ΝΟΜΟΣ ΥΠ` ΑΡΙΘ. 2027 ΦΕΚ 51/ 03.04.1992

Κύρωση της Συμφωνίας Αεροπορικών Μεταφορών μεταξύ των  Κυβερνήσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας και των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής.

 

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο Νόμο που ψήφισε η Βουλή:

1. Κυρούται και έχει την ισχύ νόμου, σύμφωνα με το άρθρο 28 παράγρ. 1 του Συντάγματος, η Συμφωνία Αεροπορικών Μεταφορών μετά του παραρτήματος αυτής, μεταξύ των Κυβερνήσεων της Ελληνικής Δημοκρατίας και των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής, που υπογράφτηκε την 31η Ιουλίου 1991.

2. Τα κείμενα της ανωτέρω Συμφωνίας και του παραρτήματος αυτής, σε πρωτότυπο στις γλώσσες ελληνική και αγγλική είναι τα ακόλουθα:

ΣΥΜΦΩΝΙΑ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΩΝ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΙΙΗΣΗΣ ΤΩΝ ΗΝΩΜΕΙΙΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΩΝ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ

Η Κυβέρνηση της Ελληνικής Δημοκρατίας και η Κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής,

Επιθυμούσες την προαγωγή ενός διεθνούς συστήματος αεροπορικών μεταφορών με σκοπό να προσφέρουν στο επιβατικό και μεταφορικό κοινό την ευρύτερη ποικιλία επιλογής δρομολογίων, Επιθυμούσες να διευκολύνουν τη διεύρυνση των ευκαιριών των διεθνών αεροπορικών μεταφορών,  Επιθυμούσες να διασμιλίσουν το μέγιστο βαθμό προστασίας και ασφαλείας στις διεθνείς αεροπορικές μεταφορές και επανεπιβεβαιούσες τή σοβαρή τους ανησυχία σχετικά με ενέργειες ή απειπές εναντίον της ασφάλειας αεροσκαφών , οι οποίες θέτουν σε κίνδυνο την προστασία ατόμων ή περιουσιακών στοιχείων, και που επηρεάζουν δυσμενώς τη λειτουργία των αεροπορικών μεταφορών και υπονομεύουν την εμπιστοσύνη του κοινού στην ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας.

Αποτελούσες Συμβαλλόμενα Μέρη της Σύμβασης Διεθνούς Πολιτικής Αεροπορίας, η οποία ετέθη προς υπογραφή στο Σικάγο στις 7 Δεκεμβρίου 1944, και

Επιθυμούσες να συνάψουν μια νέα Συμφωνία, η οποία να καλύπτει όλες τις εμπορικές αεροπορικές μεταφορές συνάντικατάσταση της Προσωρινής Συμφωνίας του 1985 και του Μνημονίου του 1985, όπως τροποποιήθηκαν και παρετάθησαν μέχρι τις 25 Οκτωβρίου 1991. Συμφώνησαν τα ακόλουθα:

Άρθρο 1

Ορισμοί

Για σκοπούς της παρούσας Συμφωνίας, εκτός αν ορίζεται διαφορετικά, ο όρος:  α) ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ σημαίνει για την Ελλάδα, την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας ή τη διάδοχο αυτής Υπηρεσία, για δε τις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής σημαίνει το Υπουργείο Μεταφορών ή τη διάδοχο αυτού Υπηρεσία. β) “ΣΥΜΦΩΝΙΑ” σημαίνει την παρούσα Συμφωνία, το Παράρτημά της και τις οποιεσδήποτε τροποποιήσεις τους. γ) “ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ” σημαίνει οποιοδήποτε δρομολόγιο που εκτελείται με αεροσκάφος για τη δημόσια μεταφορά κίνησης επιβατών, αποσκευών, φορτίου και ταχυδρομείου, χωριστά ή σε συνδυασμό, με αμοιβή ή εκμίσθωση δ) “ΣΥΜΒΑΣΗ” σημαίνει τη Σύμβαση για τη Διεθνή Πολιτική Αεροπορία η οπού ετέθη για υπογραφή στο Σικάγο, στις 7 Δεκεμβρίου 1944 και περιλαμβάνει: ι) Οποιαδήποτε τροποποίηση η οποία τέθηκε σε ισχύ σύμφωνα με το Άρθρο 94 (Α) της Σύμβασης και κυρώθηκε από αμφότερα τα Μέρη, και

ιι) Οποιοδήποτε Παράρτημα ή οποιαδήποτε τροποποίησή του η οποία τροποποιήθηκε σύμφωνα με το Άρθρο 90 της Σύμβασης καθ` ο μέτρο, το εν λόγω Παράρτημα ή τροποποίηση ευρίσκονται σε ισχύ, οποτεδήποτε, για αμφότερα τα Μέρη.

ε) “ΟΡΙΣΘΕΙΣΑ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ” σημαίνει την αεροπορική εταιρεία με το Άρθρο 3 της παρούσας Συμφωνίας.

στ) “ΤΙΜΗ” σημαίνει οποιοδήποτε ναύλο, κόμιστρο ή επιβάρυνση για τη μεταφορά επιφανών (και των αποσκευών τους) και/ή φορτίου (εξαιρουμένου του ταχυδρομείου) για αεροπορική μεταφορά, ο οποίος χρεώνεται από τις αεροπορικές εταιρείες, συμπεριλαμβανομένων και των πρακτόρων τους, καθώς και τις προϋποθέσεις οι οποίες διέπουν τη διάθεση παρομοίου ναύλου, κομίστρου ή επιβάρυνσης. ζ) “ΕΞΙΣΩΣΗ ΤΙΜΟΛΟΓΙΟΥ” σημαίνει το δικαίωμα καθιέρωσης, σε οποιοδήποτε χρόνο, χρησιμοποιώντας τις έκτακτες διαδικασίες, ενός ειδικού ή ουσιαστικά όμοιου τιμολογίου μεταξύ των ιδίων σημείων, επί μιας κατευθείαν, επί γραμμής ή μεταξύ γραμμών βάσεων, ανεξάρτητα από τις υφιστάμενες διαφορές στις επιχειρησιακές συνθήκες που σχετίζονται με αεροδρόμια, διαδρομή, απόσταση, χρόνο, συνδέσεις, τύπο αεροσκάφους διαρρύθμιση αεροσκάφους ή αλλαγή αεροσκάφους.

η) “ΔΙΕΘΝΗ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ” σημαίνει τα αεροπορικά δρομολόγια τα οποία διέρχονται δια του εναερίου χώρου υπεράνω της επικρατείας περισσότερων του ενός, Κρατών.

Θ) “ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ ΓΙΑ ΜΗ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥΣ ΣΚΟΠΟΥΣ” σημαίνει την προσγείωση για οποιοδήποτε σκοπό άλλον από την επιβίβαση ή αποβίβαση επιβατών, αποσκευών, φορτίου και η ταχυδρομείου (για αεροπορική μεταφορά).

ι) “ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑ” σημαίνει τα υπό την κυριαρχία, δικαιοδοσία, προστασία ή Κηδεμονία ενός Μέρους εδάφη και τα παρακείμενα αυτών χωρικά ύδατα.

ια) “ΤΕΛΟΣ ΧΡΗΣΤΗ” σημαίνει το τέλος το οποίο επιβάλλεται στις αεροπορικές εταιρείες για την παροχή αερολιμενικών, αεροναυτιλιακών ή για την ασφάλεια της αεροπορικής ιδιοκτησίας, ή διευκολύνσεων, και

ιβ) “ΠΛΗΡΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ” σημαίνει το άμεσο κόστος παροχής υπηρεσιών συν μια λογική επιβάρυνση για διοικητικά γενικά έξοδα.

Άρθρο 2

Παραχώρηση Δικαιωμάτων Εκμετάλλευσης

1. Κάθε Συμβαλλόμενο Μέρος χορηγεί στο άλλο Συμβαλλόμενο Μέρος τα κατωτέρω δικαιώματα εκμετάλλευσης για την εκτέλεση διεθνών αεροπορικών μεταφορών από τις αεροπορικές εταιρείες του άλλου Συμβαλλόμενου Μέρους: (α) το δικαίωμα της υπέρπτησης της επικράτειάς του, χωρίς προσγείωση.  (β) Το δικαίωμα της προσγείωσης στην επικράτειά του για σκοπούς μη εμπορικούς.

(γ) Δικαιώματα τα οποία καθορίζονται άλλως στην παρούσα Συμφωνία.

