161385 ΕΞ 2021
Διαδικασία χορήγησης εφάπαξ έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης, ως πρώτη αρωγή, έναντι στεγαστικής συνδρομής, σε ιδιοκτήτες που επλήγησαν από τον σεισμό της 30ής Οκτωβρίου 2020 και από τον σεισμό της 3ης Μαρτίου 2021.

 

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ, ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ, ΥΠΟΔΟΜΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ – ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Τα άρθρα 24Α και 24Β του ν. 4797/2021 «Κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς για θεομηνίες, επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη της οικονομίας, συμπληρωματικός κρατικός προϋπολογισμός και συνταξιοδοτική ρύθμιση και λοιπές επείγουσες διατάξεις» (Α’ 66).

2. Τις διατάξεις του Κεφαλαίου ΙΑ «Ψηφιακή Διαφάνεια – Πρόγραμμα Διαύγεια» του ν. 4727/2020 (Α’ 184) «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» και τον ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις» (Α’ 131).

3. Τις διατάξεις του ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις» (Α’ 137).

4. Τις διατάξεις του άρθρου 13 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).

5. Τις διατάξεις του ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143).

6. Τις διατάξεις του ν.δ. 356/1974 «Περί Κώδικος Ει-σπράξεως Δημοσίων Εσόδων» (Α’ 90).

7. Τις διατάξεις της από 28.07.1978 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας «περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1978 εις περιοχή Βορείου Ελλάδος κ.λπ. και ρυθμίσεως ετέρων συναφών θεμάτων» η οποία κυρώθηκε, τροποποιήθηκε και συμπληρώθηκε με τον ν. 867/1979 (Α’ 24), καθώς και το άρθρο 10 του ν. 2576/1998 (Α’ 25), όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 84 του ν. 4313/2014 (Α’ 261).

8. Τις διατάξεις της από 26.03.1981 Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου του Προέδρου της Δημοκρατίας «περί αποκαταστάσεως ζημιών εκ των σεισμών 1981» που κυρώθηκε με το άρθρο πρώτο του ν. 1190/1981 (Α’ 203), όπως τροποποιήθηκε, συμπληρώθηκε και ισχύει.

9. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016 (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, ΕΕ L 119).

10. Την παρ. 2β του άρθρου 107 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης C326/26-10-2012) σύμφωνα με την οποία «Συμβιβάζονται με την εσωτερική αγορά οι ενισχύσεις για την επανόρθωση ζημιών που προκαλού-νται από θεομηνίες ή άλλα έκτακτα γεγονότα».

11. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 651/2014 της Επιτροπής της 17ης Ιουνίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων ως συμβατών με την εσωτερική αγορά, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ L 187/266-2014 σ. 1), και ιδίως τα άρθρα 7, 9, 11, 12 και 50 αυτού.

12. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 702/2014 της Επιτροπής της 25ης Ιουνίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων στους τομείς της γεωργίας και δασοκομίας και σε αγροτικές περιοχές συμβιβάσιμων με την εσωτερική αγορά, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ L 193/1-7-2014 σ. 1), και ιδίως τα άρθρα 7, 9, 12, 13 και 30 αυτού.

13. Τον Κανονισμό (ΕΕ) αριθ. 1388/2014 της Επιτροπής της 16ης Δεκεμβρίου 2014 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην παραγωγή, τη μεταποίηση και την εμπορία προϊόντων αλιείας και υδατοκαλλιέργειας συμβατών με την εσωτερική αγορά κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EE L 369 της 24/12/2014 σελ. 37), και ιδίως τα άρθρα 7,9,12,13 και 44 αυτού.

14. Τον ορισμό της «Επιχείρησης» σύμφωνα με το άρθρο 1 του Παραρτήματος Ι του Κανονισμού (ΕΕ) 651/ 2014, του Κανονισμού (ΕΕ) 702/2014 και του Κανονισμού 1388/2014 «Επιχείρηση θεωρείται κάθε οντότητα, ανεξάρτητα από τη νομική της μορφή, που ασκεί οικονομική δραστηριότητα. Σε αυτές περιλαμβάνονται ειδικότερα αυτοαπασχολούμενα άτομα και οικογενειακές επιχειρήσεις που ασκούν βιοτεχνική ή άλλη δραστηριότητα, καθώς και προσωπικές εταιρείες ή ενώσεις προσώπων που ασκούν τακτικά μια οικονομική δραστηριότητα».

15. Το π.δ. 62/2020 «Διορισμός Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 155).

16. Το π.δ. 40/2020 «Οργανισμός του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης» (Α’ 85).

17. Το π.δ. 81/2019 «Σύσταση, συγχώνευση, μετονομασία και κατάργηση Υπουργείων και καθορισμός των αρμοδιοτήτων τους – Μεταφορά υπηρεσιών και αρμοδιοτήτων μεταξύ Υπουργείων» (Α’ 119).

18. Το π.δ. 83/2019 «Διορισμός Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης, Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 121).

19. Το π.δ. 54/2018 «Ορισμός του περιεχομένου και του χρόνου έναρξης της εφαρμογής του Λογιστικού Πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης» (Α’ 103).

20. Το π.δ. 147/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης» (Α’ 192).

21. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181) σε συνδυασμό με το π.δ. 47/2021 (Α’ 121).

22. Του π.δ. 123/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών» (Α’ 151), σε συνδυασμό με το άρθρο 14 του π.δ. 84/2019 (Α’ 123), καθώς και του π.δ. 46/2021 «Τροποποίηση του π.δ. 123/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου υποδομών και Μεταφορών» (Α’ 151)» (Α’ 119).

23. Τις διατάξεις του π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α’ 145).

24. Τις διατάξεις του άρθρου 90 του Κώδικα Νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), σε συνδυασμό με την παρ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).

25. Την υπό στοιχεία Y70/30.10.2020 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Θεόδωρο Σκυλακάκη» (Β’ 4805).

26. Την υπ’ αρ. Υ6/9.7.2019 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υπουργό Επικρατεί-ας» (Β’ 2902).

27. Την υπό στοιχεία Υ2/09.07.2019 απόφαση του Πρωθυπουργού «Σύσταση θέσεων Αναπληρωτή Υπουργού και Υφυπουργών» (Β’ 2901).

