1155/18/19-05-2025
Καθορισμός τύπου και τρόπου υποβολής αναφορών στην ΕΕΤΤ για παραβάσεις των άρθρων 1 ή 2 του ν. 3959/2011 ως ισχύει, και των άρθρων 101 ή/και 102 ΣΛΕΕ

Αριθμ. 1155/18/2025

(ΦΕΚ Β’ 5734/29-10-2025)

Η ΕΘΝΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΛΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΚΑΙ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΩΝ (ΕΕΤΤ)

Έχοντας υπόψη:
α) Τον ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις», (Α’ 184/2020) και ιδίως το άρθρο 113 παρ. 2 περ. στ’, κη’ και λγ’ αυτού.
β) Τον ν. 4070/2012 «Ρυθμίσεις Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών, Μεταφορών, Δημόσιων Έργων και άλλες διατάξεις» (Α’ 82).
γ) Τον ν. 4053/2012 «Ρύθμιση Λειτουργίας της ταχυδρομικής αγοράς, θεμάτων ηλεκτρονικών επικοινωνιών και άλλες διατάξεις» (A’ 44), και ιδίως το άρθρο 5 παρ. 1 περ. κδ’ υποπερ. κδα’ αυτού.
δ) Τον ν. 3959/2011 «Προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού» (Α’ 93) και ιδίως το άρθρο 36 αυτού.
ε) Τον ν. 4886/2022 «Εκσυγχρονισμός του δικαίου ανταγωνισμού για την ψηφιακή εποχή-Τροποποίηση του ν. 3959/2011 και ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018 για την παροχή αρμοδιοτήτων στις αρχές ανταγωνισμού των κρατών μελών, ώστε να επιβάλλουν αποτελεσματικότερα τους κανόνες και για τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς και άλλες διατάξεις» (Α’ 12).
στ) Τον ν. 4990/2022 «Προστασία προσώπων που αναφέρουν παραβιάσεις ενωσιακού δικαίου Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1937 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 23ης Οκτωβρίου 2019 (L 305) και λοιπές επείγουσες ρυθμίσεις» (Α’ 210).
ζ) Τον Κανονισμό (ΕΚ) αριθ. 1/2003 του Συμβουλίου της 16ης Δεκεμβρίου 2002, για την εφαρμογή των κανόνων του ανταγωνισμού που προβλέπονται στα άρθρα 81 και 82 της συνθήκης, και ιδίως το άρθρο 20 αυτού.
η) Την Οδηγία (ΕΕ) 2019/1 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 11ης Δεκεμβρίου 2018 για την παροχή αρμοδιοτήτων στις αρχές ανταγωνισμού των κρατών μελών ώστε να επιβάλλουν αποτελεσματικότερα τους κανόνες και για τη διασφάλιση της εύρυθμης λειτουργίας της εσωτερικής αγοράς.
θ) Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/1925 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 14ης Σεπτεμβρίου 2022 σχετικά με διεκδικήσιμες και δίκαιες αγορές στον ψηφιακό τομέα και για την τροποποίηση των οδηγιών (ΕΕ) 2019/1937 και (ΕΕ) 2020/1828 (Πράξη για τις Ψηφιακές Αγορές).
ι) Τις «Κατευθύνσεις σχετικά με τις προτεραιότητες της Επιτροπής κατά τον έλεγχο της εφαρμογής του άρθρου 82 της συνθήκης ΕΚ σε καταχρηστικές συμπεριφορές αποκλεισμού που υιοθετούν δεσπόζουσες επιχειρήσεις» ΕΕ της 24ης.02.2009 αριθ. C45/7.
ια) Τον Κανονισμό (ΕΟΚ) αριθ. 2821/1971 του Συμβουλίου της 20ης Δεκεμβρίου 1971 περί Εφαρμογής του άρθρου 85 παρ. 3 της συνθήκης σε κατηγορίες συμφωνιών, αποφάσεων και εναρμονισμένων πρακτικών.
ιβ) Την ανακοίνωση της Ευρ. Επιτροπής σχετικά με τον χειρισμό των καταγγελιών από την Επιτροπή βάσει των άρθρων 81 και 82 της Συνθήκης (2004/C 101/05).
ιγ) Την ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά με τη συνεργασία στο πλαίσιο του δικτύου των αρχών ανταγωνισμού (2004/C 101/03).
ιδ) Την υπ’ αρ. 785/2022 απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού «Επικαιροποίηση του τύπου και τρόπου υποβολής και καταχώρησης των καταγγελιών κατ’ άρθρο 36 του ν. 3959/2011 που υποβάλλονται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού».
ιε) Την ΑΠ 1117/14/17-06-2024 απόφαση της ΕΕΤΤ «Έγκριση απευθείας ανάθεσης του έργου της προμήθειας και εγκατάστασης εφαρμογής υποβολής καταγγελιών ανταγωνισμού, με δυνατότητα ανώνυμης υποβολής και επικοινωνίας και φιλοξενίας σε ασφαλή πλατφόρμα για ένα έτος».
ιστ) Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της Οδηγίας 95/46/ΕΚ (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων).
ιζ) Τον ν. 4624/2019 «Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, μέτρα εφαρμογής του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και ενσωμάτωση στην εθνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/680 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 27ης Απριλίου 2016 και άλλες διατάξεις» (Α’ 137).
ιη) Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας θεσπίζεται νέα διοικητική διαδικασία με επίσημο τίτλο: «Καθορισμός τύπου και τρόπου υποβολής αναφορών στην ΕΕΤΤ για παραβάσεις των άρθρων 1 ή 2 του ν. 3959/2011 ως ισχύει, και των άρθρων 101 ή/και 102 ΣΛΕΕ».
ιθ) Την υπ’ αρ. 38374/13-05-2025 εισήγηση της αρμόδιας υπηρεσίας προς την Ολομέλεια της ΕΕΤΤ και κατόπιν προφορικής εισήγησης του Προέδρου της, Καθηγ. Κων/ νου Μασσέλου.
κ) Το γεγονός ότι από την παρούσα δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού.

