Εισαγωγικές παρατηρήσεις για την υλοποίηση του MyData.
Η ημερομηνία έναρξης λειτουργίας όσον αφορά τα προγράμματα είναι η 1/10/2020 αλλά
αυτό μπορεί να αλλάξει προς μεταγενέστερη ημερομηνία. Η φετεινή χρονιά είναι σαφώς
ΔΟΚΙΜΑΣΤΙΚΗ και προσαρμογής. Η πρόθεση είναι τα Έσοδα να αποστέλλονται είτε on-line
από το κύκλωμα Τιμολόγησης (1.1) (αν το λογισμικό το υποστηρίζει και ο χρήστης το
δηλώσει στο πρόγραμμα και οι εμπλεκόμενοι λογαριασμοί της λογιστικής έχουν αποκτήσει
χαρακτηρισμούς Ε3), είτε μαζικά, από την Λογιστική (σε μεταγενέστερο χρόνο) και εντός
ορισμένων ημερομηνιακών ορίων. Για τα Έξοδα από μη υπόχρεους και τις αγορές Eξωτερικού
θα αποστέλλονται μέσω των οικείων λογιστικών εγγραφών. Τέλος οι αγορές Εσωτερικού και
οι δαπάνες από υπόχρεους θα αποστέλλονται αρχικά από τον αντισυμβαλλόμενο οπότε ο υπό-
χρεος καταχωρεί τις αγορές αυτές στο πρόγραμμά του, θα παίρνει από το MyData τον
Μ(οναδικό) ΑΡ(ιθμό) Κ(αταχώρισης) – ΜΑΡΚ που ανέβασε ο αντισυμβαλλόμενος στο MyData
ως δική του πράξη πώλησης ή υπηρεσίας και θα κάνει μόνο τους (και για την δική του
επιχείρηση) χαρακτηρισμούς δαπανών ή αγορών (Ε3) των συναλλαγών αυτών που θα στέλνει
στην ΑΑΔΕ.

1. Στην πλατφόρμα θα αποστέλλονται όλες εκείνες οι συναλλαγές που αφορούν Έσοδα ή
Έξοδα, διαμορφώνουν δηλαδή κάποιο φορολογικό αποτέλεσμα είτε περιοδικό (πχ ΦΠΑ) είτε
ετήσιο δηλαδή δια του Ε3.

Τα Έσοδα θα αποστέλλονται υποχρεωτικά (αν δεν αλλάξει) με χαρακτηρισμούς ως προς το Ε3
(παρά το γεγονός ότι το Ε3 υποβάλεται πολύ μεταγενέστερα. Στούς Λογαριασμούς του Λογι-
στικού σχεδίου έχουν προστεθεί πεδία για τον χαρακτηρισμό (Ε3) της πράξης που αφορά ο
συγκεκριμένος λογαριασμός.
Πχ (E3_561_001 Πωλήσεις αγαθών και υπηρεσιών Χονδρικές – Επιτηδευματιών). Επίσης έχουν
προστεθεί χαρακτηρισμοί κατηγορίας Εσόδου ή Εξόδου πχ (category2_1 Αγορές Εμπορευμάτων
(-) / (+) ) και τέλος κατηγορία ΦΠΑ μόνο για τα Έξοδα. Υπάρχουν ακόμα πεδία για τους
ειδικούς φόρους και για τις ειδικές κατηγορίες πράξεων που έχουν απαλλαγή από το ΦΠΑ
(Β σελίδα στους λογαριασμούς).

