16774/22.2.2023
Τροποποίηση της υπ’ αρ. 12017/1245/27.10.2010 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας για τη σύσταση ταμείου χαρτοφυλακίου (κεφαλαίου) με την επωνυμία «ΤΑΜΕΙΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ».

Αριθμ. 16774

Τροποποίηση της υπ’ αρ. 12017/1245/27.10.2010 κοινής απόφασης των Υπουργών Οικονομικών και Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας για τη σύσταση ταμείου χαρτοφυλακίου (κεφαλαίου) με την επωνυμία «ΤΑΜΕΙΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ».

(ΦΕΚ Β’ 924/22.02.2023)

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ – ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Το άρθρο 90 του Κώδικα της Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (Π.Δ.63/2005, Α’ 98), σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).

2. Τον ν. 3912/2011 «Σύσταση Εθνικού Ταμείου Επιχειρηματικότητας και Ανάπτυξης» (Α’ 17), όπως τροποποιήθηκε με τον ν. 4608/2019 «Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα και προσέλκυση Στρατηγικών Επενδύσεων και άλλες διατάξεις» (Α’ 66) και ειδικότερα το άρθρο 4 του άρθρου δεύτερου σε συνδυασμό με το άρθρο 24 του ν. 3614/2007 «Διαχείριση, έλεγχος και εφαρμογή αναπτυξιακών παρεμβάσεων για την προγραμματική περίοδο 2007/2013» Α’ 267).

3. Τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143).

4. Τον ν. 4412/2016 «Δημόσιες Συμβάσεις Έργων, Προμηθειών και Υπηρεσιών (προσαρμογή στις Οδηγίες 2014/24/ΕΕ και 2014/25/ΕΕ)» (Α’ 147) και ειδικότερα το άρθρο 12.

5. Το Π.Δ.81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 119).

6. Το Π.Δ.83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 121).

7. Το Π.Δ.62/2020 «Διορισμός Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 155).

8. Το Π.Δ.142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).

9. Το Π.Δ.5/2022 «Οργανισμός Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων» (Α’ 15).

10. Την υπό στοιχεία Υ70/30.10.2020 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη» (Β’ 4805).

11. Την υπ’ αρ. 51875/7.05.2021 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ιωάννη Τσακίρη» (Β’ 1867).

12. Τις Κατευθυντήριες Γραμμές της Επιτροπής 2014/C 19/04 σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις για την προώθηση των επενδύσεων χρηματοδότησης επιχειρηματικού κινδύνου και τις αναθεωρημένες Κατευθυντήριες Γραμμές της Επιτροπής (Ανακοίνωση (ΕΕ) υπ’ αρ. 2021/C 508/01 της 16ης Δεκεμβρίου 2021) σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις για την προώθηση των επενδύσεων χρηματοδότησης επιχειρηματικού κινδύνου.

13. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 1407/2013 της Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας.

14. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 1303/2013 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 17ης Δεκεμβρίου 2013, περί καθορισμού κοινών διατάξεων για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το Ταμείο Συνοχής, το Ευρωπαϊκό Γεωργικό Ταμείο Αγροτικής Ανάπτυξης και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας και περί καθορισμού γενικών διατάξεων για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο, το Ταμείο Συνοχής και το Ευρωπαϊκό Ταμείο Θάλασσας και Αλιείας και για την κατάργηση του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1083/2006

15. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 651/2014 της Επιτροπής σχετικά με την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης.

16. Την Ανακοίνωση της Επιτροπής 2016/C 262/01 σχετικά με την έννοια της κρατικής ενίσχυσης όπως αναφέρεται στο άρθρο 107 παράγραφος 1 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης

17. Την υπ’ αρ. 134453/23.12.2015 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού και Οικονομικών «Ρυθμίσεις για τις πληρωμές των δαπανών του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων ΠΔΕ (Τροποποίηση και αντικατάσταση της κοινής υπουργικής απόφασης 46274/26.09.2014 (Β’ 2573)» (Β’ 2857).

