64227 ΕΞ 15-04-2025
Χάρτα «GReco Islands»: Καθορισμός προϋποθέσεων συγχρηματοδότησης έργων «GReco Islands» του άρθρου 21 του ν. 4936/2022 από τα Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2021-2027 και θέσπιση σήματος «GRecoISLAND»
Αριθμ. οικ. 64227 ΕΞ 2025
(ΦΕΚ Β’ 2119/05-05-2025)
Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τον ν. 4914/2022 «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027, σύσταση Ανώνυμης Εταιρείας “Εθνικό Μητρώο Νεοφυών Επιχειρήσεων ΑΕ” και άλλες διατάξεις» (Α’ 61).
2. Τον ν. 4936/2022 «Εθνικός Κλιματικός Νόμος – Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή, επείγουσες διατάξεις για την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης και την προστασία του περιβάλλοντος» (Α’ 105) και ιδίως την παρ. 2 του άρθρου 21 και την παρ. 15 του άρθρου 33.
3. Το άρθρο 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’98), όπως διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
4. Το άρθρο 3 του π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων – Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών – Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130).
5. Το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου – Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών – Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού – Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) – Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139).
6. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).
7. Το π.δ. 50/2024 «Σύσταση Γενικών Γραμματειών, κατάργηση Γενικής Γραμματείας και Ειδικών Γραμματειών» (Α’ 138).
8. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).
9. Την υπό στοιχεία Υ 12/07-07-2023 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Νικόλαο Παπαθανάση» (Β’4403).
10. Την υπ’ αρ. 22370/10-03-2023 απόφαση του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Σύστημα διακυβέρνησης και διαχείρισης ως προς τα εντασσόμενα στο ΕΣΠΑ έργα του Αναπτυξιακού Στρατηγικού Πλαισίου για τα ελληνικά νησιά “GReco islands”» (Β’ 1773), όπως τροποποιήθηκε με τις υπ’ αρ. 1286/25-01-2024 (Β’ 586) και 130478/12-09-2024 (Β’ 5268) αποφάσεις του Αναπληρωτή Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
11. Την υπ’ αρ. 4/23.12.2019 (Β’ 4893) απόφαση του Κυβερνητικού Συμβουλίου Οικονομικής Πολιτικής, με την οποία κυρώθηκε το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) [National Energy and Climate Plan (NECP)], όπως εκάστοτε ισχύει.
12. Το Εταιρικό Σύμφωνο Περιφερειακής Ανάπτυξης 2021 – 2027, ως αυτό εγκρίθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή δυνάμει της απόφασης CCI 2021EL16FFPA001/29 Ιουλίου 2022.
13. Την υπό στοιχεία C(2022)6045/26-08-2022 εγκριτική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του Προγράμματος Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή.
14. Την υπό στοιχεία C(2022)3943/16-06-2022 εγκριτική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης και των παραρτημάτων συμπεριλαμβανομένου του Εδαφικού Σχεδίου Δίκαιης Μετάβασης Νήσων Βόρειου και Νότιου Αιγαίου και Κρήτης.
15. Την υπό στοιχεία C(2022)6253/29-08-2022 εγκριτική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του Προγράμματος Βόρειο Αιγαίο.
16. Την υπό στοιχεία C(2022)6252/29-08-2022 εγκριτική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του Προγράμματος Νότιο Αιγαίο,
17. Την υπό στοιχεία C(2022)6508/05-09-2022 εγκριτική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής του Προγράμματος Ιόνια Νησιά.
18. Την υπ’ αρ. 66990/15.04.2025 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών στην οποία αναφέρεται ότι από την εφαρμογή της εν λόγω απόφασης δεν προκαλείται επιβάρυνση στον Προϋπολογισμό
Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για το τρέχον οικονομικό έτος καθώς με αυτή καθορίζονται οι προϋποθέσεις συγχρηματοδότησης έργων Greco Islands του άρθρου 21 του ν. 4936/2022 (Α’ 105) από τα Προγράμματα ΕΣΠΑ 2021 -2027 και θεσπίζεται η διαδικασία απονομής σχετικού σήματος GRecoISLAND ως επιβράβευση για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων στους οποίους συμβάλλουν τα έργα αυτά,
19. Το γεγονός ότι από την παρούσα δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
20. Το γεγονός ότι οι διατάξεις της παρούσας δεν αφορούν σε διοικητική διαδικασία για την οποία υπάρχει υποχρέωση καταχώρισης στο ΕΜΔΔ-ΜΙΤΟΣ,
αποφασίζουμε:
ΜΕΡΟΣ Α’
ΣΚΟΠΟΣ, ΟΡΙΣΜΟΙ
Άρθρο 1
Σκοπός
Σκοπός της παρούσας είναι ο καθορισμός των προϋποθέσεων συγχρηματοδότησης έργων “GReco Islands” του άρθρου 21 του ν. 4936/2022 (Α’ 105) από τα Προγράμματα του Εταιρικού Συμφώνου Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΣΠΑ) 2021-2027 και η θέσπιση της διαδικασίας απονομής σχετικού σήματος GRecoISLAND ως επιβράβευση για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων στους οποίους συμβάλλουν τα έργα αυτά. Ειδικότερα, καθορίζονται και εξειδικεύονται η επιλεξιμότητα για συγχρηματοδότηση νησιών και τομέων παρέμβασης σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στην παρ. 2 του άρθρου 21 του ν. 4936/2022 (Α’ 105), το σύστημα διακυβέρνησης και διαχείρισης συμπεριλαμβανομένης της θέσπισης της διαδικασίας απονομής σήματος GRecoISLAND για την προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης των νησιών, στη βάση των αρχών της ολοκληρωμένης χωρικής προσέγγισης και των σκοπών της παρ. 1 του άρθρου 21 του ν. 4936/2022, η εταιρικότητα, ο φορέας και η πηγή χρηματοδότησης, οι δικαιούχοι και οι όροι ένταξης και υλοποίησης, ως προς τα εντασσόμενα στο ΕΣΠΑ έργα και κάθε σχετικό με τη συγχρηματοδότηση των εν λόγω έργων ζήτημα.
Άρθρο 2
Ορισμοί
Για τους σκοπούς της παρούσας νοούνται ως:
«Χάρτα GReco Islands»: το σύνολο των προβλέψεων της παρούσας.
«Πρωτοβουλία GReco Islands»: το Στρατηγικό Πλαίσιο Πρωτοβουλίας «GReco Islands», όπως θεσπίστηκε με το άρθρο 21 του ν. 4936/2022 (Α’ 105) (Εθνικός Κλιματικός Νόμος) και αφορά στην παρούσα ειδικά/αποκλειστικά στα εντασσόμενα στο ΕΣΠΑ έργα δυνάμει του άρθρου 33, παρ. 15 του ν. 4936/2022.
«Σήμα GRecoISLAND»: σήμα της πρωτοβουλίας «GReco Islands» με τρεις διαβαθμίσεις/στάδια που απονέμεται σε νησί για τη συμμόρφωση προς τις ανά στάδιο απαιτήσεις του πλαισίου στοχοθεσίας.