2. Τα οριζόμενα στην παράγραφο (1) του παρόντος άρθρου δεν δύνανται να θεωρηθούν ότι παρέχουν στις αεροπορικές εταιρείες του ενός Μέρους το δικαίωμα να εκτελούν αερομεταφορές μεταξύ σημείων τα οποία ευρίσκονται στην επικράτεια του άλλου Μέρους.

Άρθρο 3

Ορισμός και Εξουσιοδότηση

1. Κάθε Συμβαλλόμενο Μέρος θα έχει το δικαίωμα να ορίζει μία ή περισσότερες αεροπορικές εταιρείες να εκτελούν διεθνείς αεροπορικές μεταφορές, σύμφωνα με την παρούσα Συμφωνία και να ανακαλεί ή να τροποποιεί τους ορισμούς αυτούς. Οι εν λόγω ορισμοί θα διαβιβάζονται εγγράφως στο άλλο Συμβαλλόμενο Μέρος μέσω της διπλωματικής οδού και θα βελτιώνουν κατά πόσον η αεροπορική εταιρεία είναι εξουσιοδοτημένη να εκτελεί το είδος της αεροπορικής μεταφοράς, το οποίο προσδιορίζεται στο Παράρτημα.

2. Αμέσως μετά τη λήψη ενός παρόμοιου ορισμού και των αιτήσεων, σύμφωνα με τους καθορισμένους τύπους και τρόπους, από την ορισθείσα αεροπορική εταιρεία για την άδεια εκτέλεσης δρομολογίων και αδειών τεχνικής εκμετάλλευσης, το άλλο Μέρος θα χορηγεί τις απαιτούμενες εξουσιοδοτήσεις και άδειες με την ελάχιστη διαδικαστική προθεσμία, υπό τον όρο ότι:

(α) Η ουσιαστική κυριότης και ο πραγματικός έλεγχος της εν λόγω αεροπορικής εταιρείας ανήκουν στο Μέρος, που ορίζει την αεροπορική εταιρεία, ή σε υπηκόους του Μέρους αυτού, ή αμφότερα.

(β) Η ορισθείσα αεροπορική εταιρεία είναι ικανή να ανταποκριθεί στις προβλεπόμενες προϋποθέσεις οι οποίες προσδιορίζονται από τους νόμους και τους κανονισμούς οι οποίοι εφαρμόζονται για την εκτέλεση διεθνών αεροπορικών μεταφορών από το Μέρος το οποίο εξετάζει την αίτηση ή τις αιτήσεις, και

(γ) Το Μέρος το οποίο ορίζει την αεροπορική εταιρεία, τηρεί και εφαρμόζει τους κανόνες οι οποίοι περιλαμβάνονται στο άρθρο 6 (Ασφάλεια Πτήσεων) και στο άρθρο 7 (Αεροπορική Ασφάλεια).

Άρθρο 4

Ανάκληση Εξουσιοδότησης

1. Κάθε Μέρος δύναται να ανακαλεί, αναστέλλει ή περιορίζει τις ισχύουσες εξουσιοδοτήσεις ή της τεχνικής άδειες μιας αεροπορικής εταιρείας η οποία έχει ορισθεί από το άλλο Μέρος όταν:

(α) Η ουσιαστική κυριότης και ο πραγματικός έλεγχος της εν λόγω αεροπορικής εταιρείας δεν ανήκουν στο άλλο Μέρος ή στους υπηκόους του άλλου Μέρους ή αμφότερα.  (β) Η αεροπορική εταιρεία παρέλειψε να συμμορφωθεί με τους νόμους και τους κανονισμούς οι οποίοι αναφέρονται στο Άρθρο 5 (ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑΣ) της παρούσας Συμφωνίας ή

(γ) Το άλλο Μέρος δεν τηρεί και δεν εφαρμόζει τους κανόνες οι οποίοι περιλαμβάνονται στο Άρθρο 6 (ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΠΤΗΣΕΩΝ).

2. Τα δικαιώματα τα οποία καθορίζονται με το παρόν άρθρο θα ασκούνται μόνο μετά από διαβουλεύσεις με το άλλο Μέρος, εκτός αν απαιτείται άμεση υποπαραγράφους (1) (β) ή (1) (γ) του παρόντος άρθρου.

3. Το παρόν άρθρο δεν περιορίζει τα δικαιώματα κάθε Μέρους για να αναστείλει, περιορίσει ή θέσει όρους στην εκτέλεση των αεροπορικών δρομολογίων, σύμφωνα με τις διατάξεις του Άρθρου 7 (ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ).

Άρθρο 5

Εφαρμογή Νομοθεσίας

1. Κατά την είσοδο, παραμονή ή έξοδο από την επικράτεια του ενός Μέρους, οι αεροπορικές εταιρείες του άλλου Μέρους θα τηρούν τους νόμους και τους κανονισμούς του Μέρους αυτού, οι οποίοι αναφέρονται στην εκμετάλλευση και τις πτήσεις των αεροσκαφών.

2. Κατά την είσοδο, την παραμονή ή την έξοδο από την επικράτεια του ενός Μέρους, οι αεροπορικές εταιρείες του άλλου Μέρους θα τηρούν οι ίδιες ή για λογαριασμό των επιβατών, του πληρώματος ή του φορτίου, τους νόμους και τους κανονισμούς του Μέρους αυτού οι οποίοι αναφέρονται στην είσοδο ή αναχώρηση από την επικράτειά του επιβατών, πληρωμάτων ή φορτίου αεροσκάφους (περιλαμβανομένων των κανονισμών εισόδου, ελευθεροεπικοινωνίας, αεροπορικής ασφάλειας, μετανάστευσης, διαβατηρίων, τελωνείων και υγειονομικής κατακράτησης ή στην περίπτωση του ταχυδρομείου, ταχυδρομικών κανονισμών).

Άρθρο 6

Ασφάλεια Πτήσεων

1. Κάθε Μέρος θα αναγνωρίζει ως έγκυρα για το σκοπό της εκτέλεσης των αεροπορικών μεταφορών, οι οποίες προβλέπονται από την παρούσα Συμφωνία, πιστοποιητικά πλωιμότητος, πιστοποιητικά ικανότητος και άδειες που έχουν εκδοθεί ή επικυρωθεί από το άλλο Μέρος και παραμένουν σε ισχύ, υπό τον όρο ότι οι προϋποθέσεις για παρόμοια πιστοποιητικά ή άδειες είναι ίδιες τουλάχιστον με τα κατώτατα πρότυπα, τα οποία έχουν καθιερωθεί σύμφωνα με τη Σύμβαση. Παρά ταύτα κάθε συμβαλλόμενο Μέρος δύναται να αρνηθεί να αναγνωρίσει ως ισχύοντα, για το σκοπό πτήσης υπεράνω του εδάφους του, πιστοποιητικά ικανότητος και άδειες, τα οποία έχουν χορηγηθεί ή έχουν επικυρωθεί για τους υπηκόους του από το άλλο Μέρος.

2. Κάθε Μέρος δύναται να ζητήσει διαβουλεύσεις αναφορικά με τα πρότυπα ασφάλειας πτήσεων, τα οποία εφαρμόζονται από το άλλο Μέρος και έχουν σχέση με αεροναυπλιακές διευκολύνσεις, πληρώματα, αεροσκάφη και δρομολόγια των ορισθεισών εταιρειών. Εάν, ύστερα από τη διεξαγωγή των εν λόγω διαβουλεύσεων, ένα από τα Μέρη διαπιστώσει ότι το άλλο Μέρος δεν καθιερώνει και δεν τηρεί πτητικά πρότυπα και προϋποθέσεις ασφάλειας πτήσεων αποτελεσματικά, στους τομείς αυτούς, τα οποία είναι τουλάχιστον ισοδύναμα με τα κατώτατα πρότυπα, που καθιερώνονται με τη Σύμβαση, το άλλο Μέρος θα ειδοποιηθεί για τις διαπιστώσεις και τα μέτρα τα οποία θεωρούνται αναγκαία για τη συμμόρφωση με τα εν λόγω κατώτατα πρότυπα, το δε άλλο Μέρος θα κάνει τις δέουσες διορθωτικές ενέργειες. Κάθε Μέρος επιφυλάσσει το δικαίωμά του να παρακρατήσει, ανακαλέσει ή περιορίσει την εξουσιοδότηση λειτουργίας ή την άδεια τεχνικής εκμετάλλευσης μιας αεροπορικής εταιρείας ή πολλών αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες έχουν ορισθεί από το άλλο Μέρος, στην περίπτωση κατά την οποία το άλλο Μέρος δεν προβεί στις κατάλληλες ενέργειες μέσα σε λογικό χρονικό διάστημα.