18. Την υπ’ αρ. 12017/1245/27.10.2010 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας «Σύσταση ταμείου Χαρτοφυλακίου (Κεφαλαίου) με την επωνυμία “Ταμείο Επιχειρηματικότητας”» (Β’ 1697) όπως τροποποιήθηκε με τις υπ’ αρ. 13311/2376/20.11.2012, 6985/1220/27.12.2012, 4160/1147Δ/19.06.2013, 13700/ΕΥΘΥ362/21.04.2014, 6958/1340/Β2/21.12.2015 και 7954/1500/Β2/21.12.2016 κοινές υπουργικές αποφάσεις και ισχύει.

19. Την από 2.11.2010 Συμφωνία Χρηματοδότησης «Μικρών και Πολύ Μικρών Επιχειρήσεων του Ταμείου Επιχειρηματικότητας (ΤΕΠΙΧ Ι)» μεταξύ του TEMΠΜΕ (Ταμείου Εγγυοδοσίας Μικρών και πολύ Μικρών Επιχειρήσεων) και του Ελληνικού Δημοσίου, μέσω της οποίας δημιουργήθηκε Ταμείο Χαρτοφυλακίου και χρηματοδοτήθηκε βάσει της υπ’ αρ. 12017/1245/27-10-2010 κοινής υπουργικής απόφασης όπως τροποποιήθηκε και ισχύει από τα Επιχειρησιακά Προγράμματα του ΕΣΠΑ 2007-2013.

20. Την Πρόσθετη Πράξη της Συμφωνίας Χρηματοδότησης ΤΕΠΙΧ που υπεγράφη στις 13-12-2017 μέσω της οποία ορίζονται η χρήση των πόρων μετά τη λήξη της περιόδου επιλεξιμότητας, το διαχειριστικό κόστος μετά την περίοδο επιλεξιμότητας, η υποβολή περιοδικών εκθέσεων και η διαδικασία εκκαθάρισης.

21. Την υπ’ αρ. 88169/14.9.2022 εισήγηση του προϊσταμένου της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

22. Το γεγονός ότι η δαπάνη για την υλοποίηση της παρούσας θα καλυφθεί από αδιάθετους πόρους του ΤΕΠΙΧ Ι καθώς και από επιστροφές ποσών από την αποπληρωμή χορηγηθέντων δανείων και λόγω ανακτήσεων, που συμποσούνται σήμερα σε ευρώ 149.322.823,79 και είναι κατατεθειμένα στον υπ’ αρ. GR 5701000240000000026172151 λογαριασμό που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος,

αποφασίζουμε:

Η υπ’ αρ. 12017/1245/27.10.2010 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας «Σύσταση Ταμείου Χαρτοφυλακίου (Κεφαλαίου) με την επωνυμία “Ταμείο Επιχειρηματικότητας”» (Β’ 1697) τροποποιείται ως εξής:

Άρθρο πρώτο

1. Τα άρθρα 1 έως και 7 της υπ’ αρ. 12017/1245/27.10.2010 (Β’ 1697) κοινής υπουργικής απόφασης αντικαθίστανται ως εξής:

«Άρθρο 1
Συνέχιση της λειτουργίας του Ταμείου Χαρτοφυλακίου με την επωνυμία «Ταμείο Επιχειρηματικότητας Ι (ΤΕΠΙΧ Ι)»

1. Συνεχίζεται η λειτουργία του Ταμείου χαρτοφυλακίου (κεφαλαίου) με την επωνυμία «ΤΑΜΕΙΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑΣ» εφεξής ΤΕΠΙΧ Ι, από την ημερομηνία υπογραφής της τροποποίησης της Συμφωνίας Χρηματοδότησης ΤΕΠΙΧ Ι σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 2, ως χωριστή λογιστικά χρηματοδοτική μονάδα, την οποία διαχειρίζεται η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα (ΕΑΤ) Α.Ε.

2. Σκοπός του ΤΕΠΙΧ Ι εφεξής είναι η στήριξη και ανάπτυξη της επιχειρηματικής δραστηριότητας προκειμένου οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις καθώς και οι επιχειρήσεις μεσαίας κεφαλαιοποίησης να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις της δεκαετούς οικονομικής κρίσης και της πανδημίας της νόσου Covid 19, αναφορικά με την έλλειψη πρόσβασης σε πηγές χρηματοδότησης, καθώς και η βελτίωση των όρων χρηματοδότησης. Για την επίτευξη του σκοπού η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα θα λειτουργήσει το Ταμείο Χαρτοφυλακίου, το οποίο θα αναπτύξει νέα χρηματοδοτικά εργαλεία.

