ΝΟΜΟΣ 2026 ΦΕΚ Α` 43/23.3.1992

Ρύθμιση θεμάτων  οργάνωσης και προσωπικού της δημόσιας διοίκησης και άλλες διατάξεις.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Εκδίδομε τον ακόλουθο Νόμο που ψήφισε η Βουλή:

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄
ΟΡΓΑΝΩΣΗ – ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ – ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Άρθρο 1
Μεταβίβαση αρμοδιοτήτων στους νομάρχες

1. Με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται μετά πρόταση των Υπουργών  Προεδρίας της Κυβέρνησης, Εσωτερικών και του αρμοδίου κατά περίπτωση  υπουργού, με επιφύλαξη των διατάξεων των εδαφίων α` – ε` της  παραγράφου 2 του άρθρου 1 του ν. 3200/1955, όπως συμπληρώθηκε με το  άρθρο 8 του ν.δ. 3620/1956, καθορίζονται, για τα υπουργεία (α) Εσωτερικών, (β) Οικονομικών, (γ) Γεωργίας, (δ) Εργασίας, (ε) Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, (στ) Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, (ζ) Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, (η) Βιομηχανίας, Ενέργειας και Τεχνολογίας, (θ) Εμπορίου και (ι) Μεταφορών και Επικοινωνιών, οι κατά τις ισχύουσες διατάξεις  αρμοδιότητες, οι οποίες διατηρούνται:

α) από τους οικείους υπουργούς και

β) από τις περιφερειακές αρχές ή όργανα διανομαρχιακού επιπέδου.

Η άσκηση των λοιπών αρμοδιοτήτων, σύμφωνα με τις ισχύουσες κάθε φορά  διατάξεις, ανήκει αποκλειστικά στους νομάρχες.

2. Τα προεδρικά διατάγματα της παραγράφου 1 εκδίδονται μέσα σε  ανατρεπτική προθεσμία έξι (6) μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος  νόμου. Η προθεσμία αυτή μπορεί να παρατείνεται μέχρι έξι (6) μήνες, με  απόφαση του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης, η οποία δημοσιεύεται  στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. ***ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ: Σύμφωνα με την υπ`αριθμ.ΔΟΑ/Φ.6/33/1504 απόφαση του Υπ. Προεδρίας της 14-20/1/1993 (ΦΕΚ Β`11), η κατά την παράγραφο 2 εδάφιο πρώτο του άρθρου 1 του Ν.2026/1992 προβλεπόμενη προθεσμία, η οποία παρατάθηκε για δύο (2) μήνες με την απόφαση ΔΟΑ/Φ6/21/25302/17.9.1992 και για δύο (2) περαιτέρω μήνες με την απόφαση ΔΟΑ/Φ.6/26/31406/17.11.1992, παρατείνεται για δύο (2) μήνες από τη λήξη της (23.1.1993).

3. Αρμοδιότητες που διατηρήθηκαν με την παράγραφο 1 του άρθρου αυτού  και οι αρμοδιότητες που καθιερώνονται μεταγενέστερα ρητώς υπέρ των  υπουργών ή των περιφερειακών αρχών ή οργάνων διανομαρχιακού επιπέδου  μπορεί να μεταβιβάζονται στους νομάρχες ή τις περιφερειακές αρχές ή  όργανα διανομαρχιακού επιπέδου, με προεδρικά διατάγματα, που  εκδίδονται μετά πρόταση των Υπουργών Προεδρίας της Κυβέρνησης,  Εσωτερικών και του αρμοδίου κατά περίπτωση υπουργού.

4. Το άρθρο 2 του ν. 3200/1955 αντικαθίσταται ως εξής:

“Με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται μετά πρόταση των Υπουργών  Προεδρίας της Κυβέρνησης, Εσωτερικών και του αρμοδίου κατά περίπτωση  υπουργού, καθορίζονται οι αρμοδιότητες των Υπουργών Προεδρίας της  Κυβέρνησης, Εθνικής Άμυνας, Εξωτερικών, Εθνικής Οικονομίας,  Δικαιοσύνης, Πολιτισμού, Εμπορικής Ναυτιλίας, Δημόσιας Τάξης,  Μακεδονίας – Θράκης και Αιγαίου, καθώς και του Υπουργού Εθνικής  Παιδείας και Θρησκευμάτων σε θέματα της Γενικής Γραμματείας Νέας  Γενιάς και της Γενικής Γραμματείας Λαϊκής Επιμόρφωσης, που ασκούνται  αποκλειστικά από τους νομάρχες”.

5. Οι διευθύνσεις οργάνωσης ή άλλης ονομασίας αντίστοιχες μονάδες  των υπουργείων υποχρεούνται, εντός εξαμήνου από τη δημοσίευση των  προεδρικών διαταγμάτων της παραγράφου 1, να καταγράψουν όλες τις  αρμοδιότητες που έχουν μεταβιβασθεί στους νομάρχες. Η ευθύνη  ολοκλήρωσης του πιο πάνω έργου ανήκει στο Υπουργείο Προεδρίας της  Κυβέρνησης.

6. Οι διατάξεις του άρθρου 1 του ν.δ. 532/1970 καταργούνται με τη  δημοσίευση των προεδρικών διαταγμάτων της παραγράφου 1 του παρόντος  άρθρου.

Άρθρο 2
Συμβούλια ή επιτροπές γνωμοδοτικής αρμοδιότητας

1. Γνωμοδοτική αρμοδιότητα συμβουλίων ή επιτροπών, προβλεπομένη για  την άσκηση από τον υπουργό αρμοδιοτήτων που μεταβιβάζονται με το  προηγούμενο άρθρο στους νομάρχες ή σε περιφερειακές αρχές ή όργανα  διανομαρχιακού επιπέδου, καταργείται.

2. Με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται μετά πρόταση των Υπουργών  Προεδρίας της Κυβέρνησης, Εσωτερικών, Οικονομικών και του αρμοδίου ή  των αρμοδίων κατά περίπτωση υπουργών, μπορεί να συνιστώνται συμβούλια  ή επιτροπές, για παροχή γνώμης κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων που  μεταβιβάζονται στους νομάρχες ή σε περιφερειακές αρχές ή όργανα  διανομαρχιακού επιπέδου και να καθορίζεται η συγκρότηση και οι  λεπτομέρειες λειτουργίας τους.

3. Οι διατάξεις του άρθρου 3 του ν.δ. 532/1970 καταργούνται.

Άρθρο 3
Σχέσεις νομάρχη – δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών
Οι νομαρχιακές υπηρεσίες δημόσιων επιχειρήσεων και οργανισμών κοινής  ωφέλειας και των λοιπών κρατικών νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου  υποχρεούνται να ενημερώνουν το νομάρχη για τα έργα που προγραμματίζουν  ή εκτελούν στην περιφέρεια του νομού και να υποβάλλουν στοιχεία ή  πληροφορίες που τους ζητούνται για την εποπτεία και το συντονισμό της  εκτέλεσης των έργων. Το συντονισμό ασκεί ο νομάρχης λαμβάνοντας υπόψη  και τη γνώμη του αρμοδίου δημάρχου ή προέδρου κοινότητας.

Άρθρο 4
Περιορισμός συλλογικών οργάνων

1. Συμβούλια και επιτροπές υπουργείων και αυτοτελών δημόσιων  υπηρεσιών, αποφασιστικής ή γνωμοδοτικής αρμοδιότητας, μονίμου ή  ευκαιριακού χαρακτήρα, καταργούνται, εφ` όσον δεν διατηρηθούν με  κοινές αποφάσεις του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης και το αρμόδιου  κατά περίπτωση υπουργού, που εκδίδονται εφάπαξ για κάθε υπουργείο ή  αυτοτελή δημόσια υπηρεσία μέσα σε αποκλειστική προθεσμία έξι (6) μηνών  από τη δημοσίευση του παρόντος.