28. Την υπ’ αρ. 51875/07.05.2021 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Ιωάννη Τσακίρη» (Β’ 1867).

29. Την υπ’ αρ. 339/18.07.2019 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Απόστολο Βεσυρόπουλο» (Β’ 3051).

30. Την υπ’ αρ. 1/20.01.2016 πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου «Επιλογή και διορισμός Γενικού Γραμματέα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων του Υπουργείου Οικονομικών» (Υ.Ο.Δ.Δ. 18), σε συνδυασμό με τις διατάξεις της παρ. 10 του άρθρου 41 του ν. 4389/2016, όπως ισχύουν, την υπ’ αρ. 39/3/30-11-2017 απόφαση του Συμβουλίου Διοίκησης της Α.Α.Δ.Ε. «Ανανέωσης θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Υ.Ο.Δ.Δ. 689), καθώς και την υπ’ αρ. 5294/2020 απόφαση Υπουργού Οικονομικών «Ανανέωση της θητείας του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων» (Υ.Ο.Δ.Δ. 27).

31. Την υπό στοιχεία 3981/25.2.2020 απόφαση του Υπουργού Επικρατείας «Παροχή Υπηρεσίας Αυθεντικοποίησης Χρηστών oAuth2.0 σε Πληροφοριακά Συστήματα τρίτων Φορέων» (Β’ 762).

32. Την υπ’ αρ. 13535/29.03.2021 εγκύκλιο του Υπουργείου Δικαιοσύνης «Διαδικασία έκδοσης Ενιαίου Πιστοποιητικού Δικαστικής Φερεγγυότητας» (ΑΔΑ: Ω1Α2Ω-41Τ).

33. Την υπ’ αρ. 109/12-3-2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.

34. Την υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./6350/Α325/2021 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Υποδομών και Μεταφορών «Οριοθέ-τηση περιοχών και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια από τον σεισμό της 3ης Μαρτίου 2021, σε περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Λάρισας και Τρικάλων της Περιφέρειας Θεσσαλίας» (Β’ 964, διόρθωση σφάλματος Β’1432).

35. Την υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./26169/Α325/2020 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Υποδομών και Μεταφορών «Οριοθέ-τηση περιοχών και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτίρια από τον σεισμό της 30ης Οκτωβρίου 2020, σε περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Σάμου, Ικαρίας και Χίου της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου» (Β’ 5293, διόρθωση σφάλματος Β’1432), όπως τροποποιήθηκε με την Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./8835/Α325/2021 (Β’ 2791) κοινή υπουργική απόφαση.

36. Την από 16.12.2021 εισήγηση του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) για τα θέματα αρμοδιότητας της ΑΑΔΕ.

37. Την από 10.12.2021 εισήγηση της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής του άρθρου 13 του ν. 4797/2021.

38. Το από 14.12.2021 ηλεκτρονικό μήνυμα του Τμήματος Κρατικών Ενισχύσεων της Γενικής Διεύθυνσης Εποπτευόμενων Φορέων του Υπουργείου Οικονομικών.

39. Την υπό στοιχεία 160108ΕΞ2021/14.12.2021 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών.

40. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας απόφασης προκαλείται δαπάνη για το τρέχον οικονομικό έτος το ύψος της οποίας δεν μπορεί να προσδιοριστεί και εξαρτάται από πραγματικά δεδομένα, σε βάρος της ΣΑΕ 051 του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Οικονομικών, αποφασίζουμε:

Άρθρο 1

Εφάπαξ έκτακτη ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής

1. Με την παρούσα απόφαση χορηγείται έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση, ως πρώτη αρωγή, σε πληγέντα φυσικά και νομικά πρόσωπα από τον σεισμό της 30ης Οκτωβρίου 2020 στις περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Σάμου, Ικαρίας και Χίου της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, όπως αυτές οριοθετήθηκαν με την υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./26169/Α325/2020 (Β’ 5293) κοινή υπουργική απόφαση ή/και τον σεισμό της 3ης Μαρτίου 2021 στις περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Λάρισας και Τρικάλων της Περιφέρειας Θεσσαλίας, όπως αυτές οριοθετήθηκαν με την υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./6350/Α325/2021 (Β’ 964) κοινή υπουργική απόφαση:

α) Κοινότητα Παλαιοκάστρου της Δημοτικής Ενότητας Ελασσόνας και όλη η Δημοτική Ενότητα Ποταμιάς του Δήμου Ελασσόνας της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

β) Κοινότητα Νίκης της Δημοτικής Ενότητας Αρμενίου, Κοινότητες Αγίων Αναργύρων, Βουναίνων, Κραννώνος, Κυπαρίσσου, Μικρού Βουνού της Δημοτικής Ενότητας Κραννώνος, Κοινότητα Μοσχοχωρίου της Δημοτικής Ενότητας Νίκαιας και όλη η Δημοτική Ενότητα Πλατυ-κάμπου του Δήμου Κιλελέρ της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

γ) Κοινότητα Φαλάννης της Δημοτικής Ενότητας Γιάν-νουλης, όλη η Δημοτική Ενότητα Κοιλάδας, Κοινότητες 1ου, 2ου, 3ου και 4ου Δημοτικού Διαμερίσματος Λα-ρίσης της Δημοτικής Ενότητας Λαρισαίων του Δήμου Λαρισαίων της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

δ) Κοινότητες Αμπελώνος και Βρυοτόπου της Δημοτικής Ενότητας Αμπελώνος και όλη η Δημοτική Ενότητα Τυρνάβου του Δήμου Τυρνάβου της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

ε) όλη η Δημοτική Ενότητα Οιχαλίας και όλη η Δημοτική Ενότητα Φαρκαδόνος του Δήμου Φαρκαδόνος της Περιφερειακής Ενότητας Τρικάλων της Περιφέρειας Θεσσαλίας.

στ) Περιφερειακές Ενότητες Σάμου, Ικαρίας και Χίου της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου.

2. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής αποτελεί έναντι της κρατικής αρωγής στεγαστικής συνδρομής για ανακατασκευή ή επισκευή βλαβών σε κτίριο η οποία χορηγείται σύμφωνα με τις κοινές αποφάσεις των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών για την οριοθέτηση των πληγεισών περιοχών και τη χορήγηση στεγαστικής συνδρομής.

3. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι της στεγαστικής συνδρομής είναι αφορολόγητη, μη εφαρμοζόμενης της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 (Α’ 167) σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής της, ανεκχώρητη και ακατάσχετη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε γενικής και ειδικής διάταξης, δεν υπόκειται σε οποιαδήποτε κράτηση, τέλος ή εισφορά, αποκλειομένης και της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης του άρθρου 43Α του ν. 4172/2013 (Α’ 167), δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς τη Φορολογική Διοίκηση και το Δημόσιο εν γένει, τους δήμους, τις περιφέρειες, τα ασφαλιστικά ταμεία ή τα πιστωτικά ιδρύματα και δεν υπολογίζεται στα εισοδηματικά όρια για την καταβολή οποιασδήποτε παροχής κοινωνικού ή προνοιακού χαρακτήρα.

4. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι της στεγαστικής συνδρομής εφόσον χορηγείται σε επιχειρήσεις, χορηγείται σύμφωνα με τις προϋποθέσεις των Κανονισμών (ΕΕ) 651/2014, 702/2014 και 1388/2014.

5. Η ενίσχυση της πρώτης αρωγής έναντι της στεγαστικής συνδρομής βαρύνει το εθνικό σκέλος του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων.

Άρθρο 2

Δικαιούχοι

1. Δικαιούχοι – λήπτες της ενίσχυσης είναι ιδιοκτήτες, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα, κτιριακών επαγγελματικών εγκαταστάσεων ή κύριας κατοικίας που υπέστησαν βλάβες από τους σεισμούς του άρθρου 1, όπως αυτά προκύπτουν από την τελευταία δήλωση περιουσιακής κατάστασης (έντυπο Ε9). Σε περίπτωση που στον ιδιοκτήτη ανήκαν, την ημέρα επέλευσης εκάστου φαινομένου του άρθρου 1, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα, περισσότερες της μίας ιδιοκτησίες, λειτουργικά ανεξάρτητες ως προς τη χρήση, είτε αυτές αποτελούν διηρημένη ιδιοκτησία είτε όχι, δικαιούται ενίσχυση είτε για κτίριο επαγγελματικής χρήσης για το οποίο υπέβαλε ή πρόκειται να υποβάλει αίτηση χορήγησης στεγαστικής συνδρομής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./26169/Α325/2020 (Β’ 5293) και Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./6350/ Α325/2021 (Β’ 964) κοινές υπουργικές αποφάσεις για έκαστο συμβάν, είτε για την κύρια κατοικία εφόσον υπέβαλε ή πρόκειται να υποβάλει για αυτή αίτηση χορήγησης στεγαστικής συνδρομής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./26169/Α325/2020 (Β’ 5293) ή στην υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./6350/Α325/2021 (Β’ 964) κοινή υπουργική απόφαση.

Ειδικά, για τη χορήγηση της πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής για ακίνητα τα οποία αποκτήθηκαν ή μεταβλήθηκε η κατάστασή τους μετά την 1η Ιανουαρίου 2020, λαμβάνεται υπόψη η δήλωση στοιχείων ακινήτων (Ε9) έτους 2021 που:

α) έχει υποβληθεί μέχρι και την 29 Οκτωβρίου 2020 για ακίνητα που ευρίσκονται σε περιοχές που επλήγησαν από τον σεισμό της 30ης Οκτωβρίου 2020 στις περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Σάμου, Ικαρίας και Χίου της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, όπως αυτές ορι-οθετήθηκαν με την υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./26169/ Α325/2020 (Β’ 5293) κοινή υπουργική απόφαση ή

β) έχει υποβληθεί μέχρι και την 2 Μαρτίου 2021 για ακίνητα που ευρίσκονται σε περιοχές που επλήγησαν από τον σεισμό της 3ης Μαρτίου 2021 στις περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Λάρισας και Τρικάλων της Περιφέρειας Θεσσαλίας, όπως αυτές οριοθετήθηκαν με την υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./6350/Α325/2021 (Β’ 964) κοινή υπουργική απόφαση.

2. Οι δικαιούχοι της προηγούμενης παραγράφου πρέπει να πληρούν τα κάτωθι κριτήρια σωρευτικά:

α) είναι ιδιοκτήτες κτιρίου επαγγελματικής εγκατάστασης ή κύριας κατοικίας, το οποίο βρίσκεται στις περιοχές που έχουν πληγεί από τον σεισμό της 30ης Οκτωβρίου 2020 στις περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Σάμου, Ικαρίας και Χίου της Περιφέρειας Βορείου Αιγαίου, όπως αυτές οριοθετήθηκαν με την υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./26169/Α325/2020 (Β’ 5293) κοινή υπουργική απόφαση ή/και τον σεισμό της 3ης Μαρτίου 2021 στις περιοχές των Περιφερειακών Ενοτήτων Λάρισας και Τρικάλων της Περιφέρειας Θεσσαλίας, όπως αυτές οριοθετήθηκαν με την υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./6350/Α325/2021 (Β’ 964) κοινή υπουργική απόφαση,

β) είναι ιδιοκτήτες κτιρίου το οποίο έχει υποστεί βλάβες που προκλήθηκαν από τους ως άνω σεισμούς και το οποίο δεν ήταν εγκαταλελειμμένο, δεν βρίσκεται σε δασική ή αναδασωτέα έκταση, σε αιγιαλό ή ρέμα και δεν ήταν πρόχειρη κατασκευή (όπως κτίριο από φύλλα λαμαρίνας, φύλλα μοριοσανίδας, κ.λπ.) και για το οποίο υπέβαλε ή πρόκειται να υποβάλει αίτηση χορήγησης στεγαστικής συνδρομής και δεν έχει ήδη εγκριθεί η χορήγηση στεγαστικής συνδρομής από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών,

γ) εφόσον ο ιδιοκτήτης είναι επιχείρηση, η επιχείρηση δεν έχει τεθεί σε αδράνεια, σε κατάσταση πτώχευσης ή σε εκκαθάριση από την 1η Ιανουαρίου 2020 μέχρι και την ημερομηνία ελέγχου πληρωμής, όπως αυτό προκύπτει από τα στοιχεία που τηρούνται στο φορολογικό μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ),

