2/2396/ΔΕΠ/18.1.2023
Παροχή οδηγιών ως προς τον τρόπο προσδιορισμού του Κινήτρου Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων του άρθρου 25 του ν. 4940/2022 «Σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης, ρυθμίσεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α’112)

Αθήνα, 18/1/2023
Αρ. πρωτ.οικ. 2/2396/ΔΕΠ

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜ. ΔΗΜΟΣΙΟΝ. ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΓΕΝΙΚΟ ΛΟΓΙΣΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ
ΓΕΝ. Δ/ΝΣΗ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ
ΚΑΙ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Πανεπιστημίου 37
101 65 Αθήνα
Τηλ.: 210 3338 260
e-mail: d22@glk.gr

ΘΕΜΑ: Παροχή οδηγιών ως προς τον τρόπο προσδιορισμού του Κινήτρου Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων του άρθρου 25 του ν. 4940/2022 «Σύστημα στοχοθεσίας, αξιολόγησης και ανταμοιβής για την ενίσχυση της αποτελεσματικότητας της δημόσιας διοίκησης, ρυθμίσεις για το ανθρώπινο δυναμικό του δημοσίου τομέα και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α’112).

Σε συνέχεια του άρθρου 25 του ν. 4940/2022 (ΦΕΚ Α’112) περί Κινήτρου Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων, της παραγράφου 10 του άρθρου 62 του ιδίου νόμου και της κατ’ εφαρμογή αυτών εκδοθείσης υπ’ αριθμ. 181218 ΕΞ 2022 Απόφασης του Υπουργού και του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών «Καθορισμός των υπηρεσιών, των ποσοτικών στόχων για κάθε υπηρεσία, της μεθόδου και του συστήματος αξιολόγησης της απόδοσης, το ύψος, του χρόνου και του τρόπου καταβολής του Κινήτρου Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων (Κ.Ε.Δ.Σ.) του άρθρου 25 ν. 4940/2022 (Α’ 112)» (ΦΕΚ Β’ 6328) διευκρινίζονται τα ακόλουθα προκειμένου να προβείτε στην ορθή και ομοιόμορφη εφαρμογή τους:

Στους πολιτικούς υπαλλήλους και στο ένστολο προσωπικό των Γενικών Διευθύνσεων Οικονομικών Υπηρεσιών των Υπουργείων, των Οικονομικών Υπηρεσιών της Προεδρίας της Δημοκρατίας και της Προεδρίας της Κυβέρνησης, του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους (Γ.Λ.Κ.), καθώς και στις λοιπές υπηρεσίες και φορείς, που εποπτεύονται ή υπάγονται στο Υπουργείο Οικονομικών, οι οποίοι αμείβονται με βάση τις διατάξεις του ν. 4354/2015 (Α’ 176) ή του ν. 4472/2017 (Α’ 74) και καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών, δύναται να καταβάλλεται Κίνητρο Επίτευξης Δημοσιονομικών Στόχων (Κ.Ε.Δ.Σ.), με βάση την επίτευξη συγκεκριμένων ποσοτικών στόχων που καθορίζονται με απόφαση του Υπουργού Οικονομικών για κάθε υπηρεσία.

Κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 25 και της παραγράφου 10 του άρθρου 62 του ν. 4940/2022, εξεδόθη η αριθμ. 181218 ΕΞ 2022 Απόφαση του Υπουργού και του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών με την οποία καθορίσθηκαν οι υπηρεσίες, εξειδικεύθηκαν οι ποσοτικοί στόχοι εκάστης υπηρεσίας, η μέθοδος και το σύστημα αξιολόγησης της απόδοσης, το ύψος του Κ.Ε.Δ.Σ., ο χρόνος καθώς και ο τρόπος καταβολής του.

