211647/04-12-2025
Οδηγίες για το κλείσιμο του οικονομικού έτους 2025
04/12/2025
Αρ. Πρωτ.: 211647/2025
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜ. ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΘΗΣΑΥΡΟΦΥΛΑΚΙΟΥ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ
1. Δ/νση Κατάρτισης και Συντονισμού Εφαρμογής Δημοσιονομικών Κανόνων
Τηλέφωνο 2106987704
E-mail: dd26@glk.gr
2. Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού
Τηλέφωνο 2103338609
E-mail: dltp@glk.gr
3. Ενιαία Αρχή Πληρωμής
Τηλέφωνο 2132113188
E-mail: eap@glk.gr
4. Διεύθυνση Χρηματοοικονομικών Καταστάσεων και Αναφορών
Τηλέφωνο: 210 3338521
E-mail: dxka@glk.gr
ΘΕΜΑ: Οδηγίες για το κλείσιμο του οικονομικού έτους 2025
Ενόψει της επικείμενης λήξης του τρέχοντος οικονομικού έτους και έναρξης του νέου έτους 2026, παρέχονται οι ακόλουθες οδηγίες επί ζητημάτων εκτέλεσης προϋπολογισμού και πληρωμής δαπανών:
I. Ανατροπές – αναλήψεις υποχρεώσεων και απορρόφηση πιστώσεων οικονομικού έτους 2025
Α. Δεσμεύσεις πιστώσεων:
1. Ανατροπή ανάληψης υποχρεώσεων
α. Με τις διατάξεις της παρ. 2 του άρθρου 4 του π.δ. 80/2016 (Α.145), ορίζεται ότι αναλήψεις υποχρεώσεων φορέων της Γενικής Κυβέρνησης που δεν έχουν εκτελεστεί εν όλω ή εν μέρει εντός του οικονομικού έτους αναφοράς, για οποιονδήποτε λόγο, όπως είναι η ματαίωση πραγματοποίησης της δαπάνης, η δέσμευση πίστωσης μεγαλύτερου ύψους από την τελικώς πληρωθείσα δαπάνη κ.λπ., ανατρέπονται, κατ’ εφαρμογή της αρχής του ενιαυσίου, μέχρι το τέλος του έτους που έλαβε χώρα η ανάληψη υποχρέωσης, με σχετική ανακλητική απόφαση του οικείου διατάκτη, η οποία εκδίδεται έως 31.12 τρέχοντος έτους. Στη συνέχεια, με αρνητικές εγγραφές τόσο στο Μητρώο Δεσμεύσεων του Φορέα, όσο και στο Βιβλίο Εγκρίσεων και Εντολών Πληρωμής, αντιλογίζονται τα αντίστοιχα ποσά και αποδεσμεύονται οι σχετικές πιστώσεις. Η ανωτέρω διαδικασία αναλύεται στην σχετική με τις αποφάσεις ανάληψης υποχρέωσης εγκύκλιό μας με την υπ’ αριθ. 2/100018/0026/30.12.2016 (ΑΔΑ: ΨΒΞΒΗ-ΔΤΗ), καθώς και στην υπ’ αριθ. 2/47972/0026/15-6-2018 εγκύκλιο, περί τήρησης του μητρώου δεσμεύσεων (ΑΔΑ: Ω8ΛΝΗ-4ΕΓ).
β. Ειδικά για τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, οι οποίοι απεικονίζουν τον εκτελούμενο προϋπολογισμό τους σε δεδουλευμένη βάση, ισχύει ότι οι ανωτέρω διενεργούν ανατροπές αναλήψεων στο τέλος της χρήσης μόνο στην περίπτωση που υπάρχει ανεκτέλεστο μέρος συμβατικών υποχρεώσεων και μόνο για το μέρος αυτό, ήτοι αποκλειστικά για τις προβλεπόμενες συμβατικές δαπάνες, οι οποίες έχουν αναληφθεί, αλλά δεν έχουν λογιστικοποιηθεί.
γ. i) Οι ανακλητικές αποφάσεις δύναται να εκδίδονται είτε ξεχωριστά για κάθε μία ανάληψη υποχρέωσης που ανατρέπεται, είτε συγκεντρωτικά ανά Αναλυτικό Λογαριασμό Εξόδου (ΑΛΕ)/ Κωδικό Αριθμό Εξόδου (ΚΑΕ) για το συνολικό ποσό της ανειλημμένης υποχρέωσης που πρέπει να ανατραπεί στον εν λόγω ΑΛΕ/ΚΑΕ, ανάλογα με το σύστημα τήρησης των λογιστικών στοιχείων κάθε φορέα. Σημειώνεται, δε, ότι οι ανακλητικές αποφάσεις λαμβάνουν α/α καταχώρισης, ανεξαρτήτως εάν εκδίδονται ξεχωριστά για κάθε μία ανάληψη υποχρέωσης που ανατρέπεται ή συγκεντρωτικά ανά ΑΛΕ/ΚΑΕ.