Άρθρο 7

Αεροπορική Ασφάλεια

1. Σύμφωνα με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους, κατά το διεθνές δίκαιο, τα Συμβαλλόμενα Μέρη επανεπιβεβαιώνουν ότι η υποχρέωση τους να προστατεύουν, στις αμοιβαίες σχέσεις τους, την ασφάλεια της πολιτικής αεροπορίας εναντίον πράξεων παράνομης επέμβασης, αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της παρούσας Συμφωνίας.

2. Τα Μέρη θα παρέχουν, το ένα προς το άλλο, ύστερα από αίτηση, όλη την αναγκαία βοήθεια για να προληφθούν ενέργειες παράνομης κατακράτησης αεροσκάφους, καθώς και άλλες παράνομες ενέργειες εναντίον της ασφάλειας των επιβατών, του πληρώματος, του αεροσκάφους, των αεροδρομίων και των αεροναυτιλιακών βοηθημάτων καθώς επίσης και οποιασδήποτε άλλης απειλής εναντίον της αεροπορικής ασφάλειας.

3. Τα Μέρη θα ενεργούν, σύμφωνα με τις διατάξεις της Σύμβασης περί Παραβάσεων και Ορισμένων `Άλλων Πράξεων, οι οποίες διενεργούνται επί Αεροσκαφών, η οποία υπεγράφη στο Τόκυο στις 14 Σεπτεμβρίου 1963, της Σύμβασης για την Καταστολή της Παράνομης Κατακράτησης Αεροσκάφους, η οποία υπεγράφη στη Χάγη στις 16 Δεκεμβρίου 1970 και της Σύμβασης για την Καταστολή Παρανόμων Πράξεων εναντίον της ασφάλειας της Πολιτικής Αεροπορίας η οποία υπεγράφη στο Μόντρεαλ στις 23 Σεπτεμβρίου 1971.

4. Στις αμοιβαίες σχέσεις τους, τα Μέρη θα ενεργούν, σύμφωνα με τα πρότυπα αεροπορικής ασφάλειας και, στο βαθμό κατά τον οποίο εφαρμόζονται από αυτά, τις συνιστώμενες πρακτικές, που καθιερώθηκαν από το Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας και ορίσθηκαν ως Παραρτήματα της Σύμβασης για τη Διεθνή Πολιτική Αεροπορία. Θα απαιτούν όπως οι εκμεταλλευόμενοι αεροσκάφη τα οποία είναι εγγεγραμμένα στα Μητρώα τους ή οι εκμεταλλευόμενοι αεροσκάφη οι οποίοι έχουν τον κύριο τόπο εργασίας τους ή τη μόνιμη κατοικία τους στην επικράτειά τους, καθώς και οι εκμεταλλευόμενοι αεροδρόμια τα οποία ευρίσκονται στο έδαφός τους, ενεργούν σύμφωνα με τις εν λόγω διατάξεις περί αεροπορικής ασφάλειας. Στην παράγραφο αυτή, η μνεία στα πρότυπα αεροπορικής ασφάλειας περιλαμβάνει οποιαδήποτε διαφορά η οποία γνωστοποιήθηκε από το ενδιαφερόμενο Μέρος. Κάθε Μέρος θα παρέχει έγκαιρη προειδοποίηση προς το άλλο Μέρος για την πρόθεση του να γνωστοποιήσει οποιαδήποτε διαφορά, η οποία έχει σχέση με αυτά τα πρότυπα.

5. Κάθε Μέρος συμφωνεί ότι οι αεροπορικές εταιρείες του απαιτείται να τηρούν τις διατάξεις για την ασφάλεια οι οποίες αναφέρονται στην παράγραφο (-4), καθώς και εκείνες οι οποίες καθορίζονται από το άλλο Μέρος για την είσοδο, έξοδο ή παραμονή στο έδαφος αυτού του άλλου Μέρους. Κάθε Μέρος θα διασφαλίζει τη λήψη αποτελεσματικών μέτρων στο έδαφός του για την προστασία των αεροσκαφών, τον έλεγχο των επιβατών και των χειραποσκευών τους στην οθόνη καθώς και τη διενέργεια των ενδεδειγμένων ελέγχων του πληρώματος του φορτίου και των εφοδίων του αεροσκάφους πριν και κατά τη διάρκεια της επιβίβασης ή της φόρτωσης. επίσης, κάθε Μέρος θα ανταποκρίνεται θετικά σε κάθε αίτημα του άλλου Μέρους για τη λήψη λογικών ειδικών μέτρων ασφαλείας για την αντιμετώπιση συγκεκριμένης απειλής.

6. Σε περίπτωση συμβάντος ή απειλής συμβάντος παράνομης κατακράτησης αεροσκάφους ή άλλων παράνομων πράξεων εναντίον της ασφάλειας των επιβατών, του πληρώματος, του αεροσκάφους, των αεροδρομίων και των αεροναυπλιακών βοηθημάτων, τα Μέρη θα αλληλοβοηθούνται, διευκολύνοντας τις συνεννοήσεις οι οποίες έχουν σκοπό να τερματισθεί γρήγορα και με ασφάλεια ένα παρόμοιο συμβάν ή η απειλή ενός παρόμοιου συμβάντος.

7. `Όταν ένα Μέρος έχει βάσιμους λόγους να πιστεύει ότι το άλλο Μέρος ή οι αεροπορικές εταιρείες του άλλου Μέρους δεν τηρούν τις διατάξεις για την αεροπορική ασφάλεια του παρόντος άρθρου, τότε οι Αεροπορικές Αρχές του Μέρους τούτου δύνανται να ζητήσουν άμεσες διαβουλεύσεις με τις Αεροπορικές Αρχές του άλλου Μέρους. Στην περίπτωση αποτυχίας επίτευξης ικανοποιητικής συμφωνίας, μέσα σε τριάντα (30) μέρες από την ημερομηνία της αίτησης για διαβουλεύσεις, τούτο θα αποτελεί βάση λήψης αποφάσεως για την παρακράτηση, ανάκληση, περιορισμό ή επιβολή όρων στην άδεια λειτουργίας ή την άδεια τεχνικής εκμετάλλευσης αεροπορικής εταιρείας ή αεροπορικών εταιρειών του άλλου Μέρους. `Όταν απαιτείται λόγω του επείγοντος, το οποίο ενέχει άμεση και εξαιρετική απειλή για την ασφάλεια των επιβατών, του πληρώματος ή του αεροσκάφους, το ένα Μέρος δύναται να λάβει τα κατάλληλα προσωρινά μέτρα για την αντιμετώπιση του κινδύνου πριν από την εκπνοή των τριάντα ημερών. Κάθε μέτρο, το οποίο λαμβάνεται, σύμφωνα με την παρούσα παράγραφο, θα ανακαλείται με τη συμμόρφωση προς τις διατάξεις του παρόντος άρθρου.

Άρθρο 8

Εμπορικές Ευκαιρίες

1. Οι αεροπορικές εταιρείες του ενός Μέρους δύνανται να εγκαταστήσουν γραφεία στο έδαφος του άλλου Μέρους για την προώθηση και την πώληση αεροπορικών μεταφορών.

2. Οι ορισθείσες αεροπορικές εταιρίες του ενός Μέρους, δύνανται, σύμφωνα με τους νόμους και τους κανονισμούς του άλλου Μέρους, τους σχετικούς με την είσοδο, διαμονή και εργασία, να φέρουν και να διατηρούν στο έδαφος του άλλου Μέρους διευθυντικό, ασχολούμενο με τις πωλήσεις, τεχνικό, λειτουργικό και άλλο εξειδικευμένο προσωπικό το οποίο απαιτείται για την παροχή αεροπορικών μεταφορών.

3. Κάθε ορισθείσα αεροπορική εταιρεία δύναται να εκτελεί η ίδια την εξυπηρέτηση εδάφους στο έδαφος του άλλου Μέρους (αυτοεξυπηρέτηση). Επιπρόσθετα, κάθε ορισθείσα αεροπορική εταιρεία δύναται να επιλέξει κατά την κρίση της για παρόμοιες υπηρεσίες εδάφους μεταξύ των ανταγωνιστικών εταιρειών παροχές παρόμοιου είδους υπηρεσιών, σύμφωνα με τους εθνικούς και τους τοπικούς νόμους. Τα δικαιώματα αυτά θα υπόκεινται μόνο στους φυσικούς περιορισμούς οι οποίοι απορρέουν από τα ληπτέα μέτρα για την ασφάλεια των αεροδρομίων. Σε περίπτωση, κατά την οποία τα εν λόγω μέτρα αποκλείουν αυτοεξυπηρέτηση εδάφους, η εξυπηρέτηση εδάφους θα παρέχεται με ίσους όρους σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες. Οι επιβαρύνσεις θα βασίζονται στο κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών. οι ομοειδείς αυτές υπηρεσίες θα είναι ανάλογες με το είδος και την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών εφόσον είναι δυνατή η αυτοεξυπηρέτηση.

