31368 ΕΞ 2020
Ορισμός της Αρχής Εγγραφής και των εντεταλμένων εκπροσώπων αυτής για την παροχή υπηρεσιών ταυτοποίησης σε εγκεκριμένους παρόχους υπηρεσιών εμπιστοσύνης, προς τον σκοπό της έκδοσης εγκεκριμένων πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής για την υλοποίηση του Κεντρικού Συστήματος Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων, της διαδικασίας παροχής υπηρεσιών ταυτοποίησης και των ρόλων στελεχών των φορέων του δημόσιου τομέα για την παροχή των ανωτέρω υπηρεσιών.

(ΦΕΚ 4941/9.11.2020)

 

O ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Τις διατάξεις:

α) Του Κανονισμού (ΕΕ) 2014/910 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 23ης Ιουλίου 2014 (ΕΕ L 257), και ιδίως του άρθρου 24 αυτού,

β) του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016, για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων),

γ) της παρ. 1 του άρθρου 82 του ν. 4674/2020 «Στρατηγική αναπτυξιακή προοπτική των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ρύθμιση ζητημάτων αρμοδιότητας Υπουργείου Εσωτερικών και άλλες διατάξεις» (Α’ 53), όπως ισχύει,

δ) του ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) – Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α’ 184),

ε) του ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις» (Α’ 137),

στ) του π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονο-μασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους – Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 119), όπως ισχύει,

ζ) του π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 121 και Α’ 126 διόρθωση σφαλμάτων), όπως ισχύει,

η) του π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α’ 123), όπως ισχύει,

θ) του π.δ. 40/2020 «Οργανισμός του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (Α’ 85), όπως ισχύει, και ιδίως του άρθρου 19 αυτού,

ι) του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα, ο οποίος κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του π.δ. 63/2005 (Α’ 98), όπως αυτό διατηρήθηκε σε ισχύ με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).

2. Την υπό στοιχεία Υ6/2019 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υπουργό Επι-κρατείας» (Β’ 2902).

3. Την υπό στοιχεία 9192 ΕΞ/13-04-2020 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Ορισμός Αρχής Εγγραφής για την παροχή υπηρεσιών ταυτοποίησης σε εγκεκριμένους παρόχους υπηρεσιών εμπιστοσύνης» (Β’ 1466).

4. Την υπ’ αρ. 2/10-05-2019 σύμβαση για το έργο «Υλοποίηση Κεντρικού Συστήματος Διακίνησης Εγγράφων, Δρομολόγησης και Διαλειτουργικότητας με απομακρυσμένες ψηφιακές υπογραφές καθώς και Μηχανισμό Υποστήριξής του (helpdesk)».

5. Την υπ’ αρ. 14856/2019 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Έγκριση του Πρωτοκόλλου Οριστικής Παραλαβής της 1ης Φάσης “Μελέτη Εφαρμογής’; υπ’ αρ. 6 πρακτικό, της Επιτροπής Παρακολούθησης και Παραλαβής για το έργο Υλοποίηση Κεντρικού Συστήματος Διακίνησης Εγγράφων, Δρομολόγησης και Διαλειτουρ-γικότητας με απομακρυσμένες ψηφιακές υπογραφές, καθώς και Μηχανισμό Υποστήριξής του (helpdesk)».

6. Το γεγονός ότι με την παρούσα δεν προκαλείται πρόσθετη δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού, αποφασίζουμε:

1. Η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης της Γενικής Διεύθυνσης Ψηφιακής Διακυβέρνησης της Γενικής Γραμματείας Ψηφιακής Διακυβέρνησης και Απλούστευ-σης Διαδικασιών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης ορίζεται ως Αρχή Εγγραφής, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 82 του ν. 4674/2020, με αρμοδιότητα την παροχή υπηρεσιών ταυτοποίησης σύμφωνα με την κάθε φορά ισχύουσα νομοθεσία και την έγκριση ή απόρριψη αιτήσεων έκδοσης και ανάκλησης εγκεκριμένων πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής, στο πλαίσιο της σύμβασης για το έργο «Υλοποίηση Κεντρικού Συστήματος Διακίνησης Εγγράφων, Δρομολόγησης και Διαλει-τουργικότητας με απομακρυσμένες ψηφιακές υπογραφές, καθώς και Μηχανισμό Υποστήριξής του (helpdesk)».