ii) Στη δεύτερη περίπτωση, η ανακλητική απόφαση ανά ΑΛΕ/ΚΑΕ πρέπει να συνοδεύεται απαραίτητα από Κατάσταση/Πίνακα, στην/στον οποία/ο θα αναγράφονται κατά τρόπο διακριτό όλα τα στοιχεία ταυτότητας (ΑΛΕ/ΚΑΕ, αρ. πρωτ., ημερομηνία, ΑΔΑ, α/α ανάληψης του πληροφοριακού συστήματος) των σχετικών αποφάσεων ανάληψης υποχρεώσεων που ανακαλούνται με την εν λόγω απόφαση, καθώς και το ανατρεπόμενο ποσό.
iii) Περαιτέρω, οι προϊστάμενοι οικονομικών υπηρεσιών των υπουργείων, οι εξομοιούμενοι με αυτούς κατά την παρ. 3 του άρθρου 24 του ν. 4270/2014 (Α.143) και οι προϊστάμενοι οικονομικών υπηρεσιών των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης καταχωρούν, όπως προαναφέρεται, τις εν λόγω ανακλητικές αποφάσεις στα τηρούμενα βιβλία με αρνητικές λογιστικές εγγραφές (αντιλογισμός). Σημειώνεται ότι και οι αποφάσεις αυτές λαμβάνουν μοναδικό αριθμό καταχώρισης.
δ. Οι αποφάσεις για την ανατροπή ανειλημμένων υποχρεώσεων δύναται να εκδίδονται με ημερομηνία την 31η.12.2025 και πρέπει να καταχωριστούν έως την 20η.01.2026 στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Δημοσιονομικής Πολιτικής (ΟΠΣΔΠ) για τους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης ή στο οικείο πληροφοριακό σύστημα των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης. Πράξεις ανατροπής ανάληψης υποχρέωσης που εκδίδονται με ημερομηνία την 31η.12.2025 ισχύουν από την ημερομηνία αυτή και αναρτώνται στο πρόγραμμα «ΔΙΑΥΓΕΙΑ» το αργότερο έως την 31η.01.2026 (άρθρο 31 παρ. 1 περ. α’ πρώτο εδάφιο του ν. 4325/2015, Α.47 και άρθρο 4 παρ. 2 περ. β’ του π.δ. 80/2016, Α.145.
2. Ανάληψη υποχρεώσεων σε βάρος των πιστώσεων του επόμενου οικονομικού έτους
α. i) Με την έναρξη του οικονομικού έτους 2026 πρέπει να εκδοθούν και να καταχωριστούν αμέσως και κατ’ απόλυτη προτεραιότητα, οι αποφάσεις ανάληψης των πολυετών υποχρεώσεων, κατά το μέρος που αφορούν στη δαπάνη που θα πραγματοποιηθεί εντός του ανωτέρω οικονομικού έτους (άρθρο 4 παρ. 3 περ. α’ του π.δ. 80/2016).
ii) Στη συνέχεια πρέπει να εκδοθούν αποφάσεις ανάληψης υποχρεώσεων για τη δέσμευση πιστώσεων ισόποσων με τις απλήρωτες υποχρεώσεις, υπό την έννοια της περ. β’ της παρ. 5 του άρθρου 8 του π.δ. 80/2016, παρελθόντων ετών. Η διαδικασία αυτή ακολουθείται και επί ανεκτέλεστου μέρους παρελθόντος έτους πολυετούς υποχρέωσης.
iii) Περαιτέρω, πρέπει να εκδοθούν και οι αποφάσεις για την ανάληψη ολόκληρου του ποσού των εγγεγραμμένων πιστώσεων για τις σταθερές και πάγιου λειτουργικού χαρακτήρα δαπάνες, καθώς και τις δαπάνες για μισθώματα ακινήτων που χρησιμοποιούνται από το Δημόσιο, σύμφωνα με το άρθρο 9 του π.δ. 80/2016. Επισημαίνεται ότι στις περιπτώσεις των Υπουργείων, σύμφωνα με το δεύτερο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 37 του ν. 4622/2019 (Α.133), διατάκτης των ανωτέρω δαπανών είναι ο Υπηρεσιακός Γραμματέας.
β. i) Τονίζεται ιδιαίτερα ότι υποχρεώσεις δαπανών που αναλήφθησαν εντός του τρέχοντος έτους, αλλά δεν κατέστη δυνατό να πληρωθούν εντός αυτού, δύναται να βαρύνουν τον προϋπολογισμό του επόμενου οικονομικού έτους, με την έκδοση αντίστοιχων αποφάσεων ανάληψης υποχρέωσης, μόνο στην περίπτωση που έχουν αναληφθεί νόμιμα εντός του 2025.
ii) Για τον έλεγχο συνδρομής της ανωτέρω προϋπόθεσης, πρέπει οι οικονομικές υπηρεσίες των φορέων να μεριμνούν, ώστε στα δικαιολογητικά εκκαθάρισης, πέραν της νέας απόφασης ανάληψης υποχρέωσης του έτους 2026, να επισυνάπτονται και οι αποφάσεις της αντίστοιχης ανάληψης και ανατροπής της του οικονομικού έτους 2025.