Δεύτερο σημαντικό στοιχείο είναι η υποχρέωση όλες οι αποστελλόμενες λογιστικές εγγραφές
να έχουν απαραίτητα ένα (από τα 52) παραστατικά που όρισε η ΑΑΕΔ. Σχετικώς πίνακας
υπάρχει στο F1 του πίνακα των παραστατικών. Ομως επειδή η επιλογή του ορθού παραστατι-
κού δεν είναι πάντοτε προφανής, σας έχουμε επισυνάψει στο Μενού (8.Ζ , 8.Η, 8.Θ) την
επιχειρισιακή ανάλυση παραστατικών της ΑΑΔΕ και δείγμα συνδέσεων. Η ανάλυση αυτή, αν
και λίγο στριφνή, σε πρώτη ανάγνωση, είναι πολύ κατατοπιστική και συνδέει το Ε3 με το
κατάλληλο για κάθε πράξη παραστατικό. Διαβάζοντας τον θα βρείτε το προβλεπόμενο κάθε
φορά παραστατικό. Στον πίνακα λοιπόν των παραστατικών θα ανοίξετε όσα παραστατικά σας
λείπουν (αλλά και τα χρειάζεστε σε μία εταιρεία) για να αποστέλλετε Έσοδα, Αγορές,
Εξοδα κλπ. στην ΑΑΔΕ.

Τρίτο βασικό στοιχείο είναι η υποχρέωση όσες συναλλαγές που δεν είναι αμιγώς λιανικές,
να συνοδεύονται από τα στοιχεία (ΑΦΜ κλπ) και του αντισυμβαλόμενου. Αυτή η υποχρέωση
αλλάζει τον τρόπο καταχώρισης ορισμένων λογιστικών εγγραφών όπως πχ τα έσοδα από
τόκους, τα έξοδα τραπεζών, ή ίσως τη ΔΕΗ, την ΕΥΔΑΠ κλπ αν δεν είχατε βάλει προμηθευτή
Πχ οι εισπρακτέοι τόκοι τραπεζών δεν θα πρέπει να καταχωρηθούν μεταξύ Λογ. όψεως (ή
Ταμείου) και ενός λογαριασμού τόκων (πχ 76.**.**.****) αλλά μέσω ενδιάμεσου (πελάτη
ή προμηθευτή) που θα είναι η τραπέζα (ως αντισυμβαλλόμενος) ώστε να γνωστοποιηθούν τα
στοιχεία του στην ΑΑΔΕ. Επομένως θα ανοίξετε στα αρχεία πελατών και προμηθευτών τις
ανάλογες καρτέλες ενδιάμεσης καταγραφής της λογιστική πράξης. Επίσης στην επιλογή
1.9 Σύνθετα άρθρα δεν πρέπει πλέον να ανακατεύετε στο ίδιο άρθρο πράξεις που εμπερι-
έχουν παραστατικό και πράξεις συγγενείς μεν αλλά που δεν το απαιτούν για να είναι
ευχερέστερος ο διαχωρισμός των προς αποστολή ή μη σε περίπτωση μαζικών αποστολών
πχ για όλο το μήνα ή όλο το έτος.