2. Οι διαδικασίες: α) έκδοσης και ανάκλησης εγκεκριμένων πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής, β) ορισμού των δικαιούχων για την έκδοση εγκεκριμένων πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής υπαλλήλων (πολιτικών, στρατιωτικών και δικαστικών) ή λειτουργών (δημοσίων και δικαστικών) των φορέων του δημοσίου τομέα, κατά την έννοια του άρθρου 2, σε συνδυασμό με την παρ. 4 του άρθρου 18 του ν. 4727/2020 και των δικαστικών αρχών, γ) ταυτοποίησης των δικαιούχων υπαλλήλων ή λειτουργών, και δ) απόδοσης ρόλων σε υπαλλήλους ή λειτουργούς των ανωτέρω φορέων και των δικαστηρίων προς τον σκοπό της ανωτέρω ταυτοποίησης, πραγματοποιούνται μέσω της εξειδικευμένης εφαρμογής ΚΣΗΔΕ – ΕΔ (Κεντρικό Σύστημα Ηλεκτρονικής Διακίνησης Εγγράφων – Εφαρμογή Διαχείρισης) που έχει αναπτυχθεί στο πλαίσιο του ανωτέρω έργου.

3. Σε κάθε φορέα του δημοσίου τομέα ή δικαστική αρχή διατίθενται εγκεκριμένα πιστοποιητικά ηλεκτρονικής υπογραφής για απόδοση σε υπαλλήλους ή λειτουργούς του.

4. Για τη διάθεση και έκδοση των πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής αποδίδονται σε στελέχη του κάθε φορέα ή δικαστικής αρχής, μέσω της εφαρμογής ΚΣΗΔΕ – ΕΔ, οι κάτωθι ρόλοι:

i. Επόπτης. Ο ρόλος του Επόπτη αποδίδεται μέσω της ΚΣΗΔΕ – ΕΔ: α) από την Αρχή Εγγραφής εφόσον πρόκειται για υπάλληλο ή λειτουργό της Προεδρίας της Δημοκρατίας, της Βουλής των Ελλήνων, της Προεδρίας της Κυβέρνησης, των Υπουργείων και των Ανεξάρτητων Διοικητικών Αρχών, β) από τον Επόπτη του εποπτεύοντος φορέα, εφόσον πρόκειται για υπάλληλο ή λειτουργό εποπτευόμενων φορέων, γ) από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Δικαιοσύνης, εφόσον πρόκειται για υπαλλήλους ή λειτουργούς δικαστικών αρχών και δ) από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικών, εφόσον πρόκειται για υπαλλήλους ή λειτουργούς του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Ο Επόπτης έχει κεντρικό ρόλο στη διαδικασία με αρμοδιότητες διεκπεραίωσης εργασιών απόδοσης ρόλων, διαχείρισης φορέων και εποπτείας της διαδικασίας έκδοσης των εγκεκριμένων πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής.

ii. Διαχειριστής Ψηφιακών Πιστοποιητικών (ΔΨΠ): Ο ρόλος του ΔΨΠ αποδίδεται, μέσω της ΚΣΗΔΕ – ΕΔ, από τον Επόπτη του αρμόδιου, κατά περίπτωση, φορέα ή δικαστικής αρχής. Ο ΔΨΠ καταχωρεί στην ΚΣΗΔΕ – ΕΔ τους δικαιούχους υπαλλήλους ή λειτουργούς του οικείου φορέα ή της οικείας δικαστικής αρχής, κατά περίπτωση, που δικαιούνται να αιτηθούν την έκδοση εγκεκριμένου πιστοποιητικού ηλεκτρονικής υπογραφής. Επιπλέον, κάθε ΔΨΠ λειτουργεί ως εντεταλμένος εκπρόσωπος της Αρχής Εγγραφής με καθήκοντα: α) ταυτοποίησης των δικαιούχων υπαλλήλων ή λειτουργών, β) πρόσβασης στα στοιχεία ταυτοποίησης των δικαιούχων υπαλλήλων ή λειτουργών με βάση την κείμενη νομοθεσία περί προστασίας των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, γ) έγκρισης/απόρριψης των αιτημάτων έκδοσης πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής, δ) καταχώρισης στην ΚΣΗΔΕ – ΕΔ των αιτημάτων ανάκλησης πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής και ε) υποστήριξης των χρηστών σε προβλήματα που τυχόν αντιμετωπίσουν κατά τη διαδικασία έκδοσης των πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής.

iii. Διαχειριστής ΣΗΔΕ (ΔΣΗΔΕ): Ο ρόλος του ΔΣΗΔΕ αποδίδεται, μέσω της ΚΣΗΔΕ – ΕΔ, από τον Επόπτη του αρμόδιου, κατά περίπτωση, φορέα ή δικαστικής αρχής. Ο ΔΣΗΔΕ αποτελεί το σημείο επαφής του φορέα ή της δικαστικής αρχής με το ΚΣΗΔΕ για την υποστήριξη και τη διαχείριση τεχνικών θεμάτων χρήσης του ΚΣΗΔΕ ή των εγκεκριμένων πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής. Ειδικότερα, ο ΔΣΗΔΕ συνδράμει στην ενσωμάτωση της διεπαφής προγραμματισμού εφαρμογών (Application Programming Interface – API) για τη σύνδεση του ΣΗΔΕ του φορέα του ή της οικείας δικαστικής αρχής με το ΚΣΗΔΕ και την ενσωμάτωση των ηλεκτρονικών υπογραφών σε πληροφοριακά συστήματα, καθώς και στην υποστήριξη των υπαλλήλων ή λειτουργών στη χρήση της ηλεκτρονικής υπογραφής.