γ. Επισημαίνεται η υποχρέωση πιστής και αυστηρής τήρησης των περί αναλήψεως υποχρεώσεων διατάξεων, προς αποφυγή της ακυρότητας των σχετικών πράξεων και ενόψει των ευθυνών των αρμοδίων οργάνων, που προβλέπονται από τις διατάξεις των άρθρων 24 και 25 του ν. 4270/2014 και των άρθρων 11 και 12 του π.δ. 80/2016.
3. Άσκηση αρμοδιοτήτων των άρθρων 24, 26, 66 και 69Γ του ν.4270/2014 στις ΔΥΕΕ
Οι κανονιστικές αποφάσεις που αφορούν στην ανάθεση αρμοδιοτήτων των άρθρων 24, 26, 66 και 69Γ του ν.4270/2014 στις Δημοσιονομικές Υπηρεσίες Εποπτείας και Ελέγχου (Δ.Υ.Ε.Ε.) εξακολουθούν να ισχύουν.
Β. Απορρόφηση πιστώσεων
1. Προκειμένου να ολοκληρωθεί η πληρωμή του κατά το δυνατόν μεγαλύτερου μέρους των υποχρεώσεων που έχουν αναληφθεί σε βάρος των πιστώσεων του εκτελούμενου προϋπολογισμού, είναι απαραίτητο οι οικονομικές υπηρεσίες να προβούν στην ενημέρωση των επιμέρους κεντρικών και περιφερειακών υπηρεσιών του φορέα τους, για την άμεση αποστολή των δικαιολογητικών δαπανών σε αυτές ή στις Δ.Υ.Ε.Ε., στις οποίες έχουν, κατά νόμο, ανατεθεί καθήκοντα οικονομικών υπηρεσιών για την πληρωμή των σχετικών δαπανών τους.
2. Επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι:
α) δικαιολογητικά δαπανών που θα αποσταλούν μετά το πρώτο 10ήμερο του Δεκεμβρίου ενδεχομένως να μην καταστεί δυνατό να ενταλματοποιηθούν, λόγω έλλειψης χρόνου για την ολοκλήρωση των σχετικών ελεγκτικών κ.λπ. διαδικασιών, με συνέπεια τη μη απορρόφηση πιστώσεων με ευθύνη των εμπλεκόμενων υπηρεσιών.
β) Απλήρωτες υποχρεώσεις του τρέχοντος οικονομικού έτους:
αα) αναλαμβάνονται εκ νέου και κατά προτεραιότητα σε βάρος των πιστώσεων του επόμενου οικονομικού έτους, δεσμεύοντας πιστώσεις ισόποσες με το ανεξόφλητο μέρος των ανακαλούμενων αποφάσεων ανάληψης (παρ. 7 του άρθρου 66 του ν. 4270/2014, όπως ισχύει και παρ. 3 του άρθρου 4 του π.δ. 80/2016) και
ββ) καθίστανται ληξιπρόθεσμες οφειλές μετά την πάροδο ενενήντα (90) ημερών από την ημερομηνία που ορίζεται στη σύμβαση ή την ημερομηνία παραλαβής του παραστατικού που αποδεικνύει την ύπαρξη της οφειλής. Ειδικότερα, για τις εμπορικές συναλλαγές, η ημερομηνία παραλαβής καθορίζεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 3 της υποπαρ. Ζ.5 της παρ. Ζ’ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 (Α. 107), (παρ.5.γ. του άρθρου 8 του π.δ.80/2016).
γ) Η μεταβολή των απλήρωτων υποχρεώσεων, στις οποίες περιλαμβάνονται και οι ληξιπρόθεσμες οφειλές, επηρεάζει το δημοσιονομικό αποτέλεσμα του Κρατικού Προϋπολογισμού.
δ) Η μείωση των ληξιπρόθεσμων οφειλών αποτελεί προτεραιότητα.
ε) Για τις δαπάνες που δεν έχει δεσμευθεί, κατά τις κείμενες διατάξεις και οδηγίες -εγκυκλίους, η αναγκαία πίστωση, δεν είναι δυνατή σε καμία περίπτωση η εκκαθάριση και ενταλματοποίησή τους.