4. Κάθε ορισθείσα αεροπορική εταιρεία δύναται να προωθεί την πώληση αερομεταφορών στο έδαφος του άλλου Μέρους, απευθείας και κατά την κρίση της αεροπορικής εταιρείας, μέσω των πρακτόρων της, κάθε αεροπορική εταιρεία δύναται να πωλεί παρόμοιες μεταφορές και οποιοδήποτε πρόσωπο είναι ελεύθερο να αγοράζει τις μεταφορές αυτές στο νόμισμα της εν λόγω επικράτειας ή σε ελευθέρως μετατρέψιμα νομίσματα.

5. Κάθε ορισθείσα αεροπορική εταιρεία δύναται να μετατρέπει και να εμβάζει στη χώρα της κατόπιν αιτήσεώς της, τα τοπικά έσοδα τα οποία υπερβαίνουν τα ποσά τα οποία εκταμιεύθηκαν επιτοπίως. Η μετατροπή και το έμβασμα θα εγκρίνονται κανονικά χωρίς περιορισμούς ή φορολογία, στην τιμή συναλλάγματος, η οποία εφαρμόζεται στις τρέχουσες συναλλαγές και εμβάσματα.

Άρθρο 9

Μεταφορά Φορτίου – Αέρος/Εδάφους

Με την επιφύλαξη οποιασδήποτε άλλης διάταξης της παρούσας Συμφωνίας ή του Παραρτήματος, οι εξουσιοδοτημένες αεροπορικές εταιρείες αμιγούς ή μεικτού φορτίου των δύο Μερών θα δύνανται σύμφωνα με το εφαρμοστέο δίκαιο και τους κανονισμούς, να κάνουν χρήση, σε συνδυασμό με διεθνή αεροπορικά δρομολόγαι, οποιασδήποτε επίγειας μεταφοράς φορτίου προς ή από οποιαδήποτε σημεία των εδαφών των δύο Μερών ή σε τρίτη χώρα. Η χερσαία αυτή μεταφορά θα περιλαμβάνει μεταφορά προς και από όλους τους αερολιμένες που διαθέτουν τελωνειακές διευκολύνσεις και τη μεταφορά φορτίου υπό εναπόθεση. Παρόμοια φορτία, άσχετα αν μεταφέρονται με χερσαία μέσα ή αεροπορικώς, θα έχουν προσπέλαση προς τις τελωνειακές διατυπώσεις και εξυπηρετήσεις. Οι αεροπορικές εταιρείες θα είναι ελεύθερες να διενεργούν την εκτέλεση των χερσαίων μεταφορών τους ή να την αναθέτουν κατόπιν συμφωνίας σε άλλους χερσαίους μεταφορείς, σύμφωνα με το εφαρμοστέο δίκαιο, συμπεριλαμβανομένης της χερσαίας μεταφοράς, που διενεργείται από άλλες αεροπορικές εταιρείες και κατ` ανάθεση παρέχοντες αερομεταφορές φορτίου. Αυτές οι συνδυασμένες μεταφορές φορτίου θα μπορούν να παρέχονται με ενιαίο κόμιστρο για τη χερσαία και την αεροπορική μεταφορά, υπό τον όρο ότι οι αποστολείς δεν θα παραπλανώνται σε ότι αφορά τις προϋποθέσεις που διέπουν τις μεταφορές αυτές.

Άρθρο 10

Τελωνειακοί Δασμοί και Επιβαρύνσεις

Κάθε Συμβαλλόμενο Μέρος συμφωνεί με τις απαλλαγές οι οποίες καθορίζονται στο παρόν άρθρο για τις αεροπορικές εταιρείες του άλλου Συμβαλλομένου Μέρους:

(1) Αμοιβαίες απαλλαγές από οικονομικές περιστολές και περιορισμούς εισαγωγών, καθώς και αμοιβαίες απαλλαγές από όλους τους εθνικούς τελωνειακούς δασμούς και άλλοις φόρους, επικρύνσεις και τέλη που επιβάλλονται από τις εθνικές αρχές που δεν βασίζονται στο κόστος των παρεχόμενων υπηρεσιών, θα εφαρμόζονται: (α) Στα αεροσκάφη των αεροπορικών εταιρειών του άλλου Συμβαλλόμενου Μέρους, τα οποία εκτελούν διεθνείς αεροπορικές μεταφορές και (β) Στον κανονικό εξοπλισμό, εξοπλισμό εδάφους, ανταλλακτικά (συμπεριλαμβανομένων των κινητήρων), καύσιμα, λιπαντικά, αναλώσιμα τεχνικά εφόδια, εφόδια αεροσκάφους (είδη άμεσης κατανάλωσης τα οποίο προορίζονται για πώληση ή χρήση από τους επιβάτες κατά τη διάρκεια της πτήσης, συμπεριλαμβανομένων, χωρίς περιορισμούς, των τροφίμων, ποτών και αφεψημάτων, του καπνού και άλλων προϊόντων), καθώς και άλλων ειδών τα οποία προορίζονται ή χρησιμοποιούνται αποκλειστικά σε σχέση με τη λειτουργία ή συντήρηση των αεροσκαφών εκείνων τα οποία αναφέρονται στην υποπαράγραφο (α) της παρούσας παραγράφου, εφόσον τα εν λόγω είδη: (ι) έχουν εισαχθεί ή προμηθεύθηκαν στο έδαφος του Συμβαλλόμενου Μέρους το οποίο χορηγεί την απαλλαγή, για τη λειτουργία ή τη συντήρηση αεροσκαφών ανεξάρτητα εάν ή όχι τα εν λόγω είδη καταναλίσκονται καθ` ολοκληρίαν στο εν λόγω έδαφος ή (ιι) κρατούνται στο αεροσκάφος από την άφιξή του μέχρι την αναχώρησή του από το έδαφος του Συμβαλλόμενου Μέρους το οποίο χορηγεί την απαλλαγή, ανεξάρτητα εάν τα εν λόγω είδη καταναλίσκονται ή όχι καθ` ολοκληρία στο έδαφός του.

(2) Τα είδη, τα αναφερόμενα στις υποπαραγράφους (α) και (β) της Παραγράφου (1) του παρόντος Άρθρου, δύναται να απαιτηθεί όπως τελούν υπό την επίβλεψη και τον έλεγχο των αρμόδιων αρχών.

(3) οι απαλλαγές οι οποίες παρέχονται από το παρόν άρθρο θα παρέχονται επίσης όταν οι αεροπορικές εταιρείες του ενός Συμβαλλόμενου Μέρους, έχουν συμβληθεί με άλλη αεροπορική εταιρεία η οποία επίσης χαίρει παρομοίων απαλλαγών από το άλλο Συμβαλλόμενο Μέρος για το δανεισμό ή τη μεταφορά στο έδαφος του άλλου Συμβαλλόμενου Μέρους των ειδών, τα οποία προσδιορίζονται στην παράγραφο (1) του παρόντος Άρθρου.

Άρθρο 11

Τέλη Χρήστη

1. τα τέλη χρήστη τα οποία δύνανται να επιβληθούν από τις αρμόδιες αρχές επιβολής ή φορείς κάθε Μέρους επί των αεροπορικών εταιρειών του άλλου Μέρους θα είναι δίκαια, λογικά, χωρίς διακρίσεις και δίκαια κατανεμημένα μεταξύ των κατηγοριών των χρηστών. Σε κάθε περίπτωση οι επιβαρύνσεις του χρήστη θα εκτιμώνται για όλες τις αεροπορικές εταιρείες κάθε Μέρους με όρους οι οποίοι δεν θα είναι λιγότερο ευνοϊκοί από τους πιο ευνοϊκούς όρους οι οποίοι παρέχονται σε οποιαδήποτε άλλη αεροπορική εταιρεία.

2. Τα τέλη χρήστη που επιβάλλονται στις αεροπορικές εταιρείες του άλλου Μέρους, δύνανται να αντιπροσωπεύουν, χωρίς όμως να υπερβαίνουν, ένα δίκαιο μέρος του συνολικού οικονομικού κόστους των αρμόδιων αρχών επιβολής για την παροχή κατάλληλων αεραλιμενικών, αεροναυτιλιακών και αεροπορικής ασφάλειας διευκολύνσεων και υπηρεσιών και στην περίπτωση των αεροδρομίων, δύνανται να παρέχουν ένα λογικό ποσοστό ανταπόδοσης, ύστερα από την απόσβεση. Οι διευκολύνσεις και οι υπηρεσίες για τις οποίες καταβάλλονται τα τέλη θα παρέχονται με αποτελεσματική και οικονομική βάση. `Έγκαιρη ενημέρωση θα γίνεται πριν από κάθε αλλαγή στην επιβολή τελών στους χρήστες.