Εργασίες αποστολής στην ΑΑΔΕ. Θα προβλέπονται 3 επιλογές διασύνδεσης
από το πρόγραμμά σας.
1. Στην Τιμολόγηση (1.1) με δυνατότητα παραμετρικής επιλογής (ανά χρήστη !) αποστολής
(στην ΑΑΔΕ) ή μη και, σε περίπτωση αποστολής, με ερώτηση ανά παραστατικό ή όχι.
Η αποστολή αυτή θα αφορά μόνο πωλήσεις (και ίσως και αγορές ενδοκοινοτικές (αυτό
θα το δούμε στο δρόμο).
2. Στις Λογιστικές Εγγραφές (1.Α) με δυνατότητες…
α. Αποστολή τρέχουσας εγγραφής/ών ίδιου παραστατικού-ΑΑΔΕ (ή άρθρου εγγραφών που
έγινε από το 1.9 αλλά ίδιου παραστατικού-ΑΑΔΕ)
β. Χαρακτηρισμός τρέχουσας εγγραφής (αλλά μόνον ως αντισυμβαλλόμενος)
γ. Ομαδική αποστολή εγγραφών σε μάσκα λογαριασμών και σε ημερολογιακό διάστημα.
δ. Ομαδικός χαρακτηρισμός σε μάσκα λογαριασμών και σε ημερολογιακό διάστημα
(αλλά μόνον ως αντισυμβαλλόμενος).
ε. Διαγραφή τρέχουσας εγγραφής που υπάρχει ήδη στην ΑΑΔΕ, μέσω του καταχωρημένου ΜΑΡΚ
της εγγραφής αυτής στην βάση μας, ή με δήλωση ΜΑΡΚ από τον χρήστη την ώρα της
αίτησης διαγραφής, αν για κάποιο λόγο η εγγραφή δεν υπάρχει πλέον σε εμάς ή, για
κάποιο λόγο, τώρα δεν έχει ΜΑΡΚ.
ζ. Παραλαβή απεσταλμένων εσόδων από κάποιο ΜΑΡΚ που δίνει ο χρήστης και μετά. Το
πρόγραμμα θα παραλαμβάνει όλες τις απεσταλμένες εγγραφές από κάποιο ΜΑΡΚ και μετά
και θα προσπαθεί να τις αντιστοιχίσει με τις τοπικές καταχωρημένες εγγραφές και
να αναζητήσει πιθανές αποκλίσεις. Δυστυχώς η υπηρεσία αυτή ακόμα δεν έχει ούτε
καν φίλτρα ημερομηνιών με αποτέλεσμα να είναι εξαιρετικά ανεπαρκής σαν υλοποίηση.
Πολλοί προγραμματιστές, και πολλές φορές, τους έχουμε τονίσει ότι χωρίς στοιχει-
ώδη φίλτρα η εργασία είναι πολύ κακή (έως άχρηστη). Το είπαμε, το δέχτηκαν (κάπως)
και θα “δουν” στο μέλλον ? Αναμένουμε…
η. Παραλαβή εξόδων από ΜΑΡΚ και μετά. Η ίδια υλοποίηση με την παραπάνω όσον αφορά τα
έξοδα. Και εδώ η μη ύπαρξη φίλτρων την κάνει τελείως ανεπαρκή για μεγάλες εγκατα-
στάσεις. Θα δούμε…

3. Στις Σύνθετες Εγγραφές (1.9)
Μόλις τυποποιηθούν, και δοκιμαστούν, οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ, οι ίδιες εργασίες
διασύνδεσης που υλοποιούνται στις Λογιστικές Εγγραφές θα υλοποιηθούν και στις
Σύνθετες Εγγραφές. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα μπορείτε να στείλετε και άρθρα
στο μεσοδιάστημα, αλλά ότι θα τα στέλνετε από το 1.Α.

4. Εγγραφές Αποσβέσεων Παγίων.
Εδώ υπάρχει μία ιδιαιτερότητα. Δεν θέλουν αποστολή αναλυτικά των εγγραφών
αποσβέσεων αλλά μόνο μια συγκεντρωτική του υπολοίπου (!) του πρωτοβάθμιου
66 στις 31/12. Αν και τους εξηγήσαμε ότι στα Γ΄ δεν μπαίνουν πλασματικές εγγραφές
όπως στα Β΄ για να φύγει το ποσόν και να καταχωρηθεί το ΜΑΡΚ παραλαβής δεν μοιάζει
να τους ασπασχολεί. Θα δούμε πώς θα το στείλουμε εκτός λογιστικών εγγραφών (πχ από
το Ισοζύγιο του αρχείου λογαριασμών) αλλά περιμένουμε ακόμα μήπως και αλλάξουν
άποψη. Ούτως ή άλλως η αποστολή των αποσβέσεων δεν θα γίνει πριν τις αρχές του 21.

