Παροχή οδηγιών σχετικά με τις ασφαλιστικές εισφορές των μισθοδοτούμενων με το νέο μισθολόγιο υπαλλήλων (Ν.4024/2011)Αθήνα 23 / 4 /2012
Αριθμ. Πρωτ. Ε21/2

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΙΔΡΥΜΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΑΣΦΑΛΙΣΕΩΝ
ΕΝΙΑΙΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ ΜΙΣΘΩΤΩΝ
Δ Ι Ο Ι Κ Η Σ Η
ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΑΣΦ/ΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΕΙΣ : ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ – ΕΣΟΔΩΝ
ΤΜΗΜΑΤΑ : ΓΕΝΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ
ΕΛΕΓΧΟΥ ΚΟΙΝΩΝ ΕΠΙΧ/ΣΕΩΝ & ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ

Ταχ. Διεύθυνση : Αγ. Κων/νου 8
10241 ΑΘΗΝΑ
Πληροφορίες : Καρρά Ξ.
: Δεμίρης Α.
: Καραμουσουλή Ε.
Αριθ. τηλεφώνου : 210 52 15 251
: 210 52 15 247
: 210 52 15 237
FAX : 210 52 23 228
E – mail : asfika@otenet.gr

ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΕΠΕΙΓΟΥΣΑ

EΓΚΥΚΛΙΟΣ ΑΡ.:29

ΘΕΜΑ :«Παροχή οδηγιών σχετικά με τις ασφαλιστικές εισφορές των μισθοδοτούμενων με το νέο μισθολόγιο υπαλλήλων (Ν.4024/2011)»
Σχετ. : α) Οι διατάξεις του άρθρου 1 (παρ.2 εδ. α’ γ’,στ’ & παρ. 11) του Πρώτου Κεφαλαίου καθώς και του άρθρου 4 του Δεύτερου Κεφαλαίου του Ν.4024/2011(ΦΕΚ226/τ.Α’/27-10-2011)
β) Η υπ’αριθμ. Οικ. 2/78400/0022/14.11.2011 Εγκύκλιος του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους &
γ) Οι υπ’αριθμ. Φ.80000/32277/2099/31.1.2012 και Φ80000/3908/550/24-2-2012 ερμηνευτικές εγκύκλιοι της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων.

Σας κοινοποιούμε τις διατάξεις του άρθρου 1 (παρ.2 εδ. α’ γ’,στ’ & παρ.11) του Πρώτου Κεφαλαίου καθώς και του άρθρου 4 του Δεύτερου Κεφαλαίου του Ν.4024/2011 (ΦΕΚ226/τ.Α’/27-10-2011) «Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο- βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015» καθώς επίσης και τις υπ’ αριθμ. Φ.80000/32277/2099/31.1.2012 και Φ80000/3908/550/24-2-2012 ερμηνευτικές εγκυκλίους της Γενικής Γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων, με τις οποίες παρέχονται διευκρινίσεις σχετικά με τις ασφαλιστικές εισφορές των μισθοδοτούμενων με το νέο μισθολόγιο υπαλλήλων και σας παρέχουμε τις ακόλουθες οδηγίες για την εφαρμογή τους:

I. ΚΟΙΝΟΠΟΙΟΥΜΕΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

Με το άρθρο 1 του ν.4024/2011 ρυθμίζονται σημαντικά συνταξιοδοτικά θέματα για τους υπαλλήλους του δημόσιου τομέα ,οι οποίοι μισθοδοτούνται με το νέο μισθολόγιο. Συγκεκριμένα στην παρ. 2 εδ. α ,γ και στ του εν λόγω νόμου προβλέπεται ότι:

«α. Η σύνταξη των προσώπων που εντάσσονται στο μισθολόγιο του Δεύτερου Κεφαλαίου εξακολουθεί να υπολογίζεται με βάση τις συντάξιμες αποδοχές τους , όπως αυτές είχαν διαμορφωθεί κατά την προηγούμενη της έναρξης ισχύος των διατάξεων του παρόντος νόμου, λαμβανομένων υπόψη των διατάξεων της παραγράφου 5 του άρθρου 38 του Ν.3986/2011.
γ. Από την έναρξη ισχύος των διατάξεων του παρόντος νόμου, οι αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές για κύρια σύνταξη, επικουρική ασφάλιση, πρόνοια και υγειονομική περίθαλψη των προσώπων των προηγουμένων περιπτώσεων, υπολογίζονται επί των ανωτέρω συντάξιμων αποδοχών.
στ. Οι διατάξεις της παραγράφου αυτής ισχύουν μέχρι την 31 Δεκεμβρίου 2015.»