3. Κάθε Μέρος θα ενθαρρύνει τις διαβουλεύσεις μεταξύ των αρμόδιων αρχών επιβολής τελών ή φορέων στο έδαφός του και των αεροπορικών εταιρειών οι οποίες χρησιμοποιούν τις υπηρεσίες και διευκολύνσεις και θα ενθαρρύνει τις αρμόδιες αρχές επιβολής τελών ή φορείς και τις αεροπορικές εταιρείες να ανταλλάσσουν πληροφορίες στην έκταση που είναι απαραίτητο για την ακριβή εξακρίβωση της λογικότητας των τελών.

Άρθρο 12

Θεμιτός ανταγωνισμός

1. Κάθε Μέρος θα εξασφαλίζει δίκαιη και ίση ευκαιρία για τις ορισθείσες αεροπορικές εταιρείες αμφότερων των Μερών στον ανταγωνισμό της διεθνούς αερομεταφοράς, η οποία απορρέει από την παρούσα Συμφωνία.

2. Κάθε Μέρος θα λαμβάνει όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα στα πλαίσια της δικαιοδοσίας του για την εξάλειψη όλων των ειδών διακρίσεως ή πρακτικών αθέμιτου ανταγωνισμού οι οποίες επιδρούν δυσμενώς στην ανταγωνιστική θέση των αεροπορικών εταιρειών του άλλου Μέρους.

3. Κανένα Μέρος δεν θα περιορίσει μονομερώς τον όγκο της κίνησης, τη συχνότητα ή την τακτικότητα των δρομολογίων ή τον τύπο ή τους τύπους των αεροσκαφών τα οποία χρησιμοποιούνται από τις ορισθείσες αεροπορικές εταιρείες του άλλου Μέρους, εκτός αν άλλως απαιτείται για τελωνειακούς, τεχνικούς, λειτουργικούς ή περιβαλλοντικούς λόγους υπό ομοιόμορφους όρους, σύμφωνα με το άρθρο 15 της Σύμβασης.

4. Κανένα μέρος δεν θα απαιτήσει την υποβολή δρομολογίων εκτός εάν τούτο απαιτείται, σε μία μη διακριτική βάση για την εφαρμογή ενιαίων προϋποθέσεων όπως προβλέπεται από την παράγραφο (3) του παρόντος άρθρου. Εάν ένα Μέρος απαιτήσει την υποβολή για λόγους πληροφόρησης, θα περιορίσει τις διοικητικές επιβαρύνσεις των προϋποθέσεων και διαδικασιών υποβολής για τους ενδιάμεσους αεροπορικών υπηρεσιών και τις διορισθείσες αεροπορικές εταιρείες του άλλου Μέρους.

5. Κατά την εκτέλεση από τις αεροπορικές εταιρείες κάθε Μέρους των αεροπορικών δρομολογίων τα οποία περιγράφονται στη Συμφωνία, θα λαμβάνονται υπόψη τα συμφέροντα των αεροπορικών εταιρειών του άλλου Μέρους, ώστε να μην επηρεάζονται αδικαιολόγητα οι υπηρεσίες τις οποίες προσφέρει τούτο στο σύνολο ή σε μέρος των ιδίων διαδρομών.

Άρθρο 13

Τιμολόγηση

1. Κριτήρια έγκρισης τιμών

(α) Οι Αεροπορικές Αρχές κάθε Μέρους θα επιτρέπουν την καθιέρωση τιμών από κάθε ορισθείσα αεροπορική εταιρεία, λαμβάνοντας απαραιτήτως υπόψη όλους τους σχετικούς παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των συμφερόντων των χρηστών, του κόστους λειτουργίας, των χαρακτηριστικών του προϊόντος, του λογικού κέρδους και άλλων εμπορικών προϋποθέσεων της αγοράς.

(β) Οι Αεροπορικές Αρχές θα δίδουν Ιδιαίτερη προσοχή στις τιμές οι οποίες μπορεί να είναι απορριπτέες επειδή είναι αδικαιολόγητα μεροληπτικές, υπερβολικά Υψηλές ή αδικαιολόγητα χαμηλές.

2. Ο Κανών της Χώρας Προέλευσης

(α) κάθε Μέρος, σύμφωνα με τις διαδικασίες οι οποίες καθορίζονται στην παράγραφο 3, δύναται να εκδίδει προειδοποίηση απόρριψις για τιμές οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στα κριτήρια τα οποία καθορίζονται στην παράγραφο 1 αναφορικά με την κίνηση μεταξύ των επικρατειών των Μερών όπου το σημείο εκκίνησης του δρομολογίου (όπως αποδεικνύεται από την γραπτή άδεια αεροπορικής μεταφοράς) ευρίσκεται μέσα στην επικράτεια.

(β) Κανένα Μέρος δεν θα λάβει μονομερή μέτρα για την απόρριψη τιμών οποιασδήποτε ορισθείσας αεροπορικής εταιρείας κάθε Μέρους αναφορικά με κίνηση μεταξύ των επικρατειών των Μερών όπου το σημείο εκκίνησης του δρομολογίου (όπως αποδεικνύεται από τη γραπτή άδεια αεροπορικής μεταφοράς) ευρίσκεται μέσα στην επικράτεια του άλλου Μέρους.

3. Διαδικασίες Υποβολής Τιμών

(α) Κάθε Μέρος δύναται να ζητήσει την υποβολή στις Αεροπορικές Αρχές τούτων των τιμών οι οποίες αφορούν μεταφορά προς ή από την επικράτειά του, από τις ορισθείσες αεροπορικές. Εταιρείες αμφότερων των Μερών. Η υποβολή από τις ορισθείσες αεροπορικές εταιρείες, αμφότερων των Μερών, δύναται να ζητηθεί, κατ` ανώτατο όριο, τριάντα (30) ημέρες πριν από την προτεινόμενη ημερομηνία εφαρμογής. Σε μεμονωμένες περιπτώσεις, ένα Μέρος δύναται να επιτρέψει την υποβολή σε χρονικό διάστημα μικρότερο από εκείνο το οποίο προβλέπεται ύστερα από επίσημη αίτηση ορισθείσας αεροπορικής εταιρείας. Εάν ένα Μέρος εξουσιοδοτήσει αεροπορική εταιρεία να εφαρμόσει τιμές με βραχεία προειδοποίηση, οι τιμές θα εφαρμοσθούν την προτεινόμενη ημερομηνία για κίνηση προερχόμενη από την επικράτεια του Μέρους τούτου.

Με κάθε υποβολή τιμών θα δηλώνεται ότι παρεμφερής υποβολή γίνεται και προς τις Αεροπορικές Αρχές του άλλου Μέρους.  (β) Εάν ένα ,Μέρος πιστεύει ότι οι προτεινόμενες τιμές από ορισθείσα αεροπορική εταιρεία του άλλου Μέρους, για διεθνείς αεροπορικές μεταφορές μεταξύ των επικρατειών των δύο Μερών, ή αεροπορικής εταιρείας του άλλου Μέρους για διεθνείς αεροπορικές μεταφορές μεταξύ της επικράτειας του πρώτου Μέρους και μιας τρίτης χώρας, συμπεριλαμβανομένης σε αμφότερες τις περιπτώσεις της μεταφοράς με βάση INTERLINE OR INTRALINE δεν συμβαδίζει με τις προϋποθέσεις που καθορίζονται από την παράγραφο (1) του παρόντος Άρθρου, θα γνωστοποιήσει στο άλλο Μέρος τους λόγους για τη διαφωνία του το ταχύτερο δυνατόν, αλλά σε καμία περίπτωση πέραν των δεκαπέντε (15) ημερών από την ημερομηνία υποβολής. Κάθε Μέρος δύναται τότε να ζητήσει διαβουλεύσεις, οι οποίες θα γίνουν το ταχύτερο δυνατό, και σε καμία περίπτωση πέραν των δεκαπέντε (15) ημερών από τη λήψη της γνωστοποίησης της διαφωνίας. Τα Μέρη θα συνεργασθούν για να εξασφαλίσουν την απαραίτητη πληροφόρηση για μια λογική επίλυση του θέματος. Εάν η γνωστοποίηση δεν δοθεί όπως προβλέπεται στην παρούσα παράγραφο, οι τιμές θα θεωρούνται ως εγκριθείσες και θα εφαρμοσθούν από την προτεινόμενη ημερομηνία.