3. Οι πόροι του ΤΕΠΙΧ Ι προέρχονται από πόρους κατατεθειμένους στον λογαριασμό στην Τράπεζα της Ελλάδος υπ’ αρ. GR5701000240000000026172151 και συμπεριλαμβάνουν μεταξύ άλλων κάθε κονδύλιο που ανακτάται ή εισπράττεται από το Δημόσιο στο πλαίσιο του αρχικού ΤΕΠΙΧ όπως τροποποιήθηκε, οι οποίοι σήμερα ανέρχονται στο ποσό των εκατόν σαράντα εννέα εκατομμυρίων τριακοσίων είκοσι δύο χιλιάδων οκτακοσίων είκοσι τριών ευρώ και εβδομήντα εννέα λεπτών (€ 149.322.823,79).

4. Κατά τον σχεδιασμό των χρηματοδοτικών εργαλείων διασφαλίζεται η τήρηση των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων. Ειδικότερα, διασφαλίζεται η συμβατότητα με τα οριζόμενα:
α) στον Κανονισμό περί ενισχύσεων ήσσονος σημασίας 1407/2013 της Επιτροπής σχετικά με την εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις ενισχύσεις ήσσονος σημασίας,
β) στον Γενικό Απαλλακτικό Κανονισμό ΕΕ/651/2014 όπως τροποποιήθηκε και ισχύει,
γ) στην ανακοίνωση της Επιτροπής για τις Κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με τις κρατικές ενισχύσεις για την προώθηση των επενδύσεων χρηματοδότησης επιχειρηματικού κινδύνου 2021/C 508/01 και
δ) στην Ανακοίνωση της Επιτροπής 2016/C262/01 σχετικά με την έννοια της κρατικής ενίσχυσης όπως αναφέρεται στην παρ. 1 του άρθρου 107 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Άρθρο 2
Συνέχιση της ανάθεσης των καθηκόντων εφαρμογής του ΤΕΠΙΧ Ι

1. Η ΕΑΤ συνεχίζει να ασκεί τα εκτελεστικά καθήκοντα διαχειριστή του ΤΕΠΙΧ Ι, ήτοι τη διαχείριση και λειτουργία νέων χρηματοδοτικών εργαλείων του Ταμείου Χαρτοφυλακίου σύμφωνα με την παρούσα και τις παρ. 2 και 3 του άρθρου 4 του καταστατικού της. Η ΕΑΤ εκπληρώνει τα εκτελεστικά της καθήκοντα ως διαχειριστής του Ταμείου Χαρτοφυλακίου ΤΕΠΙΧ Ι και ενεργεί με τον βαθμό επαγγελματικής μέριμνας, αποτελεσματικότητας, διαφάνειας και προσήκουσας επιμέλειας που αναμένεται από επαγγελματικό φορέα, ο οποίος διαθέτει πείρα στην εφαρμογή χρηματοδοτικών μέσων, υπέχουσα την εφαρμογή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης σε κάθε επίπεδο υλοποίησης του Ταμείου Χαρτοφυλακίου ΤΕΠΙΧ Ι.

2. Η ΕΑΤ κατά την εφαρμογή του ΤΕΠΙΧ Ι υποχρεούται στη συμμόρφωση με το εφαρμοστέο δίκαιο, συμπεριλαμβανομένων των κανόνων για τις κρατικές ενισχύσεις, την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων, καθώς και την ισχύουσα νομοθεσία σχετικά με την πρόληψη της νομιμοποίησης εσόδων από παράνομες δραστηριότητες, την καταπολέμηση της τρομοκρατίας και της φοροδιαφυγής. Στο πλαίσιο αυτό, η ΕΑΤ, κατά την άσκηση των καθηκόντων της, συμπεριλαμβάνει τις εν λόγω προϋποθέσεις στις συμβάσεις της με τους Ενδιάμεσους Χρηματοπιστωτικούς Οργανισμούς (ΕΧΟ). Επίσης, διασφαλίζει την τήρηση των αρχών της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης, της αμεροληψίας και της αποφυγής σύγκρουσης συμφερόντων.