στ) Με τις διατάξεις της παρ. Ζ του άρθρου πρώτου του ν. 4152/2013 προβλέπονται:
αα) συγκεκριμένες προθεσμίες για την πληρωμή των πιστωτών του Δημοσίου για τις εμπορικές συναλλαγές,
ββ) υποχρέωση καταβολής τόκων υπερημερίας και εφάπαξ αποζημίωση σε περίπτωση υπέρβασης των προθεσμιών αυτών, και
ζ) με την παρ. 1 του άρθρου 69Ζ του ν.4270/2014 καθορίζονται:
i) η προθεσμία αποστολής δικαιολογητικών από την υπηρεσία του διατάκτη στην αρμόδια οικονομική υπηρεσία,
ii) η προθεσμία για την έκδοση του σχετικού χρηματικού εντάλματος και
iii) η προθεσμία για την πληρωμή αυτού.
Τονίζεται, επίσης, ότι δεν δικαιολογείται σε καμιά περίπτωση η αποστολή σωρευτικά των δικαιολογητικών πληρωμής δαπανών του φορέα στο τέλος του οικονομικού έτους, καθόσον έχει, πέραν των άλλων, ως συνέπεια τη σημαντική επιβάρυνση του Κρατικού Προϋπολογισμού, λόγω ακριβώς της καταβολής των ανωτέρω αποζημιώσεων, τη δημιουργία σοβαρών προβλημάτων στον πραγματοποιούμενο έλεγχο, αλλά και στους διενεργούμενους από τις ΔΟΥ συμψηφισμούς και γενικότερα στη διεκπεραίωση του έργου των αρμόδιων οικονομικών υπηρεσιών (ΓΔΟΥ, ΠΟΥ, ΔΥΕΕ).
3. Ιδιαίτερα επισημαίνεται η ανάγκη επίσπευσης της πληρωμής δαπανών για μισθώματα κτιρίων όπου στεγάζονται δημόσιες υπηρεσίες.
4. Αναφορικά με τα αιτήματα συμψηφισμών των οικονομικών υπηρεσιών των φορέων της Κεντρικής Διοίκησης και για την αποφυγή ακυρώσεων χρηματικών ενταλμάτων για τα οποία έχει προηγηθεί έκδοση γραμματίου είσπραξης από τις ΔΟΥ, θα πρέπει όλα τα σχετικά αιτήματα συμψηφισμών να αποσταλούν προς τη φορολογική Αρχή με καταληκτική ημερομηνία την 15/12/2025, δεδομένου ότι ο υπολειπόμενος χρόνος για την υλοποίησή τους είναι ιδιαίτερα περιορισμένος, ενώ ως καταληκτική ημερομηνία για την διεκπεραίωση των συμψηφισμών από τις ΔΟΥ ορίζεται η 30η.12.2025. Εφιστάται η προσοχή στο γεγονός ότι στο τέλος του έτους εκκρεμή εντάλματα ακυρώνονται αυτόματα και συνεπώς οι ΔΟΥ δεν πρέπει να προχωρούν στη διενέργεια συμψηφισμών επί εκκρεμών αιτημάτων μετά το πέρας του τρέχοντος έτους.
Τονίζεται ότι οι οικονομικές υπηρεσίες μετά τη λήψη απάντησης από την ΔΟΥ περί διενέργειας συμψηφισμού, οφείλουν να εξοφλούν άμεσα πριν τη λήξη του οικονομικού έτους τα χρηματικά εντάλματα (ΧΕ). Ανεξόφλητα ΧΕ που ακυρώθηκαν λόγω λήξης οικονομικού έτους και για τα οποία έχει γίνει συμψηφισμός, έχουν ως αποτέλεσμα τη δημιουργία εσφαλμένων καταγραφών των εσόδων του Δημοσίου και πλασματικής μείωσης των οφειλών των δικαιούχων. Ως συνέπεια, καθίσταται δυσχερής, τόσο η τακτοποίηση των εν λόγω λαθών από τις αρμόδιες υπηρεσίες, όσο και η εξόφληση των ΧΕ κατά την επανέκδοσή τους στο νέο οικονομικό έτος.
5. Ενόψει λήξης του οικονομικού έτους 2025 θα πρέπει οι αρμόδιες υπηρεσίες (ΓΔΟΥ/ΔΥΕΕ) να αποστείλουν εγκαίρως, και σε κάθε περίπτωση πριν την 10η/12/2025 τυχόν αιτήματα παράτασης προθεσμίας απόδοσης λογαριασμού των Χρηματικών Ενταλμάτων Προπληρωμής (ΧΕΠ) που εκδόθηκαν βάσει των διατάξεων των άρθρων 100-103 του ν. 4270/2014 (Α. 143) και του π.δ. 97/2011 (Α. 232). Το εκάστοτε σχετικό αίτημα θα πρέπει να συνοδεύεται από τα στοιχεία που στοιχειοθετούν ανάγκη παράτασης και η σχετική εισήγηση του ΓΔΟΥ πρέπει να περιλαμβάνει τη διαπίστωση τήρησης των δημοσιονομικών διατάξεων εν γένει και ειδικότερα αυτών που αφορούν στην έκδοση ΧΕΠ [σχετ. αριθ. Οικ 49734 ΕΞ 2023/29.03.2023 (ΑΔΑ: 9ΜΕ8Η-ΛΤΤ) & οικ. 64930 ΕΞ 26-4-2023 (ΑΔΑ: ΨΠΡ5Η-ΩΓΥ)].