2. Με τις πιο πάνω αποφάσεις μπορεί να συγχωνεύονται ή και να  μετονομάζονται συμβούλια ή επιτροπές, να περιορίζονται οι αρμοδιότητες  και να μεταβάλλεται ο αριθμός ή η ιδιότητα των μελών συμβουλίων ή  επιτροπών που θα διατηρηθούν, καθώς και να συνιστώνται νέα συμβούλια ή  επιτροπές στα οποία να ανατίθεται το σύνολο ή μέρος των αρμοδιοτήτων  καταργούμενων ή συγχωνευόμενων συλλογικών οργάνων. Η απόφαση σύστασης,  σύμφωνα με τα ανωτέρω, νέων συμβουλίων ή επιτροπών εκδίδεται με  σύμπραξη και του Υπουργού Οικονομικών.

3. Αν καταργηθούν συμβούλια ή επιτροπές αποφασιστικής αρμοδιότητας,  αποφασίζει εφεξής μόνος ο υπουργός ή άλλο όργανο που ορίζεται με την  απόφαση κατάργησης.

4. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται μετά πρόταση των Υπουργών  Προεδρίας της Κυβέρνησης και Οικονομικών, οι διατάξεις του άρθρου  αυτού μπορεί να επεκτείνονται στα συμβούλια και τις επιτροπές νομικών  προσώπων δημόσιου δικαίου.

5. Δεν περιλαμβάνονται στις ρυθμίσεις των διατάξεων του άρθρου  αυτού: α. Τα συλλογικά όργανα των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης. β. Τα αιρετά συμβούλια κάθε φύσης των νομικών προσώπων δημόσιου  δικαίου. γ. Τα διοικητικά συμβούλια ή άλλα διοικούντα συλλογικά όργανα,  καθώς και τα υπηρεσιακά συμβούλια δημόσιων υπηρεσιών και νομικών  προσώπων δημόσιου δικαίου και οι αποκαταστατικές ειδικές τριμελείς  επιτροπές δευτεροβάθμιας κρίσεως. δ. Τα συλλογικά όργανα των εκκλησιαστικών νομικών προσώπων δημόσιου  δικαίου. ε. Η ΚΕ.Ν.Ε. και λοιπές νομοπαρασκευαστικές επιτροπές. στ. Οι επιτροπές προμηθειών και παραλαβών.

Άρθρο 5
Κατάργηση – συγχώνευση συλλογικών οργάνων

1. Κατάργηση ή συγχώνευση συμβουλίων ή επιτροπών γνωμοδοτικής  αρμοδιότητας, πλην των υπηρεσιακών και πειθαρχικών συμβουλίων, στις  δημόσιες υπηρεσίες, τα νομικά πρόσωπα δημόσιου δικαίου, ή το λοιπό  δημόσιο τομέα, όπως αυτός οριοθετείται κάθε φορά, καθώς και η ανάθεση  του συνόλου ή μέρους των αρμοδιοτήτων τους σε υφιστάμενα συμβούλια ή  επιτροπές γίνεται με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται μετά πρόταση  του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης και του αρμόδιου κατά περίπτωση  υπουργού.

2. Καταργούνται οι διατάξεις: α) του άρθρου 29 παρ. 1-α` του ν. 1199/1981 (ΦΕΚ 237Α`), β) των άρθρων 4 (παρ. 2-4), 5, 6 και 13 του ν. 1232/1982 (ΦΕΚ  22Α`), γ) του άρθρου 11 παρ. 1 και 9 του ν. 1256/1982 (ΦΕΚ 65Α`), δ) του άρθρου 5 παρ. 1 του ν. 1288/1982 (ΦΕΚ 120Α`), ε) του άρθρου 26 του ν. 1320/1983 (ΦΕΚ 6Α`), στ) του άρθρου 14 παρ. 2 του ν. 1351/1983 (ΦΕΚ 56Α`), ζ) του άρθρου 20 παρ. 2 του ν. 1400/1983 (ΦΕΚ 156Α`), η) του άρθρου 19 παρ. 3 του ν. 1476/1984 (ΦΕΚ 136Α`), θ) του άρθρου 76 παρ. 5 του ν. 1566/1985 (ΦΕΚ 167Α`), καθώς και  κάθε άλλη γενική ή ειδική διάταξη που είναι αντίθετη ή ανάγεται σε  θέματα που ρυθμίζονται με το άρθρο 4 και την παράγραφο 1 του άρθρου  αυτού.

3. Ειδικές διατάξεις νόμου ή προεδρικού διατάγματος ή υπουργικής  απόφασης, που εκδίδονται κατόπιν ειδικής εξουσιοδότησης νόμου, με τις  οποίες μπορεί να συνιστώνται επιτροπές ή ομάδες εργασίας, ευκαιριακού  ή προσωρινού χαρακτήρα, σε υπουργεία, αυτοτελείς δημόσιες υπηρεσίες  και νομικά πρόσωπα δημόσιου ή ιδιωτικού δικαίου του δημόσιου τομέα,  διατηρούνται σε ισχύ”.

Σημ.: όπως η παρ.3 προστέθηκε με την παρ.1 του άρθρου 23 του Ν.2085/1992 (ΦΕΚ Α 170)

Άρθρο 6
Πλαίσιο οργάνωσης υπουργείων και ν.π.δ.δ.

1. Με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται με πρόταση των Υπουργών Εσωτερικών, Δημόσιας Διοίκησης και Αποκέντρωσης, Οικονομικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου υπουργού καταρτίζονται οι οργανισμοί των υπουργείων και αυτοτελών δημοσίων υπηρεσιών ως προς το περιεχόμενο των οποίων έχουν εφαρμογή οι διατάξεις των όρων 1 και 2 του ν. 51/1975 (ΦΕΚ 125 Α`) όπως ισχύουν.”

Σημ.: όπως τροποποιήθηκε  με την παρ.7α του άρθρου 3 του Ν.2349/1995 (Α 224)

2. Με τους κατά την προηγούμενη παράγραφο οργανισμούς καθορίζεται η  εν γένει οργάνωση τόσο των κεντρικών όσο και των νομαρχιακού και  διανομαρχιακού επιπέδου υπηρεσιών των υπουργείων και αυτοτελών  δημόσιων υπηρεσιών. Επίσης δεν  ρυθμίζονται θέματα συμβουλίων ή επιτροπών. Η κατά το άρθρο 2 παρ. 2  περίπτ. ε` του ν. 51/1975 προβλεπόμενη μεταφορά οργανικών θέσεων  επιτρέπεται από υφιστάμενους κλάδους σε άλλους υφιστάμενους ή νέους  κλάδους της ίδιας κατηγορίας (ΠΕ, ΤΕ, ΔΕ, ΥΕ) ή άλλης κατηγορίας (ΠΕ,  ΤΕ και ΔΕ).

Σημ.: όπως τροποποιήθηκε  με την παρ.1 του άρθρου 30 του Ν.2190/1994 (ΦΕΚ Α 28)

3. Σημ.: όπως η παρ.3 καταργήθηκε με την παρ.1 του άρθρου 30 του Ν.2190/1994 (ΦΕΚ Α 28),

4. Οι διατάξεις των προηγούμενων παραγράφων δεν εφαρμόζονται για τα  Υπουργεία Εθνικής Άμυνας , Εξωτερικών και Δημόσιας Τάξης.

5. Με προεδρικά διατάγματα που εκδίδονται μετά πρόταση των Υπουργών  Προεδρίας, της Κυβέρνησης, Οικονομικών και του αρμόδιου κατά περίπτωση  υπουργού καταρτίζονται οι οργανισμοί των νομικών προσώπων δημόσιου  δικαίου (ν.π.δ.δ.) ως προς το περιεχόμενο των οποίων έχουν εφαρμογή οι  διατάξεις του άρθρου 2 του ν. 51/1975, όπως ισχύει.

Με όμοια προεδρικά διατάγματα, συντάσσεται ενιαίος οργανισμός κατά  ομάδες ομοειδών νομικών προσώπων δημόσιου δικαίου (ν.π.δ.δ.)  εφαρμοζομένων των διατάξεων του άρθρου 2 του ν. 51/1975, όπως ισχύει.

Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με την παρ.1 του άρθρου 30  του Ν.2190/1994 (ΦΕΚ Α 28)

Διατηρούνται σε ισχύ ειδικές διατάξεις που αφορούν τους ο.τ.α.,  ν.π.δ.δ. του τομέα υγείας του Υπουργείου Υγείας, Πρόνοιας και  Κοινωνικών Ασφαλίσεων, καθώς και τον Οργανισμό Επαγγελματικής  Εκπαίδευσης και Κατάρτισης του ν. 2009/1992.

6. Οι διατάξεις: α) των άρθρων 1 παρ. 2 περ. δ` και 2 παρ. 1 περ. γ` και 6 του ν.  51/1975, β) του άρθρου 17 παρ. 1 του ν. 1320/1983, με την επιφύλαξη του  τέταρτου εδαφίου της παραγράφου 5 του άρθρου αυτού, γ) του άρθρου 27 παρ. 3 εδάφ. δεύτερο του ν. 1558/1985, ως προς τη  σύσταση μόνο θέσεων προσωπικού και δ) του άρθρου 22 παρ. 3 του ν. 1735/1987 καταργούνται από τη  δημοσίευση του παρόντος νόμου.

Οι διατάξεις του άρθρου 24 παρ. 5 του ν. 1558/1985 καταργούνται μετά  την έκδοση των κατά την παράγραφο 1 οργανισμών.

7. Η εφαρμογή του π.δ. 491/1991 “Περί Οργανισμού της Γενικής  Γραμματείας Τύπου και Πληροφορίων του Υπουργείου Προεδρίας της  κυβέρνησης” (ΦΕΚ 178 Α`/26-11-91) αναστέλλεται για έξι (6) μήνες από  τη δημοσίευση του παρόντος νόμου. Διοικητικές πράξεις που έχουν μέχρι  σήμερα εκδοθεί, κατ` εφαρμογή του προεδρικού διατάγματος αυτού,  ισχύουν. Κατά το διάστημα αυτό της αναστολής, εφαρμόζεται ο  προηγούμενος υπηρεσιακός οργανισμός της Γ.Γ.Τ.Π. (π.δ. 381/1977, όπως  έχει τροποποιηθεί με τα π.δ. 809/1978 και 347/1980).

Άρθρο 7
Μεταφορά υπηρεσιών στην περιφέρεια
Με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται εφάπαξ εντός έτους από τη  δημοσίευση του παρόντος, μετά πρόταση των Υπουργών Προεδρίας της  Κυβέρνησης και Οικονομικών και του αρμόδιου κατά περίπτωση υπουργού,  επιτρέπεται η μεταφορά από την περιφέρεια του νόμου Αττικής σε περιοχή  άλλων νομών: α) δημόσιων υπηρεσιών, β) της έδρας και των υπηρεσιών νομικών προσώπων δημόσιου ή  ιδιωτικού δικαίου του δημόσιου τομέα.

Άρθρο 8
Οργάνωση γενικών γραμματειών – Ανακατανομή αρμοδιοτήτων

1. Το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 1 του άρθρου 26 του ν. 1558/1985  “Κυβέρνηση και κυβερνητικά όργανα” (ΦΕΚ 137 Α`) αντικαθίσταται ως  εξής:

“Οι γενικές γραμματείες, υπαγόμενες απευθείας στον οικείο υπουργό,  αποτελούν ενιαίο σύνολο υπηρεσιών του οικείου υπουργού, ενός ή  περισσοτέρων συναφών τομέων δραστηριότητας αυτού”.

2. Τα προεδρικά διατάγματα του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου 3 του  άρθρου 27 του ν. 1558/1985, με τα οποία ρυθμίζονται η οργάνωση και  λειτουργία των γενικών γραμματειών, καθώς και τα οργανωτικά θέματα της  παρ. 1 του άρθρου 22 του ν. 1735/1987 (ΦΕΚ 195 Α`), εκδίδονται εφεξής  μετά πρόταση των Υπουργών Προεδρίας της Κυβέρνησης, Οικονομικών και  του αρμοδίου κατά περίπτωση υπουργού.

3. Τα θέματα που αναφέρονται στο άρθρο 3 του ν. 51/1975 (ΦΕΚ 125  Α`), όπως τροποποιήθηκε με τις διατάξεις των άρθρων 27 του ν. 1199/ 1981 (ΦΕΚ 237 Α`), 12 παρ. 1 του ν. 1256/1982 (ΦΕΚ 65 Α`) και 24 παρ.  4 του ν. 1558/1985 (ΦΕΚ 137 Α`), ρυθμίζονται εφεξής με προεδρικά  διατάγματα, που εκδίδονται μετά πρόταση του Υπουργού Προεδρίας της  Κυβέρνησης και των οικείων κατά περίπτωση υπουργών.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ

Άρθρο 9
Προγραμματισμός απασχόλησης ωρομισθίου προσωπικού
Η παράγραφος 2 του άρθρου 29 του ν. 1943/1991 αντικαθίσταται ως  εξής:

“2. Το Υπουργικό Συμβούλιο, με απόφασή του, καθορίζει μέχρι τέλους  Σεπτεμβρίου κάθε έτους τη συνολική δαπάνη για την απασχόληση  ωρομισθίου προσωπικού για το επόμενο έτος, για όλα τα υπουργεία και τα  νομικά πρόσωπα ή οργανισμούς του δημόσιου τομέα που εποπτεύονται από  αυτά. Με την ίδια απόφαση, το Υπουργικό Συμβούλιο κατανέμει κατά  υπουργείο την συνολική δαπάνη που εγκρίνεται, περιλαμβανομένων και των  νομικών προσώπων ή οργανισμών που εποπτεύονται από κάθε υπουργείο.  Δαπάνη για απασχόληση ωρομισθίου προσωπικού, πέραν της εγκεκριμένης  κατά την παρούσαν παράγραφο, απαγορεύεται.

Με απόφαση του αρμόδιου υπουργού, κατανέμεται η δαπάνη που εγκρίθηκε  για απασχόληση ωρομισθίου προσωπικού στο οικείο υπουργείο και στα  νομικά πρόσωπα ή οργανισμούς του δημοσίου τομέα που εποπτεύονται από  αυτό. Οι αποφάσεις κατανομής δαπάνης κάθε υπουργού κοινοποιούνται στο  Υπουργείο Προεδρίας της Κυβέρνησης.

Με την ίδια απόφαση, ο υπουργός μπορεί να εξουσιοδοτεί τον οικείο  νομάρχη ή τους προϊσταμένους των περιφερειακών υπηρεσιών του  υπουργείου για την περαιτέρω κατανομή συγκεκριμένων ποσών δαπάνης στις  κατά τόπους υπηρεσίες που υπάγονται σ` αυτούς”.

Άρθρο 10
Διάρκεια απασχόλησης – επιλογή – προσόντα ωρομισθίου προσωπικού
Οι παράγραφοι 3 έως 6 του άρθρου 29 του ν. 1943/1991 αντικαθίσταται  ως εξής:

“3. Η διάρκεια της απασχόλησης ωρομισθίου προσωπικού δεν μπορεί να  υπερβαίνει κατ` έτος της οκτακόσιες ογδόντα (880) ώρες για κάθε άτομο.  Υπέρβαση του ορίου αυτού των 880 ωρών μέχρι 510 ωρών για κάθε άτομο  και μόνο μέχρι ποσοστού 20% κατ` ανώτατο όριο του ωρομισθίου  προσωπικού που απασχολείται συνολικά στο οικείο υπουργείο, νομικό  πρόσωπο ή οργανισμό, επιτρέπεται μόνο για συγκεκριμένες κατηγορίες  ωρομισθίου προσωπικού ή συγκεκριμένο είδος εργασιών, που καθορίζονται  κάθε φορά με αιτιολογημένη απόφαση του οικείου υπουργού. Η κατά το  προηγούμενο εδάφιο διάρκεια της απασχόλησης του ωρομισθίου προσωπικού  μπορεί να καλύπτεται εν μέρει και κατά το επόμενο ημερολογιακό έτος. Ο  περιορισμός του ποσοστού 20% του δεύτερου εδαφίου της παραγράφου αυτής  δεν ισχύει για το ωρομίσθιο διδακτικό προσωπικό των σχολών και κέντρων  εκπαίδευσης.

4. Για την απασχόληση ωρομισθίου προσωπικού, η κατά τόπο υπηρεσία  εκδίδει ανακοίνωση, στην οποία αναφέρονται: α) οι ανάγκες που θα αντιμετωπιστούν, β) ο αριθμός κατά ειδικότητα του ωρομισθίου προσωπικού, γ) τα απαιτούμενα προσόντα, δ) η υπηρεσία στην οποία θα υποβληθούν οι αιτήσεις των υποψηφίων  και ε) η προθεσμία υποβολής των αιτήσεων, που δεν μπορεί να είναι  μικρότερη από δέκα (10) ημέρες από την ανάρτηση της ανακοινώσης. Η  ανακοίνωση αναρτάται, με επιμέλεια της οικείας υπηρεσίας, στο  κατάστημά της, καθώς και στο κατάστημα του δήμου ή της κοινότητας που  έχει την έδρα της.

5. Η επιλογή αυτών που πρόκειται να απασχοληθούν ως ωρομίσθιο  προσωπικό διενεργείται από τριμελείς επιτροπές, που συγκροτούνται με  απόφαση του οικείου νομάρχη από λειτουργούς ή υπαλλήλους του δημόσιου  τομέα. Για την επιλογή ωρομισθίου προσωπικού στους οργανισμούς τοπικής  αυτοδιοίκησης, τις επιτροπές επιλογής συγκροτεί ο οικείος δήμαρχος ή  πρόεδρος κοινότητας και για την επιλογή του ωρομισθίου πολιτικού  προσωπικού του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, το οικείο Γενικό Επιτελείο  των Ενόπλων Δυνάμεων. Ο αριθμός των επιτροπών είναι ανάλογος με τις  ανάγκες, κατά την εκτίμηση του οργάνου που τις συγκροτεί. Η επιτροπή  επιλογής εκτιμά την καταλληλότητα εκείνων που πρόκειται να  απασχοληθούν ως ωρομίσθιο προσωπικό για την κάλυψη των συγκεκριμένων  αναγκών.

Οταν η διάρκεια της απασχόλησης, συνεχής ή διακεκομμένη, δεν  υπερβαίνει τις 176 ώρες, η επιλογή γίνεται απευθείας από τον  προϊστάμενο της οικείας τοπικής υπηρεσίας. Ανανέωση ή παράσταση της  απασχόλησης του προσωπικού του ανωτέρω εδαφίου απαγορεύεται. Σε όσες περιπτώσεις το ωρομίσθιο προσωπικό δεν προσέλθει για ανάληψη  υπηρεσίας ή αποχωρήσει πριν από τη λήξη της χρονικής διάρκειας της  απασχόλησής του, μπορεί να αντικαθίσταται, χωρίς διαδικασία, με  απευθείας επιλογή από τον προϊστάμενο της οικείας τοπικής υπηρεσίας.

6. Τα προσόντα για την απασχόληση ωρομισθίου προσωπικού ορίζονται  κάθε φορά με τη σχετική ανακοίνωση, ανάλογα με το είδος των εργασιών  που θα εκτελεστούν και τις ειδικότητες ή την εμπειρία που απαιτούνται  σε σχέση με αυτές. Το ωρομίσθιο προσωπικό πρέπει να έχει συμπληρώσει  το 18ο έτος, να μην έχει υπερβεί το 64ο έτος της ηλικίας του και να  μην υπάρχει κώλυμα κατά το άρθρο 22 του π.δ. 611/1977. Ειδικές  διατάξεις ή κανονισμοί προσωπικού, που προβλέπουν κατώτατο όριο  ηλικίας πρόσληψης μικρότερο από το 18ο έτος και ίσχυαν κατά την έναρξη  ισχύος του ν. 1943/1991, διατηρούνται σε ισχύ. Κατώτατο όριο ηλικίας  απασχόλησης για ωρομίσθιο προσωπικό, ειδικά για την κάλυψη  κατασκηνωτικών αναγκών σε φορείς του δημόσιου τομέα, ορίζεται το 15ο  έτος συμπληρωμένο”.

Άρθρο 11
Λοιπές ρυθμίσεις για ωρομίσθιο προσωπικό

1. Στο δεύτερο εδάφιο της παρ. 8 του άρθρου 29 του ν. 1943/1991, η  φράση “πέρα από το όριο των οκτακοσίων ογδόντα (880) ωρών εργασίας”  αντικαθίσταται με τη φράση “πέρα από το όριο των οκτακοσίων ογδόντα  (880) ή χιλίων τριακοσίων ενενήντα (1390) ωρών κατά περίπτωση”.

2. Στο τέλος της παραγράφου 11 του άρθρου 29 του ν. 1943/1991,  προστίθενται τα ακόλουθα: “συμπεριλαμβανομένης και της παρ. 1 του  άρθρου 59 του ν. 1759/1988. Το προσωπικό που απαιτείται για την  εκτέλεση των ανωτέρω έργων ή προγραμμάτων προσλαμβάνεται με βάση τις  προβλέψεις του οικείου εγκεκριμένου προγράμματος, όπως καθορίζεται με  απόφαση του οικείου υπουργού και εντός των ορίων της εγκεκριμένης  σχετικής δαπάνης. Το προσωπικό της παραγράφου αυτής υπάγεται στους  εκάστοτε περιορισμούς προσλήψεων”.

3. Η παράγραφος 12 του άρθρου 29 του ν. 1943/1991 αντικαθίσταται ως  εξής:

“12. Οι δημόσιες υπηρεσίες, οι οργανισμοί τοπικής αυτοδιοίκησης και  τα λοιπά νομικά πρόσωπα δημόσιου δικαίου, στα πλαίσια της δαπάνης που  εγκρίνεται για απασχόληση ωρομισθίου προσωπικού, μπορούν, για την  αντιμετώπιση των αναγκών τους, αντί να προσλαμβάνουν ωρομίσθιο  προσωπικό με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου, να αναθέτουν με  μίσθωση έργου, σε όσες περιπτώσεις κρίνεται αυτό συμφέρον, την  εκτέλεση πάσης φύσεως εργασιών σε ιδιώτες επαγγελματίες ή εταιρίες ή  επιχειρήσεις”.

