39616/0026/2020
Παράταση της προθεσμίας απόδοσης λογαριασμού Χρηματικών Ενταλμάτων Προπληρωμής (Χ.Ε.Π.)

Αθήνα, 21 Απριλίου 2020
Αριθ. πρωτ.: 39616/0026

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΘΗΣΑΥΡΟΦΥΛΑΚΙΟΥ
ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΛΟΓΙΣΤΙΚΟΥ
Δ/ΝΣΗ : ΣΥΝΤ/ΣΜΟΥ και ΕΛΕΓΧΟΥ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΛΟΓΙΣΤΙΚΩΝ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ

Ταχ. Δ/νση: Κηφισίας 124 & Ιατρίδου 2
Ταχ. Κώδ.: 115 26 ΑΘΗΝΑ
Τηλέφωνο: 210 69 87 704, 705
FAX: 210 69 87 730

ΘΕΜΑ: «Παράταση της προθεσμίας απόδοσης λογαριασμού Χρηματικών Ενταλμάτων Προπληρωμής (X.Ε.Π.)».

Α.1. Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 100, παρ. 4 και 102, παρ 1 του ν.4270/2014 (Α.143), τα χρηματικά εντάλματα προπληρωμής (Χ.Ε.Π.) εκδίδονται μέχρι και τις 20 Δεκεμβρίου κάθε έτους και οι πληρωμές διενεργούνται μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου του έτους αυτού. Επίσης στο άρθρο 103, παρ.1 του ανωτέρω νόμου ορίζεται ότι η προθεσμία απόδοσης λογαριασμού του Χ.Ε.Π. δεν μπορεί να ορισθεί πέραν του ενός μηνός από τη λήξη του οικονομικού έτους κατά το οποίο εκδόθηκε.

2. Ωστόσο, εφόσον κατά το κλείσιμο κάθε οικονομικής χρήσης υφίστανται εξαιρετικές περιπτώσεις για τις οποίες δεν κατέστη δυνατή η ολοκλήρωση του σκοπού για τον οποίο εκδόθηκε το Χ.Ε.Π. (ολική παράδοση υλικών, πλήρη εξόφληση προμηθευτών κ.λπ.), είναι δυνατή η παράταση προθεσμίας απόδοσής του, σύμφωνα με τους εξαιρετικούς όρους και τις προϋποθέσεις που ορίζονται από τις διατάξεις του Π.Δ.97/2011 (Α.232).

Β. Με αφορμή αιτήματα Διατακτών-Υπουργών που περιήλθαν στην Υπηρεσία μας πριν από το τέλος της προηγούμενης οικονομικής χρήσης, αναφορικά με την παράταση προθεσμίας απόδοσης λογαριασμού Χ.Ε.Π., σύμφωνα με τις εξαιρετικές διατάξεις του π.δ. 97/2011 και προκειμένου να καταστεί δυνατή η έγκρισή τους είτε με την έκδοση απόφασης του Υπουργού Οικονομικών (άρθρο 2, παρ.2) είτε με τη συνυπογραφή του υποβληθέντος σχεδίου κ.υ.α. (άρθρο 2, παρ.3), για τις επόμενες οικονομικές χρήσεις καθώς και για την αποφυγή παρερμηνειών και καθυστερήσεων, επισημαίνονται τα εξής:

1) Η υποβολή των σχετικών αιτημάτων για τον προαναφερόμενο σκοπό δεν πρέπει να συνοδεύεται από την «πλήρως αιτιολογημένη πρόταση» του οικείου Διατάκτη, όπως ρητά ορίζεται από τις διατάξεις του ως άνω π.δ/τος και την αριθ.2/91085/0026/9-12-2011 εγκύκλιό μας (Α.Δ.Α.:4568H-N7Ω). Η πλήρης αιτιολογία ενός αιτήματος αποτελεί βασική και αναγκαία προϋπόθεση για την έκδοση της τελικής διοικητικής πράξης (άρθρο 17 του Κ.Δ.Δ.), δεδομένου ότι εξασφαλίζει το κύρος της τελευταίας και για το λόγο αυτό εξετάζονται και τυχόν ελλείψεις ή πλημμέλειες των πράξεων που προηγήθηκαν. Με τον τρόπο αυτό καθίσταται δυνατό από την Υπηρεσία μας να διαπιστωθεί ότι συντρέχουν οι προβλεπόμενες από το θεσμικό πλαίσιο πραγματικές και νόμιμες προϋποθέσεις για την έκδοση των τελικών πράξεων ή την συνυπογραφή των υποβληθέντων σχεδίων κ.υ.α.. Η απλή αναγραφή της τυπικής ορολογίας «για τις ανάγκες της Υπηρεσίας», δεν είναι επαρκής και απαιτείται η ύπαρξη σαφούς, πλήρους και ειδικής αιτιολογίας κατά περίπτωση.
Περαιτέρω, πρέπει να καθίστανται με ευχέρεια διακριτοί οι ρόλοι μεταξύ του ΓΔΟΥ που εισηγείται και του Διατάκτη που αιτείται την παράταση της προθεσμίας απόδοσης λογαριασμού ενός ΧΕΠ. Άλλωστε, τα πρόσωπα αυτά, κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους δεν δύναται να ταυτίζονται (άρθρο 26, ν.4270/2014).

2) Επισημαίνεται ότι η έκδοση ΧΕΠ, από το προϊόν των οποίων επιχειρείται να καλυφθούν δαπάνες επόμενων ετών (λειτουργικές δαπάνες γραφείων και υπηρεσιών εξωτερικού, έξοδα για τη διενέργεια τεχνικών ελέγχων για παραλαβή υλικών χωρίς χρονικό προσδιορισμό του έτους που θα πραγματοποιηθούν, προμήθεια καυσίμων κ.λπ), αντίκειται ευθέως στις προαναφερόμενες διατάξεις του άρθρου 102 του ν.4270/2014.

3) Σύμφωνα με το άρθρο 100, παρ.2 του ν.4270/2014, επιτρέπεται η έκδοση ΧΕΠ για πραγματοποίηση δαπανών που λόγω της φύσεώς τους ή λόγω επείγουσας υπηρεσιακής ανάγκης δεν μπορούν να τηρηθούν οι προβλεπόμενες διαδικασίες δικαιολόγησής τους ενώ στη συνέχεια, στην παρ.5 ορίζεται ότι εκδίδεται ΧΕΠ μετά από σχετική απόφαση του διατάκτη στην οποία αναφέρεται το είδος της δαπάνης που θα καλυφθεί και η ημερομηνία απόδοσής του. Από τα ανωτέρω καθίσταται σαφές ότι δεν είναι δυνατή η έκδοση ενός ΧΕΠ για να καλυφθούν δαπάνες πολλαπλών συμβάσεων με ανόμοια συμβατικά είδη και διαφορετικούς συμβατικούς χρόνους παράδοσης -παραλαβής υλικών και προθεσμίες πληρωμής. Στην τελευταία δε περίπτωση καθίστανται ανεφάρμοστες τις διατάξεις του άρθρου2, παρ.10 του Π.Δ.136/1998 (Α.107).

4) Στην παρ. 4 του άρθρου 100 του ν.4270/2014 ορίζεται ότι τα ΧΕΠ εκδίδονται έως την 20η Δεκεμβρίου κάθε έτους. Σε κάθε περίπτωση, κατά την έκδοση ενός ΧΕΠ πρέπει να λαμβάνονται υπόψη και οι προθεσμίες, που τίθενται με το άρθρο 2 του π.δ. 136/1998, στην διαχείριση του προϊόντος του ΧΕΠ τις οποίες οφείλει να τηρεί ο Υπόλογος. Κατά συνέπεια δεν δύναται να εκδίδονται ΧΕΠ, ιδιαίτερα προς το τέλος του οικονομικού έτους, χωρίς καν να υφίσταται η σχετική σύμβαση (η διαγωνιστική διαδικασία βρίσκεται σε αρχικό στάδιο όπως π.χ. σύνταξης των τεχνικών προδιαγραφών ή αποστολής πρόσκλησης σε συγκεκριμένο προμηθευτή) καθώς τη δεδομένη στιγμή έκδοσης του εν λόγω ΧΕΠ: α) δεν υφίστανται συμβατικές υποχρεώσεις πληρωμής και β) δεν έχει ολοκληρωθεί κατά περίπτωση ο απαραίτητος έλεγχος νομιμότητας της διαγωνιστικής διαδικασίας σε όλα τα επίπεδα.

5) Στα αιτήματα των διατακτών πρέπει να αναγράφονται βασικά και απαραίτητα στοιχεία για την παράτασή τους καθώς και παρατηρήσεις που καθορίζουν την χρονική αναγκαιότητα παράτασης των ΧΕΠ (δαπάνη εξωτερικού, διακρατική συμφωνία, FMS, προγενέστερες χρονικές παρατάσεις, αναλωθέντα ποσά, ορισμός υπολόγου, προϋπολογισμός κύριου ή δευτερεύοντος διατάκτη κ.λπ.)

Γ. Διευκρινίζεται ότι οι πιστώσεις του Κρατικού Προϋπολογισμού δεν πρέπει να αντιμετωπίζονται ως ποσά προς ανάλωση, αλλά ως κονδύλια για την κάλυψη υπηρεσιακών αναγκών εντός του έτους στο οποίο εκδίδονται τα υπόψη ΧΕΠ.

Δ. Υπενθυμίζεται για πολλοστή φορά ότι τα αιτήματα των φορέων σας πρέπει: α) να αποστέλλονται εγκαίρως στην Υπηρεσία μας και β) ουδεμία πληρωμή από το προϊόν του ΧΕΠ δύναται να διενεργηθεί μετά την 31/12 του έτους εντός του οποίου εκδόθηκε το ΧΕΠ.

Ε. Κατόπιν των ανωτέρω σημειώνεται εκ νέου ότι τυχόν αιτήματα που υποβάλλονται για έγκριση, τα οποία εκδίδονται κατόπιν εισήγησης των αρμοδίων Υπηρεσιών ΓΔΟΥ πρέπει να πληρούν τις προβλεπόμενες από την υφιστάμενη νομοθεσία προϋποθέσεις, ώστε να μην επιστρέφονται άνευ εγκρίσεως, γεγονός που επιφέρει δυσμενείς επιπτώσεις στην εκτέλεση του προϋπολογισμού του φορέα σας.

Με εντολή Υφυπουργού
Η Προϊσταμένη της Γεν. Δ/νσης α.α.
Μαρία Νιφόρου