δ) εφόσον ο ιδιοκτήτης είναι επιχείρηση, δεν έχει ανασταλεί, μέχρι και την ημερομηνία ελέγχου πληρωμής, η χρήση του ΑΦΜ της για τη διενέργεια ενδοκοινοτικών συναλλαγών σύμφωνα με την απόφαση ΓΓΔΕ ΠΟΛ. 1200/2015, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει (εξαφανισμένος έμπορος), όπως αυτό προκύπτει από το φορολογικό μητρώο της ΑΑΔΕ,

ε) το κτίριο έχει ελεγχθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και έχει κριθεί:

αα) επικίνδυνο για χρήση («ΚΟΚΚΙΝΟ») σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου ή επικινδύνως ετοιμόρροπο σύμφωνα το Πρωτόκολλο Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτιρίου ή ολοσχερώς κατεστραμμένο σύμφωνα με Έκθεση Αυτοψίας Ολοσχερώς Κατεστραμμένου Κτιρίου, στην περ. α των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3 ή

ββ) προσωρινά ακατάλληλο για χρήση («ΚΙΤΡΙΝΟ») σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου ή την Έκθεση Αυτοψίας στην περ. β των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3 ή

γγ) κατάλληλο για χρήση («ΠΡΑΣΙΝΟ») και έχει υποστεί ελαφρές βλάβες σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου ή την Έκθεση Αυτοψίας στην περ. γ των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3.

Ως εγκαταλειμμένο νοείται το κτίριο το οποίο παρουσιάζει εμφανή στοιχεία εγκατάλειψης, όπως ενδεικτικά έλλειψη στέγης, έλλειψη εξωτερικών κουφωμάτων, βλάβες σε δομικά στοιχεία (στέγη, πατώματα κ.λπ.) που εμφανώς προϋπήρχαν των σεισμών του άρθρου 1 και οφείλονται σε απόλυτη εγκατάλειψη.

3. Η έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση έναντι στεγαστικής συνδρομής χορηγείται στους ιδιοκτήτες είτε κύριας κατοικίας, εφόσον ιδιοχρησιμοποιείται, είτε επαγγελματικής εγκατάστασης η οποία είτε ιδιοχρησιμοποιείται, είτε μισθώνετται σε τρίτους, είτε παραχωρείτε δωρεάν, είτε είναι κενή. Η έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση χορηγείται μόνο για το ακίνητο – επαγγελματική εγκατάσταση ή κύρια κατοικία – για την οποία έχει υποβληθεί ή θα υποβληθεί αίτηση χορήγησης στεγαστικής συνδρομής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στις υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./26169/Α325/2020 (Β’ 5293) και Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./6350/ Α325/2021 (Β’ 964) κοινές υπουργικές αποφάσεις για έκαστο συμβάν.

4. Η έκτακτη εφάπαξ ενίσχυση έναντι στεγαστικής συνδρομής δεν χορηγείται στις περιπτώσεις που έχει ήδη εγκριθεί η χορήγηση στεγαστικής συνδρομής από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Άρθρο 3

Ύψος ενίσχυσης

1. Το ύψος της ενίσχυσης έναντι στεγαστικής συνδρομής για βλάβες σε επαγγελματικές κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουν πληγεί, καθορίζεται ως εξής:

α) στο ποσό των δεκατεσσάρων χιλιάδων (14.000) ευρώ, για κτιριακές εγκαταστάσεις που έχουν υποστεί βαριές βλάβες που τις καθιστούν επικίνδυνες για χρήση ή

β) στο ποσό των οχτώ χιλιάδων (8.000) ευρώ, για κτιρι-ακές εγκαταστάσεις που έχουν υποστεί σοβαρές βλάβες που τις καθιστούν προσωρινά ακατάλληλες για χρήση ή γ) στο ποσό των τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ, για κτιρι-ακές εγκαταστάσεις που έχουν υποστεί ελαφρές βλάβες.

2. Το ύψος της ενίσχυσης έναντι στεγαστικής συνδρομής για βλάβες σε κύριες κατοικίες καθορίζεται ως εξής:

α) στο ποσό των δεκατεσσάρων χιλιάδων (14.000) ευρώ, για κύριες κατοικίες που έχουν υποστεί βαριές βλάβες που τις καθιστούν επικίνδυνες για χρήση ή

β) στο ποσό των οχτώ χιλιάδων (8.000) ευρώ, για κύριες κατοικίες που έχουν υποστεί σοβαρές βλάβες που τις καθιστούν προσωρινά ακατάλληλες για χρήση ή

γ) στο ποσό των τριών χιλιάδων (3.000) ευρώ, για κύριες κατοικίες που έχουν υποστεί ελαφρές βλάβες.

3. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός δικαιούχων (συνιδιοκτητών, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα) χορηγείται το ποσό της ενίσχυσης που αντιστοιχεί στο ποσοστό ιδιοκτησίας του καθενός.

4. Το ύψος της ενίσχυσης δεν δύναται να υπερβαίνει το ογδόντα τοις εκατό (80%) της κατά πλήρη κυριότητα αξίας του ακινήτου, όπως αυτή υπολογίζεται για τον Ενιαίο Φόρο Ιδιοκτησίας Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) έτους 2020, μη συνυπολογιζόμενης της παλαιότητας αυτών, με βάση το ποσοστό συνιδιοκτησίας και, σε περίπτωση ψιλής κυριότητας, με βάση το ποσοστό συνιδιοκτησίας επί της ψιλής κυριότητας.

5. Το συνολικό ποσό πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό που ορίζεται στην παρ. 1 του παρόντος, ανάλογα με τη σοβαρότητα της βλάβης, στο ακίνητο.

Το ακίνητο δύναται να συντίθεται από επιμέρους ΑΤΑΚ. Σε περίπτωση που το ακίνητο συντίθεται από επιμέρους ΑΤΑΚ και οι επιμέρους όροφοι έχουν κριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών με διαφορετικό βαθμό σοβαρότητας βλάβης, για τον υπολογισμό της ενίσχυσης πρώτης αρωγής λαμβά-νεται υπόψη η σοβαρότερη βλάβη.

