, μετά από εισήγηση της Δ.Ε.Ε.Α.Ξ.Ε. και κατόπιν προηγούμενης ακρόασης του ξένου επενδυτή, ο οποίος υποβάλλει απόψεις ενώπιον του Υπουργού Εξωτερικών εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών από την κοινοποίηση σε αυτόν κλήσης σε ακρόαση.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε’
ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρο 16
Εξουσιοδοτικές διατάξεις

1. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εξωτερικών και Ανάπτυξης καθορίζεται η διαδικασία και προσδιορίζονται η αίτηση και τα απαιτούμενα δικαιολογητικά που υποβάλλει ο ξένος επενδυτής στη Β1 Διεύθυνση για την υπαγωγή της επένδυσης στον μηχανισμό ελέγχου των άρθρων 7 και 8.

2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εξωτερικών καθορίζεται το όργανο, η διαδικασία και ο τρόπος είσπραξης των διοικητικών προστίμων των παρ. 1 και 2 του άρθρου 15.

3. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εξωτερικών, Ανάπτυξης και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού, δύναται να τροποποιείται το Παράρτημα.

ΜΕΡΟΣ Γ’
ΕΝΑΡΞΗ ΙΣΧΥΟΣ

Άρθρο 17
Έναρξη ισχύος
Η ισχύς του παρόντος αρχίζει από τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Πρώτο μέρος

Άμεση ξένη επένδυση σε ευαίσθητους τομείς

1. Η άμεση ξένη επένδυση ελέγχεται για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξης, όταν αφορά σε υποδομές, περιουσιακά στοιχεία, αγαθά ή υπηρεσίες που είναι απαραίτητα στους τομείς της ενέργειας, των μεταφορών, της υγείας, των τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών ή της ψηφιακής υποδομής και το ποσοστό συμμετοχής στην επιχείρηση στόχο ανέρχεται σε ποσοστό είκοσι πέντε τοις εκατό (25%) τουλάχιστον.

2. Η άμεση ξένη επένδυση ελέγχεται, σε περίπτωση αύξησης της συμμετοχής στην επιχείρηση στόχο σε ποσοστό τριάντα τοις εκατό (30%), σαράντα τοις εκατό (40%), πενήντα τοις εκατό (50%) και εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%).

Δεύτερο μέρος

Άμεση ξένη επένδυση σε ιδιαίτερα ευαίσθητους τομείς

Υπό την επιφύλαξη του Κεφαλαίου Β΄ του ν. 1892/1990 (Α΄ 101) για τις δικαιοπραξίες στις παραμεθόριες περιοχές, η άμεση ξένη επένδυση ελέγχεται για λόγους ασφάλειας ή δημόσιας τάξης, όταν το ποσοστό συμμετοχής στην επιχείρηση στόχο ανέρχεται σε ποσοστό δέκα τοις εκατό (10%) τουλάχιστον και η δραστηριότητα της επιχείρησης στόχου αφορά σε:

α) Υποδομές, περιουσιακά στοιχεία, τεχνολογίες, αγαθά, ή υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών έρευνας και ανάπτυξης, στους τομείς:

i) ειδών που παρατίθενται στο Παράρτημα I του Κανονισμού (ΕΕ) 2021/821 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 20ής Μαΐου 2021, για τη θέσπιση ενωσιακού συστήματος ελέγχου των εξαγωγών, της μεσιτείας, της τεχνικής βοήθειας, της διαμετακόμισης και της μεταφοράς ειδών διπλής χρήσης (L 206) (κοινός κατάλογος ειδών διττής χρήσης που υπόκεινται σε ελέγχους εξαγωγών),

ii) εξοπλισμού που καλύπτεται από την Κοινή θέση 2008/944/ΚΕΠΠΑ του Συμβουλίου, της 8ης Δεκεμβρίου 2008, για τον καθορισμό κοινών κανόνων που διέπουν τον έλεγχο των εξαγωγών στρατιωτικής τεχνολογίας και εξοπλισμού (Κοινός Στρατιωτικός Κατάλογος της Ευρωπαϊκής Ένωσης) (L 335),

αβ) κυβερνοασφάλειας,

αγ) τεχνητής νοημοσύνης,

β) λιμενικές υποδομές,

γ) κρίσιμες υποθαλάσσιες υποδομές,

δ) τουριστικές υποδομές σε παραμεθόριες περιοχές.

Η άμεση ξένη επένδυση ελέγχεται, σε περίπτωση αύξησης της συμμετοχής στην επιχείρηση στόχο σε ποσοστό είκοσι τοις εκατό (20%), είκοσι πέντε τοις εκατό (25%), τριάντα τοις εκατό (30%), σαράντα τοις εκατό (40%), πενήντα τοις εκατό (50%), εξήντα τοις εκατό (60%), εβδομήντα τοις εκατό (70%) και εβδομήντα πέντε τοις εκατό (75%).

Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως νόμου του Κράτους.

Αθήνα, 23 Μαΐου 2025

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΝ. ΤΑΣΟΥΛΑΣ

Οι Υπουργοί

Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ

Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ

Εξωτερικών ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ

Εθνικής Άμυνας ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΔΕΝΔΙΑΣ

Εσωτερικών ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΛΙΒΑΝΙΟΣ

Προστασίας του Πολίτη ΜΙΧΑΗΛ ΧΡΥΣΟΧΟΪΔΗΣ

Υποδομών και Μεταφορών ΧΡΙΣΤΟΣ ΔΗΜΑΣ

Περιβάλλοντος και Ενέργειας ΣΤΑΥΡΟΣ Ν. ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ

Ανάπτυξης ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΘΕΟΔΩΡΙΚΑΚΟΣ

Δικαιοσύνης ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΦΛΩΡΙΔΗΣ

Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΙΚΙΛΙΑΣ

Τουρισμού ΟΛΓΑ ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗ

Ψηφιακής Διακυβέρνησης ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΠΑΠΑΣΤΕΡΓΙΟΥ

Θεωρήθηκε και τέθηκε η Μεγάλη Σφραγίδα του Κράτους.

Αθήνα, 23 Μαΐου 2025

Ο επί της Δικαιοσύνης Υπουργός ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΦΛΩΡΙΔΗΣ