Νομοθετικό Διάταγμα 17 ΦΕΚ Α’ 236/2.9.1974
Περί Σχεδιάσεως Εκτάκτου Ανάγκης.

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

Προτάσσει του Ημετέρου Υπουργικού Συμβουλίου , απεφασίσαμεν και διατάσσομεν :

ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Α΄
ΓΕΝΙΚΑΙ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Άρθρον 1
Αντικείμενον.
Η προς διασφάλισιν της Εθνικής Αμύνης εν πολέμω και αντιμετώπισιν εκτάκτων αναγκών απαραίτητος ετοιμότης του Εθνους επιδιώκεται διά της από της ειρηνικής περιόδου οργανώσεως, προπαρασκευής και κινητοποιήσεως απασών των Πολιτικών Δυνάμεων και πόρων της Χώρας, συντελουμένας κατά τας διατάξεις του παρόντος.

Άρθρον 2
Εννοιαι όρων και Γενικοί Ορισμοί.

1. Ως Πολιτικαί Δυνάμεις νοούνται αι Κρατικαί Αρχαί και Υπηρεσίαι, τα Σώματα Ασφαλείας, το Λιμενικόν και Πυροσβεστικόν Σώμα, τα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου, οι Οργανισμοί και αι Επιχειρήσεις πάσης φύσεως Δημόσιαι και Ιδιωτικαί και γενικώς άπαν το έμψυχον μη ένοπλον και άψυχον της Χώρας δυναμικόν.

2. Ως Πολιτική Σχεδίασις Εκτάκτου Ανάγκης νοείται η σχεδίασις και ο προγραμματισμός ο αναφερόμενος εις την οργάνωσιν, προπαρασκευήν και κινητοποίησιν των Πολιτικών Δυνάμεων, προς επιβίωσιν εν πολέμω ή την αντιμετώπισιν εκτάκτων εν ειρήνη αναγκών και συμβολήν αυτών εις την Εθνικήν Αμύναν, ήτις εξασφαλίζει διά της Πολιτικής Κινητοποιήσεως και της Πολιτικής Αμύνης.

3. Ως Πολιτική Κινητοποίησις νοείται η μετάπτωσις των Πολιτικών Δυνάμεων εκ της καταστάσεως ειρήνης εις πολεμικήν τοιαύτην ή εις κατάστασιν αντιμετωπίσεως των εκτάκτων εν ειρήνη αναγκών. Διακρίνεται δε εις Γενικήν και Μερικήν.

4. Ως Πολιτική Αμυνα νοείται η οργάνωσις, καθοδήγησις και κινητοποίησις των Πολιτικών Δυνάμεων της Χώρας διά την προστασίαν αυτής εκ των πάσης φύσεως εχθρικών προσβολών, και αντιμετώπισιν πάσης φύσεως καταστροφών, ιδία εις τον Πολιτικόν Τομέα.

5. Κατάσταση έκτακτης ανάγκης είναι κάθε αιφνίδια κατάσταση, που προκαλείται από φυσικά ή άλλα γεγονότα τεχνολογικά ή πολεμικά και έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία ή την απειλή δημιουργίας εκτεταμένων απωλειών, ζημιών και καταστροφών σε έμψυχο ή άψυχο δυναμικό της χώρας ή την παρακώλυση και διατάραξη της οικονομικής και κοινωνικής ζωής της χώρας.
Σημ.: όπως η παρ.5 προστέθηκε με το άρθρο 16 Ν.2936/2001,ΦΕΚ Α 166/25.7.2001.

ΚΕΦΑΛΑΙΟΝ Β΄
ΟΡΓΑΝΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΣΧΕΔΙΑΣΕΩΣ ΚΑΙ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΕΣ ΑΥΤΩΝ

Άρθρον 3
Ανώτατον Συμβούλιον Εθνικής Αμύνης

1. Το Ανώτατον Συμβούλιον Εθνικής Αμύνης τυγχάνει αρμόδιον όργανον προς λήψιν αποφάσεων επί θεμάτων του παρόντος, εκφράζει δε την Κυβερνητικήν Πολιτικήν επί της Εθνικής Αμύνης.

2. Δι` αποφάσεων αυτού ρυθμίζονται θέματα του παρόντος, αναγόμενα εις την αρμοδιότητα ενός είτε και πλειόνων Υπουργείων.

3. Αι αποφάσεις του Συβουλίου είναι υποχρεωτικαί διά τας εν άρθρω 2 παραγράφω 1 του παρόντος Πολιτικάς Δυνάμεις. Διά των αποφάσεων τούτων δύναται να επιβληθούν περιορισμοί πάσης φύσεως, δαπάναι, παροχαί, υπηρεσίαι ή εργασίαι επ` ωφελεία της Πολιτικής Σχεδιάσεως Εκτάκτου Ανάγκης.

4. Αι αποφάσεις του Συμβουλίου εκτελούνται μερίμνη των αρμοδίων Υπουργείων υπό τον συντονισμόν και την κατεύθυνσιν του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης/Αρχηγείου Ενόπλων Δυνάμεων.

5. Το Συμβούλιον δι` αποφάσεών του καθορίζει τας αρμοδιότητας και υποχρεώσεις εκάστου Υπουργείου επί της Πολιτικής Κινητοποιήσεως και Πολιτικής Αμύνης.