Επισημαίνεται ότι το Κ.Ε.Δ.Σ. καταβάλλεται για τους στόχους που έχουν τεθεί για το προηγούμενο ημερολογιακό έτος, κατόπιν αξιολόγησης της επίτευξης των στόχων ανά υπηρεσία. Ο αρμόδιος Προϊστάμενος, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στο άρθρο 16 της υπ’ αριθμ. 181218 ΕΞ 2022 Απόφασης, αφού λάβει υπόψη ιδίως τη φύση των καθηκόντων των υπαλλήλων, την υλοποίηση των τιθέμενων ποσοτικών στόχων, καθώς και την εύρυθμη λειτουργία της οργανικής μονάδας, ορίζει τους υπαλλήλους, οι οποίοι εμπλέκονται άμεσα στην επίτευξη των ανωτέρω στόχων και είναι επιλέξιμοι για την καταβολή του Κ.Ε.Δ.Σ.. Ο εν λόγω Προϊστάμενος θα πρέπει, αξιολογώντας το ποσοστό εμπλοκής εκάστου υπαλλήλου στην υλοποίηση των στόχων που έχουν τεθεί, να ορίσει το ύψος του Κ.Ε.Δ.Σ. για κάθε υπάλληλο, το οποίο δεν μπορεί να υπερβαίνει, ανά έτος, το δεκαπέντε τοις εκατό (15%) του αθροίσματος του ετήσιου βασικού μισθού και του επιδόματος θέσης ευθύνης κάθε υπαλλήλου. Επιπλέον το Κ.Ε.Δ.Σ. δεν συμψηφίζεται με την προσωπική διαφορά της παρ. 1 του άρθρου 27 του ν. 4354/2015 και την αντίστοιχη του άρθρου 155 του ν. 4472/2017 και υπόκειται στις ασφαλιστικές εισφορές και λοιπές κρατήσεις των πρόσθετων αποδοχών.

Από τα ανωτέρω είναι προφανές ότι το ύψος του Κ.Ε.Δ.Σ. δεν είναι νοητό να προσδιορισθεί κατά τρόπο οριζόντιο για όλους τους υπαλλήλους, αλλά αντιθέτως θα πρέπει να τελεί σε άμεση συνάρτηση με την προσφορά εκάστου υπαλλήλου στη λειτουργία και το έργο της Υπηρεσίας, σε σχέση με την επίτευξη των συγκεκριμένων στόχων που έχουν τεθεί.

Σε αντίθετη περίπτωση και εφόσον το Κ.Ε.Δ.Σ. δεν προσδιορίζεται βάσει της εμπλοκής και συνεισφοράς εκάστου υπαλλήλου στην υλοποίηση των τιθέμενων στόχων, αλλά χορηγείται κατά τρόπο οριζόντιο είναι προφανές ότι δεν εξυπηρετεί τη λειτουργία του συστήματος κινήτρων και ανταμοιβής αλλά αποκτά έναν επιδοματικό χαρακτήρα, και κάθε άλλο παρά συμβάλλει στη μεγιστοποίηση της απόδοσης των υπαλλήλων.

Σε συνέχεια των ανωτέρω οι αρμόδιοι Προϊστάμενοι καλούνται να εφαρμόσουν τις διατάξεις του άρθρου 25 του ν. 4940/2022, αξιοποιώντας τη δυνατότητα που αυτό παρέχει και να προσδιορίσουν το Κ.Ε.Δ.Σ. κατά την ελεύθερη κρίση τους, αναλόγως της συμμετοχής των υπαλλήλων τους στην επίτευξη των επιδιωκόμενων στόχων, αποφεύγοντας φαινόμενα εξισωτισμού.

Άλλωστε η χορήγηση του Κ.Ε.Δ.Σ. αποτελεί εργαλείο για την επιτάχυνση της υλοποίησης των δημοσιονομικών στόχων και ως τέτοιο θα πρέπει να αντιμετωπίζεται και να αξιοποιείται.

 

Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΥΠΟΥΡΓΟΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ
Θ. ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