4. Στο άρθρο 29 του ν. 1943/1991, προστίθεται 14η παράγραφος, που  έχει ως εξής:

“14. Η ωριαία αντιμισθία του ωρομισθίου διδακτικού προσωπικού των  σχολών και κέντρων εκπαίδευσης ορίζεται με κοινή απόφαση του οικείου  υπουργού και του Υπουργού Οικονομικών. Το ωρομίσθιο διδακτικό  προσωπικό των Ανωτέρων Δημόσιων Σχολών Εμπορικού Ναυτικού πληρώνεται  από το Κεφάλαιο Ναυτικής Εκπαίδευσης”.

Άρθρο 12
Ειδικές μεταβατικές διατάξεις για ωρομίσθιο προσωπικό

1. Προσλήψεις ωρομίσθιου προσωπικού, που έγιναν από 11 Απριλίου 1991  μέχρι 7 Ιουνίου 1991, χωρίς την τήρηση των διαδικασιών που  προβλέπονται στις παραγράφους 4 έως 6 του άρθρου 29 του ν. 1943/1991,  είναι νόμιμες.

2. Απασχόληση ωρομισθίου προσωπικού στο δημόσιο τομέα από 7 Ιουνίου  1991 έως και την ισχύ του παρόντος, εφόσον έγινε μέσα στα όρια των  συνολικώς ή κατά περίπτωση εγκριθεισών ωρών απασχόλησης κατά υπουργείο  και εποπτευόμενα κρατικά νομικά πρόσωπα ή οργανισμούς, είναι νόμιμη.

3. Η απασχόληση του ωρομισθίου, πολιτικού διδακτικού προσωπικού των  σχολών και κέντρων εκπαίδευσης των ενόπλων δυνάμεων, των σχολών  εμπορικού ναυτικού, καθώς και των σχολών τουριστικών επαγγελμάτων και  κέντρων εργαζόμενης νεότητας του Οργανισμού Εργατικής Εστίας, μέχρι  την 31η Δεκεμβρίου 1991 είναι νόμιμη και επιτρέπεται να παρατείνεται,  με απόφαση του αρμόδιου για την πρόσληψη οργάνου, έως το τέλος του  τρέχοντος εκπαιδευτικού έτους, μέσα στο όριο του συνολικού αριθμού των  1.390 ωρών.

4. Ωρομίσθιο προσωπικό, το οποίο απασχολείται κατά τη δημοσίευση του  παρόντος μπορεί να εξακολουθήσει να απασχολείται μέχρι τη συμπλήρωση  του καθοριζόμενου στην παράγραφο 1 του άρθρου 11 ανώτατου ορίου ωρών  απασχόλησης κατ` άτομο και πάντοτε μέσα στο πλαίσιο των εγκεκριμένων  για το έτος 1992 ωρών απασχόλησης ωρομισθίου προσωπικού.

Άρθρο 13
Θέματα ατόμων με ειδικές ανάγκες

1. Το άρθρο 66 του ν. 1943/1991 καταργείται. Πράξεις κατάταξης σε  οργανικές θέσεις δημοσιευόμενες στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, κατ`  εφαρμογή του άρθρου 66, προς της κατάργησής του, είναι ισχυρές.

2. Για την υπαγωγή αναπήρων ατόμων στις διατάξεις του πρώτου εδαφίου  της παρ. 4 του άρθρο 1 του ν. 1648/1986, ορίζεται κατώτατο ποσοστό  αναπηρίας 40%.

3. Για τα άτομα της προηγούμενης παραγράφου που πάσχουν από ψυχικό ή  πνευματικό νόσημα ή βλάβη, η καταλληλότητα διορισμού ή πρόσληψης σε  συγκεκριμένη θέση πρέπει να προκύπτει από αιτιολογημένη βεβαίωση  διευθυντή κλινικής αντίστοιχης ειδικότητας πανεπιστημιακού  νοσοκομείου.

4. Το δεύτερο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 1648/1986 (ΦΕΚ  147 Α`) τροποποιείται ως εξής:

“Όταν εξετάζονται θέματα πολεμιστών και αναπήρων, ως εκπρόσωπος των  εργαζομένων μετέχει στην επιτροπή εκπρόσωπος των αντίστοιχων  οργανώσεων πολεμιστών, αναπήρων καθώς και των πολυτέκνων. Ο εκπρόσωπος  των αντιστασιακών οργανώσεων ορίζεται από τον Υπουργό Εργασίας, από  τους προταθησόμενους από τις υπάρχουσες οργανώσεις της Εθνικής  Αντίστασης”.

Άρθρο 14
Μετατάξεις μετά από απόσπαση

1. Στο τέλος της παραγράφου 2 του άρθρου 58 του ν. 1943/1991  προστίθενται τα εξής:

“Το υπηρεσιακό συμβούλιο της υπηρεσίας υποδοχής, κατά τη διατύπωση  της σύμφωνης για τη μετάταξη γνώμης αυτού, λαμβάνει υποχρεωτικώς υπόψη  κυρίως την απόδοση του υπαλλήλου στην υπηρεσία κατά τη διάρκεια της  απόσπασης, για την οποία συντάσσεται ειδική έκθεση, καθώς και τα λοιπά  στοιχεία του ατομικού του μητρώου. Αν περισσότεροι υπάλληλοι κρίνονται  ισάξιοι, για την επιλογή των μετατασσομένων προτιμώνται οι έχοντες  μικρότερο συνολικό χρόνο υπηρεσίας”.

2. Οι διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου 58 του ν. 1943/1991,  όπως συμπληρώνονται με την παράγραφο 1 του παρόντος, εφαρμόζονται μόνο  στους μονίμους υπαλλήλους του Δημοσίου, των οργανισμών τοπικής  αυτοδιοίκησης και των νομικών προσώπων δημόσιου δικαίου και για την  κάλυψη μέχρι του ενός τετάρτου (1/4) των κατ` έτος κενών οργανικών  θέσεων του κλάδου μονίμου προσωπικού, στον οποίο γίνεται η μετάταξη.

3. Για τους αποσπασμένους μέχρι και 12 Φεβρουαρίου 1992,  εξακολουθούν να εφαρμόζονται οι διατάξεις της παραγράφου 2 του άρθρου  58 του ν. 1943/1991. Τα κριτήρια της παρ. 1 εφαρμόζονται και στις  μετατάξεις της παραγράφου αυτής.

Άρθρο 15
Υπηρεσιακά συμβούλια – Προσδιορισμός κλάδων προϊσταμένων

1. Η φράση “Τα πενταμελή συμβούλια συνεδριάζουν παρόντων τεσσάρων  τουλάχιστο μελών” στις παραγράφους 6 του άρθρου 5 και 4 του άρθρου 9  του Υπαλληλικού Κώδικα (π.δ. 611/1977) αντικαθίσταται με τη φράση “Τα  πενταμελή συμβούλια συνεδριάζουν παρόντων τριών τουλάχιστο μελών”.

2. Την προβλεπόμενη από την παράγραφο 1 του άρθρου 63 του ν.1943/ 1991 αμοιβή, για τα μέλη των υπηρεσιακών συμβουλίων, δικαιούνται και  οι εισηγητές των συμβουλίων αυτών, εφόσον δεν είναι μέλη.