Άρθρο 4

Διαδικασία υποβολής αίτησης

1. Οι ενδιαφερόμενοι ιδιοκτήτες υποβάλλουν αίτηση για την ενίσχυση πρώτης αρωγής έναντι της κρατικής αρωγής για στεγαστική συνδρομή μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας της ΑΑΔΕ στη διαδικτυακή πύλη «arogi.gov.gr», η οποία συνιστά ταυτοχρόνως και υπεύθυνη δήλωση του ν. 1599/1986 (Α’ 75) ως προς την αλήθεια του περιεχομένου της.

2. Οι αιτήσεις υποβάλλονται έως την 14η Ιανουαρίου 2022. Οι αιτήσεις δύναται να τροποποιούνται ως την ημερομηνία αυτή. Σε περίπτωση τροποποίησης της αίτησης και εφόσον έχει ήδη καταβληθεί ενίσχυση που υπερβαίνει το ποσό που προκύπτει μετά την τροποποίηση της αίτησης, το υπερβάλλον ποσό επιστρέφεται ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό, βεβαιώνεται και εισπράττεται κατά τις διατάξεις περί είσπραξης δημοσίων εσόδων. Οι αιτήσεις τροποποίησης εξετάζονται μετά την παρέλευση της προθεσμίας υποβολής του πρώτου εδαφίου.

3. Κατά την αίτηση, προσυμπληρώνονται τα ακίνητα που ευρίσκονται στις περιοχές του άρθρου 1 που επλή-γησαν από τον σεισμό της 30ης Οκτωβρίου 2020 ή/και τον σεισμό της 3ης Μαρτίου 2021 (ενδεικτικά ΑΤΑΚ, περιγραφικά στοιχεία ακινήτου, ποσοστό συνιδιοκτησίας, εμπράγματο δικαίωμα) από την τρέχουσα περιουσιακή κατάσταση, όπως έχει διαμορφωθεί από την τελευταία δήλωση Ε9 και σύμφωνα με τα ειδικότερα οριζόμενα στην παρ. 1 του άρθρου 2. Σε περίπτωση που το ακίνητο συντίθεται από επιμέρους ΑΤΑΚ ο αιτών επιλέγει εκείνους τους ΑΤΑΚ που συνθέτουν το ακίνητο. Κατόπιν, ο αιτών δηλώνει:

α) ότι είναι ιδιοκτήτης του κτιρίου (επαγγελματικής εγκατάστασης ή κύριας κατοικίας), κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα, που ευρίσκεται σε περιοχή του άρθρου 1 που έχει πληγεί από τον σεισμό της 30ης Οκτωβρίου 2020 ή/ και τον σεισμό της 3ης Μαρτίου 2021 και έχει κριθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών:

αα) επικίνδυνο για χρήση («ΚΟΚΚΙΝΟ») σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου επικινδύνως ετοιμόρροπο σύμφωνα με Πρωτόκολλο Αυτοψίας Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτιρίου ή ολοσχερώς κατεστραμμένο σύμφωνα με Έκθεση Αυτοψίας Ολοσχερώς Κατεστραμμένου Κτιρίου, στην περ. α των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3 στην περ. α των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3 ή

ββ) προσωρινά ακατάλληλο για χρήση («ΚΙΤΡΙΝΟ») σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου ή την Έκθεση Αυτοψίας στην περ. β των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3 ή

γγ) κατάλληλο για χρήση («ΠΡΑΣΙΝΟ») και έχει υποστεί ελαφρές βλάβες σύμφωνα με το δελτίο επανελέγχου ή την Έκθεση Αυτοψίας, στην περ. γ των παρ. 1 και 2 του άρθρου 3.

β) ότι το κτίριο για το οποίο υποβάλλεται η αίτηση έχει υποστεί βλάβες από τους ως άνω σεισμούς,

γ) εφόσον πρόκειται για επαγγελματική κτιριακή εγκατάσταση αν

αα) έχει υποστεί βαριές βλάβες που την καθιστούν επικίνδυνη για χρήση ή επικινδύνως ετοιμόρροπη ή ολοσχερώς κατεστραμμένη ή

ββ) έχει υποστεί σοβαρές βλάβες που την καθιστούν προσωρινά ακατάλληλη για χρήση ή

γγ) έχει υποστεί ελαφρές βλάβες ή

δδ) δεν έχει υποστεί βλάβες,

δ) εφόσον πρόκειται για κατοικία, ότι είναι κύρια κατοικία και αν

αα) έχει υποστεί βαριές βλάβες που καθιστούν το κτίριο επικίνδυνο για χρήση ή επικινδύνως ετοιμόρροπο ή ολοσχερώς κατεστραμμένο ή

ββ) έχει υποστεί σοβαρές βλάβες που καθιστούν το κτίριο προσωρινά ακατάλληλο για χρήση ή

γγ) έχει υποστεί ελαφρές βλάβες ή

δδ) δεν έχει υποστεί βλάβες,

ε) για το ακίνητο της αίτησης εφόσον πρόκειται για κατοικία αν ιδιοχρησιμοποιείται ή εφόσον πρόκειται για επαγγελματική εγκατάσταση αν είναι κενό ή εγκαταλελειμμένο ή αν ιδιοχρησιμοποιείται ή αν είναι μισθωμένο ή αν είναι σε παραχώρηση χρήσης, κατά περίπτωση,

στ) το κτίριο δεν βρίσκεται σε δασικές και αναδασωτέες εκτάσεις, σε αιγιαλό ή ρέματα, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις κείμενες διατάξεις και δεν ήταν πρόχειρη κατασκευή

ζ) ότι πληροί τις προϋποθέσεις των άρθρων 24Α και 24Β του ν. 4797/2021 και

η) τον αριθμό του Δελτίου Επανελέγχου του ακινήτου ή της Έκθεσης Αυτοψίας ή του Πρωτοκόλλου Επικινδύνως Ετοιμόρροπου Κτιρίου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, επισυνάπτοντας το αντίστοιχο δελτίο ή Έκθεση ή Πρωτόκολλο.

4. Σε περίπτωση περισσοτέρων του ενός δικαιούχων (συνιδιοκτητών, κατά πλήρη ή ψιλή κυριότητα) η αίτηση υποβάλλεται από τον καθένα χωριστά και χορηγείται το ποσό της ενίσχυσης που αντιστοιχεί στο ποσοστό ιδιοκτησίας του καθενός.