3. Η ΕΑΤ, στο πλαίσιο εκτέλεσης των καθηκόντων της, λειτουργεί επίσης ως πάροχος εγγυήσεων συγχρηματοδοτήσεων και επιχορηγήσεων. Συμβάλλεται με τους επιλεγμένους ΕΧΟ με σκοπό την υλοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων του Ταμείου Χαρτοφυλακίου ΤΕΠΙΧ Ι και διασφαλίζει, υπό την ευθύνη της, ότι αυτοί πληρούν τα κριτήρια που ορίζονται στη Συμφωνία Χρηματοδότησης και στις σχετικές προσκλήσεις προς τους ΕΧΟ. Οι ανωτέρω Οργανισμοί επιλέγονται με ανοικτές, διαφανείς, αναλογικές και χωρίς διακρίσεις διαδικασίες, με την αποφυγή σύγκρουσης συμφερόντων. Η ΕΑΤ δεν μπορεί να εκχωρήσει ή να μεταβιβάσει τα εκτελεστικά καθήκοντα που της ανατίθενται με την παρούσα σε οιονδήποτε τρίτο, ούτε να υποκατασταθεί κατά την άσκηση αυτών από οιονδήποτε τρίτο.

4. Η ΕΑΤ υποχρεούται να αποδέχεται ελέγχους από όλα τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να παρέχει σε αυτά όλα τα αναγκαία στοιχεία για την απρόσκοπτη διενέργεια αυτών, συμπεριλαμβανομένης της παροχής συνοπτικών αναφορών και ενημερώσεων, σε κάθε περίπτωση που αυτό ζητηθεί προκειμένου να συμμορφώνεται με τις υποχρεώσεις της βάσει του εθνικού και ευρωπαϊκού δικαίου και των κανόνων των κρατικών ενισχύσεων.

5. Η ΕΑΤ, στο πλαίσιο υλοποίησης των καθηκόντων αυτών, αναλαμβάνει υποχρεώσεις οι οποίες θα αποτυπωθούν στην τροποποίηση της από 2.11.2010 Συμφωνίας Χρηματοδότησης ΤΕΠΙΧ Ι. Ειδικότερα:
i. παρακολουθεί την υλοποίηση των χρηματοδοτικών εργαλείων του Ταμείου Χαρτοφυλακίου ΤΕΠΙΧ Ι, σύμφωνα με τους εσωτερικούς κανόνες διαδικασίες της και τα κριτήρια που ορίζονται στον Οδηγό του εκάστοτε χρηματοδοτικού εργαλείου του Ταμείου Χαρτοφυλακίου,
ii. υποβάλει στην Επενδυτική Επιτροπή εξαμηνιαίες και ετήσιες εκθέσεις ή/και αναλυτικά πληροφοριακά στοιχεία σε ηλεκτρονική μορφή με τυποποιημένη μορφή και αντικείμενο,
iii. παρακολουθεί τους ΕΧΟ κυρίως μέσω περιοδικών εκθέσεων προόδου που υποβάλλουν αυτοί ή/και μέσω της αποστολής τακτικών αναλυτικών πληροφοριακών στοιχείων σε ηλεκτρονική μορφή, και ειδικότερα κατά πόσο οι ΕΧΟ εφαρμόζουν διαδικασίες με σκοπό τη συμμόρφωση με την εθνική και ενωσιακή νομοθεσία και τους κανόνες και τις διαδικασίες που σχετίζονται με το Ταμείο και τις Επιχειρησιακές Συμφωνίες που θα συναφθούν μεταξύ ΕΑΤ και ΕΧΟ, οι οποίες περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων προβλέψεις σχετικά με τις απαιτήσεις ελέγχου και προβολής, υποβολής εκθέσεων και τήρησης δικαιολογητικών. Η ΕΑΤ δύναται να διεξάγει επισκέψεις παρακολούθησης και ελέγχου στους ΕΧΟ.