Και επειδή:

1. Σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 113 παρ. 2 περ. στ’ και κη του ν. 4727/2020, καθώς και του άρθρου 5 παρ. 1 περ. κδ’ υποπερ. κδα’ του ν. 4053/2012, η ΕΕΤΤ αποτελεί την αποκλειστική εθνική αρχή ανταγωνισμού στις αγορές Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και υπηρεσιών Ταχυδρομείων και Ταχυμεταφορών. Στο πλαίσιο αυτό:
– Εφαρμόζει τις διατάξεις του ν. 3959/2011, όπως έχει τροποποιηθεί από τον ν. 4886/2022, τις διατάξεις των άρθρων 101 και 102 της ΣΛΕΕ, καθώς και τον Κανονισμό 1/2003/ΕΚ του Συμβουλίου, της 16ης Δεκεμβρίου 2002, για την εφαρμογή των κανόνων ανταγωνισμού.
– Απευθύνει οδηγίες και συστάσεις και επιβάλλει πρόστιμα ή άλλες διοικητικές κυρώσεις στις περιπτώσεις παραβάσεων της εθνικής και ενωσιακής νομοθεσίας περί προστασίας του ελεύθερου ανταγωνισμού, συμπεριλαμβανομένων των ποινών και κυρώσεων, που προβλέπονται στον ν. 3959/2011 και παραπέμπει τους παραβάτες στις δικαστικές αρχές.
– Διαθέτει ευρείες αρμοδιότητες για τη διεξαγωγή ερευνών σχετικά με τη συλλογή, από τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στους τομείς αρμοδιότητάς της, πληροφοριών και στοιχείων τεχνικού, χρηματοοικονομικού ή νομικού περιεχομένου, που απαιτούνται για τον έλεγχο της συμμόρφωσής τους με τη νομοθεσία περί ελεύθερου ανταγωνισμού.
2. Ως αποκλειστική εθνική αρχή ανταγωνισμού στις αγορές Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και υπηρεσιών Ταχυδρομείων και Ταχυμεταφορών, η ΕΕΤΤ αποτελεί τον εξωτερικό δίαυλο αναφορών για παραβιάσεις του ενωσιακού δικαίου περί ανταγωνισμού στις αγορές αυτές, κατά την έννοια του ν. 4990/2022 και είναι η αρμόδια αρχή για την παραλαβή, διαχείριση και παρακολούθηση των αναφορών που υποβάλλονται, χωρίς τον φόβο αντιποίνων, από πρόσωπα, τα οποία εμπίπτουν στις κατηγορίες που απαριθμούνται στο άρθρο 6 του ν. 4990/2022 και τα οποία απέκτησαν πληροφορίες σχετικά με παραβιάσεις του ενωσιακού δικαίου, ήτοι παραβιάσεις των άρθρων 101 και 102 της ΣΛΕΕ στις αγορές Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και υπηρεσιών Ταχυδρομείων και Ταχυμεταφορών.
3. Η ΕΕΤΤ επιθυμεί να ενθαρρύνει τους πολίτες και τις επιχειρήσεις να απευθύνονται σε αυτήν και να την ενημερώνουν σχετικά με εικαζόμενες παραβιάσεις των κανόνων ανταγωνισμού στις αγορές Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών, Ταχυδρομείων και Ταχυμεταφορών.
4. Για τη μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα και την εύρυθμη λειτουργία της στην άσκηση των εξουσιών της ως Επιτροπή Ανταγωνισμού, η ΕΕΤΤ υιοθετεί και οριοθετεί ενιαία πολιτική αναφορικά με τον τρόπο υποβολής και καταχώρισης καταγγελιών, εξωτερικών αναφορών και στοιχείων ή πληροφοριών, ώστε οι πολίτες και οι επιχειρήσεις να γνωρίζουν πώς και πότε θα απευθύνονται στην ΕΕΤΤ αναφορικά με εικαζόμενες παραβιάσεις στις αγορές Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και υπηρεσιών Ταχυδρομείων και Ταχυμεταφορών,

