2/45253/ΔΠΓΚ/26-06-2025
Σχέδιο λογαριασμών του Λογιστικού Πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης και κοινή οικονομική ταξινόμηση του Προϋπολογισμού των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης
Αριθμ. 2/45253/ΔΠΓΚ/2025
(ΦΕΚ Β’ 3364/01-07-2025)
Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Έχοντας υπόψη:
1. Τις διατάξεις:
α) των παρ. 2 και 3 του άρθρου 55, της παρ. 2 του άρθρου 62 και της παρ. 4 του άρθρου 156 του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143),
β) των άρθρων 75-80 του ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α’ 184) και
γ) του άρθρου 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
2. Το π.δ. 54/2018 «Ορισμός του περιεχομένου και του χρόνου έναρξης της εφαρμογής του Λογιστικού Πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης» (Α’ 103).
3. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).
4. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).
5. Το π.δ. 27/2025 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτή Υπουργού, Υφυπουργών και Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης» (Α’ 44).
6. Την υπό στοιχεία 102928 ΕΞ 2023/10.7.2023 απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β’ 4441).
7. Την ανάγκη κοινής αποτύπωσης της οικονομικής ταξινόμησης του προϋπολογισμού για όλους τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης και συνακόλουθα της κατάρτισης κοινού σχεδίου λογαριασμών της Γενικής Κυβέρνησης.
8. Το γεγονός ότι από την παρούσα απόφαση δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.
9. Το γεγονός ότι οι διατάξεις της παρούσας δεν αφορούν σε διοικητική διαδικασία για την οποία υπάρχει υποχρέωση καταχώρισης στο ΕΜΔΔ-ΜΙΤΟΣ,
αποφασίζουμε:
Άρθρο 1
Σχέδιο λογαριασμών του Λογιστικού Πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης
1. Οι συναλλαγές και τα λοιπά οικονομικά γεγονότα των οντοτήτων (φορέων) της Γενικής Κυβέρνησης, συμπεριλαμβανομένης της Κεντρικής Διοίκησης, παρακολουθούνται λογιστικά σύμφωνα με την οικονομική ταξινόμηση του σχεδίου λογαριασμών της Γενικής Κυβέρνησης, όπως έχει καθορισθεί με τα άρθρα 3 και 4 του π.δ. 54/2018 «Ορισμός του περιεχομένου και του χρόνου έναρξης της εφαρμογής του Λογιστικού Πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης» (Α’ 103).
2. Η αναλυτική οικονομική ταξινόμηση ακολουθεί τα διεθνή πρότυπα του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών (European System of Accounts/ESA) και συμπληρωματικά του συστήματος Χρηματοοικονομικής Στατιστικής Κυβερνήσεων (Government Finance Statistics/ GFS). Για την ταξινόμηση των συναλλαγών και των λοιπών οικονομικών γεγονότων στους λογαριασμούς του σχεδίου λογαριασμών της Γενικής Κυβέρνησης ακολουθούνται οι ορισμοί και οι αρχές του π.δ. 54/2018. Η αναλυτική οικονομική ταξινόμηση αντανακλά τη φύση των λογαριασμών και το απαιτούμενο επίπεδο ανάλυσης και συγκέντρωσης των πληροφοριών, ενώ αποτελεί τη βάση σύνταξης των χρηματοοικονομικών καταστάσεων.
3. Για τη λογιστική παρακολούθηση και διαχείριση οι λογαριασμοί μέχρι και τον πέμπτο βαθμό ορίζονται ως υποχρεωτικοί και κοινοί για το σύνολο των οντοτήτων της Γενικής Κυβέρνησης, εξαιρουμένης της μείζονος κατηγορίας 21 «Παροχές σε εργαζόμενους», η οποία αναπτύσσεται έως και τον έκτο βαθμό ανάλυσης. Η εκάστοτε οντότητα της Γενικής Κυβέρνησης δύναται να αναπτύσσει σε κατώτερο βαθμό το σχέδιο λογαριασμών για ίδια πληροφόρηση σύμφωνα με τις ανάγκες της.