6. Η ΕΑΤ, σε περίπτωση που κατόπιν ελέγχων/επαληθεύσεων διαπιστωθεί παρατυπία, μεριμνά για την εφαρμογή δημοσιονομικών διορθώσεων ή ανακτήσεων των τυχόν αχρεωστήτως ή παρανόμως καταβληθέντων ποσών είτε σε επίπεδο ΕΧΟ είτε σε επίπεδο τελικού αποδέκτη, ανάλογα με τα προβλεπόμενα στη Συμφωνία Χρηματοδότησης και στο δίκαιο του ανταγωνισμού. Σύμφωνα με τις ειδικότερες προβλέψεις των Επιχειρησιακών Συμφωνιών που θα συναφθούν μεταξύ ΕΑΤ και ΕΧΟ, οι τελευταίοι υποχρεούνται να προβαίνουν σε ενέργειες ανάκτησης από τον τελικό αποδέκτη όλων των πλεονεκτημάτων που έλαβε από το χρηματοδοτικό εργαλείο του Ταμείου Χαρτοφυλακίου με τον νόμιμο τόκο δυνάμει ειδικής πρόβλεψης που θα περιέχει η εκάστοτε σύμβαση τελικού αποδέκτη και να αποδώσουν αμέσως το ποσό ανάκτησης στην ΕΑΤ.

7. Η ΕΑΤ διασφαλίζει ότι δεν μπορεί να προβληθεί έναντι του Ελληνικού Δημοσίου από οιονδήποτε καμία απαίτηση πέραν του ποσού που έχει δεσμευτεί απ’ αυτήν στο Χρηματοδοτικό Μέσο.

Άρθρο 3
Συνέχιση λειτουργίας, σύνθεση και αρμοδιότητες Επενδυτικής Επιτροπής

1. Για την εφαρμογή της επενδυτικής στρατηγικής και τον συντονισμό της υλοποίησης των χρηματοδοτικών μέσων του ΤΕΠΙΧ Ι για την επίτευξη των στόχων του, συνεχίζεται η λειτουργία της Επενδυτικής Επιτροπής.

2. H Επενδυτική Επιτροπή αποτελείται από επτά (7) μέλη ως ακολούθως:
i. Τον Γενικό Γραμματέα Βιομηχανίας, Πρόεδρο,
ii. Τον Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, Αντιπρόεδρο,
iii. Έναν ειδικό εμπειρογνώμονα εκπρόσωπο του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων,
iv. Έναν ειδικό εμπειρογνώμονα εκπρόσωπο του Υφυπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων αρμοδίου για το ΕΣΠΑ,
v. Έναν εκπρόσωπο της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών, Βιοτεχνών και Εμπόρων Ελλάδας (Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε.),
vi. Έναν εκπρόσωπο της Εθνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (Ε.Σ.Ε.Ε.).
vii. Έναν εκπρόσωπο της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών (Ε.Ε.Τ.).
Η θητεία των μελών της Επενδυτικής Επιτροπής είναι διετής με τη δυνατότητα επαναδιορισμού τους. Στις συνεδριάσεις της Επιτροπής δύναται να παρίστανται στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων τους εκπρόσωποι της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας, χωρίς δικαίωμα ψήφου. Τα χρέη της γραμματείας της Επενδυτικής Επιτροπής αναλαμβάνει η Ελληνική Αναπτυξιακή Τράπεζα. Η συγκρότηση της Επενδυτικής Επιτροπής γίνεται με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων. Με την απόφαση συγκρότησης δύνανται να ορίζονται και αναπληρωτές των μελών της.

3. Η Επενδυτική Επιτροπή έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
i. Εξειδικεύει την επενδυτική στρατηγική του ΤΕΠΙΧ Ι όπως αυτή περιγράφεται στην τροποποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης και εγκρίνει τα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα περιληφθούν στο Ταμείο Χαρτοφυλακίου ΤΕΠΙΧ Ι και τους Οδηγούς αυτών μετά από εισήγηση της ΕΑΤ.
ii. Εξετάζει την αποτελεσματική εφαρμογή των νέων χρηματοδοτικών εργαλείων του ΤΕΠΙΧ Ι και αποφασίζει επί των τροποποιήσεων της επενδυτικής στρατηγικής.
iii. Εγκρίνει, μετά από εισήγηση της ΕΑΤ και τη σύμφωνη γνώμη της Ειδικής Υπηρεσίας Κρατικών Ενισχύσεων (ΕΥΚΕ), την πρόσκληση, τα κριτήρια και τους όρους επιλογής των ΕΧΟ ανά χρηματοδοτικό εργαλείο.
iv. Εγκρίνει, μετά από εισήγηση της ΕΑΤ, τα αποτελέσματα επιλογής των ΕΧΟ, καθώς και το σχέδιο της επιχειρησιακής συμφωνίας μεταξύ ΕΑΤ και ΕΧΟ για κάθε χρηματοδοτικό εργαλείο του ΤΕΠΙΧ Ι.
v. Εγκρίνει τον ετήσιο προγραμματισμό και την ετήσια έκθεση προόδου των χρηματοδοτικών εργαλείων που υλοποιούνται στο ΤΕΠΙΧ Ι.
vi. Εκδίδει, κατά την κρίση της έγγραφες συστάσεις ή προτάσεις προς την ΕΑΤ ή κάθε άλλο αρμόδιο φορέα, σχετικά με την εκτέλεση των δραστηριοτήτων του ΤΕΠΙΧ Ι.
vii. Αποφασίζει, μετά από εισήγηση της ΕΑΤ, τον τρόπο διαχείρισης των διαθεσίμων του Ταμείου Χαρτοφυλακίου ΤΕΠΙΧ Ι.
viii. Εγκρίνει τις καταβολές των αμοιβών διαχείρισης της ΕΑΤ και, στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται ότι η ΕΑΤ δεν ευθύνεται λόγω καθυστερήσεων ή άλλων ενεργειών της για την πρόκληση των απρόβλεπτων πρόσθετων εξόδων του άρθρου 5 της παρούσας απόφασης, εγκρίνει αιτιολογημένα την καταβολή των πρόσθετων εξόδων/δαπανών της ΕΑΤ.
ix. Τροποποιεί τον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας της κατά την πρώτη συνεδρίαση.

4. Η Επενδυτική Επιτροπή συνεδριάζει τουλάχιστον μία φορά ανά τρίμηνο, μετά από έγγραφη πρόσκληση του Προέδρου ή την πρόταση του ενός τρίτου (1/3) των μελών της ή πρόταση της ΕΑΤ. Η Επενδυτική Επιτροπή συνεδριάζει νόμιμα όταν στη σύνθεσή της μετέχουν ως τακτικά ή αναπληρωματικά μέλη περισσότερα από τα μισά των διορισμένων μελών (απαρτία) συμπεριλαμβανομένου του Προέδρου. Οι αποφάσεις λαμβάνονται με απλή πλειοψηφία των παρόντων μελών. Οι λεπτομέρειες για τη λειτουργία της Επενδυτικής Επιτροπής καθορίζονται στον Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας της.

5. Τα μέλη της Επενδυτικής Επιτροπής δεν λαμβάνουν αμοιβή για την εκτέλεση των καθηκόντων τους. Τα έξοδα συνεδριάσεων και μετακινήσεων των μελών και των παρατηρητών καλύπτονται από το Ταμείο Χαρτοφυλακίου.

Άρθρο 4
Αμοιβές και δαπάνες διαχείρισης

1. Λαμβάνοντας υπόψη τη λειτουργία, διαχείριση και κάθε πόρο του ΤΕΠΙΧ Ι καθώς και την απόδοση της δραστηριότητάς του από την ημερομηνία έναρξης ισχύος μέχρι την ημερομηνία λήξης της τροποποιημένης Συμφωνίας Χρηματοδότησης, η ΕΑΤ έχει το δικαίωμα να αναλαμβάνει αμοιβή διαχείρισης από τον λογαριασμό του ΤΕΠΙΧ Ι σε εξαμηνιαία βάση.