3. Για τον καθορισμό των κλάδων ΠΕ, ΤΕ και ΔΕ, των οποίων οι  υπάλληλοι κρίνονται για την κατάληψη θέσεων προϊσταμένων, μέχρι την  έκδοση των οργανισμών των νομικών προσώπων δημόσιου δικαίου και των  οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, έχουν εφαρμογή οι αποφάσεις που  έχουν εκδοθεί, σύμφωνα με τις διατάξεις του τελευταίου εδαφίου της  παραγράφου 10 του άρθρου 9 του ν. 1586/1986.

4. Οι ενιαίες θέσεις ειδικών συμβούλων και συνεργατών του  Πρωθυπουργού, που προβλέπονται στο στοιχείο β` της παραγράφου 1 του  άρθρου 5 του ν. 1299/1982, αυξάνονται από δέκα (10) σε δώδεκα (12).

5. Στην παρ. 8 του άρθρου 78 του ν. 1892/1990 (ΦΕΚ 101 Α`)  προστίθεται εδάφιο, που έχει ως εξής:

“Οι γενικοί διευθυντές είναι ανώτατοι υπάλληλοι. Η απόφαση του  Υπουργού Οικονομικών αριθμ. 2072403/6412/0022/7-11-1991. (ΦΕΚ 930/ 12-11-1991/τ.Β`) εφαρμόζεται και στους γενικούς διευθυντές”.

6. Η κατά το πρώτο εδάφιο της παραγράφου 5 του άρθρου 78 του ν.  1892/1990 προβλεπομένη τριετής υπηρεσία σε θέση προϊσταμένου  διεύθυνσης ή αντίστοιχου επιπέδου οργανικής μονάδας, για την υποβολή  υποψηφιότητας για τοποθέτηση σε θέση γενικού διευθυντή, ορίζεται  εφεξής σε δεκαοκτώ (18) μήνες.

Η κατά το δεύτερο εδάφιο της ίδιας ως άνω παραγράφου απαιτούμενη  εικοσαετής τουλάχιστον πραγματική δημόσια υπηρεσία αρκεί να έχει  συμπληρωθεί κατά την ημέρα υποβολής του ερωτήματος του οικείου  υπουργού προς το ειδικό υπηρεσιακό συμβούλιο.

Άρθρο 16
Επιτροπή Υπαλληλικού Κώδικα

1. Η παράγραφος 1 του άρθρου 11 του ν. 1943/1991 αντικαθίσταται ως  εξής:

“1. Συνιστάται ενδεκαμελής νομοπαρασκευαστική επιτροπή για τη  σύνταξη νέου κώδικα κατάστασης των δημόσιων πολιτικών διοικητικών  υπαλλήλων, που αποτελείται από ανώτατους και ανώτερους δικαστικούς  λειτουργούς, μέλη του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, καθηγητές του  διοικητικού δικαίου Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της χώρας,  δικηγόρους, γενικούς διευθυντές υπουργείων, τον προϊστάμενο της  Διεύθυνσης Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού του Υπουργείου Προεδρίας της  Κυβέρνησης και έναν εκπρόσωπο της Α.Δ.Ε.Δ.Υ.”.

2. Στο άρθρο 18 του ν. 1735/1987 και μετά το τέλος της παραγράφου 5  προστίθεται παράγραφος 5α, που έχει ως εξής:

“5α. Δημοτικοί ή κοινοτικοί υπάλληλοι, που παραιτούνται υποχρεωτικά  σύμφωνα με την ισχύουσα κατά περίπτωση εκλογική νομοθεσία για να  ανακηρυχθούν υποψήφιοι σε δημοτικές ή κοινοτικές εκλογές, επανέρχονται  αυτοδικαίως στην ενεργό υπηρεσία τους μετά ένα έτος από την υποβολή  της παραίτησής τους, αν δεν εκλεγούν, ή μετά δύο μήνες από τη λήξη της  θητείας τους για οποιοδήποτε λόγο και αιτία, εάν το επιθυμούν. Η  αίτηση επανόδου υποβάλλεται σε αποκλειστική προθεσμία δύο μηνών από  την πάροδο του έτους ή των δύο μηνών κατά περίπτωση”.

3. Η παράγραφος 4 του άρθρου 81 του ν. 1892/1990 αντικαθίσταται ως  εξής:

“4. Οι αποφάσεις της παραγράφου 2 του άρθρου αυτού μπορεί να  επανεκδίδονται ή να τροποποιούνται μετά παρέλευση ενός τουλάχιστον  έτους, από την έκδοση ή την τελευταία τροποποίησή τους”.

4. Οι παράγραφοι 1 έως 7 του άρθρου 12 του ν. 1400/1983(ΦΕΚ 156 Α`),  όπως αντικαταστάθηκε με την παράγραφο 4 του άρθρου 57 του ν. 1943/ 1991, καταργούνται.

Πράξεις τοποθετήσεων, μεταθέσεων και αποσπάσεων των στρατιωτικών των  Ενόπλων Δυνάμεων δεν υπόκεινται για οποιοδήποτε λόγο σε αναστολή  εκτέλεσης.

Άρθρο 17
Θέματα εκπαίδευσης προσωπικού

1. Στην παράγραφο 4 του άρθρου 32 του ν. 1943/1991 και μετά το  δεύτερο εδάφιο, προστίθεται νέο εδάφιο, που έχει ως εξής:

“Εκπαιδευτικά προγράμματα μπορεί να εκτελούνται και σε χρόνο εκτός  του εκπαιδευτικού διοικητικού έτους, για την κάλυψη έκτακτων  εκπαιδευτικών αναγκών”.

2. Στην παράγραφο 2 του άρθρου 16 του ν. 1388/1983, η φράση “τον  Πρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας” αντικαθίσταται με τη φράση  “έναν αντιπρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας”.

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄
ΕΙΔΙΚΕΣ ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ

Άρθρο 18
Διάθεση μηχανικού εξοπλισμού στα νομαρχιακά ταμεία

1. Ο κατάλληλος για περαιτέρω χρήση μηχανικός εξοπλισμός (μηχανήματα  – οχήματα) της Στρατιωτικής Υπηρεσίας Κρατικών Έργων Ανασυγκροτήσεως  (Σ.Υ.Κ.Ε.Α.) και των υπαγομένων σ` αυτή μονάδων ΜΟΜΑ και ΒΥ/Σ.Υ.Κ.Ε.Α.  του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας και των Υπηρεσιών Εγγείων Βελτιώσεων  (Υ.Ε.Β.) του Υπουργείου Γεωργίας διατίθεται και εντάσσεται στο  μηχανικό εξοπλισμό των νομαρχιακών ταμείων της Χώρας.

Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών κατανέμονται τα μηχανήματα αυτά  στα νομαρχιακά ταμεία, με βάση τις πραγματικές ανάγκες και τις ειδικές  συνθήκες κάθε νομού. Με απόφαση του Υπουργού Γεωργίας παραχωρείται στα κατά τόπους  νομαρχιακά ταμεία, όπου κρίνεται αναγκαίο, η χρήση των λειτουργούντων  εργοταξίων στάθμευσης και συντήρησης των μηχανημάτων των Υπηρεσιών  Εγγείων Βελτιώσεων.

2. Η Σ.Υ.Κ.Ε.Α. και οι υπαγόμενες σ` αυτή μονάδες ΜΟΜΑ και ΒΥ/ Σ.Υ.Κ.Ε.Α. καταργούνται.