5. Η είσοδος στην ψηφιακή πλατφόρμα πραγματοποιείται κατόπιν αυθεντικοποίησης με τη χρήση των κωδικών – διαπιστευτηρίων TAXISnet της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.

6. Με την είσοδο στην πλατφόρμα και την υποβολή της αίτησης, ο δικαιούχος πιστοποιεί την ακρίβεια των δηλούμενων στοιχείων και συναινεί:

α) στην επεξεργασία των στοιχείων που υποβάλλει και των διαθέσιμων στοιχείων της ΑΑΔΕ και ελέγχεται αυτοματοποιημένα και ως προϋπόθεση η δήλωση λογαριασμού – ΙΒΑΝ στην επιλογή «Μητρώο και επικοινωνία» του myAADE της ΑΑΔΕ,

β) στη διαβίβαση των στοιχείων χορήγησης της ενίσχυσης προς τις αρμόδιες, για την έκδοση της απόφασης χορήγησης στεγαστικής συνδρομής και για την εκκαθάριση και πληρωμή του δικαιούμενου ποσού δωρεάν κρατικής αρωγής της στεγαστικής συνδρομής, υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών.

7. Για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης, η ΑΑΔΕ δύναται να αποτυπώνει στην πλατφόρμα λοιπές πληροφορίες, που τηρούνται στα ηλεκτρονικά αρχεία της ή αποστέλλονται σε αυτή από άλλους δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς.

8. Για τους σκοπούς εφαρμογής του παρόντος, η ΑΑΔΕ, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το Υπουργείο Οικονομικών και το Υπουργείο Εσωτερικών ενεργούν, κατά τον λόγο αρμοδιότητάς τους, υπό την ιδιότητα του Υπεύθυνου Επεξεργασίας σύμφωνα με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Προσωπικών Δεδομένων (Κανονισμός (ΕΕ) 2016/679 Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 (L119)), («Γ.Κ.Π.Δ.») και τον ν. 4624/2019 (Α’ 137). Οι ανωτέρω φορείς λαμβάνουν τα κατάλληλα και αναγκαία τεχνικά και οργανωτικά μέτρα ασφάλειας των λαμβανομένων στοιχείων και, κατ’ ελάχιστον, καταγράφουν και παρακολουθούν τις προσβάσεις, διασφαλίζουν ιχνηλασιμότητα και την προστασία των διακινούμενων δεδομένων από κάθε παραβίαση, καθώς και από σκόπιμη ή τυχαία απειλή, ενεργώντας σύμφωνα με το ενωσιακό και εθνικό δίκαιο και, ιδίως, σύμφωνα με τις διατάξεις του Γ.Κ.Π.Δ. και του ν. 4624/2019.

Άρθρο 5

Διαδικασία χορήγησης

1. Το ποσό της ενίσχυσης, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 3 της παρούσας, καταβάλλεται εφάπαξ στο λογαριασμό ΙΒΑΝ του δικαιούχου που δηλώνεται στην επιλογή «Μητρώο και επικοινωνία» του myAADE της ΑΑΔΕ, από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών (ΓΔΟΥ) του Υπουργείου Οικονομικών.

2. Η ΑΑΔΕ επεξεργάζεται τα στοιχεία των αιτήσεων και τα διασταυρώνει με τα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της, καθώς και με τα στοιχεία αυτοψιών από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και στη συνέχεια πριν από την πληρωμή δημιουργεί:

α) Αναλυτική κατάσταση δικαιούχων σε ηλεκτρονική μορφή, με βάση τα στοιχεία των δικαιούχων, η οποία περιλαμβάνει τα πλήρη στοιχεία τους (ονοματεπώνυμο ή επωνυμία, πατρώνυμο, Α.Φ.Μ.), τον αριθμό λογαριασμού σε μορφή IBAN, τον πάροχο υπηρεσιών πληρωμών στο οποίο τηρείται ο λογαριασμός (προαιρετική πληροφορία) και το δικαιούμενο ποσό. Η ηλεκτρονική μορφή της κατάστασης αυτής είναι επεξεργάσιμη από την εταιρία «Διατραπεζικά συστήματα Α.Ε.» (ΔΙΑΣ ΑΕ) προς την οποία και διαβιβάζεται.

β) Συγκεντρωτική κατάσταση δικαιούχων σε έντυπη και ηλεκτρονική μορφή που περιλαμβάνει το συνολικό προς πληρωμή ποσό, ολογράφως και αριθμητικώς, το πλήθος των συναλλαγών καθώς και το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ) σύμφωνα με την υπ’ αρ. 109/12-3-2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος.

Άρθρο 6

Διαδικασία καταβολής της ενίσχυσης από το ΠΔΕ

1. Η συγκεντρωτική κατάσταση της περ. β της παρ. 2 του άρθρου 5 αποστέλλεται στη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών, η οποία βάσει αυτής, μεταφέρει (άνευ υπολόγου) το συνολικό ποσό από το λογαριασμό του έργου που είναι ενταγμένο στη ΣΑ051, στον ενδιάμεσο λογαριασμό με κωδικό IBAN GR52 0100 0230 0000 0242 4222 890 και τίτλο «Πληρωμές ΠΔΕ Υπ. Οικονομικών μέσω ΔΙΑΣ ΑΕ» που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος με ηλεκτρονική εντολή μεταφοράς (eps).

2. Η Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ύστερα από αίτημα της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών, εκδίδει ειδική εντολή προς την Τράπεζα της Ελλάδος για χρέωση του λογαριασμού του Ελληνικού Δημοσίου Νο 200 «Ελληνικό Δημόσιο – Συγκέντρωση Εισπράξεων -Πληρωμών» και την πίστωση του ανωτέρω ενδιάμεσου λογαριασμού με το ποσό που αφορά το συνολικό ανά συναλλαγή κόστος προς τρίτους (ΔΙΑΣ ΑΕ), σύμφωνα με την υπ’ αρ. 109/12.3.2019 πράξη του Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος. Η Τράπεζα της Ελλάδος εξουσιοδοτείται για την κάλυψη του ανά συναλλαγή κόστους προς τρίτους.