2. Η αμοιβή διαχείρισης καταβάλλεται (ή χρεώνεται από το λογαριασμό του ΤΕΠΙΧ Ι) και αποτελείται από:
i. Κατά την περίοδο επιλεξιμότητας των νέων χρηματοδοτικών εργαλείων, μια βασική αμοιβή η οποία υπολογίζεται: σε ποσοστό 0,5% ετησίως επί του ύψους των συνεισφορών του προγράμματος που έχουν επιστραφεί και διαχειρίζεται η ΕΑΤ. Το ύψος των συνεισφορών υπολογίζεται pro rata temporis από την ημερομηνία της πραγματικής καταβολής στο Ταμείο έως την προγενέστερη από τις ακόλουθες ημερομηνίες: ημερομηνία λήξης της νέας περιόδου επιλεξιμότητας, ημερομηνία επιστροφής των συνεισφορών στο Ταμείο Χαρτοφυλακίου ή ημερομηνία εκκαθάρισης.
ii. Μετά την περίοδο επιλεξιμότητας, αμοιβή βάσει επιδόσεων η οποία ισούται με:
α) για χρηματοδοτικά μέσα παροχής δανείων 1% ετησίως επί των συνεισφορών του Ταμείου που καταβάλλονται σε τελικούς αποδέκτες, που υπολογίζονται pro rata temporis από την ημερομηνία πληρωμής στον τελικό αποδέκτη έως την προγενέστερη από τις ακόλουθες ημερομηνίες: ημερομηνία αποπληρωμής της επένδυσης, ημερομηνία λήξης της διαδικασίας ανάκτησης σε περίπτωση αδυναμίας πληρωμής,
β) για χρηματοδοτικά μέσα παροχής εγγυήσεων 1,5% ετησίως επί των συνεισφορών του Ταμείου που έχουν δεσμευθεί για συμβάσεις εγγυήσεων, που υπολογίζονται pro rata temporis από την ημερομηνία ανάληψης υποχρέωσης στον τελικό αποδέκτη έως την προγενέστερη από τις ακόλουθες ημερομηνίες: ημερομηνία λήξης της εγγυητικής σύμβασης, ημερομηνία λήξης της διαδικασίας ανάκτησης σε περίπτωση αδυναμίας πληρωμής.

3. Το συνολικό ποσό της αμοιβής διαχείρισης έως την εκκαθάριση των χρηματοδοτικών μέσων υπόκειται σε ανώτατο όριο, το οποίο προβλέπεται στον ν. 3912/2011, όπως εκάστοτε ισχύει, τηρουμένων των κανόνων κρατικών ενισχύσεων.

Άρθρο 5
Απρόβλεπτα Πρόσθετα Έξοδα

1. Η ΕΑΤ μπορεί να αναγκαστεί να υποστεί απρόβλεπτα πρόσθετα έξοδα, κόστη και υποχρεώσεις σε σχέση με την υλοποίηση και τη διαχείριση του Ταμείου Χαρτοφυλακίου (ειδικότερα, κόστη αρνητικών επιτοκίων, έξοδα για τις ενέργειες ανάκτησης ή τις διαδικασίες δικαστικών διαφορών που προκύπτουν σε σχέση με τα χρηματοδοτικά μέσα και/ή Επιχειρησιακές Συμφωνίες και συναφείς δαπάνες).

2. Η ΕΑΤ θα ενημερώνει την Επενδυτική Επιτροπή για τυχόν απρόβλεπτα πρόσθετα έξοδα. Τα απρόβλεπτα πρόσθετα έξοδα, μετά την έγκριση της Επενδυτικής Επιτροπής, εξοφλούνται από τους ήδη υπάρχοντες πόρους του ΤΕΠΙΧ Ι. Εάν το διαθέσιμο υπόλοιπο του λογαριασμού του ΤΕΠΙΧ Ι δεν επαρκεί για την εξόφληση των απρόβλεπτων πρόσθετων εξόδων, το υπερβάλλον ποσό θα διακρατείται κατά προτεραιότητα από τις επιστροφές στον λογαριασμό του ΤΕΠΙΧ Ι. Η ΕΑΤ υποβάλλει σχετικό γραπτό αίτημα στην Επενδυτική Επιτροπή για απρόβλεπτα πρόσθετα έξοδα. Σε περίπτωση μη κάλυψης, η ΕΑΤ απαλλάσσεται από τις υποχρεώσεις της να συνεχίσει τις ενέργειες για την εκτέλεση των σχετικών απαιτήσεων και η Επενδυτική Επιτροπή αναγνωρίζει ότι η ΕΑΤ δεν φέρει καμία ευθύνη για το θέμα αυτό.

Άρθρο 6
Χρηματοδοτικά Εργαλεία και Ενδιάμεσοι Χρηματοπιστωτικοί Οργανισμοί

1. Η ΕΑΤ ενημερώνει την Επενδυτική Επιτροπή αναφορικά με τα χρηματοδοτικά εργαλεία που θα περιληφθούν στο Ταμείο Χαρτοφυλακίου ΤΕΠΙΧ Ι.