Επίσης, τα ανωτέρω σύμφωνα με ρητή διατύπωση της παρ. 11 του ίδιου ως άνω άρθρου, εφαρμόζονται αναλόγως και για τους υπαλλήλους των Ο.Τ.Α και των άλλων Ν.Π.Δ.Δ. που διέπονται από το ίδιο με τους δημοσίους υπαλλήλους συνταξιοδοτικό καθεστώς, είτε οι συντάξεις τους βαρύνουν το Δημόσιο είτε τους οικείους φορείς.

Κατά συνέπεια, σύμφωνα με τα ανωτέρω, η σύνταξη των προσώπων του Δευτέρου Κεφαλαίου που εντάσσονται στο μισθολόγιο εξακολουθεί να υπολογίζεται μέχρι 31/12/2015 με βάση τις συντάξιμες αποδοχές τους, όπως αυτές είχαν διαμορφωθεί κατά την προηγούμενη της έναρξης ισχύος των διατάξεων του παρόντος νόμου, λαμβανομένων υπόψη των διατάξεων της παρ.5 του άρθρου 38 του Ν.3986/2011 και ως βάση υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών για κύρια σύνταξη, επικουρική ασφάλιση, πρόνοια και υγειονομική περίθαλψη αποτελούν οι συντάξιμες αποδοχές τους, όπως είχαν διαμορφωθεί την 31/10/2011.

Οι ανωτέρω διατάξεις εφαρμόζονται για τους υπαλλήλους που αμείβονται με το νέο μισθολόγιο και είτε υπάγονται στο ασφαλιστικό – συνταξιοδοτικό καθεστώς του Δημοσίου είτε συνταξιοδοτούνται με βάση τις δημοσιοϋπαλληλικές διατάξεις. Για τα εν λόγω πρόσωπα ο υπολογισμός της σύνταξής τους μέχρι 31/12/2015 γίνεται με βάση τις συντάξιμες αποδοχές τους , όπως αυτές είχαν διαμορφωθεί κατά την προηγούμενη της έναρξης ισχύος των διατάξεων του Ν.4024/2011, ήτοι κατά την 31/10/2011.

Συγκεκριμένα προβλέπεται ότι:

II. ΥΠΑΓΟΜΕΝΑ ΠΡΟΣΩΠΑ
ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΥΠΑΓΟΝΤΑΙ ΣΤΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ – ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ή ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΟΥΝΤΑΙ ΜΕ ΤΙΣ ΔΗΜΟΣΙΟΥΠΑΛΛΗΛΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ

1. Για τους Τακτικούς υπαλλήλους με ασφάλιση στο Ειδικό Συνταξιοδοτικό καθεστώς του Ν.3163/1955 και του Ν.Δ.4277/1962, οι οποίοι είναι «παλαιοί» ασφαλισμένοι (δηλ. έχουν ασφαλισθεί μέχρι την 31-12-1992), οι ασφαλιστικές εισφορές τους για τον Κλάδο Κύριας Σύνταξης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και μέχρι 31/12/2015 θα εξακολουθήσουν να υπολογίζονται επί των συνταξίμων αποδοχών τους ,όπως αυτές είχαν διαμορφωθεί την 31/10/2011.

Επίσης, για την εν λόγω κατηγορία ασφαλισμένων οι ασφαλιστικές εισφορές τους για τον Κλάδο Ασθενείας καθώς και υπέρ Ο.Ε.Κ. θα εξακολουθήσουν να υπολογίζονται επί του συνόλου των ακαθαρίστων αποδοχών με τον περιορισμό της ανώτατης ασφαλιστικής κλάσης (δηλ. χωρίς να τροποποιείται η βάση υπολογισμού των εισφορών),όπως αυτές όμως είχαν διαμορφωθεί την 31/10/2011.