ΑΜΕΣΑ ΒΗΜΑΤΑ ΕΝΑΡΞΗΣ ΣΤΑΔΙΑΚΗΣ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ…
Η διαδικασία υλοποίησης που κάναμε έχει ως εξής.
1. Αρχικός χαρακτηρισμός (όχι δεσμευτικός, δηλαδή μπορείτε να επανέλθετε όσες φορές
χρειαστεί) λογαριασμών Εσόδων και Εξόδων (ήτοι ομάδες 2,6 7 του λογ. σχεδίου).
Στους λογαριασμούς που χρησιμοποιείτε στην εταιρεία σας (ή σε κάθε εταιρεία
προκειμένου για λογιστικό γραφείο) θα πρέπει, με την βοήθεια του λογιστή σας (αν
είστε εταιρεία) να προσδιορίσετε τα φορολογικά χαρακτηριστικά τους δηλαδή στοιχεία
συμπλήρωσης για το Ε3 και, για τα έξοδα, για το ΦΠΑ.

Αν πάρετε εκτυπώσεις Αναλυτικών Λογιστικής (επιλογή 2.7.1) για τις ομάδες 2,6, και
7 θα δείτε, στην πράξη, τους πραγματικούς λογαριασμούς που χρησιμοποιείτε σε μία
χρήση (πχ τρέχουσα). Στο τέλος κάθε γραμμής λογαριασμού θα δείτε 4 νέα πεδία. Τα
σημαντικά σε αυτή την φάση είναι εκείνα με τίτλο [ΑΑΔΕ][Εσ/Εξ]. Τώρα σε εσάς το
περιεχόμενο θα είναι του τύπου [0/0] και [0] (ή [1] ή [2]). Σημαντικό αρχικά είναι
να χαρακτηρίσετε το περιεχόμενο του τύπου [0/0]. Στους Λογαριασμούς έχουν προστεθεί
2 πεδία/πίνακες όπου ο μεν πρώτος αφορά τον χαρακτηρισμό αν ο λογαριασμός είναι
έσοδα ή έξοδα/δαπάνες κλπ και τί είδους. Η κατηγοριοποίηση είναι της ΑΑΔΕ και αυτή
θα ακολουθήσετε. Το δεύτερο πεδίο είναι ένας πίνακας των χαρακτηρισμών Ε3 για κάθε
λογαριασμό δηλαδή σε ποιο συγκεκριμένο κουτάκι του Ε3 θα στείλετε τα ποσά που
αφορούν αυτό τον λογαριασμό. Και εδώ η κατηγοριοποίηση είναι της ΑΑΔΕ και αυτή θα
ακολουθήσετε. Σημείωση. Ειδικά και μόνο για τα έξοδα υπάρχει και ένας τρίτος
πίνακας που απαιτείται για τον προσδιορισμό στο έντυπο του ΦΠΑ του είδους ΦΠΑ
(361, 362 κλπ). Επίσης στην δεύτερη σελίδα υπάρχουν και πρόσθετοι πίνακες για
ειδικές κατηγορίες λογαριασμών που αφορούν ειδικούς φόρους, κρατήσεις κλπ. Αυτά
τα αφήνουμε για αργότερα.

Για να συμπληρώσετε, εύκολα, τα νέα στοιχεία σε ένα λογαριασμό τοποθετήστε τον
cursor στην γραμμή του και στην συνέχεια, με το ποντίκι, επιλέξτε Λογαριασμός
Λογιστικής από το δεύτερο Drop Box δεξιά από το πλήκτρο Εκτύπωση Ομάδας. Θα με-
ταφερθείτε στο Αρχείο Λογαριασμών. Εκεί θα δείτε τα νέα πεδία. Πρέπει να επιλέξετε
στοιχεία ΑΑΔΕ για τον λογαριασμό (αν υπάρχουν ήδη τυχαίες τιμές), θα τις αγνοήσετε
κα θα συνεχίσετε. Στο πλήκτρο F1 μπορείτε να δείτε ενημερωτικά και όλες τις διαθέ-
σιμες κατηγορίες. Συμπληρώστε τώρα στον τρέχοντα λογαριασμό τα πεδία αυτά. Θυμη-
θείτε 2 πράγματα. Πρώτον ότι όσες κινήσεις χρησιμοποιούν αυτόν το λογαριασμό
απέκτησαν ήδη στοιχεία μελλοντικού φορολογικού χαρακτηρισμού τους στην ΑΑΔΕ.
Δεύτερον ότι μπορείτε οποτεδήποτε να αλλάξετε τον χαρακτηρισμό ενός λογαριασμού,
για όσο διάστημα θα έχετε μη δεσμευτικά δηλωμένες εγγραφές στην ΑΑΔΕ και μπορείτε
οποτεδήποτε στο διάστημα αυτό να ξαναστείλετε τους φορολογικούς χαρακτηρισμούς
καταχωρημένων εγγραφών σας. Συνεπώς έχετε μεγάλα περιθώρια επαναπροσδιορισμού
και δικαίωμα να στείλετε πολλές φορές χαρακτηρισμούς των ίδιων εγγραφών !