5. Η απόδοση των ανωτέρω διαχειριστικών ρόλων (Επόπτης, ΔΨΠ, ΔΣΗΔΕ), μέσω της εφαρμογής ΚΣΗΔΕ -ΕΔ, πραγματοποιείται αφότου έχει προηγηθεί η έκδοση σχετικής απόφασης ορισμού αυτών. Η εν λόγω απόφαση εκδίδεται από τη Διεύθυνση Προσωπικού (ή αρμόδια για το προσωπικό υπηρεσία) του οικείου φορέα ή της οικείας δικαστικής αρχής. Εφόσον κρίνεται επιχειρησιακά απαραίτητο, σε υπαλλήλους ή λειτουργούς με τον ρόλο του Επόπτη, δύναται να αποδίδεται, παράλληλα, και ο ρόλος του ΔΨΠ. Σε κάθε φορέα/υπηρεσία και για κάθε ρόλο (Επόπτη, ΔΨΠ, ΔΣΗΔΕ) θα μπορούν να οριστούν περισσότεροι του ενός υπάλληλοι ή λειτουργοί.

6. Σε φορείς ή δικαστικές αρχές με μεγάλο αριθμό δικαιούχων [άνω των διακοσίων (200)] υπαλλήλων ή λειτουργών, ή σε περιπτώσεις φορέων με μεγάλο αριθμό εποπτευόμενων φορέων [άνω των οκτώ (8)], δύναται να συστήνεται και να συγκροτείται Ομάδα Έργου (ΟΕ), στην οποία συμμετέχουν όλοι οι υπάλληλοι ή λειτουργοί με διαχειριστικό ρόλο στην ΚΣΗΔΕ – ΕΔ, με τους αναπληρωτές τους. Στην απόφαση σύστασης της Ομάδας Έργου θα ορίζονται οι υπάλληλοι για κάθε διαχειριστικό ρόλο στην εφαρμογή ΚΣΗΔΕ – ΕΔ, καθώς και οι αναπληρωτές τους.

7. Ο προσδιορισμός των δικαιούχων υπαλλήλων ή λειτουργών για έκδοση εγκεκριμένου πιστοποιητικού ηλεκτρονικής υπογραφής πραγματοποιείται από τη Διεύθυνση Προσωπικού (ή αρμόδια για το προσωπικό υπηρεσία) του οικείου φορέα ή της οικείας δικαστικής αρχής. Δικαιούχοι είναι οι υπάλληλοι (μόνιμοι, Ιδιωτικού Δικαίου Αορίστου Χρόνου, επί θητεία) και λειτουργοί των φορέων του δημόσιου τομέα ή των δικαστικών αρχών. Επιπλέον προϋπόθεση για τον ορισμό ενός υπαλλήλου ή λειτουργού ως δικαιούχου είναι να έχει προσωπικό υπηρεσιακό λογαριασμό ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (e-mail), ο οποίος του έχει αποδοθεί από τον φορέα του ή την οικεία δικαστική αρχή και τον χειρίζεται κατ’ αποκλειστικότητα. Τα στοιχεία (ονοματεπώνυμο, ΑΦΜ, υπηρεσιακό e-mail) των δικαιούχων υπαλλήλων ή λειτουργών που είναι απαραίτητα για την καταχώριση στην ΚΣΗΔΕ – ΕΔ, μεταβιβάζονται από την αρμόδια υπηρεσία στους οικείους ΔΨΠ.

8. Για την έκδοση εγκεκριμένου πιστοποιητικού ηλεκτρονικής υπογραφής ο ΔΨΠ ταυτοποιεί με φυσική παρουσία τον δικαιούχο υπάλληλο ή λειτουργό. Ο δικαιούχος υπάλληλος ή λειτουργός αυθεντικοποιείται στην ΚΣΗΔΕ – ΕΔ με τους κωδικούς/διαπιστευτήρια της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

9. Το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης είναι αρμόδιο για τον προγραμματισμό και την εποπτεία της διαδικασίας έκδοσης και απόδοσης των εγκεκριμένων πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής. Επίσης είναι αρμόδιο για τον προσδιορισμό της κατανομής των εγκεκριμένων πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής σε όλο το Δημόσιο.

10. Αναλυτικές οδηγίες σχετικά με την έκδοση και ανάκληση των εγκεκριμένων πιστοποιητικών ηλεκτρονικής υπογραφής θα περιλαμβάνονται σε εγκύκλιο του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

11. Κατά τα λοιπά ισχύει η υπό στοιχεία 9192 ΕΞ/13-04-2020 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας, κατά το μέρος που δεν έρχεται σε αντίθεση με τα οριζόμενα στην παρούσα.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 9 Νοεμβρίου 2020

Ο Υπουργός

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