(γ) Εάν τα Μέρη συμφωνήσουν σε μια τιμή για την οποία δόθηκε γνωστοποίηση διαφωνίας, κάθε Μέρος θα καταβάλει προσπάθεια να θέση τη συμφωνία αυτή σε ισχύ. Εάν ένα Μέρος παρακωλύσει την εφαρμογή μιας προτεινόμενης τιμής σύμφωνα με τις διατάξεις της παραγράφου (1) και 3 (β), η αντίστοιχη τιμή που ίσχυε πριν θα παραμείνει σε ισχύ.

4. Εξίσωση Τιμών

Για μεταφορές μεταξύ των επικρατειών των δύο Μερών και μεταξύ της επικράτειας του ενός Μέρους και μιας τρίτης χώρας, οι Αεροπορικές Αρχές κάθε Μέρους θα επιτρέπουν σε οποιαδήποτε αεροπορική εταιρία του άλλου Μέρους να προσφέρει ίδιες τιμές μεταξύ των ιδίων σημείων.

Κάθε Μέρος θα επιτρέπει επίσης στις αεροπορικές εταιρείες τρίτων χωρών να προσφέρουν ίδιες τιμές για μεταφορές μεταξύ των επικρατειών των δύο Μερών, υπό την προϋπόθεση ότι θα υπάρχει αμοιβαία μεταχείριση από την ενδιαφερόμενη τρίτη χώρα.

Άρθρο 14

Διαβουλεύσεις

Κάθε Μέρος δύναται οποτεδήποτε να ζητήσει διαβουλεύσεις σχετικές με την παρούσα Συμφωνία. Παρόμοιες διαβουλεύσεις θα αρχίσουν το συντομότερο δυνατό, αλλά όχι αργότερα από εξήντα (60) ημέρες από την ημερομηνία από την οποία το άλλο Μέρος παραλάβει το αίτημα, εκτός αν συμφωνηθεί διαφορετικά. Κάθε Μέρος θα προετοιμάσει και θα παρουσιάσει, κατά τη διάρκεια των εν λόγω διαβουλεύσεων σχετικές αποδείξεις για την υποστήριξη της θέσης του με σκοπό να διευκολύνει τη λήψη τεκμηριωμένων ορθολογματικών και οικονομικών αποφάσεων.

Άρθρο 15

Επίλυση διαφορών

1. Οποιαδήποτε διαφορά ήθελε προκύψει από την παρούσα Συμφωνία η οποία δεν επιλύθηκε σε ένα πρώτο ρύμο επίσημων διαβουλεύσεων, με εξαίρεση εκείνες οι οποίες δύναται να προκύψουν από την παράγραφο 3 του άρθρου 13 (τιμολόγηση), δύναται να παραπεμφθεί, για απόφαση, με τη συγκατάθεση των Μερών, σε κάποιο πρόσωπο ή σώμα. Εάν τα Μέρη δεν συμφωνήσουν η διαφορά θα υποβληθεί ύστερα από αίτηση οιουδήποτε Μέρους σε διαιτησία σύμφωνα με τις διαδικασίες οι οποίες παρατίθενται κατωτέρω.

2. Η διαιτησία θα διενεργείται από δικαστήριο τριών διαιτητών, το οποίο θα συγκροτείται ως κατωτέρω:

(α) Εντός τριάντα (30) ημερών από τη λήψη αίτησης για διαιτησία, κάθε Μέρος θα διορίζει ένα διαιτητή. Εντός εξήντα (60) ημερών από του διορισμού των δύο αυτών διαιτητών, οι τελευταίοι θα διορίσουν από κοινού ένα τρίτο διαιτητή, ο οποίος θα ενεργεί ως πρόεδρος του Διαιτητικού Δικαστηρίου.

(β) Σε περίπτωση κατά την οποία ένα Μέρος παραλείψει να διορίσει διαιτητή ή σε περίπτωση κατά την οποία ο τρίτος διαιτητής δεν διορισθεί σύμφωνα με την υποπαράγραφο (α) της παρούσας παραγράφου, κάθε Μέρος δύναται να ζητήσει από τον πρόεδρο του Συμβουλίου του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας να διορίσει τον αναγκαιούντα διαιτητή ή διαιτητές, εντός τριάντα (30) ημερών. Εάν ο πρόεδρος του Συμβουλίου είναι της ίδιας εθνικότητας με ένα από τα Μέρη, ο αρχαιότερος Αντιπρόεδρος, ο οποίος δεν αποκλείεται για την ίδια αιτία, θα προβεί στο διορισμό.

3. Εκτός αν άλλως συμφωνηθεί, το Διαιτητικό Δικαστήριο θα καθορίσει τα όρια δικαιοδοσίας του σύμφωνα με την παρούσα Συμφωνία και θα καθορίσει τη δική του διαδικασία. `Ύστερα από οδηγίες του Δικαστηρίου ή ύστερα από αίτηση του ενός από τα δύο Μέρη, θα συγκληθεί, το αργότερο σε δεκαπέντε (15) ημέρες από την πλήρη συγκρότηση του Δικαστηρίου, διάσκεψη για τον προσδιορισμό των συγκεκριμένων θεμάτων υπό διαιτησία και τις ειδικές διαδικασίες οι οποίες θα ακολουθηθούν.

4. Εκτός αν άλλως συμφωνηθεί, κάθε Μέρος θα υποβάλλει υπόμνημα εντός σαρανταπέντε (45) ημερών από την πλήρη συγκρότηση του Δικαστηρίου. Οι απαντήσεις οφείλουν να δοθούν μέσα σε εξήντα (60) ημέρες το αργότερο. Το Δικαστήριο θα συνεδριάσει με ακροαματική διαδικασία ύστερα από αίτηση του ενός από τα δύο Μέρη ή κατά την κρίση του σε δεκαπέντε (15) ημέρες από την ημερομηνία που πρέπει να δοθούν οι απαντήσεις.

5. Το Δικαστήριο θα επιδιώξει να εκδώσει γραπτή απόφαση σε τριάντα (30) ημέρες από την ολοκλήρωση της ακροαματικής διαδικασίας ή, σε περίπτωση κατά την οποία δεν συγκληθεί ακροαματική διαδικασία, από την ημερομηνία κατά την οποία θα υποβληθούν αμφότερες οι απαντήσεις. Η απόφαση της πλειοψηφίας του Δικαστηρίου θα υπερισχύσει.

6. Τα Μέρη δύνανται να υποβάλλουν αιτήματα για διευκρινίσεις επί της απόφασης μέσα σε δεκαπέντε (15) ημέρες από την ημερομηνία επίδοσης και οποιαδήποτε διευκρίνιση που θα γίνει θα εκδίδεται εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την υποβολή του αιτήματος.

7. Κάθε Μέρος, σύμφωνα με την εθνική του νομοθεσία, θα θέτει σε πλήρη ισχύ οποιαδήποτε απόφαση του Διαιτητικού Δικαστηρίου.

8. Τα έξοδα του Διαιτητικού Δικαστηρίου, συμπεριλαμβανομένων των αμοιβών και των δαπανών των Διαιτητών, θα κατανέμονται εξίσου μεταξύ των Μερών. Οποιαδήποτε έξοδα του προέδρου του Συμβουλίου του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας σχετικά με τις διαδικασίες της παραγράφου (2) (β) του παρόντος άρθρου θα θεωρούνται ότι αποτελούν μέρος των δαπανών του Διαιτητικού Δικαστηρίου.

Άρθρο 16

Τροποποιήσεις

Τροποποιήσεις στην παρούσα Συμφωνία, εκτός από το Παράρτημα, δύνανται να επέλθουν ύστερα από συμφωνία μεταξύ των Μερών, και θα τίθενται σε ισχύ με ανταλλαγή διπλωματικών διακοινώσεων στις οποίες τα Μέρη θα γνωστοποιούν μεταξύ τους την ολοκλήρωση των απαραίτητων εσωτερικών διαδικασιών κάθε Μέρους. Τροποποιήσεις στο Παράρτημα δύνανται να επέλθουν ύστερα από συμφωνία μεταξύ των Μερών και θα τίθενται σε ισχύ όταν επιβεβαιωθούν με ανταλλαγή διπλωματικών διακοινώσεων.

Άρθρο 17

Λήξη Ισχύος

1. Κάθε Μέρος δύναται, οποτεδήποτε, να επιδώσει γραπτή προειδοποίηση στο άλλο Μέρος για την απόφασή του να τερματίσει την ισχύ της παρούσας Συμφωνίας.