«Φορέας Απονομής Σήματος»: ως «Φορέας Απονομής Σήματος» ορίζεται η Επιτροπή Καθοδήγησης (ΕΚ) της παρ. 1 του άρ. 1 της υπ’ αρ. 22370/10-03-2023 απόφασης του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων με θέμα «Σύστημα διακυβέρνησης και διαχείρισης ως προς τα εντασσόμενα στο ΕΣΠΑ έργα του Αναπτυξιακού Στρατηγικού Πλαισίου για τα ελληνικά νησιά «GR-eco islands». (Β’ 1773). Ο «Φορέας Απονομής Σήματος» έχει την αρμοδιότητα και την ευθύνη για τον καθορισμό και τη διασφάλιση της ορθής λειτουργίας και διαχείρισης του πλαισίου στοχοθεσίας και του συστήματος απονομής του σήματος GRecoISLAND, καθώς και για την κατάλληλη προώθηση αυτού. Απονέμει το σχετικό σήμα στα νησιά που πληρούν τις εκάστοτε προϋποθέσεις βάσει εισήγησης του Φορέα Πιστοποίησης (εφεξής «Φορέας Απονομής»).
«Παρατηρητήριο GReco Islands»: φορέας με διακριτή λειτουργία υπό την εποπτεία του Φορέα Απονομής, με αρμοδιότητα/ρόλο την επιτελική παρακολούθηση της υλοποίησης της «Πρωτοβουλίας GReco Islands» και της εφαρμογής του συστήματος απονομής του σήματος.
«Φορέας Πιστοποίησης»: ως «Φορέας Πιστοποίησης» ορίζεται η Επιτροπή Συντονισμού (ΕΚ) της παρ. 2 του άρθρου 1 της υπ’αρ. 22370/10-03-2023 απόφασης του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων με θέμα Σύστημα διακυβέρνησης και διαχείρισης ως προς τα εντασσόμενα στο ΕΣΠΑ έργα του Αναπτυξιακού Στρατηγικού Πλαισίου για τα ελληνικά νησιά «GReco Islands» (Β’ 1773). Ο «Φορέας Πιστοποίησης» έχει την αρμοδιότητα εξέτασης της πλήρωσης των προϋποθέσεων για την απονομή του σήματος GRecoISLAND, λαμβάνοντας υπόψη την εισήγηση του Φορέα Αξιολόγησης.
«Αιτών/Λήπτης του σήματος»: το νησί που αναλαμβάνει την σχετική δέσμευση όδευσης προς τη βιώσιμη ανάπτυξη και συμμόρφωσής του με τους όρους λήψης και διατήρησης του σήματος, εκπροσωπούμενο από τον οικείο Δήμο.
«Φορέας Αξιολόγησης»: ως «Φορέας Αξιολόγησης» ορίζεται η ΜΟΔ ΑΕ. Ο «Φορέας Αξιολόγησης» έχει την αρμοδιότητα αξιολόγησης της επίτευξης των στόχων και συμμόρφωσης με σχετικές απαιτήσεις για τη λήψη/ διατήρηση του σήματος.
«Επιτροπή Καθοδήγησης»: η Επιτροπή Καθοδήγησης της υπ’ αρ. 22370/20.03.2023 (Β’ 1773) απόφασης του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
«Επιτροπή Συντονισμού»: η Επιτροπή Συντονισμού της υπ’ αρ. 22370/20.03.2023 (Β’ 1773) απόφασης του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
«Τοπικό Σχέδιο Δράσης» (ΤΣΔ): το σχέδιο του Αιτούντα/Λήπτη του σήματος που αποτυπώνει τον τρόπο με τον οποίο το νησί σκοπεύει να πετύχει επιλεγμένους στρατηγικούς στόχους της Χάρτας, το οποίο και συνιστά το πλήρες αίτημα του νησιού στο πλαίσιο της διαδικασίας πιστοποίησης και λήψης του σήματος.
«Ηλεκτρονική Πλατφόρμα GReco Islands»: η ηλεκτρονική πλατφόρμα που λειτουργεί υπό την ευθύνη του Παρατηρητηρίου GReco Islands, εποπτεύεται από τον Φορέα Απονομής, και περιλαμβάνει στοιχεία σχετικά με την πρόοδο υλοποίησης της Πρωτοβουλίας και κάθε άλλο σχετικό θέμα για την ενημέρωση των νησιών και του ευρύτερου κοινού.
ΜΕΡΟΣ Β’
ΣΥΓΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΕΡΓΩΝ ”GReco Islands” ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΕΣΠΑ
Άρθρο 3
Επιλεξιμότητα και Τομείς Παρέμβασης
1. Επιλέξιμα για συγχρηματοδότηση από τους πόρους του ΕΣΠΑ 2021-2027 είναι στην πρώτη φάση υλοποίησης της Πρωτοβουλίας GReco Islands τα μικρά νησιά με μόνιμο πληθυσμό από εκατό (100) έως τρεισήμισι (3500) χιλιάδες κατοίκους, δυνάμει των αποτελεσμάτων της Απογραφής Πληθυσμού-Κατοικιών έτους 2021 με την υπό στοιχεία 9429/Β4 2116 (Β’ 6951) απόφαση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, που υπάγονται στις περιφέρειες Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου και Ιονίων Νήσων.
2. Ως επιλέξιμοι τομείς παρέμβασης θεωρούνται εκείνοι που εξυπηρετούν τους σκοπούς του Στρατηγικού Πλαισίου Πρωτοβουλίας «GReco islands», όπως ειδικότερα ορίζονται στο άρθρο 21, παρ. 1 του ν. 4936/2022 (Εθνικός Κλιματικός νόμος) και συνδέονται άμεσα με τους πυλώνες που περιγράφονται στο άρθρο 8 (πλαίσιο στοχοθεσίας) της παρούσας.
3. Η επιλεξιμότητα συγχρηματοδότησης των έργων GReco Islands στους τομείς παρέμβασης της παρ. 2, διέπεται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο του ΕΣΠΑ για τη διαχείριση, τον έλεγχο, τον συντονισμό και την υλοποίηση των αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027 (ν. 4914/2022) καθώς και το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ) ΕΣΠΑ 2021-2027.
4. Οι διατάξεις του παρόντος δύνανται να εφαρμόζονται εκτός των αναφερομένων στην παρ. 1 και σε όσα νησιά της ελληνικής επικράτειας σταδιακά εντάσσονται στην Πρωτοβουλία GReco Islands στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ.
Άρθρο 4
Φορείς και Πηγές Χρηματοδότησης
1. Η χρηματοδότηση των έργων GReco Islands που υλοποιούνται στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ, προέρχεται, τουλάχιστον κατά την πρώτη φάση υλοποίησης της πρωτοβουλίας όπως προσδιορίζεται στην παρ. 1 του άρθρου 3, από τα τομεακά Προγράμματα «Περιβάλλον και Κλιματική Αλλαγή» (ΠΕΚΑ) και «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση» (ΔΑΜ) του ΕΣΠΑ 2021-2027.
2. Στην πρωτοβουλία GReco Islands, συμβάλλουν συμπληρωματικά τα Περιφερειακά Προγράμματα «Βόρειο Αιγαίο», «Νότιο Αιγαίο» και «Ιόνια Νησιά» του ΕΣΠΑ 2021 – 2027 με σχετικές δράσεις.
3. Είναι δυνατή η συμβολή και άλλων Προγραμμάτων του ΕΣΠΑ 2021-2027 εφόσον απαιτηθεί.
Άρθρο 5
Δικαιούχοι και Όροι Ένταξης και Υλοποίησης
1. Δικαιούχοι των έργων GReco Islands που υλοποιούνται στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ είναι οι Δήμοι στους οποίους υπάγονται τα επιλέξιμα για συγχρηματοδότηση έργα δυνάμει του άρθρου 3.
2. Οι όροι ένταξης και υλοποίησης των εντασσόμενων στο ΕΣΠΑ έργων GReco Islands της παρ. 1 διέπονται από το ισχύον θεσμικό/κανονιστικό πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2021-2027 (ν. 4914/2022 Α’ 61) καθώς και το Σύστημα Διαχείρισης και Ελέγχου (ΣΔΕ) ΕΣΠΑ 2021-2027.
Άρθρο 6
Σύστημα Διακυβέρνησης και Διαχείρισης -Εταιρικότητα
Για την διακυβέρνηση και διαχείριση των εντασσόμενων στο ΕΣΠΑ έργων GReco Islands εφαρμόζεται στο πλαίσιο της αρχής της εταιρικής σχέσης (όπως εκφράζεται μέσα από το ΕΣΠΑ) το σύστημα που έχει θεσπιστεί με την υπ’ αρ. 22370/10-03-2023 (Β’ 1773) υπουργική απόφαση όπως ισχύει.
ΜΕΡΟΣ Γ’
ΣΗΜΑ GRecoISLAND ΚΑΙ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΤΟΧΟΘΕΣΙΑΣ
Άρθρο 7
Σήμα GRecoISLAND
1. Θεσπίζεται σήμα το οποίο απονέμεται στα επιλέξιμα νησιά βάσει των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3, ως επιβράβευση για την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων, όπως εξειδικεύονται στο άρθρο 8, μέσω έργων GReco Islands που υλοποιούνται για το σκοπό αυτό στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ.
2. Το σήμα διακρίνεται σε τρείς διαβαθμίσεις και απονέμεται αντίστοιχα σε τρία διακριτά στάδια επίτευξης των στόχων στα ενδιαφερόμενα επιλέξιμα νησιά σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στις παρ. 3, 4 και 5.
3. Σήμα «GReco Candidate» (Υποψήφιο GRecoISLAND): απονέμεται στο εισαγωγικό στάδιο και πιστοποιεί τη δέσμευση του νησιού να υλοποιήσει το εγκεκριμένο ΤΣΔ, το οποίο θα οδηγήσει στην επίτευξη των τελικών στόχων.
4. Σήμα «GReco in Transition» (GRecoISLAND σε μετάβαση): απονέμεται στο ενδιάμεσο στάδιο και πιστοποιεί την επίτευξη των ενδιάμεσων στόχων, όπως αυτοί ορίζονται στον Πίνακα 1 του Παραρτήματος, αναγνωρίζοντας την πρόοδο του νησιού στην υλοποίηση του ΤΣΔ.
5. Σήμα «GRecoISLAND»: απονέμεται στο τελικό στάδιο και πιστοποιεί την επίτευξη των τελικών στόχων, όπως αυτοί ορίζονται στον Πίνακα 1 του Παραρτήματος.
Άρθρο 8
Πλαίσιο Στοχοθεσίας
1. Για την απόκτηση του σήματος GRecoISLAND, διενεργείται αξιολόγηση ως προς την επίτευξη συγκεκριμένων στόχων στα επιλέξιμα νησιά, οι οποίοι διαρθρώνονται σε 3 θεματικούς (Θ) και 3 υποστηρικτικούς (Υ) πυλώνες, ως εξής:
α) Ενεργειακή Μετάβαση (Θ)
β) Βιώσιμη Διαχείριση Πόρων (Θ)
γ) Προστασία του Περιβάλλοντος (Θ)
δ) Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία (Υ)
ε) Ψηφιακός Μετασχηματισμός (Υ)
στ) Ενδυνάμωση Ανθρώπινου Δυναμικού (Υ)
2. Ανάλογα με τα χαρακτηριστικά του κάθε πυλώνα, η στοχοθεσία περιλαμβάνει τουλάχιστον μια από τις εξής δυο κατηγορίες στρατηγικών στόχων που συμβάλουν στην εκπλήρωση του σκοπού της Πρωτοβουλίας GReco Islands όπως ορίζεται στην παρ. 1 του Άρθρου 21 του ν. 4936/2022 (κλιματικός νόμος):
α) Στρατηγικοί στόχοι ποσοτικοί: ένας ή περισσότεροι στόχοι ανά πυλώνα με τις αντίστοιχες ελάχιστες τιμές στόχου που πρέπει να επιτυγχάνονται.
β) Στρατηγικοί στόχοι μέτρα: Προκαθορισμένα εναλλακτικά μέτρα, εκ των οποίων κάθε νησί δύναται να υλοποιήσει το σύνολο ή μέρος αυτών και τα οποία περιλαμβάνονται σε πυλώνες όπου δεν προβλέπονται, λόγω της φύσης τους, ποσοτικοί στόχοι.
3. Οι Στρατηγικοί Στόχοι διακρίνονται σε σαφώς καθορισμένους ενδιάμεσους και τελικούς στόχους, η επίτευξη των οποίων συνδέεται άμεσα με τα αντίστοιχα στάδια του σήματος, ήτοι το ενδιάμεσο για την απόκτηση του σήματος «GReco in Transition» και το τελικό για την απόκτηση του σήματος «GRecoISLAND».
4. Η επίτευξη μέρους των Στρατηγικών Στόχων που ορίζονται στην παρούσα αποτελεί υποχρεωτική προϋπόθεση για την ολοκλήρωση του ενδιάμεσου και τελικού σταδίου της σήμανσης και ως εκ τούτου χαρακτηρίζονται προαπαιτούμενοι.
5. Για τους υπόλοιπους Στρατηγικούς Στόχους ορίζεται μια βαθμολογία η οποία λαμβάνεται με την πιστοποίηση της επίτευξής τους. Για την ολοκλήρωση τόσο του ενδιάμεσου όσο και του τελικού σταδίου της σήματος απαιτείται η συγκέντρωση μιας προκαθορισμένης ελάχιστης βαθμολογίας ανά πυλώνα, η οποία προκύπτει από το άθροισμα των επιμέρους βαθμολογιών των Στρατηγικών Στόχων κάθε πυλώνα.
6. Το σύνολο των Στρατηγικών Στόχων με τις ενδιάμεσες και τελικές τιμές τους, την αντίστοιχη βαθμολογία τους ή τον χαρακτηρισμό τους ως προ-απαιτούμενο και την ελάχιστη απαιτούμενη βαθμολογία ανά πυλώνα περιλαμβάνεται στον Πίνακα 1 του Παραρτήματος της παρούσας. Στον ίδιο πίνακα αναφέρεται ένας ενδεικτικός τρόπος επαλήθευσης της επίτευξης των στόχων, ο οποίος εξειδικεύεται και οριστικοποιείται στο εγχειρίδιο διαδικασιών πιστοποίησης που εκπονείται με ευθύνη του Φορέα Πιστοποίησης και εγκρίνεται από τον Φορέα Απονομής.
7. Στην περίπτωση που κάποιο νησί επιθυμεί να επιτύχει/υλοποιήσει κάποιον Στόχο που συμβάλει σε συγκεκριμένο πυλώνα και δεν περιλαμβάνεται στον Πίνακα 1 του Παραρτήματος, υποβάλλει σχετικό αίτημα έγκρισης στον Φορέα Απονομής, πριν από την υποβολή του Τοπικού Σχεδίου Δράσης (ΤΣΔ). Εφόσον το αίτημα εξεταστεί και εγκριθεί, ορίζεται η βαθμολογία του νέου Στρατηγικού Στόχου από τον Φορέα Απονομής και ενσωματώνεται στον Πίνακα 1 του Παραρτήματος. Η βαθμολογία αυτή προκύπτει ύστερα από συγκριτική αξιολόγηση ως προς τον βαθμό δυσκολίας επίτευξης και τον αναμενόμενο αντίκτυπο του προτεινόμενου νέου Στρατηγικού Στόχου στον πυλώνα στον οποίο εντάσσεται, σε σχέση με τους υφιστάμενους Στρατηγικούς Στόχους του πυλώνα αυτού.
8. Οι νέοι Στρατηγικοί Στόχοι, που προκύπτουν με τη διαδικασία της παραγράφου 7, αναρτώνται με ευθύνη του Φορέα Απονομής στην σχετική ηλεκτρονική πλατφόρμα GReco Islands, εμπλουτίζοντας τον Πίνακα 1, προκειμένου να είναι διαθέσιμοι προς υιοθέτηση και από άλλα ενδιαφερόμενα νησιά.
9. Το παρόν πλαίσιο και οι Στρατηγικοί Στόχοι επανεξετάζονται κατ’ ανώτατο ανά πέντε έτη και αναθεωρούνται αναλόγως, με ευθύνη του Φορέα Απονομής, εφόσον κρίνεται απαραίτητο. Για την αναθεώρηση των στόχων, ο Φορέας Απονομής λαμβάνει υπόψη επίκαιρες εκθέσεις και εισηγήσεις του Παρατηρητηρίου GReco Islands αναφορικά με τις εξελίξεις των στρατηγικών, πολιτικών και άλλων σχεδιασμών σε επίπεδο περιφερειακό, εθνικό και ευρωπαϊκό, που επηρεάζουν την πρωτοβουλία GReco Islands, καθώς και τα συμπεράσματα από την εφαρμογή του συστήματος απονομής του σήματος και λαμβάνει τις ανάλογες αποφάσεις.
ΜΕΡΟΣ Δ’
Ρόλοι και αρμοδιότητες
Άρθρο 9
Φορέας Απονομής
1. Ο Φορέας Απονομής έχει τις παρακάτω αρμοδιότητες:
i. Είναι υπεύθυνος για τον στρατηγικό σχεδιασμό και την παρακολούθηση της υλοποίησης της πρωτοβουλίας GReco Islands.
ii. Επικαιροποιεί τις πολιτικές, το πλαίσιο στοχοθεσίας, καθώς και τα κριτήρια και τις διαδικασίες απονομής του σήματος περιλαμβανομένων των όρων χρήσης του άρθρου 19.
iii. Αποφασίζει κατά πλειοψηφία την απονομή του σήματος σε κάθε νησί και εφαρμόζει αυτήν.
iv. Εκδίδει αποφάσεις αναστολής ή ανάκλησης του σήματος σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.
ν. Διασφαλίζει την αξιοπιστία του συστήματος απονομής και διαχείρισης του σήματος.
vi. Καθορίζει τις προδιαγραφές του λογότυπου του σήματος.
vii. Παραχωρεί άδειες χρήσης του σήματος και τηρεί σχετικό μητρώο.
viii. Διαμορφώνει τους κανόνες και τις προϋποθέσεις χρήσης του σήματος που διασφαλίζουν την ορθή και υπεύθυνη προβολή της σήμανσης και μεριμνά για την κατάλληλη προώθηση και προβολή της, συνεργαζόμενος προς τούτο με άλλους φορείς που έχουν σχετική αρμοδιότητα σε εθνικό ή περιφερειακό επίπεδο (π.χ. Οργανισμοί Διαχείρισης και Προώθησης Προορισμού).
ix. Συντάσσει τον Κώδικα Συμπεριφοράς και Δεοντολογίας που συνοδεύει το εκάστοτε πιστοποιητικό του σήματος και τον οποίο υποχρεούνται να εφαρμόζουν οι Λήπτες.
x. Εγκρίνει το εγχειρίδιο διαδικασιών πιστοποίησης που συντάσσει ο Φορέας Πιστοποίησης.
2. Για την υποβοήθηση του έργου του Φορέα Απονομής λειτουργεί, υπό την εποπτεία του Παρατηρητήριο GReco Islands, με τις εξής αρμοδιότητες:
α. Παρακολουθεί την πορεία υλοποίησης της πρωτοβουλίας GReco Islands και της συνολικής διαδικασίας απονομής του σήματος στα νησιά.
β. Αναπτύσσει και λειτουργεί μηχανισμό για τη συνολική παρακολούθηση της προόδου υλοποίησης της στοχοθεσίας, βάσει των σχετικών δεδομένων που συλλέγει από κάθε νησί.
γ. Εισηγείται διορθωτικές ενέργειες σε περίπτωση εντοπισμού προβλημάτων ή/και καθυστερήσεων.
δ. Διαμορφώνει πρόταση αναθεώρησης της στρατηγικής και της στοχοθεσίας με βάση τις εξελίξεις αναφορικά με τις σχετικές στρατηγικές, πολιτικές και άλλους σχεδιασμούς, καθώς και τα αποτελέσματα από την αξιολόγηση επίτευξης των στόχων, τους σχετικούς ελέγχους συμμόρφωσης για τη διατήρηση της σήμανσης και γενικότερα την εφαρμογή του συστήματος απονομής του σήματος, σύμφωνα με το άρθρο 8, παρ. 9.
ε. Παρακολουθεί την ορθή χρήση του σήματος
στ. Εισηγείται διορθωτικές ενέργειες σε περίπτωση εντοπισμού προβλημάτων ή/και καθυστερήσεων, κακής χρήσης του σήματος, κ.λπ.
ζ. Συντάσσει κατά περίπτωση σημειώματα για την ενημέρωση των εμπλεκομένων περιφερειακών, εθνικών και ευρωπαϊκών αρχών.
η. Λειτουργεί υπό την ευθύνη του την ηλεκτρονική πλατφόρμα GReco Islands.
Η ευθύνη λειτουργίας του Παρατηρητηρίου GReco Islands για λογαριασμό του Φορέα Απονομής ανατίθεται στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της στην Ειδική Υπηρεσία Συντονισμού του Σχεδιασμού, της Αξιολόγησης και της Εφαρμογής (ΕΥΣΣΑΕ).
Ο Φορέας Απονομής δύναται να αναθέτει στο Παρατηρητήριο GReco Islands επιπλέον αρμοδιότητες.
Άρθρο 10
Φορέας Πιστοποίησης
1. Ο Φορέας Πιστοποίησης έχει τις παρακάτω αρμοδιότητες:
i. Διαμορφώνει τον τρόπο επαλήθευσης της επίτευξης κάθε Στρατηγικού Στόχου, σύμφωνα με την παρ. 6 του άρθρου 8, εξειδικεύοντας το περιεχόμενο της σχετικής στήλης του Πίνακα 1 του Παραρτήματος.
ii. Υποστηρίζει τον Φορέα Αξιολόγησης κατά την άσκηση των καθηκόντων του, παρέχοντας την αναγκαία καθοδήγηση.
iii. Εξασφαλίζει την ενιαία προσέγγιση των επιμέρους αξιολογήσεων του Φορέα Αξιολόγησης.
iv. Πιστοποιεί την πλήρωση των απαιτούμενων για την λήψη του εκάστοτε σήματος κριτηρίων εκ μέρους των Αιτούντων νησιών όπως ορίζονται από τον Φορέα Απονομής και εισηγείται στον Φορέα Απονομής την απονομή του.
v. Διαμορφώνει έκθεση διορθωτικών ενεργειών, σε περίπτωση μη πλήρωσης των κριτηρίων.
vi. Εισηγείται στον Φορέα Απονομής την αναστολή ή ανάκληση του εκάστοτε σήματος, σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.
2. Ο Φορέας Πιστοποίησης συντάσσει εγχειρίδιο διαδικασιών πιστοποίησης για την εκτέλεση των ανωτέρω αρμοδιοτήτων.
Άρθρο 11
Φορέας Αξιολόγησης
1. Ο Φορέας Αξιολόγησης έχει τις παρακάτω αρμοδιότητες:
α. Διενεργεί τις αξιολογήσεις, συλλέγοντας τα απαραίτητα δεδομένα από τους ενδιαφερόμενους Αιτούντες/ Λήπτες του σήματος, σύμφωνα με τα κριτήρια και τη μεθοδολογία που ορίζονται για κάθε στάδιο στο Μέρος Ε’ της παρούσας.
β. Προετοιμάζει εκθέσεις και εισηγήσεις προς τον Φορέα Πιστοποίησης.
Άρθρο 12
Αιτών/Λήπτης σήματος
1. Το ενδιαφερόμενο νησί υποβάλλει αίτηση για την λήψη του σήματος το οποίο και λαμβάνει, εφόσον πληρούνται τα σχετικά κριτήρια/προϋποθέσεις. Στο πλαίσιο αυτό αναλαμβάνει τις ακόλουθες υποχρεώσεις:
α. Εκπονεί το Τοπικό Σχέδιο Δράσης (ΤΣΔ), σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 13,
β. υποβάλλει στον Φορέα Απονομής Σήματος το ΤΣΔ, αιτούμενος την λήψη του σήματος GReco candidate, σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 14,
γ. υλοποιεί τις δράσεις που προβλέπονται στο ΤΣΔ,
δ. εφαρμόζει σύστημα παρακολούθησης και μέτρησης της προόδου επίτευξης της στοχοθεσίας,
ε. υποβάλλει στον Φορέα Απονομής αίτημα για την λήψη του σήματος «GReco in transition», σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 15,
στ. υποβάλλει στον Φορέα Απονομής αίτημα για την λήψη του σήματος «GRecolSLAND», σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 16,
ζ. κάνει χρήση του σήματος που του απονέμεται κάθε φορά ανάλογα με το στάδιο επίτευξης των στόχων στο οποίο βρίσκεται, σύμφωνα με τους όρους που θέτει ο Φορέας Απονομής,
η. υποβάλλει ετήσιες εκθέσεις που πιστοποιούν τη διατήρηση της συμμόρφωσης προς τις απαιτήσεις του σήματος, σύμφωνα με τις προβλέψεις του άρθρου 17,
2. Η υποβολή των ανωτέρω πραγματοποιείται μέσω του οικείου Δήμου του ενδιαφερόμενου νησιού.
3. Στην περίπτωση κατά την οποία ένα ενδιαφερόμενο νησί αποτελείται από περισσότερους από έναν Δήμους, απαιτείται κοινή υποβολή από όλους τους Δήμους ενιαίου ΤΣΔ.
4. Στην περίπτωση που περισσότερα του ενός ενδιαφερόμενα νησιά υπάγονται διοικητικά στον ίδιο Δήμο, απαιτείται η υποβολή από τον Δήμο διακριτού ΤΣΔ για κάθε νησί.
ΜΕΡΟΣ Ε’
Τοπικό Σχέδιο Δράσης και διαδικασία απονομής του σήματος ανά στάδιο
Άρθρο 13
Τοπικό Σχέδιο Δράσης (ΤΣΔ)
1. Το ΤΣΔ συνιστά αίτηση του νησιού για τη λήψη του σήματος GRecolSLAND, καταρτίζεται από το ενδιαφερόμενο νησί με τους όρους του άρθρου 12 και περιλαμβάνει, κατ’ ελάχιστον, τα ακόλουθα:
α. Περιγραφή της υφιστάμενης κατάστασης του νησιού ως προς την εκπλήρωση των στόχων ανά πυλώνα της στοχοθεσίας όπου περιλαμβάνονται και τα στοιχεία εκείνα που επιτρέπουν τη μέτρηση της προόδου και την επαλήθευση της επίτευξης των στόχων.
β. Συγκεντρωτικό Πίνακα Στοχοθεσίας, στον οποίο περιλαμβάνονται τόσο οι προαπαιτούμενοι όσο και οι λοιποί επιλεγμένοι στρατηγικοί στόχοι όπως ορίζονται στο άρθρο 8, όπου επισημαίνονται διακριτά τόσο εκείνοι που τεκμηριωμένα έχουν ήδη επιτευχθεί, όσο και εκείνοι που προτείνεται να επιτευχθούν με νέες δράσεις και έργα.
γ. Σχέδιο Δράσης, που περιλαμβάνει τις συγκεκριμένες νέες δράσεις και έργα που προτείνεται να υλοποιηθούν για την επίτευξη των στόχων. Για κάθε δράση και έργο προσδιορίζονται:
i. Ο βαθμός ωριμότητας και τα επιμέρους βήματα υλοποίησης, όπως μελέτες, αδειοδοτήσεις, εγκρίσεις, κ.λπ.
ii. Οι αρμόδιοι φορείς υλοποίησης κάθε βήματος.
iii. Το εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης κάθε βήματος ανά δράση και έργο, καθώς και συγκεντρωτικό χρονοδιάγραμμα εκπλήρωσης των στόχων ανά πυλώνα και κατά στάδιο πιστοποίησης, λαμβάνοντας υπόψη τα μέγιστα χρονικά διαστήματα διατήρησης του εισαγωγικού και του ενδιάμεσου καθεστώτος πιστοποίησης, όπως αυτά ορίζονται στα άρθρα 14 και 15 αντίστοιχα.
iv. Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός και οι πηγές χρηματοδότησης για την υλοποίηση των προτεινόμενων δράσεων και έργων του ΤΣΔ.
δ. Σύστημα Παρακολούθησης και Μέτρησης, το οποίο αναπτύσσεται στη βάση του Πίνακα 1 του Παραρτήματος και με το οποίο τα νησιά παρακολουθούν την πρόοδο εκπλήρωσης των στόχων.
ε. Στοιχεία υιοθέτησης του ΤΣΔ σε τοπικό επίπεδο και συγκεκριμένα:
i. Απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου για την έγκριση του ΤΣΔ με αυξημένη πλειοψηφία 2/3 επί των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου.
ii. Έκθεση με τη μεθοδολογία, τις ενέργειες και τα αποτελέσματα σχετικής τοπικής διαβούλευσης.
iii. Τεκμηρίωση της διοικητικής/διαχειριστικής επάρκειας για την υλοποίηση και λειτουργία των προτεινόμενων στο ΤΣΔ έργων, όπως ενδεικτικά μνημόνια συνεργασίας, προγραμματικές συμβάσεις, κ.λπ.
2. Το περιεχόμενο του ΤΣΔ εξειδικεύεται σε σχετικό Οδηγό του Φορέα Απονομής Σήματος.
Άρθρο 14
Εισαγωγικό Στάδιο: Σήμα «GReco candidate»
1. Ο Αιτών/Λήπτης του σήματος, υποβάλλει επισήμως το ΤΣΔ, στον Φορέα Απονομής σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 13, ο οποίος το προωθεί στον Φορέα Πιστοποίησης για εξέταση και γνωμοδότηση. Ο Φορέας Πιστοποίησης εξετάζει την εκπλήρωση των τυπικών προϋποθέσεων υποβολής του αιτήματος και αναθέτει στον Φορέα Αξιολόγησης την αξιολόγηση του ΤΣΔ. Η αξιολόγηση βασίζεται στα ακόλουθα κριτήρια:
α. Πληρότητα του ΤΣΔ, σύμφωνα με τις απαιτήσεις που προσδιορίζονται στο άρθρο 13.
β. Συνάφεια του ΤΣΔ με τη στρατηγική της πρωτοβουλίας GReco Islands, καθώς και καταλληλόλητα και επάρκεια των προτεινόμενων δράσεων και έργων για την επίτευξη των στρατηγικών στόχων ανά πυλώνα, όπως ορίζονται στον Πίνακα 1 του Παραρτήματος.
γ. Ρεαλιστικότητα του ΤΣΔ ως προς το προτεινόμενο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης και το ενδεικτικό κόστος των δράσεων, με βάση τα διαλαμβανόμενα στο master plan και στον Οδηγό, όπου εξετάζεται η διαθεσιμότητα και επάρκεια των προτεινόμενων χρηματοδοτικών πόρων και πηγών χρηματοδότησης που εκτιμάται ότι θα καταστήσουν το ΤΣΔ υλοποιήσιμο και λειτουργικό.
2. Ο Φορέας Αξιολόγησης συντάσσει έκθεση αξιολόγησης και την υποβάλει στον Φορέα Πιστοποίησης.
3. Σε περίπτωση συμμόρφωσης του ΤΣΔ με τα κριτήρια, ο Φορέας Πιστοποίησης γνωμοδοτεί και εισηγείται στον Φορέα Απονομής την απονομή του σήματος.
4. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης του ΤΣΔ με τα κριτήρια, ο Φορέας Πιστοποίησης συντάσσει έκθεση στην οποία προσδιορίζει τα σημεία προς βελτίωση. Το νησί έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει στις απαιτούμενες τροποποιήσεις και να υποβάλει εκ νέου το ΤΣΔ.
5. Ο Φορέας Απονομής εκδίδει την τελική απόφαση για την απονομή του σήματος «GReco candidate» στο νησί. Ακολουθεί η έκδοση επίσημου πιστοποιητικού εγγράφου, βάσει του οποίου απονέμεται στο νησί το καθεστώς «GReco candidate» και στο οποίο περιλαμβάνονται οι προβλέψεις των άρθρων 18 και 19 της παρούσας. Ταυτόχρονα πραγματοποιείται δημόσια ανακοίνωση με κάθε πρόσφορο μέσο από τις τοπικές αρχές και λοιπούς εμπλεκόμενους φορείς.
6. Η διατήρηση του καθεστώτος πιστοποίησης “GReco candidate” έχει μέγιστη χρονική διάρκεια τρία έτη. Υπέρβαση αυτού του ορίου οδηγεί αυτοδίκαια σε ανάκληση του σήματος, πλην δεόντως αιτιολογημένων περιπτώσεων όπως ενδεικτικά καταστάσεις που συνιστούν ανωτέρα βία και καταστάσεις κήρυξης έκτακτης ανάγκης όπως έκτακτες και απρόβλεπτες φυσικές καταστροφές, όπου δύναται να δοθεί μέγιστη χρονική παράταση ισχύος αυτού του καθεστώτος ενός έτους, προκειμένου να καταστεί εφικτή η μετάβαση στο επόμενο στάδιο.
Άρθρο 15
Ενδιάμεσο Στάδιο: Σήμα «GReco in Transition»
1. Ο Αιτών/Λήπτης του σήματος, υποβάλει επισήμως σχετικό αίτημα στον Φορέα Απονομής, το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ των άλλων τα τεχνικά στοιχεία που τεκμηριώνουν την επίτευξη των ενδιάμεσων στόχων, συνοδευόμενο από σχετική έκθεση προόδου ως προς τα προβλεπόμενα στο εγκεκριμένο ΤΣΔ του νησιού.
2. Ο Φορέας Απονομής προωθεί το αίτημα στον Φορέα Πιστοποίησης για εξέταση και γνωμοδότηση. Ο Φορέας Πιστοποίησης εξετάζει την εκπλήρωση των τυπικών προϋποθέσεων υποβολής του αιτήματος και αναθέτει στον Φορέα Αξιολόγησης την αξιολόγησή του.
3. Ο Φορέας Αξιολόγησης αξιολογεί την πρόοδο του νησιού και εισηγείται σχετικά στον Φορέα Πιστοποίησης συντάσσοντας αντίστοιχη έκθεση. Κατά την αξιολόγηση εφαρμόζει κοινή μεθοδολογία επαλήθευσης των στοιχείων που τεκμηριώνουν την επίτευξη των ενδιάμεσων στόχων, στη βάση των απαιτήσεων του Πίνακα 1 του Παραρτήματος. Τα στοιχεία τεκμηρίωσης πρέπει να είναι επικυρωμένα και να προέρχονται από επίσημες πηγές, ήτοι δημοτικές και άλλες περιφερειακές και εθνικές αρχές, κ.λπ.
4. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι το νησί έχει επιτύχει τους ενδιάμεσους στόχους, ο Φορέας Πιστοποίησης γνωμοδοτεί και εισηγείται στον Φορέα Απονομής την απονομή του σήματος.
5. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι δεν έχουν επιτευχθεί πλήρως οι ενδιάμεσοι στόχοι, ο Φορέας Πιστοποίησης συντάσσει έκθεση με τις ελλείψεις δίνοντας στο νησί τη δυνατότητα να προχωρήσει στις απαραίτητες συμπληρωματικές ενέργειες και να υποβάλει εκ νέου το αίτημα, εντός ορισμένης προθεσμίας η οποία δεν μπορεί να εκτείνεται πέραν του ενός έτους από τη μέγιστη χρονική διάρκεια διατήρησης του καθεστώτος «GReco candidate» όπως ορίζεται στην παράγραφο 6 του άρθρου 14.
6. Ο Φορέας Απονομής εκδίδει την τελική απόφαση για την απονομή του σήματος «GReco in transition» στο νησί. Ακολουθεί η έκδοση επίσημου πιστοποιητικού εγγράφου, που βεβαιώνει την αναβάθμιση του νησιού στο καθεστώς «GReco in transition» και περιλαμβάνει τις προβλέψεις των άρθρων 18 και 19 της παρούσας. Ταυτόχρονα πραγματοποιείται δημόσια ανακοίνωση με κάθε πρόσφορο μέσο από τις τοπικές αρχές και λοιπούς εμπλεκόμενους φορείς.
7. Η διατήρηση του καθεστώτος πιστοποίησης “GReco in transition” έχει μέγιστη χρονική διάρκεια τρία έτη. Υπέρβαση αυτού του ορίου οδηγεί αυτοδίκαια σε ανάκληση του σήματος, πλην δεόντως αιτιολογημένων περιπτώσεων όπως ενδεικτικά καταστάσεις που συνιστούν ανωτέρα βία και καταστάσεις κήρυξης έκτακτης ανάγκης όπως έκτακτες και απρόβλεπτες φυσικές καταστροφές, όπου δύναται να δοθεί μέγιστη χρονική παράταση ισχύος αυτού του καθεστώτος ενός έτους προκειμένου να καταστεί εφικτή η μετάβαση στο επόμενο στάδιο.
Άρθρο 16
Τελικό Στάδιο: Σήμα «GRecolSLAND»
1. Ο Αιτών/Λήπτης του σήματος, υποβάλει επισήμως σχετικό αίτημα στον Φορέα Απονομής, το οποίο περιλαμβάνει μεταξύ των άλλων τα τεχνικά στοιχεία που τεκμηριώνουν την επίτευξη των τελικών στόχων, συνοδευόμενο από σχετική έκθεση ολοκλήρωσης όλων των προβλεπόμενων δράσεων και έργων που περιλαμβάνονται στο εγκεκριμένο ΤΣΔ του νησιού.
2. Ο Φορέας Απονομής προωθεί το αίτημα στον Φορέα Πιστοποίησης για εξέταση και γνωμοδότηση. Ο Φορέας Πιστοποίησης εξετάζει την εκπλήρωση των τυπικών προϋποθέσεων υποβολής του αιτήματος και αναθέτει στον Φορέα Αξιολόγησης την αξιολόγησή του.
3. Ο Φορέας Αξιολόγησης αξιολογεί την πρόοδο του νησιού και εισηγείται σχετικά στον Φορέα Πιστοποίησης συντάσσοντας αντίστοιχη έκθεση. Κατά την αξιολόγηση εφαρμόζει κοινή μεθοδολογία επαλήθευσης των στοιχείων που τεκμηριώνουν την επίτευξη των τελικών στόχων, στη βάση των απαιτήσεων του Πίνακα 1 του Παραρτήματος. Τα στοιχεία τεκμηρίωσης πρέπει να προέρχονται από επίσημες πηγές, ήτοι δημοτικές και άλλες περιφερειακές και εθνικές αρχές, κ.λπ.
4. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι το νησί έχει επιτύχει τους τελικούς στόχους, ο Φορέας Πιστοποίησης γνωμοδοτεί και εισηγείται στον Φορέα Απονομής την απονομή του σήματος.
5. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι δεν έχουν επιτευχθεί πλήρως οι τελικοί στόχοι, ο Φορέας Πιστοποίησης συντάσσει έκθεση με τις ελλείψεις δίνοντας στο νησί τη δυνατότητα να προχωρήσει στις απαραίτητες συμπληρωματικές ενέργειες και να υποβάλει εκ νέου το αίτημα, εντός ορισμένης προθεσμίας η οποία δεν μπορεί να εκτείνεται πέραν του ενός έτους από τη μέγιστη χρονική διάρκεια διατήρησης του καθεστώτος “GReco in transition” όπως ορίζεται στην παράγραφο 7 του άρθρου 15.
6. Ο Φορέας Απονομής εκδίδει την τελική απόφαση για την απονομή του σήματος «GRecolSLAND» στο νησί. Ακολουθεί η έκδοση επίσημου πιστοποιητικού εγγράφου, που βεβαιώνει την αναβάθμιση του νησιού στο καθεστώς «GRecolSLAND» και περιλαμβάνει τις προβλέψεις των άρθρων 18 και 19 της παρούσας. Ταυτόχρονα πραγματοποιείται δημόσια ανακοίνωση με κάθε πρόσφορο μέσο από τις τοπικές αρχές και λοιπούς εμπλεκόμενους φορείς.
7. Η ισχύς του σήματος «GRecolSLAND» έχει χρονική διάρκεια δυο έτη, η οποία ανανεώνεται εφόσον επιβεβαιωθεί η διατήρηση επίτευξης των σχετικών στρατηγικών στόχων ύστερα από διαδικασία επαλήθευσης του Φορέα Αξιολόγησης.
ΜΕΡΟΣ ΣΤ’
Υποχρεώσεις και άλλες διατάξεις
Άρθρο 17
Διαδικασία παρακολούθησης της συμμόρφωσης
1. Η παρακολούθηση της συμμόρφωσης του νησιού με τις απαιτήσεις του εκάστοτε καθεστώτος πιστοποίησης μετά την απονομή του σήματος πραγματοποιείται μέσω υποβολής εκθέσεων και μέσω ελέγχων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις επόμενες παραγράφους.
2. Το νησί, ήτοι ο Αιτών/Λήπτης του σήματος, υποβάλλει προς ενημέρωση στον Φορέα Πιστοποίησης ετήσιες εκθέσεις αυτοαξιολόγησης, στις οποίες περιγράφεται η πρόοδος/βαθμός επίτευξης των στόχων σε σχέση με τις προβλέψεις του εγκεκριμένου ΤΣΔ χρησιμοποιώντας σχετικό τυποποιημένο έντυπο που αναπτύσσεται στο πλαίσιο του άρθρου 13, παράγραφος 1, σημείο δ.
3. Ο Φορέας Αξιολόγησης διενεργεί αξιολογήσεις ανά διετία για την επαλήθευση των στοιχείων που περιλαμβάνονται στις αυτοαξιολογήσεις του νησιού και συντάσσει σχετικές εκθέσεις τις οποίες γνωστοποιεί στον Φορέα Πιστοποίησης. Οι αξιολογήσεις αυτές ακολουθούν, κατά κανόνα, τη μεθοδολογία που εφαρμόζεται για την αξιολόγηση των αιτημάτων απονομής του σήματος.
4. Τα αποτελέσματα των αξιολογήσεων εξετάζονται από τον Φορέα Πιστοποίησης, ο οποίος αποφαίνεται κατά πόσο το νησί συνεχίζει να πληροί τις προϋποθέσεις του εκάστοτε καθεστώτος πιστοποίησης και γνωμοδοτεί προς τον Φορέα Απονομής Σήματος σχετικά.
5. Σε περίπτωση θετικής γνωμοδότησης, η πιστοποίηση παραμένει σε ισχύ.
6. Σε περιπτώσεις όπου διαπιστώνονται αποκλίσεις, ο Φορέας Πιστοποίησης, παρέχει στο νησί σαφείς συστάσεις για τις απαιτούμενες διορθωτικές ενέργειες, με στόχο την άρση της μη-συμμόρφωσης εντός καθορισμένου χρονοδιαγράμματος που δεν μπορεί να υπερβαίνει τα δυο έτη πλην δεόντως αιτιολογημένων περιπτώσεων, όπως ενδεικτικά καταστάσεις που συνιστούν ανωτέρα βία, και καταστάσεις κήρυξης έκτακτης ανάγκης όπως έκτακτες και απρόβλεπτες φυσικές καταστροφές.