3. Ύστερα από την έγκριση της Διεύθυνσης Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, η οποία παρέχεται ηλεκτρονικά μέσω διαδικτυακής εφαρμογής, κατόπιν σχετικού αιτήματος της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών, χρεώνεται ο λογαριασμός με IBAN GR52 0100 0230 0000 0242 4222 890 προκειμένου να διοδευθούν οι επιμέ-ρους πληρωμές, με τη μεσολάβηση της ΔΙΑΣ ΑΕ, προς του τραπεζικούς λογαριασμούς των δικαιούχων. Τυχόν υπόλοιπα στο λογαριασμό μετά την ολοκλήρωση της πληρωμής, μεταφέρονται με εντολή προς την Τράπεζα της Ελλάδος από τη Διεύθυνση Λογαριασμών και Ταμειακού Προγραμματισμού του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, σε πίστωση του λογαριασμού με ΙΒΑΝ GR30 0100 0230 0000 0000 0002 002 και λογιστικοποιούνται ως έσοδα του ΠΔΕ.

4. Η αναλυτική κατάσταση της περ. α της παρ. 2 του άρθρου 5 αποστέλλεται με ασφαλή τρόπο προς τη ΔΙΑΣ ΑΕ. Η ΔΙΑΣ μεταφέρει τα ποσά από τον ενδιάμεσο λογαριασμό σε πίστωση των εμπορικών τραπεζικών λογαριασμών των δικαιούχων, στη βάση της αναλυτικής κατάστασης που ετοιμάζεται και αποστέλλεται από την ΑΑΔΕ. Το αρχείο της αναλυτικής κατάστασης ενημερωμένο από την ΑΑΔΕ με τα ποσά που επιτυχώς πληρώθηκαν βάση της σχετικής ενημέρωσης από τη ΔΙΑΣ, αποστέλλεται στην ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών.

5. Τα ποσά που απέτυχαν να πληρωθούν επιστρέφουν στον λογαριασμό του Ελληνικού Δημοσίου με IBAN GR30 0100 0230 0000 0000 0002 002 και λογιστικοποιούνται ως έσοδα του ΠΔΕ.

Για τις αποτυχούσες πληρωμές, η ΑΑΔΕ ενημερώνει σχετικά τους δικαιούχους, ώστε να διορθώσουν τον τραπεζικό λογαριασμό ΙΒΑΝ στην επιλογή «Μητρώο και επικοινωνία» του myAADE της ΑΑΔΕ, προκειμένου να διενεργηθεί δεύτερος κύκλος πληρωμών, ακολουθώντας εκ νέου τα βήματα της παραπάνω διαδικασίας (έγκριση πιστώσεων, δημιουργία νέας κατάστασης από ΑΑΔΕ, μεταφορά ποσού στον ενδιάμεσο λογαριασμό και πληρωμή ποσών μέσω ΔΙΑΣ).

Ο δεύτερος κύκλος πληρωμής για τις αποτυχούσες πληρωμές είναι τελικός και πραγματοποιείται εντός του τρέχοντος έτους.

6. Η εμφάνιση των σχετικών πληρωμών στη δημόσια ληψοδοσία πραγματοποιείται με την έκδοση συμψηφιστικών χρηματικών ενταλμάτων από τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών.

7. Τα δικαιολογητικά για την έκδοση των σχετικών χρηματικών ενταλμάτων ορίζονται τα ακόλουθα:

α) η απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων για ένταξη και έγκριση πιστώσεων του έργου στο ΠΔΕ 2021 (ΣΑΕ),

β) η συγκεντρωτική κατάσταση της περ. β της παρ. 2 του άρθρου 5,

γ) το αποδεικτικό της ηλεκτρονικής εντολής (eps) για την μεταφορά του ποσού από το λογαριασμό του έργου ΠΔΕ στον ενδιάμεσο λογαριασμό που τηρείται στην Τράπεζα της Ελλάδος.

8. Η ενίσχυση καταβάλλεται εντός της προθεσμίας της παρ. 3 του άρθρου 50 του Κανονισμού (ΕΕ) 651/2014,την παρ. 4 του άρθρου 30 του Κανονισμού (ΕΕ) 702/2014 και την παρ. 4 του άρθρου 44 του Κανονισμού (ΕΕ) 1388/2014.

Άρθρο 7

Συμψηφισμός – Κυρώσεις

1. Η ενίσχυση πρώτης αρωγής συμψηφίζεται με το αναλογούν ποσό δωρεάν κρατικής αρωγής της στεγαστικής συνδρομής που δικαιούται ο ιδιοκτήτης, όπως αυτό θα καθοριστεί μετά την υποβολή σχετικού φακέλου, σύμφωνα με τις υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./26169/ Α325/2020 (Β’ 5293), και Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./6350/Α325/2021 (Β’ 964) κοινές υπουργικές αποφάσεις οριοθέτησης περιοχών και χορήγησης στεγαστικής συνδρομής.

2. Σε περίπτωση που το αναλογούν ποσό δωρεάν κρατικής αρωγής της στεγαστικής συνδρομής, όπως αυτή θα καθοριστεί μετά την υποβολή σχετικού φακέλου, σύμφωνα με τις υπό στοιχεία Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./26169/ Α325/2020 (Β’ 5293) και Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./6350/Α325/2021 (Β’ 964) κοινές υπουργικές αποφάσεις οριοθέτησης περιοχών και χορήγησης στεγαστικής συνδρομής, είναι μικρότερο από το ποσό που έλαβε ο αιτών ως πρώτη αρωγή έναντι της στεγαστικής συνδρομής, τότε το ποσό που υπερβαίνει το ποσό της δικαιούμενης κρατικής αρωγής για στεγαστική συνδρομή, επιστρέφεται στο ελληνικό Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέν, εφαρμοζομένου του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν.δ. 356/1974, Α’ 90 [ΚΕΔΕ]. Ειδικά, εφόσον ο αιτών είναι επιχείρηση, το ποσό που υπερβαίνει το ποσό της δικαιούμενης κρατικής αρωγής για στεγαστική συνδρομή επιστρέφεται εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου και μέχρι την πραγματική επιστροφή του, και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης, εφαρμοζομένου κατά τα λοιπά του ΚΕΔΕ. Για τα ανωτέρω, οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ενημερώνουν σχετικά τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών.