2. Για τους Τακτικούς υπαλλήλους με ασφάλιση στο Ειδικό Συνταξιοδοτικό καθεστώς του Ν.3163/1955 και του Ν.Δ.4277/1962, οι οποίοι είναι «νέοι » ασφαλισμένοι (δηλ. μετά την 1/1/1993), οι ασφαλιστικές εισφορές τους για όλους τους κλάδους θα εξακολουθήσουν να υπολογίζονται επί του συνόλου των πάσης φύσεως αποδοχών τους (δηλ. χωρίς να τροποποιείται η βάση υπολογισμού των εισφορών) όπως αυτές είχαν διαμορφωθεί την 31/10/2011.

ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ

Για τα ανωτέρω αναφερόμενα πρόσωπα , οι ασφαλιστικές εισφορές, ασφαλισμένου και εργοδότη, για επικουρική ασφάλιση «παλαιών» και «νέων» ασφαλισμένων και μέχρι 31/12/2015, συνεχίζουν να υπολογίζονται επί του συνόλου των πάσης φύσεως αποδοχών τους, όπως αυτές είχαν διαμορφωθεί την 31/10/2011, με εξαίρεση του κινήτρου απόδοσης και μέχρι του ποσού της Ανωτάτης Ασφαλιστικής Κλάσης, όπως ισχύει κάθε φορά (εγκύκλιο 58/10).

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΕΣ ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΕΠΙΔΟΜΑ ΘΕΣΗΣ ΕΥΘΥΝΗΣ ΤΟΥ Ν.3205/2003 ΓΙΑ «ΠΑΛΑΙΟΥΣ» ΚΑΙ «ΝΕΟΥΣ» ΑΣΦΑΛΙΣΜΕΝΟΥΣ

Το ανωτέρω επίδομα θέσης ευθύνης υπόκειται σε κράτηση για κύρια και επικουρική σύνταξη, ανεξαρτήτως εάν ο υπάλληλος ελάμβανε αυτό κατά την 31/10/2011, αρκεί δηλαδή να είχε προαχθεί σε θέση Προϊσταμένου Οργανικής Μονάδας και να είχε ασκήσει τα καθήκοντα αυτά, μετά από κρίση του αρμοδίου Διοικητικού Οργάνου, για οποιοδήποτε χρονικό διάστημα της συνολικής δημόσιας υπηρεσίας του, κατά το οποίο του καταβάλλονταν το επίδομα αυτό.

Επίσης, το ανωτέρω επίδομα θέσης (άρθρου 13 του Ν.3205/2003) υπόκειται σε κράτηση εφόσον ο υπάλληλος προαχθεί σε θέση Προϊσταμένου Οργανικής Μονάδας μετά την 1/11/2011 και λαμβάνει το επίδομα του άρθρου 18 του Ν.4024/2011.

Ευνόητο είναι ότι, το ανωτέρω επίδομα δεν υπόκειται σε κράτηση εφόσον ο υπάλληλος ελάμβανε ή θα λαμβάνει αυτό, χωρίς να έχει προαχθεί σε θέση Προϊσταμένου Οργανικής Μονάδας σύμφωνα με τις οικείες διατάξεις, αλλά επειδή του ανατέθηκε με οποιονδήποτε τρόπο και για οποιονδήποτε λόγο η άσκηση των καθηκόντων αυτών.( Σχετ. η υπ΄αριθμ. Οικ. 2/78400/0022/14.11.2011 Εγκύκλιος του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους).

ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΥΠΑΓΟΝΤΑΙ ΣΤΙΣ ΚΟΙΝΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΙΚΑ-ΕΤΑΜ ( Α.Ν. 1846/1951)

Για τα πρόσωπα που αμείβονται μεν με το νέο μισθολόγιο, αλλά καλύπτονται από άλλους φορείς Κύριας Ασφάλισης (πλην του Δημοσίου και του Δημοσιοϋπαλληλικού καθεστώτος), δεν μπορούν να έχουν εφαρμογή τα ανωτέρω, όσον αφορά τις αποδοχές επί των οποίων υπολογίζονται οι ασφαλιστικές εισφορές του οικείου φορέα κύριας ασφάλισης.