Άρθρον 4
Υπουργείον Εθνικής Αμύνης

1. Το Υπουργείον Εθνικής Αμύνης τυγχάνει αρμόδιον διά την παροχήν περαιτέρω κατευθύνσεων και τον συντονοσμόν των ενεργειών των Υπουργείων επί των αποφάσεων του Ανωτάτου Συμβουλίου Εθνικής Αμύνης, εκδίδον προς τούτο τας αναγκαίας πράξεις, αίτινες εκτελούνται παρά των αρμοδίων Υπουργείων. Προτάσεις των Υπουργείων επί θεμάτων του παρόντος υποβάλλονται εις το Ανώτατον Συμβούλιον Εθνικής Αμύνης διά του Υπουργού Εθνικής Αμύνης.

2. Το Υπουργείον Εθνικής Αμύνης κατευθύνει και συντονίζει διά του Αρχηγείου Ενόπλων Δυνάμεων τα λοιπά Υπουργεία εις ό,τι αφορά την συμβολήν των εις την Εθνικήν Αμυναν. Προς τούτο δύναται να συγκροτή Μικτάς Επιτελικάς Επιτροπάς εξ Αξιωματικών και Υπαλλήλων των Υπουργείων διά:
α) Την μελέτην και εισήγησιν επί θεμάτων του παρόντος προς αποτελεσματικωτέραν συμβολήν των Πολιτικών Δυνάμεων εις την Εθνικήν Αμυναν.
β) Την παρακολούθησιν και τον έλεγχον απασών των Πολιτικών Δυνάμεων εις ό,τι αφορά την εφαρμογήν των διατάξεων του παρόντος και των εις εκτέλεσιν τούτων εκδιδομένων αποφάσεων και πράξεων.

3. Δι` αποφάσεων του Υπουργού Εθνικής Αμύνης κυρούνται αι υπό του Αρχηγείου Ενόπλων Δυνάμεων εκδιδόμεναι εκάστοτε οδηγίαι ή κανονισμοί ασφαλείας διαβαθμισμένου υλικού Εθνικού και ΝΑΤΟ, έργων
υποδομής Εθνικών και ΝΑΤΟ και ασφαλείας βιομηχανικών, βιοτεχνικών και λοιπών επιχειρήσεων εκχωρουμένων, εν πολέμω, ή εκτάκτω ανάγκη, εις τας Ενόπλους και Πολιτικάς Δυνάμεις.

4. Το Υπουργείον Εθνικής Αμύνης παρακολουθεί διά του Αρχηγού Ενόπλων Δυνάμεων την δραστηριότηταν της Ανωτέρας Επιτροπής Πολιτικής Σχεδιάσεως Εκτάκτου Ανάγκης του ΝΑΤΟ, ως και των Επιτροπών αυτής και μεριμνά διά τον καθορισμόν της Εθνικής Πολιτικής επί των αφορώντων την ημετέραν Χώραν θεμάτων ταύτης, εισηγούμενον σχετικώς, οσάκις απαιτείται, εις το Ανώτατον Συμβούλιον Εθνικής Αμύνης.

Άρθρον 5
Λοιπά Υπουργεία

1. Τα λοιπά Υπουργεία παρακολουθούν, συντονίζουν και κατευθύνουν, κατά λόγον αρμοδιότητος, τας Νομαρχίας και τις Περιφέρειες και τας υπό την εποπτείαν αυτών υπαγομένας Πολιτικάς Δυνάμεις, επί τω σκοπώ αποτελεσματικης συμβολής τούτων εις την Εθνικήν Αμυναν.
Χειρίζονται καθ` αρμοδιότητα, υπό τον συντονισμόν και κατεύθυνσιν του Υπουγείου Εθνικής Αμύνης θέματα Πολιτικής Σχεδιάσεως Εκτάκτου Ανάγκης της Ανωτέρας Επιτροπής Πολιτικής Σχεδιάσεως Εκτάκτου Ανάγκης του ΝΑΤΟ και των Επιτροπών πάσης.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με την παρ.2 του άρθρου 10 του Ν.2307/1995 (Α 113)

2. Εκαστον Υπουργείον δύναται να συγκροτή Μικτάς Επιτελικάς Επιτροπάς ή Ομάδας Εργασίας εξ υπαλλήλων των αρμοδίων Υπουργείων, υποδεικνυομένων υπό τούτων, διά την μελέτην, εισήγησιν και σχεδίασιν των επί μέρους θεμάτων της Πολιτικής Σχεδιάσεως Εκτάκτου Ανάγκης, ων η επίλυσις έχει ανάγκην της συνδρομής πλειόνων Υπουργείων.

3. Ειδικώτερον, το Υπουργείον Εσωτερικών καθίσταται αρμόδιον διά τον συντονισμόν και την κατεύθυνσιν των Νομαρχιών και των Περιφερειακών εις ό,τι αφορά την σχεδιάσιν επί Νομαρχιακού επιπέδου και επιπέδου Περιφερείας των θεμάτων της Πολιτικής Σχεδιάσεως Εκτάκτου Ανάγκης.
Σημ.: όπως τροποποιήθηκε με την παρ.3 του άρθρου 10 του Ν.2307/1995 (Α 113)

Εν Αθήναις τη 28 Αυγούστου 1974

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΑΤΙΑΣ

ΦΑΙΔΩΝ ΓΚΙΖΙΚΗΣ

ΣΤΡΑΤΗΓΟΣ