Τέτοια προειδοποίηση θα αποστέλλεται ταυτόχρονα και προς το Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας. Η Συμφωνία αυτή θα τερματίζεται τα μεσάνυκτα (στον τόπο λήψης της προειδοποίησης προς το άλλο Μέρος) αμέσως πριν από την πρώτη επέτειο της ημερομηνίας λήψης της προειδοποίησης από το άλλο Μέρος, εκτός εάν η προειδοποίηση αποσυρθεί με συμφωνία των Μερών πριν από το τέλος της περιόδου.

2. Με την επιφύλαξη της παραγράφου (1) του παρόντος άρθρου, η Συμφωνία αυτή θα τερματίζεται πέντε χρόνια μετά την ημερομηνία υπογραφής της. Δύο χρόνια μετά την υπογραφή της Συμφωνίας και πάλι έξι (6) μήνες πριν από την εκπνοή της Συμφωνίας, τα Μέρη θα έλθουν σε διαβουλεύσεις με σκοπό να επανεξετάσουν την κατάσταση των διμερών αεροπορικών τους σχέσεων.

Άρθρο 18

Πολυμερής Συμφωνία

Εάν αμφότερα τα Μέρη αποδεχθούν πολυμερή Συμφωνία η οποία τεθεί σε ισχύ και καλύπτει οποιοδήποτε θέμα το οποίο καλύπτεται από την παρούσα Συμφωνία, η τελευταία θα τροποποιηθεί κατά τρόπο ώστε να προσαρμοσθεί με τις διατάξεις της πολυμερούς Συμφωνίας.

Άρθρο 19 Καταχώρηση στο Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας

Η παρούσα Συμφωνία καθώς και όλες οι τροποποιήσεις οι οποίες θα γίνουν θα καταχωρηθούν στο Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας.

Άρθρο 20

`Έναρξη Ισχύος

Τα Μέρη συμφωνούν να εφαρμόσουν τους όρους της παρούσας Συμφωνίας προσωρινά από της υπογραφής της, εκκρεμούσας της έναρξης ισχύος της. Η Συμφωνία αυτή θα τεθεί σε ισχύ από την ανταλλαγή διπλωματικών διακοινώσεων, με τις οποίους η Κυβέρνηση της Ελληνικής Δημοκρατίας και η Κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής γνωστοποιούν η μια στην άλλη ότι οι σχετικές συνταγματικές τους διαδικασίες για να τεθεί σε ισχύ η παρούσα Συμφωνία έχουν ολοκληρωθεί.

Σε πίστωση των ανωτέρω οι κατωτέρω υπογράφοντες δεόντως εξουσιοδοτημένοι από τις αντίστοιχες Κυβερνήσεις τους υπέγραψαν την παρούσα Συμφωνία

Εγένετο, εις δύο αντιτυπα, στην Αθήνα, στην εφαρμογή και στην αγγλική γλώσσα, καθένα των οποίων θα θεωρείται εξίσου αυθεντικό, σήμερα την τριακοστή πρώτη ημέρα του μηνός Ιουλίου του έτους χίλια εννιακόσια ενενήντα.

ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΤΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ ΤΩΝ ΗΝΩΜΕΝΩΝ ΠΟΛΙΤΕΙΩΝ ΤΗΣ ΑΜΕΡΙΚΗΣ Νικόλαος Γκελεστάθης. Michael G. Sotirhosa.

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ

ΤΑΚΤΙΚΑ ΑΕΡΟΠΟΡΙΚΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ

ΤΜΗΜΑ 1

Οι αεροπορικές εταιρείες του ενός Μέρους, τον ορισμό των οποίων προσδιορίζει αυτό το Παράρτημα, θα είναι εξουσιοδοτημένες, σύμφωνα με τους όρους του ορισμού τους, να εκτελούν τακτικά διεθνή αεροπορικά δρομολόγια (1) μεταξύ σημείων στις ακόλουθες διαδρομές και (2) μεταξύ σημείων επί των διαδρομών αυτών και σημείων σε τρίτες χώρες, μέσω σημείων στην Επικράτεια του Μέρους που έχει ορίσει τις αεροπορικές εταιρείες.

Διαδρομές για την αεροπορική εταιρεία ή τις αεροπορικές εταιρείες που ορίζονται από την Κυβέρνηση των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής:

Ι. Με την επιφύλαξη των διατάξεων των άρθρων 3 και 12 της Συμφωνίας, για συνδυασμένα δρομολόγια επιβατών και φορτίου:

Διαδρομή Α: Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν το δικαίωμα να ορίζουν μια αεροπορική εταιρεία στην ακόλουθη διαδρομή Από Νέα Υόρκη και Βοστώνη μέσω ενός ευρωπαϊκού σημείου (Παρίσι ή Ρώμη) προς σημεία στην Ελλάδα και πέραν προς Κάϊρο, Αίγυπτο και Τελ Αβίβ, Ισραήλ. Εάν μια ορισμένη από τις Ηνωμένες Πολιτείες αεροπορική εταιρεία εξυπηρετεί τη Βοστώνη επί της διαδρομής Δ των Ηνωμένων Πολιτειών τότε η Βοστώνη δεν θα εξυπηρετείται σ` αυτή τη διαδρομή. Διαδρομή Β: Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν το δικαίωμα να ορίζουν μια αεροπορική εταιρεία για να εκτελεί δρομολόγια στην ακόλουθη διαδρομή:

Από Νέα Υόρκη και Ουάσιγκτων Ο.(ή., μέσω ενός ευρωπαϊκού σημείου (Φραγκφούρτη ή Ρώμη) προς σημεία στην Ελλάδα και πέραν προς δύο σημεία επιλεγόμενα από τις Ηνωμένες Πολιτείες μεταξύ των ακολούθων: Μάναμα, Νταχράν, Κουβέίτ, Μουσκάτ και Ντόχα, τα οποία μπορεί να αλλάζουν με προειδοποίηση τριάντα (30) ημερών.

Παρατηρήσεις στη διαδρομή Β των Ηνωμένων Πολιτειών: 1. Μέχρι 31 Αυγούστου, 1992, η ορισμένη αυτή αεροπορική εταιρεία θα μπορεί να κάνει χρήση του πενήντα τοις εκατό των θέσεών της για τη μεταφορά κίνησης πέμπτης ελευθερίας μεταξύ σημείων τρίτης χώρας και Ελλάδος κατά τη διαδρομή. Από 1 Σεπτεμβρίου 1992 αυτή η ορισμένη εταιρεία θα μπορεί να κάνει χρήση του εκατό τοις εκατό των θέσεών της για τη μεταφορά κίνησης 5ης ελευθερίας, μεταξύ σημείων τρίτης χώρας και Ελλάδος κατά τη διαδρομή.

2. Μέχρι 31 Αυγούστου 1992, η ορισμένη αυτή αεροπορική εταιρεία θα μπορεί να εκτελεί επτά δρομολόγια την εβδομάδα.

Για την περίοδο από 1 Σεπτεμβρίου 1992, μέχρι 31 Αυγούστου 1993, η ορισμένη αυτή αεροπορική εταιρεία θα μπορεί να εκτελεί έντεκα εβδομαδιαία δρομολόγια από τα οποία τα επτά μπορεί να εκτελούνται χωρίς σταθμό. Από 1 Σεπτεμβρίου 1993, η ορισμένη αυτή εταιρεία θα μπορεί να εκτελεί δεκατέσσερα δρομολόγια την εβδομάδα από τα οποία τα επτά μπορεί να εκτελούνται χωρίς σταθμό.

3. Εάν η ορισμένη αεροπορική εταιρεία στη διαδρομή Α των Ηνωμένων Πολιτειών εξυπηρετεί τη Ρώμη, τότε η Ρώμη δεν θα εξυπηρετείται στη Διαδρομή Β των Ηνωμένων Πολιτειών. Διαδρομή Γ: Οι Ηνωμένες Πολιτείες έχουν το δικαίωμα να ορίζουν μια αεροπορική εταιρεία για να εκτελεί δρομολόγια στην ακόλουθη διαδρομή αρχής γενομένης από το χρόνο κατά τον οποίο η μεταξύ Νέας Υόρκης-Ελλάδος τακτική επιβατική κίνηση για την περίοδο των προηγούμενων δώδεκα μηνών, θα είναι ίση ή μεγαλύτερη του 150 τοις εκατό, της μεταξύ Νέας Υόρκης και Ελλάδας τακτικής επιβατικής κίνησης, που μεταφέρθηκε κατά το ημερολογιακό έτος 1989: Από Νέα Υόρκη μέσω ενός ενδιάμεσου σημείου επιλογής των Η.Π.Α. προς σημεία στην Ελλάδα και πέραν προς ένα σημείο της επιλογής των Η.Π.Α. Το ενδιάμεσο σημείο θα μπορεί να επιλέγεται μεταξύ των ακόλουθων σημείων: Βελιγράδι, Βερολίνο, Βουδαπέστη, Αμβούργο, Ιρλανδία και Βαρσοβία. Το σημείο πέραν θα μπορεί να επιλέγεται μεταξύ των ακόλουθων σημείων: Βομβάη, Καράτσι και Νέο Δελχί.