Συγκεκριμένα, για την κατηγορία των υπαλλήλων που εργάζονται με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, οι οποίοι υπάγονται στις κοινές διατάξεις του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, για τους μόνιμους υπαλλήλους του Δημοσίου οι οποίοι υπάγονται στον κλάδο Κύριας σύνταξης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (κοινό καθεστώς) είτε λόγω διορισμού τους στο Δημόσιο από 1/1/2011 και εφεξής, κατ’ εφαρμογή του άρθρου 2 παρ. 1 του Ν.3865/2010 (σχετ. εγκ.42/2011) είτε κατόπιν επιλογής της υπαγωγής τους στο εν λόγω ασφαλιστικό καθεστώς, σύμφωνα με την αριθμ. Φ80000/1536/104/4.4.2011 (ΦΕΚ1050/30-5-2011) Κοινή Υπουργική Απόφαση περί προαιρετικής υπαγωγής στον Κλάδο Κύριας Σύνταξης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ των μέχρι 31/12/2010 υπηρετούντων δημοσίων υπαλλήλων (σχετ. εγκύκλιο 54/11), για μονιμοποιηθέντες υπαλλήλους που επέλεξαν τις κοινές διατάξεις, καθώς και για τους υπαλλήλους που υπάγονται σε άλλους φορείς κύριας ασφάλισης (π.χ. ΤΣΜΕΔΕ, ΤΣΑΥ, κλπ) οι αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές υπολογίζονται επί των πραγματικά καταβαλλομένων αποδοχών τους, όπως αυτές διαμορφώνονται από την έναρξη ισχύος των διατάξεων του Ν.4024/2011 και εφεξής, ήτοι από 1/11/2011 και εφεξής.

ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗ

Για τα ανωτέρω πρόσωπα, οι αναλογούσες ασφαλιστικές εισφορές για επικουρική ασφάλιση ΕΤΕΑΜ υπολογίζονται επί των αποδοχών τους του νέου μισθολογίου, όπως αυτές διαμορφώνονται από την έναρξη ισχύος των διατάξεων του Ν.4024/2011 και εφεξής, δηλ. από 1/11/2011.

III. ΥΠΟΒΟΛΗ ΑΝΑΛΥΤΙΚΩΝ ΠΕΡΙΟΔΙΚΩΝ ΔΗΛΩΣΕΩΝ (ΑΠΔ)

Προκειμένου να απεικονίζονται ορθά τα ασφαλιστικά στοιχεία των εν λόγω προσώπων στις ΑΠΔ , διευκρινίζουμε ότι τα στοιχεία ΚΑΔ, Κωδικός Ειδικότητας και Κωδικός Πακέτου Κάλυψης δεν τροποποιούνται (συμπληρώνονται κατά τα γνωστά). Η τροποποίηση αφορά στη συμπλήρωση του πεδίου αποδοχές όπου αναγράφονται:

– Για μεν τους Τακτικούς Υπαλλήλους που υπάγονται στο Ειδικό Συνταξιοδοτικό καθεστώς του Ν.3163/55 και του ΝΔ 4277/62 οι ασφαλιστέες αποδοχές (αποδοχές όπως αυτές είχαν διαμορφωθεί την 31/10/2011) και όχι οι πράγματι καταβαλλόμενες όπως αυτές διαμορφώνονται κατά την εφαρμογή του ν.4024/2011 και εφεξής.

– Για δε αυτούς που υπάγονται στις κοινές διατάξεις του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ (Α.Ν. 1846/1951) οι πράγματι καταβαλλόμενες αποδοχές δηλ. οι αποδοχές τους όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί από την έναρξη ισχύος των διατάξεων του Ν.4024/2011 και εφεξής ήτοι από 1/11/2011.