2. Αρχικός χαρακτηρισμός ΑΑΔΕ των Παραστατικών (επιλογή 5.3.1) Λίγο πιο δύσκολη
εργασία διότι εδώ η ΑΑΔΕ μας δυσκολεύει. Επειδή χρησιμοποιεί σαν κύριο στοιχείο
κατανόησης μιας αποστολής εγγραφών το παραστατικό, απαιτείται παραστατικό
σε όλες τις εγγραφές που θα σταλούν (όταν ανοίξει η πλατφόρμα για τις επιχει-
ρήσεις) οπότε θέλει προσοχή η δήλωση παραστατικών. Μάλιστα αν ανατρέξετε
(που πρέπει) στο F1 των παραστατικών (5.3.1 F1) θα πρέπει με προσοχή
(και τη βοήθεια του λογιστή) να ορίσετε τα παραστατικά σας (και σε αυτά να
ορίσετε και κωδικό ΑΑΔΕ) και μάλιστα να δημιουργήσετε και νέα (πχ για Μισθο-
δοσία, Ενοίκια, Τόκοι κ.α.) σύμφωνα με τις ανάγκες σας και τις απαιτήσεις
και τις υποδείξεις της ΑΑΔΕ.

Συνεπώς 3 είναι τα κύρια στοιχεία/βήματα διασύνδεσης με την πλατφόρμα MyData. 1. Φορολο-
γικός Χαρακτηρισμός λογαριασμών, 2. Ορισμός και χρήση χαρακτηρισμένων (κατά ΑΑΔΕ) παρα-
στατικών σε όλες τις προς αποστολή εγγραφές και 3. χρήση διάμεσων Πελατών και Προμηθευτών
σε όλες τις εγγραφές που δεν λογίζονται ως καθαρές λιανικές συναλλαγές (Τόκοι, Εξοδα
Τραπεζών, Ενοίκια από ιδιώτες) ΔΕΗ, ΕΥΔΑΠ, κλπ. Για το 3 απαιτούνται να ανοίξετε σχετι-
κούς Πελάτες και Προμηθευτές και να κάνετε αλλαγή στον τρόπο καταχώρισης των σχετικών
λογιστικών εγγραφών δηλαδή πχ όχι 38.03.**.**** (Λογ. τράπεζας) με πχ. 65.98.**.****
(Λογ. Εξοδα Τραπεζών) αλλά με διάμεσο Προμηθευτή την Τράπεζα. Επίσης αν έχετε δημιουργήσει
έτοιμα λογιστικά άρθρα δαπανών όπου έχετε συμπεριλάβει και τα πρόσθετα έξοδα, θα πρέπει
να “σπάσετε” τα άρθρα αυτά διότι οι σχετικές δαπάνες θα σταλούν με άλλο παραστατικό.