6. Καθίσταται αυτονόητο ότι οι αρμόδιες οικονομικές υπηρεσίες των φορέων της Κεντρικής Διοίκησης πρέπει να προβαίνουν στην άμεση εξόφληση των δαπανών του φορέα τους. Τέλος, επισημαίνεται ότι εκκρεμότητες που υφίστανται σε ορισμένες κατηγορίες δαπανών και οφείλονται σε καθυστερήσεις των οργάνων των ΓΔΟΥ/ΠΟΥ για την αναζήτηση επιμέρους στοιχείων ή/και δικαιολογητικών εξόφλησης των δαπανών (ΙΒΑΝ, κληρονομητήριο, πιστοποιητικό συγχώνευσης εταιριών κ.λπ), οδηγούν στην αδικαιολόγητη αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου με δυσμενείς συνέπειες στον δημοσιονομικό σχεδιασμό και στη ρευστότητα της αγοράς.
II. 1.α. Πληρωμή Χρηματικών Ενταλμάτων μέσω του συστήματος πληρωμής της ΕΑΠ
Η εφαρμογή υποδοχής Χ.Ε. της ΕΑΠ θα είναι ανοικτή και θα δέχεται αρχεία από τις ΓΔΟΥ και τις ΔΥΕΕ στις οποίες έχουν ανατεθεί καθήκοντα οικονομικών υπηρεσιών με τελευταία πληρωμή στις 29/12/2025 ως εξής:
α) Για τα χρηματικά εντάλματα μηνός Νοεμβρίου 2025 από τη Δευτέρα 17/11/2025 έως και την Παρασκευή 28/11/2025 για πληρωμή που θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 15/12/2025.
β) Για τα χρηματικά εντάλματα μηνός Δεκεμβρίου 2025 από τη Δευτέρα 8/12/2025 έως και την Πέμπτη 18/12/2025 για πληρωμή που θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 29/12/2025.
Οι σχετικές με τα ανωτέρω Συγκεντρωτικές Καταστάσεις Ενταλμάτων (ΣΚΕ) θα αποσταλούν εντός τριών (3) εργασίμων ημερών από την προαναφερόμενη καταληκτική ημερομηνία υποβολής.
Σε συνέχεια αυτών θα πρέπει να εφαρμόσετε τα οριζόμενα στην υπ’ αριθ. 96214 ΕΞ 07-07-2022 κ.υ.α (ΦΕΚ 3656 Β/13-7-2022).
β. Υποβολή ηλεκτρονικών αρχείων μισθοδοσίας (xml) για την προπληρωμή αποδοχών Ιανουαρίου 2026 και δεδουλευμένων αποδοχών
1. Κωδικοί αναφορικά με τη διαδικασία Ανάληψης Υποχρέωσης
Προκειμένου να καταστεί εφικτή η εμπρόθεσμη καταβολή των αποδοχών μηνός Ιανουαρίου 2026, δε θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο ο έλεγχος των κωδικών ανάληψης δαπάνης ανά ελαχιστοβάθμιο αναλυτικό λογαριασμό εξόδων του προϋπολογισμού της οικείας μείζονος κατηγορίας εκάστου κωδικού Διοικητικής Ταξινόμησης, στα xml αρχεία αναλυτικής μισθοδοσίας που υποβάλλετε στο σύστημα της ΕΑΠ. Ο έλεγχος αυτός θα λάβει χώρα σε μεταγενέστερο χρόνο και για το λόγο αυτό οι αρμόδιες Υπηρεσίες του φορέα σας έχουν την υποχρέωση και την ευθύνη να ολοκληρώσουν τις σχετικές διαδικασίες ανάληψης υποχρέωσης εγκαίρως.
Κατόπιν αυτών και προκειμένου να διευκολυνθεί η διαδικασία υποβολής, υποδοχής και επεξεργασίας των αρχείων μισθοδοσίας προπληρωμής αποδοχών Ιανουαρίου 2026, μπορείτε να υποβάλετε από 8-12-2025 έως 18-12-2025, xml αρχεία μισθοδοσίας Ιανουαρίου 2026 (τύπος περιόδου 1, μισθολογική περίοδος 1, έτος 2026) καταχωρώντας στο σχετικό πεδίο του xml, είτε τον παλαιό κωδικό ανάληψης δαπάνης, είτε οχτώ μηδενικά.
Τονίζεται ότι τα ανωτέρω ισχύουν μόνο για την υποβολή και υποδοχή των αρχείων στην ΕΑΠ, ενώ παραμένει σε ισχύ η υποχρέωση για εισαγωγή ανάληψης υποχρέωσης για τους κωδικούς δαπάνης ανά ελαχιστοβάθμιο αναλυτικό λογαριασμό εξόδων του προϋπολογισμού εντός των καθορισμένων χρονικών ορίων, καθώς σε διαφορετική περίπτωση η πληρωμή των αποδοχών που περιλαμβάνονται στα σχετικά αρχεία δεν θα είναι εφικτή.