Επίσης, καταργούνται:

α) τα τμήματα Αξιοποίησης Μηχανικού Εξοπλισμού/Επιμελητείας  Μηχανικού Εξοπλισμού/Συντήρησης και Επισκευών Μηχανικού Εξοπλισμού της  Διεύθυνσης Αξιοποίησης Εγγειοβελτιωτικών Έργων και Μηχανικού  Εξοπλισμού της κεντρικής υπηρεσίας του Υπουργείου Γεωργίας,

β) οι αρμοδιότητες του τμήματος Εκμηχανίσεως Γεωργίας και  Εκμεταλλεύσεως Μηχανικού Εξοπλισμού των Περιφερειακών Διευθύνσεων  Εγγείων Βελτιώσεων (Π.Δ.Ε.Β.) που αναφέρονται στην εκμετάλλευση του  μηχανικού εξοπλισμού καθώς και τα συνεργεία επισκευών των Π.Δ.Ε.Β.,  και

γ) οι αρμοδιότητες του Τμήματος Αξιοποίησης Έργων, Εκμηχάνισης  Γεωργίας και Μηχανικού Εξοπλισμού των Διευθύνσεων Εγγείων Βελτιώσεων ή  των αυτοτελών Τμημάτων Εγγείων Βελτιώσεων των νομαρχιών, που  αναφέρονται στο μηχανικό αυτών εξοπλισμό, καθώς και τα υφιστάμενα  συνεργεία επισκευών.

3. Ο τρόπος και κάθε διαδικαστική λεπτομέρεια για τη συνέχιση ή μη  των εκτελουμένων ήδη μη στρατιωτικών έργων από τη Σ.Υ.Κ.Ε.Α. και τις  υπαγόμενες σ` αυτή μονάδες ΜΟΜΑ και ΒΥ/Σ.Υ.Κ.Ε.Α. ρυθμίζονται με κοινή  απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας και του υπουργού, που υπάγεται ο  κύριος του έργου.

Με κοινή απόφαση του Υπουργού Γεωργίας και του υπουργού, που  υπάγεται ο κύριος του έργου, ρυθμίζονται οι λεπτομέρειες συνέχισης ή  μη των εκτελουμένων έργων από τις Υ.Ε.Β. του Υπουργείου Γεωργίας, πλην  των έργων εκείνων που ανήκουν σε ιδιώτες, των οποίων οι λεπτομέρειες  συνέχισης ή μη ρυθμίζονται με απόφαση του Υπουργού Γεωργίας.

4. Οι πολιτικοί υπάλληλοι, μόνιμοι και με σχέση εργασίας ιδιωτικού  δικαίου αορίστου χρόνου, των καταργουμένων υπηρεσιών Σ.Υ.Κ.Ε.Α., ΜΟΜΑ  και ΒΥ/Σ.Υ.Κ.Ε.Α., καθώς και το προσωπικό των κατά την παράγραφο 2  Υπηρεσιών Εγγείων Βελτιώσεων, ειδικοτήτων γεωτρυπανιστών, χειριστών  μηχανημάτων υπαίθρου, τεχνιτών συνεργείων επισκευών, φυλάκων  εγκαταστάσεων, διοικητικών και οδηγών αυτοκινήτων έργων που ασχολείται  με την εκμετάλλευση, αξιοποίηση και λοιπά θέματα μηχανικού εξοπλισμού,  μετατάσσονται ή μεταφέρονται, ως πλεονάζοντες, κατ` εφαρμογή των  διατάξεων που ισχύουν για τη μετάταξη ή μεταφορά πλεονάζοντος  προσωπικού των δημόσιων υπηρεσιών, χωρίς να απαιτείται γνώμη  υπηρεσιακών συμβουλίων.

5. Κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια ρυθμίζεται με κοινή απόφαση των  Υπουργών Εθνικής Άμυνας και Εσωτερικών ή Εσωτερικών και Γεωργίας κατά  περίπτωση, με σύμπραξη και του Υπουργού Προεδρίας της Κυβέρνησης,  εφόσον ρυθμίζονται θέματα της παρ. 4 του παρόντος άρθρου.

Άρθρο 19
Ίδρυμα Ελληνικού Πολιτισμού

1. Συνιστάται ν.π.ι.δ. υπό την επωνυμία “Ίδρυμα Ελληνικού  Πολιτισμού”, με έδρα την Αθήνα. Το Ίδρυμα εποπτεύεται από το  Υπουργείο Εξωτερικών. “Το ίδρυμα έχει ως σκοπό την κατά συστηματικό τρόπο προβολή, διάδοση και καλλιέργεια στο εσωτερικό του ελληνικού πολιτισμού και συνεργάζεται και συντονίζεται με το “Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας” για τη διατήρηση και καλλιέργεια της ελληνικής γλώσσας στις νέες γενιές των ομογενών που κατοικούν σε περιοχές, όπου δεν παρέχεται οργανωμένα ελληνική εκπαίδευση, καθώς και την προβολή και διάδοση της ελληνικής γλώσσας στους αλλοδαπούς. Οι ειδικότερες μορφές συνεργασίας του Ιδρύματος Ελληνικού πολιτισμού και του Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας, σχετικά με τη διατήρηση, καλλιέργειας προβολή και διάδοση της ελληνικής γλώσσας στο εσωτερικό καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Εξωτερικών και Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.

Όργανα του Ιδρύματος είναι η γενική συνέλευση των μελών, το διοικητικό συμβούλιο, το πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου και η εξελεγκτική επιτροπή. Με απόφαση της γενικής συνέλευσης των μελών μετά από πρόταση του διοικητικού συμβουλίου μπορεί να συνιστώνται θεματικές επιτροπές που αποτελούνται από μέλη της γενικής συνέλευσης και είναι υπεύθυνες για τη διεκπεραίωση κάθε ιδιαίτερου κλάδου του έργου του ιδρύματος.

Η γενική συνέλευση των μελών αποτελείται από Έλληνες πολίτες που διακρίνονται για την προσφορά τους στον πολιτισμό της χώρας, στην επιστήμη, στην τέχνη, σε κοινωνικές ή εθνικές δραστηριότητες, καθώς και από ομογενείς και επιφανείς ελληνιστές που διακρίνονται για τη συνεχή και ενεργό προσφορά τους στον ελληνικό πολιτισμό. Η γενική συνέλευση των μελών είναι το ανώτατο όργανο του Ιδρύματος, συνέρχεται τουλάχιστον μία φορά κάθε έτος και εγκρίνει τον απολογισμό του έργου του διοικητικού συμβουλίου τον προϋπολογισμό και τον προγραμματισμό δραστηριοτήτων του Ιδρύματος. Οι λεπτομέρειες της λειτουργίας της γενικής συνέλευσης των μελών ρυθμίζονται από τον εσωτερικό της κανονισμό που εκδίδεται από αυτή μετά από γνώμη του διοικητικού συμβουλίου.

Το διοικητικό συμβούλιο έχει τετραετή θητεία και αποτελείται από τον πρόεδρο, τον αντιπρόεδρο, το γενικό γραμματέα, τον ταμία και έντεκα συμβούλους.

Ο πρόεδρος του Ιδρύματος εκπροσωπεί το “Ίδρυμα δικαστικό και εξώδικα, συγκαλεί το διοικητικό συμβούλιο και τη γενική συνέλευση των μελών, έχει την ευθύνη της εκτέλεσης των αποφάσεών τους και την εποπτεία γενικά της λειτουργίας του Ιδρύματος και των διαφόρων υπηρεσιών του.”