4. Στο σχέδιο λογαριασμών του π.δ. 54/2018 δεν προβλέπεται υποχρέωση τήρησης λογαριασμών αναλυτικής λογιστικής και δεν παρέχεται σχετικό κύκλωμα λογαριασμών με συγκεκριμένη τυποποίηση. Οι οντότητες της Γενικής Κυβέρνησης δύναται να αναπτύξουν κύκλωμα αναλυτικής λογιστικής σύμφωνα με τις ανάγκες της επιχειρησιακής τους λειτουργίας. Επίσης, στο σχέδιο λογαριασμών δεν προβλέπεται συγκεκριμένο και διακριτό κύκλωμα λογαριασμών τάξεως. Οι οντότητες της Γενικής Κυβέρνησης δύναται να διατηρήσουν την ανάπτυξη των ανωτέρω λογιστικών κυκλωμάτων (αναλυτική λογιστική και λογαριασμοί τάξεως) ή να αξιοποιήσουν τις δυνατότητες των κατά περίπτωση πληροφοριακών τους συστημάτων, εφόσον οι εν λόγω επιλογές τους εξυπηρετούν για εσωτερική και μόνο χρήση/πληροφόρηση και για την κατάρτιση αναφορών.
Άρθρο 2
Ανάπτυξη κοινής αναλυτικής οικονομικής ταξινόμησης προϋπολογισμού φορέων της Γενικής Κυβέρνησης
1. α. Η κοινή αναλυτική οικονομική ταξινόμηση του προϋπολογισμού των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης (Κεντρική Διοίκηση, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ α’ βαθμού και ΟΤΑ β’ βαθμού), εξαιρουμένων των ΝΠΙΔ, ακολουθεί τα πρότυπα του Ευρωπαϊκού Συστήματος Λογαριασμών (ESA) και συμπληρωματικά του συστήματος Χρηματοοικονομικής Στατιστικής Κυβερνήσεων (GFS), ενώ παράλληλα υιοθετεί τους ορισμούς και τις αρχές του π.δ. 54/2018.
β. Με κριτήριο τη φύση της συναλλαγής και με γνώμονα την ενοποιημένη δημοσιονομική αποτύπωση των λογαριασμών των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, η οποία αποσκοπεί στην ευχερέστερη παρακολούθηση των συναλλαγών και στην εν γένει βέλτιστη δημοσιονομική διαχείριση του προϋπολογισμού τους, αναπτύσσονται έως τον πέμπτο βαθμό ανάλυσης τόσο οι λογαριασμοί της Λογιστικής όσο και του Προϋπολογισμού ως προς το σκέλος των εσόδων και το σκέλος των εξόδων. Εξαίρεση αποτελεί η μείζονα κατηγορία 21 «Παροχές σε εργαζόμενους», η οποία αναπτύσσεται έως και τον έκτο βαθμό ανάλυσης.
γ. Η εκάστοτε οντότητα Γενικής Κυβέρνησης δύναται να αναπτύσσει τους λογαριασμούς σε κατώτερο επίπεδο ανάλυσης για τη δική της παρακολούθηση και σύμφωνα με τις δικές της ανάγκες.
2. Για την κατάρτιση, εκτέλεση και παρακολούθηση του προϋπολογισμού των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης χρησιμοποιείται ο τελευταίος βαθμός ανάλυσης (ο πέμπτος βαθμός ανάλυσης και για τη μείζονα κατηγορία 21 «Παροχές σε εργαζόμενους» ο έκτος βαθμός ανάλυσης). Οι συναλλαγές καταγράφονται ανάλογα με τη φύση τους στον σχετικό λογαριασμό, στον τελευταίο βαθμό ανάλυσης και χαρακτηρίζονται ανάλογα με τη μείζονα κατηγορία που καταγράφονται ως συναλλαγές μη χρηματοοικονομικού ή χρηματοοικονομικού χαρακτήρα.