Οι εκκαθαριστές μισθοδοσίας πρέπει να γνωστοποιήσουν έγκαιρα, στην αρμόδια οικονομική υπηρεσία του Φορέα τους, το σύνολο των Α.Λ.Ε. που θα χρησιμοποιήσουν στις πληρωμές αποδοχών έτους 2026, ώστε να γίνουν οι κύριες αναλήψεις.
Εξυπακούεται ότι, για τα xml αρχεία μισθοδοσίας με τύπο περιόδου 14 ή 16, (δεδουλευμένα Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου έτους 2025 αντίστοιχα) θα καταχωρούνται οι κωδικοί ανάληψης υποχρέωσης που είχατε λάβει για τον προϋπολογισμό έτους 2025.
Για τις πληρωμές που αφορούν δεδουλευμένες αποδοχές Δεκεμβρίου 2025 και θα καταβληθούν τον Ιανουάριο 2026, θα χρησιμοποιηθούν οι αναλήψεις υποχρέωσης έτους 2026.
2. Νέοι κωδικοί – τροποποιήσεις κωδικών Διοικητικής Ταξινόμησης
Στις πληρωμές μισθοδοσίας που θα πραγματοποιηθούν το Δεκέμβριο 2025 και αφορούν το έτος 2026, περιλαμβάνονται και Φορείς της Κεντρικής Διοίκησης για τους οποίους θα ισχύσουν νέοι Κωδικοί Διοικητικής Ταξινόμησης. Οι Φορείς αυτοί θα πρέπει να υποβάλουν τα ηλεκτρονικά αρχεία μισθοδοσίας που θα αφορούν προκαταβολή μισθοδοσίας Ιανουαρίου 2026 με τη νέα Διοικητική Ταξινόμηση. Για τις υπόλοιπες πληρωμές του Δεκεμβρίου που αφορούν το έτος 2025, ισχύει η ταξινόμηση που ισχύει για το 2025.
Για όλα τα αρχεία των Φορέων αυτών που θα περιλαμβάνουν πληρωμές που θα πραγματοποιηθούν από 01.01.2026 και μετά, θα ισχύουν οι νέοι Κωδικοί Διοικητικής Ταξινόμησης, ανεξαρτήτως έτους και μήνα αναφοράς.
Αναλυτικότερα:
Α. Με τους κωδικούς Διοικητικής Ταξινόμησης Προϋπολογισμού 2025 θα πραγματοποιηθούν οι παρακάτω πληρωμές:
Είδος Περιόδου
(Period Type)
Περίοδος
(Period Month)
Έτος
(Period Year)
Ημερομηνία Πληρωμής
11
11
2025
10/12/2025
15
11
2025
12/12/2025
14
11
2025
24/12/2025
16
12
2025
24/12/2025
Β. Με τους κωδικούς Διοικητικής Ταξινόμησης Προϋπολογισμού 2026 θα πραγματοποιηθούν οι παρακάτω πληρωμές:
Είδος Περιόδου (Period Type)
Περίοδος
(Period Month)
Έτος
(Period Year)
Ημερομηνία Πληρωμής
1
01
2026
24/12/2025
(Α’ Δεκαπενθήμερο) και
13/01/2026
(Β’ Δεκαπενθήμερο)
11
12
2025
9/01/2026
15
12
2025
13/01/2026
14
12
2025
27/01/2026
16
01
2026
27/01/2026
Οι ενδιαφερόμενοι Φορείς μπορούν να ανατρέχουν στην ιστοσελίδα της ΕΑΠ www.gsis.gr για τη διαρκή ενημέρωσή τους σε ό,τι αφορά τις προθεσμίες υποβολής αρχείων στο σύστημά της και τις τυχόν αλλαγές μέσω των ανακοινώσεων.
2. α. Ενημέρωση της μηχανογραφικής εφαρμογής SAP-ΟΠΣΔΠ και του PORTAL για την καταβολή της μισθοδοσίας και συντάξεων Δημοσίου μηνός Ιανουαρίου 2026
Η Διεύθυνση Υποστήριξης και Λειτουργίας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημοσιονομικού Τομέα της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης πρέπει να μεριμνήσει για την ενημέρωση των εν λόγω μηχανογραφικών εφαρμογών με τους κωδικούς των κεντρικών εκκαθαριστών μισθοδοσίας, των νέων Κωδικών Διοικητικής ταξινόμησης και οποιαδήποτε άλλη ενέργεια απαιτείται και ειδικότερα για το άνοιγμα του ορίου πληρωμών στο portal για το επόμενο έτος (ΓΔΟΥ, ΔΥΕΕ, Ανεξάρτητες Αρχές, Κεντρικές υπηρεσίες του Υπουργείου μας), προκειμένου να εξασφαλιστεί η ομαλή πληρωμή της μισθοδοσίας των υπαλλήλων των φορέων της Κεντρικής Διοίκησης μηνός Ιανουαρίου 2026, οι οποίες προκαταβάλλονται στις 24.12.2025 και των συντάξεων του Δημοσίου Ιανουαρίου 2026, οι οποίες προκαταβάλλονται στις 22.12.2025.