3. Σε περίπτωση που δεν υποβληθεί αίτηση και φάκελος για χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση του πληγέντος κτιρίου εντός των προβλεπόμενων προθεσμιών ή ο αιτών δεν κριθεί δικαιούχος δωρεάν κρατικής αρωγής της στεγαστικής συνδρομής μετά την εξέταση του φακέλου από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τότε το συνολικό ποσό ενίσχυσης επιστρέφεται στο ελληνικό Δημόσιο ως αχρεωστήτως καταβληθέν, εφαρμοζομένου του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν.δ. 356/1974, Α’ 90 [ΚΕΔΕ]. Ειδικά, εφόσον ο αιτών είναι επιχείρηση, το συνολικό ποσό επιστρέφεται εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου και μέχρι την πραγματική επιστροφή του, και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την Ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης, εφαρμο-ζομένου κατά τα λοιπά του ΚΕΔΕ. Για τα ανωτέρω, οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, ενημερώνουν σχετικά τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών.

4. Σε περίπτωση ψευδούς δήλωσης ή σε περίπτωση που, κατά τον έλεγχο για την καταβολή και εκκαθάριση του δικαιούμενου ποσού δωρεάν κρατικής αρωγής της στεγαστικής συνδρομής, διαπιστωθεί μη τήρηση των όρων της παρούσας ή ότι ο λαβών την ενίσχυση δεν είναι δικαιούχος στεγαστικής συνδρομής σύμφωνα με την εκάστοτε κοινή απόφαση οριοθέτησης περιοχής και χορήγησης στεγαστικής συνδρομής, επιβάλλεται πέραν των προβλεπόμενων από άλλες διατάξεις κυρώσεων, η άμεση επιστροφή προς το ελληνικό Δημόσιο του συνόλου της χορηγηθείσας ενίσχυσης πρώτης αρωγής, ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό, και εισπράττεται κατά τις διατάξεις περί είσπραξης δημοσίων εσόδων. Ειδικά εφόσον πρόκειται για επιχείρηση το ποσό επιστρέφεται εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου και μέχρι την πραγματική επιστροφή του, και σε κάθε περίπτωση σύμφωνα με το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης (2008/C 14/06), εφαρμοζομένου κατά τα λοιπά του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ΚΕΔΕ, ν.δ. 356/1974, Α’ 90).

5. Για το σκοπό του συμψηφισμού και του ελέγχου η ΑΑΔΕ διαβιβάζει όλα τα απαραίτητα στοιχεία στις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών και του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

6. Η ΑΑΔΕ λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, για την είσπραξη των αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών.

7. Σε περίπτωση υποβολής δηλώσεων με ψευδή ή ανακριβή στοιχεία που τροποποιούν ή δεν αποτυπώνουν ορθά τη φορολογική κατάσταση (περιουσιακή κατάσταση, φορολογικό Μητρώο κ.λπ.) των φυσικών και νομικών προσώπων ή την κατάσταση των ακινήτων με σκοπό την υπαγωγή των αιτούντων στις διατάξεις των άρθρων 24Α και 24Β του ν. 4797/2021, η ΑΑΔΕ δύναται: α) να μην εγκρίνει προσωρινά την αίτηση για τη χορήγηση της ενίσχυσης πρώτης αρωγής έναντι στεγαστικής συνδρομής και να ενημερώσει εγγράφως τη ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών και το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τα κρίσιμα για κάθε περίπτωση στοιχεία, β) να μην συμπεριλαμβάνει τα πρόσωπα τα οποία πιθανώς καταστρατηγούν τις διατάξεις στις αναλυτικές και συγκεντρωτικές καταστάσεις δικαιούχων της παρ. 2 του άρθρου 5, ενημερώνοντας σχετικά όλες τις συναρμόδιες υπηρεσίες, γ) να κοινοποιεί τα ευρήματα στον Εισαγγελέα Οικονομικού Εγκλήματος και στη Γενική Διεύθυνση του Σώματος Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος γα την εξακρίβωση πιθανής απόπειρας τέλεσης οικονομικών εγκλημάτων σε βάρος του Ελληνικού Δημοσίου, δ) να προβαίνει στις δέουσες ενέργειες συμμόρφωσης ή ελέγχου, με βάση την κείμενη νομοθεσία.

Άρθρο 8

Υποχρεώσεις δικαιούχων

1. Οι δικαιούχοι υποχρεούνται να υποβάλουν κάθε στοιχείο, έγγραφο ή άλλη πληροφορία τους ζητηθεί αρμοδίως, ιδίως, για τον έλεγχο πλήρωσης των προϋποθέσεων χορήγησης της ενίσχυσης.

2. Όλα τα σχετικά δικαιολογητικά και παραστατικά στοιχεία τηρούνται από την επιχείρηση σε ειδική μερίδα για δέκα (10) χρόνια από την ημερομηνία καταβολής της ενίσχυσης και τίθενται στη διάθεση των αρμοδίων οργάνων του Δημοσίου ή των αρμοδίων οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, εφόσον ζητηθεί σχετικός έλεγχος.

Άρθρο 9

Ειδικότερα θέματα

Η ΑΑΔΕ υποχρεούται να θέτει στη διάθεση της ΓΔΟΥ του Υπουργείου Οικονομικών και των λοιπών αρμοδίων υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών κάθε απαιτούμενη πληροφορία σχετική με την εφαρμογή της παρούσας απόφασης.

Άρθρο 10

Έναρξη ισχύος

Η απόφαση αυτή ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 16 Δεκεμβρίου 2021

Οι Υπουργοί

Αναπληρωτής

ΟικονομικώνΥπουργός Οικονομικών

ΧΡΗΣΤΟΣ ΣΤΑΪΚΟΥΡΑΣ   ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΣΚΥΛΑΚΑΚΗΣ

Υφυπουργός

Οικονομικών

Υφυπουργος Ανάπτυξης και Επενδύσεων

ΑΠΟΣΤΟΛΟΣ

ΒΕΣΥΡΟΠΟΥΛΟΣ

Υποδομών και

Μεταφορών ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗΣ

ΙΩΑΝΝΗΣ

ΤΣΑΚΙΡΗΣ

Επικρατείας

ΚΥΡΙΑΚΟΣ

ΠΙΕΡΡΑΚΑΚΗΣ