Σημαντική εργασία Ελέγχου….
Επίσης στην Επιλογή του Μενού 2.7.1 στην ερώτηση “Ολες/ΧΠ/ΑΑΔΕ (1/2/3/4)” έχει προστεθεί
και η επιλογή (ΑΑΔΕ) με τιμές 3 και 4. Αν επιλέξετε το 3 και ορίσετε σαν μάσκα εγγραφών
πχ 7*.**.**.**** η εκτύπωση θα σας βγάλει όσες λογιστικές εγγραφές έχουν λογαριασμούς
στους οποίους λείπουν τα βασικά πεδία που προβλέπονται από την ΑΑΔΕ ήτοι Κατηγορίες
Εσοδων/Εξόδων και οι Χαρακτηρισμοί Ε3 λογαριασμών ή/και έλλειψη Παραστατικού στην κίνηση.
Αν επιλέξετε το 4 και κάποιο ημ. διάστημα ή κάποια μάσκα λογαριασμών τότε θα προβληθούν
όσες κινήσεις έχουν ΜΑΡΚ = 0 αλλά θα έπρεπε να έχουν ενημερώσει την ΑΑΔΕ είτε άμεσα,
δηλαδή είναι δικές σας πωλήσεις ή δαπάνες σε μη υπόχρεους που στέλνετε εσείς, είτε έμ-
μεσα δηλαδή αγορές και δαπάνες σε υπόχρεους για τις οποίες εσείς θα έπρεπε να έχετε κάνει
Παραλαβή ΜΑΡΚ και στην συνέχεια να τις έχετε Χαρακτηρίσει.

Αυτά προς το παρόν. Η πλατφόρμα δεν έχει ολοκληρωθεί, προσαρμόζεται συνεχώς και αλλάζει,
και κάποια θέματα είναι ανοιχτά ακόμα. Τα παραπάνω όμως ισχύουν γενικά και επομένως
απαιτούνται οι κατάλληλες αλλαγές στον τρόπο εργασίας και προετοιμασίας.

Μερικές πρόσθετες παρατηρήσεις για Λογιστές.
Σας υπενθυμίζουμε και πάλι τις επιλογές στο Μενού (8.Ζ, 8.Η και 8.Θ) που αφορούν την
επιχειρισιακή ανάλυση παραστατικών της ΑΑΔΕ. Η ανάλυση αυτή, αν και λίγο στριφνή, σε
πρώτη ανάγνωση, είναι πολύ κατατοπιστική και συνδέει το Ε3 με το κατάλληλο για κάθε πράξη
παραστατικό. Διαβάζοντας τον θα βρείτε το προβλεπόμενο κάθε φορά παραστατικό και τις
προϋποθέσεις σύνδεσης με το Ε3.

ΠΑΝΤΩΣ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΩΡΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΑΒΛΕΨΙΕΣ, ΛΑΘΗ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΣΕ ΜΙΑ ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ
ΠΟΥ ΑΝΑΠΤΎΣΣΕΤΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΧΩΡΊΣ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΚΑΙ ΜΕ “ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΑΠΟΔΕΚΤΟ” ΑΝΤΙΛΟΓΟ ΑΠΟ
ΤΟΥΣ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΜΕΝΟΥΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΣ ΚΑΙ ΛΟΓΙΣΤΕΣ…

Τουλάχιστον μπορείτε όμως να κάνετε την βασική προεργασία (λογαριασμοί, παραστατικά και
εγγραφές) και να μεθοδεύετε τις αλλαγές και στην καταχώριση των εγγραφών σας είτε τηρείτε
βιβλία Β΄ είτε Γ΄. Και η συμβουλή μας είναι να την κάνετε τώρα (σε συνεννόηση και με λογι-
στή) και αφού διαβάσετε τα (8.Ζ και 8.Η).
Φυσικά θα επανέλθουμε μέσα στον μήνα Σεπτέμβριο με νεότερες πληροφορίες.

Παρατήρηση. Δεν έχουν γίνει ακόμα γνωστά τα στοιχεία διασύνδεσης των εταιρειών με την
πραγματική πλατφόρμα MyData.