β. Ανάληψη δαπάνης ανά Κωδικό Διοικητικής Ταξινόμησης και Αναλυτικό Λογαριασμό Εξόδου (ΑΛΕ), για την προκαταβολή της μισθοδοσίας των φορέων της Κεντρικής Διοίκησης μηνός Ιανουαρίου 2026
Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, η μισθοδοσία του α’ δεκαπενθημέρου των υπαλλήλων της Κεντρικής Διοίκησης, μηνός Ιανουαρίου 2026, προκαταβάλλεται την 24η Δεκεμβρίου 2025 σε βάρος των πιστώσεων του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2026.
Σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 66 του Ν. 4270/2014 όπως συμπληρώθηκε με την παράγραφο 11 του άρθρου 34 του Ν. 4484/2017 (ΦΕΚ 110Α’/2017) και του Π.Δ. 80/2016 όπως ισχύουν, οι δαπάνες για αποδοχές γενικά, αναλαμβάνονται για ολόκληρο το ποσό των εγγεγραμμένων πιστώσεων από την ημερομηνία ψήφισης του Κρατικού Προϋπολογισμού στη Βουλή των Ελλήνων.
Στην υφιστάμενη εφαρμογή πληρωμής μισθοδοσίας στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Δημοσιονομικής Πολιτικής (ΟΠΣΔΠ), για την καταβολή της μισθοδοσίας απαιτείται η ύπαρξη ανάληψης δαπάνης ανά Κωδικό Διοικητικής Ταξινόμησης (ΚΔΤ) και Αναλυτικό Λογαριασμό Εξόδου (ΑΛΕ).
Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούνται οι αρμόδιες Οικονομικές Υπηρεσίες των φορέων, μετά την ψήφιση του Κρατικού Προϋπολογισμού και την ολοκλήρωση των διαδικασιών κατανομής των πιστώσεων στους ελαχιστοβάθμιους αναλυτικούς λογαριασμούς, να προχωρήσουν άμεσα και σε κάθε περίπτωση το αργότερο μέχρι την 19η Δεκεμβρίου 2025, στην έκδοση των αποφάσεων ανάληψης και την καταχώριση τους στο ΟΠΣΔΠ με την ειδική ένδειξη «κύρια ανάληψη».
Οι εκκαθαριστές μισθοδοσίας, στους οποίους κοινοποιείται το παρόν, παρακαλούνται να γνωστοποιήσουν στην αρμόδια Οικονομική τους Υπηρεσία, τους Αναλυτικούς Λογαριασμούς Εξόδων (ΑΛΕ) της οικονομικής ταξινόμησης που θα βαρύνει η προπληρωμή μισθοδοσίας Ιανουαρίου 2026, ώστε να περιορισθεί η πιθανότητα παράλειψης έκδοσης απόφασης ανάληψης για κάποιον ΑΛΕ.
Επισημαίνεται ότι, σε περίπτωση που δε γίνει η σχετική κύρια ανάληψη δαπάνης έστω και για έναν Αναλυτικό Λογαριασμό Εξόδου (ΑΛΕ), δε θα είναι δυνατή η πληρωμή της προκαταβολής της μισθοδοσίας μηνός Ιανουαρίου 2026.
γ. Ανάληψη δαπάνης ανά Κωδικό Διοικητικής Ταξινόμησης και Αναλυτικό Λογαριασμό Εξόδου (ΑΛΕ) για την πληρωμή των συντάξεων του Ελληνικού Δημοσίου της παρ. 3 του αρ. 4 του ν. 4387/2016, μηνός Ιανουαρίου 2026 και των συντάξεων της αρ. 29309/15.09.2020 (ΦΕΚ 4115 Β’) απόφασης του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών
Σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις, οι συντάξεις του Ελληνικού Δημοσίου της παρ.3 του άρθρου 4 του Ν. 4387/2016 και των συντάξεων της αρ. 29309/15.09.2020 (ΦΕΚ 4115 Β’) απόφασης του Αναπληρωτού Υπουργού Οικονομικών, μηνός Ιανουαρίου 2026, προκαταβάλλονται στις 22.12.2025, σε βάρος των πιστώσεων του Κρατικού Προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2026.