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΩΝ ΠΟΥ ΘΑ ΠΡΟΚΥΨΟΥΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΩΝ ΚΟΙΝΟΠΟΙΟΥΜΕΝΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ

– Εργοδότες που δεν έχουν υποβάλλει Α.Π.Δ. για τους εν λόγω ασφαλισμένους.

Θα πρέπει να υποβάλλουν τύπο Δήλωσης (04), Συμπληρωματική Α.Π.Δ. και με στοιχεία ασφάλισης (αποδοχές) όπως παραπάνω περιγράφονται, έως 31-7-2012 χωρίς την επιβολή κυρώσεων.

– Εργοδότες που υπέβαλαν Α.Π.Δ. για τους εν λόγω ασφαλισμένους και τα στοιχεία ασφάλισης είναι ορθά επεξεργασμένα.

• Σε περίπτωση που οι αποδοχές και οι αντίστοιχες εισφορές του ασφαλισμένου υπολείπονται των «ασφαλιστέων» ή των πράγματι καταβαλλόμενων, θα πρέπει το υπολειπόμενο ποσό (αποδοχές και αντίστοιχες εισφορές) να υποβληθεί ως λοιπές αποδοχές με Τύπο Αποδοχών (14) για τη συγκεκριμένη μισθολογική περίοδο με συμπληρωματική Α.Π.Δ. (04) και εντός της τασσόμενης ημερομηνίας όπως ανωτέρω περιγράφεται.

• Σε περίπτωση που οι αποδοχές και αντίστοιχες εισφορές των εν λόγω ασφαλισμένων πλεονάζουν (είναι περισσότερες των ασφαλιστέων ή των πράγματι καταβαλλόμενων ) θα πρέπει με την διαδικασία συμψηφιστικών εγγραφών, Τύπο Αποδοχών (88) να γίνουν διορθωτικές εγγραφές ως εξής:

Για τις εν λόγω εγγραφές θα πρέπει να υποβληθούν στην Α.Π.Δ. της επόμενης απαιτητής μισθολογικής περιόδου συμψηφιστικές εγγραφές με Τύπο Αποδοχών (88) (ανά ασφαλισμένο και μισθολογική περίοδο) με το συμψηφιζόμενο – αφαιρούμενο ποσό αποδοχών και αντίστοιχων εισφορών.

– Εργοδότες που υπέβαλαν Α.Π.Δ. για τους εν λόγω ασφαλισμένους και τα στοιχεία ασφάλισης δεν είναι ορθά επεξεργασμένα (βρίσκονται σε κατάσταση: προς Διόρθωση).

Θα πρέπει οι εργοδότες να προβούν στις απαραίτητες ενέργειες για την αποκατάσταση των ΛΑΘΩΝ καταχωρώντας τα ορθά στοιχεία ασφάλισης (ασφαλιστέες αποδοχές ή πράγματι καταβαλλόμενες και αντίστοιχες εισφορές) σύμφωνα με τις κοινοποιούμενες διατάξεις, κατά την χρονική περίοδο που οι προς Διόρθωση Εγγραφές είναι αναρτημένες στο διαδικτυακό τόπο του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

IV. ΠΡΟΘΕΣΜΙΑ ΚΑΤΑΒΟΛΗΣ ΤΩΝ ΕΙΣΦΟΡΩΝ

Οι εισφορές που αφορούν τους εν λόγω ασφαλισμένους και δεν έχουν καταχωρηθεί σε αντίστοιχη Α.Π.Δ., θα θεωρηθούν εμπρόθεσμες (άνευ προσθέτων τελών) εφόσον καταβληθούν έως 31-7-2012.

Στην περίπτωση που έχουν αποδοθεί από τους εργοδότες επιπλέον ασφαλιστικές εισφορές, ενώ δεν τις όφειλαν, δύναται να επιστραφούν ως αχρεωστήτως καταβληθείσες, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ.

ΑΚΡΙΒΕΣ ΑΝΤΙΓΡΑΦΟ
Η ΤΜΗΜΑΤΑΡΧΗΣ
ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΚΗΣ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗΣ & ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗΣ ΜΕΡΙΜΝΑΣ

Η ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΡΙΑ
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΧΑΡΙΚΛΕΙΑ ΓΔΟΝΤΑΚΗ