Διαδρομή Δ: Οι Ηνωμένες πολιτείες έχουν το δικαίωμα να διορίζουν αεροπορικές εταιρείες να εκτελούν δρομολόγια από σημεία άλλα εκτός Νέας Υόρκης μέσω Βελιγραδίου, Βερολίνου, Βουδαπέστης, Φραγκφούρτης, Αμβούργου, Ιρλανδίας, Παρισιού, Ρώμης και Βαρσοβίας προς σημεία στην Ελλάδα και πέραν προς την Βομβάη, Κάίρο, Καράτσι, Νέο Δελχί και Τελ Αβίβ,

Παρατηρήσεις στην Διαδρομή Δ των Ηνωμένων Πολιτειών: 1. Οι Ηνωμένες Πολιτείες μπορεί να ορίσουν μόνο μια αεροπορική εταιρεία για να εξυπηρετεί από τη Βοστώνη και μόνο μια αεροπορική εταιρεία για να εξυπηρετεί από το Σικάγο.

2. Κατά μέγιστο αριθμό επτά εβδομαδιαία δρομολόγια θα μπορούν να εκτελούνται από τη Βοστώνη. Κατά μέγιστο αριθμό επτά εβδομαδιαία δρομολόγια θα μπορούν να εκτελούνται από το Σικάγο.

3. Μόνο μια αεροπορική εταιρεία ορισμένη στη Διαδρομή Δ θα μπορεί να πετά στο Παρίσι.  4. Εάν μια αεροπορική εταιρεία ορισμένη στη Διαδρομή Α ή Β εξυπηρετεί τη Ρώμη , τότε η Ρώμη δεν θα εξυπηρετείται στη Διαδρομή Δ.

5. Εάν η ορισμένη αεροπορική εταιρεία στη Διαδρομή Β εξυπηρετεί την Φραγκφούρτη τότε η Φραγκφούρτη δεν θα εξυπηρετείται στη Διαδρομή Δ.

6. Εάν η ορισμένη αεροπορική εταιρεία στη Διαδρομή Α εξυπηρετεί το Κάιρο, τότε το Κάιρο δεν θα εξυπηρετείται στη Διαδρομή Δ. Εάν η ορισμένη αεροπορική εταιρεία στη Διαδρομή Α εξυπηρετεί το Τελ Αβίβ. τότε το Τελ Αβίβ δεν θα εξυπηρετείται στη Διαδρομή Δ. ΙΙ. Για δρομολόγια αμιγούς φορτίου: Από τις Ηνωμένες πολιτείες μέσω σημείων στο Ηνωμένο Βασίλειο, Βέλγιο, Γαλλία, Γερμανία και Ιταλία προς σημεία στην Ελλάδα και πέραν προς Ντουμπάι, Σιγκαπούρη, Ταιβάν, Ιαπωνία, Ινδία και τη Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας. Μέχρι 31 Αυγούστου 1992, μόνον το Ηνωμένο Βασίλειο, Βέλγιο, Ντουμπάι, Ταιβάν και Ινδία θα μπορούν να εξυπηρετούνται.

Διαδρομές για την αεροπορική εταιρεία ή τις αεροπορικές εταιρείες που θα ορίζονται από την Κυβέρνηση της Ελληνικής Δημοκρατίας:

Ι. Για συνδυασμένα δρομολόγια επιβατών και φορτίου: Διαδρομή Α: Από Ελλάδα προς Νέα Υόρκη και πέραν προς δύο σημεία στον Καναδά της επιλογής της Ελλάδος. Διαδρομή Β: Από Ελλάδα προς τα συνδυασμένα σημεία Νέα. Υόρκη, Βοστώνη και Σικάγο.

Διαδρομή Γ: Από Ελλάδα μέσω ενός ενδιάμεσου σημείου στον Καναδά της επιλογής της Ελλάδας προς τα συνδυασμένα σημεία Βοστώνη και Σικάγο.

Διαδρομή Δ: Από Ελλάδα μέσω ενός ενδιάμεσου σημείου της επιλογής της Ελλάδας στην Ευρώπη προς τρία σημεία στις Ηνωμένες Πολιτείες της επιλογής της Ελλάδας. ΙΙ. Για δρομολόγια αμιγούς φορτίου: Από Ελλάδα μέσω ενδιάμεσων σημείων προς τρία σημεία των Η.Π.Α. της επιλογής της Ελλάδας παρατηρήσεις για όλες τις διαδρομές της Ελλάδας και των Η.Π.Α.: (Α) Κάθε Μέρος θα μπορεί να αλλάζει τα ενδιάμεσα σημεία και τα σημεία πέραν, με προειδοποίηση τριάντα (30) ημερών επιδιδόμενη μέσω των διπλωματικών υπηρεσιών. (Β) Οι ορισμένες αεροπορικές εταιρίες κάθε Μέρους θα μπορούν να εξυπηρετούν οποιοδήποτε ενδιάμεσο σημείο ή σημείο πέραν, χωρίς γεωγραφικό περιορισμό με βάση το τμήμα της διαδρομής στην οποία δεν ασκούνται δικαιώματα εκμεταλλεύσεως.

(Γ) Ενδιάμεσα σημεία θα μπορούν να χρησιμοποιούνται ως σημεία πέραν και σημεία πέραν θα μπορούν να χρησιμοποιούνται ως ενδιάμεσα σημεία.

(Δ) Δρομολόγια προβλεπόμενα από τις διατάξεις του τμήματος αυτού θα μπορούν να εκτελούνται με οποιονδήποτε τύπο αεροσκάφους, εκτός εάν άλλως προβλέπεται στη Συμφωνία.

ΤΜΗΜΑ 2

Κάθε ορισμένη αεροπορική εταιρεία θα μπορεί, επί πάσης ή όλων των πτήσεων και κατά την κρίση της, να εκτελεί πτήσεις προς την μία ή και προς τις δύο κατευθύνσεις χωρίς γεωγραφικό περιορισμό ή περιορισμό κατεύθυνσης να εξυπηρετεί σημεία επί των διαδρομών με οποιαδήποτε σειρά και να παραλείπει σταθμούς σε οποιοδήποτε σημείο ή σημεία εκτός της επικράτειας του Μέρους, το οποίο έχει ορίσει την εταιρεία αυτή, χωρίς την απώλεια κανενός δικαιώματος μεταφοράς κίνησης κατ` άλλο τρόπο επιτρεπομένης από τη Συμφωνία αυτή.

ΤΜΗΜΑ 3

Επί οποιουδήποτε διεθνούς τμήματος ή τμημάτων των ανωτέρω διαδρομών (και αυτών που ενδεχομένως θα συμφωνηθούν αργότερα από τα Μέρη), μια ορισμένη αεροπορική εταιρεία, θα μπορεί να πραγματοποιεί διεθνή αεροπορικό δρομολόγια, χωρίς οποιονδήποτε περιορισμό σε ότι αφορά την αλλαγή σε οποιοδήποτε σημείο επί της διαδρομής, του τύπου του χρησιμοποιούμενου αεροσκάφους, δεδομένου ότι στην κατεύθυνση εξόδου η μεταφορά πέραν τέτοιου σημείου αποτελεί συνέχεια της μεταφοράς από την επικράτεια του Μέρους, το οποίο έχει ορίσει την αεροπορική εταιρεία και στην κατεύθυνση εισόδου, η μεταφορά προς την επικράτεια του Μέρους το οποίο έχει ορίσει την αεροπορική εταιρεία αποτελεί συνέχεια της μεταφοράς πέραν του σημείου αυτού.

Η ισχύς του νόμου αυτού αρχίζει από την δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και της Συμφωνίας μετά του Παραρτήματός της που κυρώνονται, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 20 της Συμφωνίας.

Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως Νόμου του Κράτους.

Αθήνα, 26 Μαρτίου 1992

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΙΙΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Γ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΑΝΤ. ΑΝΤ. ΣΑΜΑΡΑΣ ΣΤΕΦ. ΜΑΝΟΣ

ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΝΙΚ. ΓΚΕΛΕΣΤΑΘΗΣ

Θεωρήθηκε και τέθηκε η Μεγάλη Σφραγίδα του Κράτους.

Αθήνα, 30 Μαρτίου 1992

Ο ΕΠΙ ΤΗΙ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΜΙΧ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