Σύμφωνα με τα οριζόμενα στις διατάξεις της παραγράφου 7 του άρθρου 66 του Ν.4270/2014 όπως συμπληρώθηκε με την παράγραφο 11 του άρθρου 34 του Ν. 4484/2017 (ΦΕΚ 110Α’/2017) και του Π.Δ. 80/2016 όπως ισχύουν, οι δαπάνες για αποδοχές γενικά, αναλαμβάνονται για ολόκληρο το ποσό των εγγεγραμμένων πιστώσεων από την ημερομηνία ψήφισης του Κρατικού Προϋπολογισμού στη Βουλή των Ελλήνων.
Στην υφιστάμενη εφαρμογή πληρωμής συντάξεων στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα Δημοσιονομικής Πολιτικής (ΟΠΣΔΠ), για την καταβολή των συντάξεων απαιτείται η ύπαρξη κύριας ανάληψης δαπάνης ανά Κωδικό Διοικητικής Ταξινόμησης (ΚΔΤ) και Αναλυτικό Λογαριασμό Εξόδου (ΑΛΕ).
Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλείται η ΓΔΟΥ του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, μετά την ψήφιση του Κρατικού Προϋπολογισμού και την ολοκλήρωση των διαδικασιών κατανομής των πιστώσεων στους ελαχιστοβάθμιους αναλυτικούς λογαριασμούς, να προχωρήσει άμεσα και σε κάθε περίπτωση το αργότερο μέχρι την 19η Δεκεμβρίου 2025 και ώρα 11:00 π.μ., στην έκδοση των αποφάσεων ανάληψης των σχετικών με τις συντάξεις του Δημοσίου Α.Λ.Ε. και την καταχώριση τους στο ΟΠΣΔΠ με την ειδική ένδειξη «κύρια ανάληψη».
Η Διεύθυνση Υποστήριξης Λειτουργίας Πληροφοριακών Συστημάτων Οικονομικών Λειτουργιών του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης και η Διεύθυνση Εισοδηματικής Πολιτικής του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, στις οποίες κοινοποιείται το παρόν, παρακαλούνται να μεριμνήσουν εγκαίρως η μεν πρώτη για την ηλεκτρονική υποβολή της συγκεντρωτικής κατάστασης των συντάξεων, η δε δεύτερη για την αποστολή της έντυπης κατάστασης των συντάξεων στην Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού.
Επισημαίνεται ότι, σε περίπτωση που δε γίνει η σχετική κύρια ανάληψη δαπάνης έστω και για έναν Αναλυτικό Λογαριασμό Εξόδου (ΑΛΕ), δεν θα είναι δυνατή η πληρωμή των ανωτέρω συντάξεων μηνός Ιανουαρίου 2026.
III. Έκδοση συμψηφιστικών Χρηματικών Ενταλμάτων του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων οικ. έτους 2025
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 161 του Ν. 4270/2014, όπως ισχύει, τακτοποιητικές λογιστικές εγγραφές για την εμφάνιση εσόδων και εξόδων του Κρατικού Προϋπολογισμού δύναται να διενεργούνται μέχρι τρεις (3) μήνες μετά τη λήξη του οικονομικού έτους με ημερομηνία 31 Δεκεμβρίου, για τις εισπράξεις και πληρωμές που πραγματοποιήθηκαν μέχρι την ημερομηνία αυτή.
Από τις διατάξεις της παρ. 3, του άρθ. 79 του ιδίου νόμου, προβλέπεται η ενταλματοποίηση των πληρωμών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) της Κεντρικής Διοίκησης με την έκδοση συμψηφιστικών χρηματικών ενταλμάτων από τις αρμόδιες Υπηρεσίες, είτε για την συμψηφιστική τακτοποίηση των σχετικών πληρωμών σε σχέση με τον Προϋπολογισμό είτε κατόπιν εκκαθάρισης όπου προβλέπεται, το αργότερο μέχρι την 31η Μαρτίου του έτους που έπεται του έτους της πληρωμής.
Κατόπιν των ανωτέρω, παρακαλούμε όπως προβείτε άμεσα και κατά τη συνήθη διαδικασία σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες για την έκδοση των ανωτέρω συμψηφιστικών χρηματικών ενταλμάτων μέχρι την 31-03-2026 χωρίς περαιτέρω παράταση, ώστε να καταστεί δυνατή η ενημέρωση της λογιστικής και του Απολογισμού του Κράτους οικ. έτους 2025, με όλες τις πληρωμές του ΠΔΕ του ιδίου έτους.
Τέλος, αφού το παρόν έγγραφό αναρτηθεί στη “Διαύγεια”, παρακαλούμε να κοινοποιηθεί σε όλους τους φορείς και τις Ανεξάρτητες Αρχές που αποτελούν ειδικούς φορείς του προϋπολογισμού του Υπουργείου σας, με αυτόνομη οικονομική Υπηρεσία και πληρώνουν δαπάνες του ΠΔΕ.
Η Γενική Γραμματέας Δημοσιονομικής Πολιτικής
Παυλίνα Καρασιώτου