7. Εάν το νησί δεν ανταποκριθεί στις απαιτούμενες διορθωτικές ενέργειες εντός του καθορισμένου χρονικού πλαισίου, ο Φορέας Πιστοποίησης εισηγείται, βάσει σχετικής τεκμηρίωσης, την ανάκληση ή αναστολή ισχύος της πιστοποίησης στον Φορέα Απονομής Σήματος, ο οποίος εκδίδει την σχετική απόφαση ανάκλησης ή αναστολής ισχύος. Το προηγούμενο εδάφιο εφαρμόζεται και όταν σημειώνεται υπέρβαση του μέγιστου χρονικού διαστήματος διατήρησης των καθεστώτων πιστοποίησης του εισαγωγικού και ενδιάμεσου σταδίου των άρθρων 14 και 15 αντίστοιχα, εφόσον δεν επιτυγχάνεται πρόοδος, πλην δεόντως αιτιολογημένων περιπτώσεων.
8. Σε περίπτωση συμμόρφωσης μετά την υποβολή των συστάσεων, η πιστοποίηση παραμένει σε ισχύ.
Άρθρο 18
Αμοιβαίες υποχρεώσεις
1. Όλα τα νησιά που είναι λήπτες του σήματος υποχρεούνται να εφαρμόζουν τον Κώδικα Συμπεριφοράς και Δεοντολογίας, όπως αυτός θεσπίζεται και εφαρμόζεται από τον Φορέα Απονομής Σήματος και συνοδεύει το εκάστοτε πιστοποιητικό.
2. Η μη συμμόρφωση ή η αδυναμία εφαρμογής του Κώδικα Συμπεριφοράς και Δεοντολογίας ενδέχεται να οδηγήσει σε αναστολή ή ακόμη και σε ανάκληση της πιστοποίησης.
3. Τα νησιά-λήπτες του σήματος οφείλουν στο πλαίσιο του συστήματος παρακολούθησης και μέτρησης που εφαρμόζουν να τηρούν λεπτομερή και αξιόπιστα αρχεία σχετικά με τυχόν παράπονα ή ενστάσεις που αφορούν στην εφαρμογή και λειτουργία των δράσεων και έργων, στην επίτευξη των στόχων και στη χρήση του σήματος. Στο ίδιο πλαίσιο, οι Λήπτες μέσω των οικείων Δήμων οφείλουν να τηρούν ψηφιακό ή/και φυσικό αρχείο όλων των χρήσεων του σήματος, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 19.
4. Σε περίπτωση ανάκλησης της πιστοποίησης, το νησί οφείλει να διακόψει άμεσα τη χρήση των λογοτύπων και των αναφορών στο σήμα.
5. Ο Φορέας Απονομής τηρεί μητρώο πιστοποιημένων νησιών, το οποίο περιλαμβάνει τα στοιχεία κάθε νησιού, το στάδιο και το καθεστώς πιστοποίησής του, τον αριθμό του πιστοποιητικού και τη χρονική διάρκεια ισχύος του. Το μητρώο είναι προσβάσιμο στο κοινό και αναρτάται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα GReco Islands, προάγοντας τη διαφάνεια.
6. Τα πιστοποιημένα νησιά συμβάλλουν ενεργά στην ενίσχυση της φήμης και του κύρους του σήματος, προωθώντας με υπευθυνότητα τα οφέλη της πρωτοβουλίας ιδίως, αλλά όχι αποκλειστικά, μέσα από καμπάνιες επικοινωνίας και προβολής, συμμετοχές σε συνέδρια, ημερίδες και φεστιβάλ. Απαγορεύεται αυστηρά η διάδοση παραπλανητικών ή ψευδών πληροφοριών που θα μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο την ακεραιότητα της πιστοποίησης ή της Πρωτοβουλίας. Τα νησιά οφείλουν να δρουν με τρόπο που δεν πλήττει το κύρος και την αξιοπιστία του σήματος.
7. Ο Φορέας Απονομής προβαίνει σε κάθε πρόσφορη ενέργεια για την προβολή των νησιών που είναι Λήπτες του σήματος.
Άρθρο 19
Όροι χρήσης του σήματος
1. Η χρήση του σήματος και στα τρία στάδια υπόκειται σε συγκεκριμένους κανόνες και προϋποθέσεις που διαμορφώνονται με ευθύνη του Φορέα Απονομής Σήματος και διασφαλίζουν την ορθή και υπεύθυνη προβολή.
2. Η χρήση του σήματος επιτρέπεται αποκλειστικά από τον Λήπτη και τους οικείους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης και γενικότερα από τους φορείς που έχουν αναλάβει την υλοποίηση των δράσεων στο νησί και δεν μεταβιβάζεται σε τρίτους.
3. Το σήμα δύναται να χρησιμοποιείται ενδεικτικά σε ταξιδιωτικούς καταλόγους, χάρτες, περιοδικά, φυλλάδια, ψηφιακά ή οπτικοακουστικά μέσα και συσκευασίες τοπικών προϊόντων και κάθε άλλο πρόσφορο μέσο που συνδέεται άμεσα και αποκλειστικά με το πιστοποιημένο νησί και τις δράσεις και έργα του εγκεκριμένου ΤΣΔ που αφορούν στο συγκεκριμένο καθεστώς πιστοποίησης.
4. Η σήμανση πρέπει να είναι ευδιάκριτη και συνοδευόμενη από πληροφορίες σχετικά με τα οφέλη από την επίτευξη των στόχων που πιστοποιείται μέσω του σήματος.
5. Δεν επιτρέπεται η χρήση του σήματος με τρόπο που θα μπορούσε να προκαλέσει εσφαλμένη εντύπωση ως προς το αντικείμενο (νησί-λήπτη) και το καθεστώς πιστοποίησης.
6. Το σήμα πρέπει να τοποθετείται σε κατάλληλο φόντο για να εξασφαλίζεται η σαφήνεια, ευκρίνεια και αναγνωσιμότητά του, ενώ απαιτείται να εμφανίζεται πλήρες, συμπεριλαμβανομένων όλων των σχετικών στοιχείων, ανάλογα με το καθεστώς πιστοποίησης του νησιού (GReco candidate, GReco in transition, GRecolSLAND).
7. Οι σημάνσεις και τα πιστοποιητικά αποτελούν εργαλεία του Λήπτη και των οικείων φορέων της τοπικής αυτοδιοίκησης για την προβολή του νησιού και την προώθηση τοπικών προϊόντων και υπηρεσιών, υπό την προϋπόθεση της τήρησης των όρων χρήσης.
8. Ο οικείος Δήμος του Λήπτη οφείλει να τηρεί ψηφιακό ή/και φυσικό αρχείο όλων των χρήσεων του σήματος, όπως ενδεικτικά την ένθεσή του σε φυλλάδια, ιστοσελίδες, πινακίδες κ.α. Το αρχείο αυτό είναι διαθέσιμο στον Φορέα Απονομής, εφόσον ζητηθεί από τον τελευταίο.
9. Το δικαίωμα χρήσης του σήματος παραμένει σε ισχύ αποκλειστικά για το διάστημα που το νησί διατηρεί ενεργή την πιστοποίησή του.
Άρθρο 20
Έναρξη ισχύος
Η παρούσα απόφαση ισχύει από την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 15 Απριλίου 2025
Ο Αναπληρωτής Υπουργός
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