3. Η οικονομική ταξινόμηση του προϋπολογισμού των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης είναι ενιαία για τον Τακτικό Προϋπολογισμό και τον Προϋπολογισμό Δημοσίων Επενδύσεων.
4. Στους αναλυτικούς ελαχιστοβάθμιους λογαριασμούς προβλέπονται πιστώσεις για την εξόφληση απλήρωτων υποχρεώσεων προηγούμενων οικονομικών ετών, ανάλογα με τη φύση της δαπάνης στην οποία αφορούν.
5. Τα Παραρτήματα Α’ και Β’ αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα της παρούσας και αναλύονται ως εξής:
α. Στο Παράρτημα Α’ αποτυπώνεται η αναλυτική οικονομική ταξινόμηση του σχεδίου λογαριασμών του Λογιστικού Πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης καθώς και του προϋπολογισμού των φορέων της Γενικής Κυβέρνησης (Κεντρική Διοίκηση, ΝΠΔΔ, ΟΤΑ α’ βαθμού και ΟΤΑ β’ βαθμού), εξαιρουμένων των ΝΠΙΔ.
β. Στο Παράρτημα Β’ ενσωματώνεται υπόδειγμα συνοπτικού προϋπολογισμού με τις κατ’ ελάχιστον περιλαμβανόμενες κατηγορίες λογαριασμών εσόδων και εξόδων του προϋπολογισμού των λοιπών φορέων της Γενικής Κυβέρνησης (εκτός της Κεντρικής Διοίκησης) έως και τον δεύτερο βαθμό ανάλυσης και ανά πηγή χρηματοδότησης, εξαιρουμένων των ΝΠΙΔ.
γ. Ειδικότερα, όσον αφορά στα ΝΠΙΔ, το Παράρτημα Β’ περιλαμβάνει υπόδειγμα αναλυτικού προϋπολογισμού με ανάπτυξη έως και τον δεύτερο βαθμό ανάλυσης και με δυνατότητα περαιτέρω ανάπτυξης σε κατώτερο βαθμό ανάλυσης, ανάλογα με τις ανάγκες κάθε φορέα και για τη δική του παρακολούθηση. Επίσης, στο ίδιο Παράρτημα περιλαμβάνεται υπόδειγμα συνοπτικού προϋπολογισμού με βάση τους λογαριασμούς του Ελληνικού Γενικού Λογιστικού Σχεδίου (ΕΓΛΣ, π.δ. 1123/1980) και ανά πηγή χρηματοδότησης.
Άρθρο 3
Έναρξη ισχύος
1. Η παρούσα ισχύει για την κατάρτιση και εκτέλεση: α) του προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2027, όσον αφορά στους φορείς της Κεντρικής Διοίκησης και β) του προϋπολογισμού οικονομικού έτους 2026, όσον αφορά στους λοιπούς φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.
2. Με την κατά τα ανωτέρω έναρξη ισχύος της παρούσας παύουν να ισχύουν: α) η υπό στοιχεία 2/181062/ΔΠΓΚ/17-11-2022 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών «Οικονομική ταξινόμηση του κρατικού προϋπολογισμού και ανάπτυξη του βασικού σχεδίου λογαριασμών του λογιστικού πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης» (Β’ 5881) και β) η υπό στοιχεία 2/114767/ΔΛΓΚ/17-12-2024 απόφαση του Υφυπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών «Κοινό Σχέδιο Λογαριασμών της Γενικής Κυβέρνησης και αντιστοίχιση με τα κλαδικά λογιστικά σχέδια» (Β’ 6975), πλην της ενδεικτικής αντιστοίχισης του άρθρου 2 (Παραρτήματα Β’ έως και Ε’).
Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Αθήνα, 26 Ιουνίου 2025
Ο Υφυπουργός
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