Σημ.: όπως τροποποιήθηκε  με την παρ.1 του δεύτερου άρθρου του Ν.2317/1995 (Α 125)

2. Με προεδρικά διατάγματα, που εκδίδονται μετά πρόταση των Υπουργών  Εξωτερικών και Πολιτισμού, καθορίζονται τα της λειτουργίας και  καταρτίζεται ο Οργανισμός του Ιδρύματος.

3. Το Ίδρυμα διέπεται από τις διατάξεις του Οργανισμού του και κατά  τα λοιπά από τις σχετικές περί Ιδρυμάτων διατάξεις του Αστικού Κώδικα.  Το Ίδρυμα δεν υπάγεται στο δημόσιο τομέα, ούτε στις διατάξεις του α.ν.  2039/1939 και του άρθρου 89 του ν. 1943/1991.

4. Το Ίδρυμα επιχορηγείται κατ` έτος από το Κράτος μέσω του  Υπουργείου Εξωτερικών και απαλλάσσεται από κάθε δημόσιο, δημοτικό,  κοινοτικό φόρο, εκτός από το Φ.Π.Α. και δικαστικό ένσημο και από κάθε  δικαστικό τέλος στις δίκες του. Επίσης, έχει όλες ανεξαιρέτως τις  ατέλειες και τα δικαστικά, διοικητικά και δικονομικά προνόμια που  απολαμβάνει το Δημόσιο.

5. “Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εξωτερικών και Οικονομικών” επιτρέπεται η παραχώρηση δωρεάν ή με τίμημα της χρήσης δημόσιων εκτάσεων ή ακινήτων ή κινητών πραγμάτων του Δημοσίου, καθώς και νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου μετά από σύμφωνη γνώμη του διοικητικού τους συμβουλίου, υπέρ του Ιδρύματος.

Σημ.: όπως η παρ.5 αντικαταστάθηκε ως άνω με την παρ.19 άρθρ.1 Ν.2412/1996.

6. Μετά από απόφαση του Δ.Σ. του Ιδρύματος και έγκριση από τον  Υπουργό Εξωτερικών επιτρέπεται στο Ίδρυμα, προς εκπλήρωση του σκοπού  του, να συνιστά εταιρείες οποιασδήποτε μορφής ή να συμμετέχει σε  εταιρείες ή νομικά πρόσωπα, φορείς και επιχειρήσεις μη κερδοσκοπικού  χαρακτήρα.

Άρθρο 20
Γραμματειακή εξυπηρέτηση βουλευτών
α) Η παράγραφος 3 του άρθρου 58 του ν. 1943/1991 (ΦΕΚ 50 Α`/ 11.4.91) αντικαθίσταται ως εξής:  “3. Στους υπαλλήλους που σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 6 του  ν. 1878/1990 (ΦΕΚ 33 Α`/20-3-90), του άρθρου 2 του ν. 1895/1990 (ΦΕΚ  116 Α`/3-9-90) και της δεύτερης παραγράφου του άρθρου 3 του ν. 1895/ 1990 (ΦΕΚ 116 Α`/3.9.90), όπως αυτή αντικαταστάθηκε με το άρθρο 39 του  ν. 1968/1991 (ΦΕΚ 150 Α`/11.10.91) διατίθενται για τη γραμματειακή  εξυπηρέτηση των βουλευτών και των Ελλήνων βουλευτών του Ευρωπαϊκού  Κοινοβουλίου, καθώς και στους υπαλλήλους και αστυνομικούς που  διατίθενται στα γραφεία των κομμάτων που εκπροσωπούνται στη Βουλή,  καταβάλλεται μηνιαίως αποζημίωση για οδοιπορικά έξοδα ίση με το ήμισυ  του κατώτατου ορίου μηνιαίων αποδοχών που προβλέπει κάθε φορά για τους  κατόχους απολυτηρίου Μέσης Εκπαίδευσης χωρίς προϋπηρεσία η συλλογική  σύμβαση εργασίας ή διαιτητική απόφαση για τους όρους αμοιβής και  εργασίας του προσωπικού γραφείου των ιδιωτικών επιχειρήσεων της χώρας.

Η ανωτέρω αποζημίωση σε ουδεμία κράτηση υπόκειται και καταβάλλεται  από την ημέρα διαθέσεως κάθε υπαλλήλου και πάντως όχι προ της 20.3.90.  Η σχετική δαπάνη βαρύνει την υπηρεσία στην οποία ο υπάλληλος ανήκει  οργανικά και καταβάλλεται με την ίδια μισθολογική κατάσταση που  καταβάλλονται και οι άλλες αποδοχές”.

β) Η παράγραφος 3 του άρθρου 92 του ν. 1943/1991 (ΦΕΚ 50 Α`/ 11.4.91) καταργείται.

Άρθρο 21
Ειδικές μεταβατικές διατάξεις

1. Τα κριτήρια της εντοπιότητας, της πολυτεκνικής ιδιότητας και του  βαθμού γνώσης ξένης γλώσσας, που έχουν ληφθεί υπόψη για την αξιολόγηση  των υποψηφίων του διαγωνισμού της 23ης Μαΐου 1991 για την πλήρωση  θέσεων του κλάδου ΔΕ 22 φύλαξης – πληροφόρησης του Υπουργείου  Πολιτισμού, είναι νόμιμα.

2. Προσλήψεις ή διορισμοί προσωπικού, που προβλέπονται στα άρθρα 2  περίπτ. η`, 3 παρ. 1 περ. α` και δ` και 5 παρ. 2 της ΠΥΣ 160/ 31-12-1991 (ΦΕΚ 208/31-12-1991 Α`) “Αναστολή των διορισμών και των  προσλήψεων στο Δημόσιο Τομέα έως τις 31 Δεκεμβρίου 1992”,  διενεργούνται σύμφωνα με τις διατάξεις που ίσχυαν μέχρι 31 Δεκεμβρίου  1991. Η διάταξη της παραγράφου αυτής ισχύει από 1 Ιανουαρίου 1992.

Άρθρο 22
Ισχύς
Η ισχύς του παρόντος νόμου αρχίζει από τη δημοσίευση του στην  Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν διαφορετικά ορίζεται στις επί  μέρους διατάξεις αυτού.

Παραγγέλλομε τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της  Κυβερνήσεως και την εκτέλεσή του ως Νόμου του Κράτους.

Αθήνα, 20 Μαρτίου 1992

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ Γ. ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ

ΠΡΟΕΔΡΙΑΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΩΣ ΥΦΥΠ. ΕΘΝΙΚΗΣ ΑΜΥΝΑΣ Σ. ΚΟΥΒΕΛΑΣ ΙΩΑΝ. ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΣ

ΕΞΩΤΕΡΙΚΩΝ ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ΑΝΤ. ΣΑΜΑΡΑΣ ΝΙΚ. ΚΛΕΙΤΟΣ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΥΦΥΠ. ΓΕΩΡΓΙΑΣ ΙΩΑΝ. ΠΑΛΑΙΟΚΡΑΣΣΑΣ ΧΡ. ΚΟΣΚΙΝΑΣ

ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΑΡ. ΚΑΛΑΝΤΖΑΚΟΣ ΜΙΧ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ

ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΑΝ. ΨΑΡΟΥΔΑ – ΜΠΕΝΑΚΗ

Θεωρήθηκε και τέθηκε η Μεγάλη Σφραγίδα του Κράτους.

Αθήνα, 23 Μαρτίου 1992

Ο ΕΠΙ ΤΗΣ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ

ΜΙΧ. ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