2. Οι Ενδιάμεσοι Χρηματοπιστωτικοί Οργανισμοί (ΕΧΟ) επιλέγονται βάσει ανοικτών, διαφανών, αναλογικών και χωρίς διακρίσεις διαδικασιών, με την αποφυγή σύγκρουσης συμφερόντων, όπως ορίζεται στην τροποποίηση της Συμφωνίας Χρηματοδότησης και με την επιφύλαξη εφαρμογής του ενωσιακού δικαίου περί κρατικών ενισχύσεων, και παρέχουν, βάσει σύμβασης, συγκεκριμένα χρηματοδοτικά προϊόντα στους τελικούς αποδέκτες.

3. Η ΕΑΤ προτείνει στην Επενδυτική Επιτροπή τις προσκλήσεις για την επιλογή των ανωτέρω οργανισμών οι οποίοι θα υλοποιήσουν τα συγκεκριμένα χρηματοδοτικά μέσα, οι οποίες περιλαμβάνουν και τα σχετικά κριτήρια επιλογής αυτών.

4. Οι ΕΧΟ θα πρέπει να συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις αναφορών προόδου όπως αυτές προσδιορίζονται στις αντίστοιχες επιχειρησιακές συμφωνίες.

5. Οι ΕΧΟ υποχρεούνται να αποδέχονται όλες τις επαληθεύσεις και ελέγχους που προβλέπονται στη Συμφωνία Χρηματοδότησης, καθώς και αυτούς που διενεργούνται από τα αρμόδια ελεγκτικά όργανα της Ελλάδας ή της Ευρωπαϊκής Ένωσης και να παρέχουν σε αυτά όλα τα αναγκαία στοιχεία για την απρόσκοπτη διενέργεια αυτών.

Άρθρο 7
Πληροφορικό σύστημα «ΕΑΤ ΕΡΓΟ KYC & KYB»

H ΕΑΤ έχει αναπτύξει το πληροφοριακό σύστημα «ΕΑΤ ΕΡΓΟ KYC & KYB», με σκοπό διάθεσης διαδικτυακών υπηρεσιών άντλησης βασικών στοιχείων του υποψήφιου τελικού αποδέκτη και τη δημιουργία ενός σημείου επαφής για την καταχώριση απαραίτητων στοιχείων των ελληνικών επιχειρήσεων και των επιχειρήσεων που έχουν εγκατάσταση και λειτουργούν νόμιμα στην Ελλάδα (ατομικών ή μη), ώστε αφού γίνει έλεγχος των κριτηρίων επιλεξιμότητας από την ΕΑΤ, να δρομολογηθεί η υποβολή εκδήλωσης ενδιαφέροντος της επιχείρησης για την ένταξή της στα προϊόντα της ΕΑΤ, με τελικό σκοπό την διευκόλυνση της πρόσβασης των επιχειρήσεων στο χρηματοπιστωτικό σύστημα της χώρας και την εξεύρεση χρηματοδότησης. Η διάθεση των ως άνω διαδικτυακών υπηρεσιών στην ΕΑΤ διενεργείται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης.».

2. Στο άρθρο 8 της υπ’ αρ. 12017/1245/27.10.2010 (Β’ 1697) κοινής υπουργικής απόφασης ο διακριτικός τίτλος «ΕΤΕΑΝ ΑΕ» αντικαθίσταται με τον διακριτικό τίτλο «ΕΑΤ ΑΕ»

3. Το άρθρο 9 της υπ’ αρ. 12017/1245/27.10.2010 (Β’ 1697) κοινής υπουργικής απόφασης αντικαθίσταται ως εξής:

«Τυχόν αδιάθετοι πόροι του ΤΕΠΙΧ Ι καθώς και έσοδα που προκύπτουν κατά την εφαρμογή των χρηματοδοτικών εργαλείων δύναται να χρησιμοποιηθούν για νέα χρηματοδοτικά εργαλεία μετά από σύμφωνη γνώμη της Επενδυτικής Επιτροπής».

Άρθρο δεύτερο
Τελικές Διατάξεις

Η παρούσα ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 22 Φεβρουαρίου 2023

Ο Αναπληρωτής Υπουργός  Οικονομικών
ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ

Ο Υφυπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων
ΙΩΑΝΝΗΣ ΤΣΑΚΙΡΗΣ