αποφασίζει:

Α. Καθορίζει το είδος των καταγγελιών και αναφορών που δύνανται να υποβληθούν στην ΕΕΤΤ από φυσικά ή νομικά πρόσωπα, για εικαζόμενες παραβιάσεις των κανόνων ανταγωνισμού στις αγορές Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών, Ταχυδρομείων και Ταχυμεταφορών.
Η ΕΕΤΤ, στις αγορές Ηλεκτρονικών Επικοινωνιών και υπηρεσιών Ταχυδρομείων και Ταχυμεταφορών καθώς τις υποαγορές αυτών, δέχεται, ως αρχή ανταγωνισμού:
• Επώνυμες καταγγελίες, οι οποίες υποβάλλονται μέσω προτύπου εντύπου καταγγελίας, κατ’ άρθρο 36 του ν. 3959/2011, ως ισχύει τροποποιηθείς. Η υποβολή καταγγελίας βάσει προτύπου εντύπου, αποτελεί τον επίσημο τρόπο επικοινωνίας ενός καταγγέλλοντα με την ΕΕΤΤ για την έναρξη υπόθεσης.
• Εξωτερικές αναφορές, επώνυμες ή ανώνυμες, για παραβιάσεις του ενωσιακού δικαίου περί ανταγωνισμού σύμφωνα με τον ν. 4990/2022. Εξωτερική αναφορά στην ΕΕΤΤ μπορεί να υποβάλει οποιοδήποτε πρόσωπο απέκτησε πληροφορίες σχετικά με παραβιάσεις που ανήκουν στο πεδίο εφαρμογής του ν. 4990/2022 εντός του εργασιακού του πλαισίου (άρθρο 6 του ν. 4990/2022). Η διαδικασία αυτή, γνωστή ως «whistleblowing», παρέχει διασφάλιση της πλήρους ανωνυμίας του καταγγέλλοντα και δύναται να αποτελέσει το έναυσμα για αυτεπάγγελτη έρευνα από την ΕΕΤΤ.
• Επώνυμη ή ανώνυμη παροχή στοιχείων/πληροφοριών/παραπόνων καταναλωτών. Στην περίπτωση αυτή, δεν απαιτείται ορισμένος τύπος εντύπου. Αυτές τυγχάνουν επεξεργασίας κατά τη διακριτική ευχέρεια της ΕΕΤΤ, ενώ δύναται ν’ αποτελέσουν το έναυσμα για αυτεπάγγελτη έρευνα.

Β. Καθιερώνει το πρότυπο έντυπο για την υποβολή επώνυμης καταγγελίας στην ΕΕΤΤ σύμφωνα με το άρθρο 36 του ν. 3959/2011, όπως εκάστοτε τροποποιείται και ισχύει, και των άρθρων 101 ΣΛΕΕ ή 102 ΣΛΕΕ, όπως αυτό αποτυπώνεται στο Παράρτημα.
Η επώνυμη καταγγελία πρέπει να περιέχει συγκεκριμένα πληροφοριακά στοιχεία. Για την έγκυρη υποβολή του προτύπου εντύπου απαιτείται να συμπληρώνονται από τον καταγγέλοντα κατ’ ελάχιστο τα κάτωθι στοιχεία:
– η ταυτότητα και κατά περίπτωση η επιχειρηματική δραστηριότητα του καταγγέλλοντα,
– η ταυτότητα και η επιχειρηματική δραστηριότητα των καταγγελλόμενων,
– τα πραγματικά περιστατικά τα οποία, κατά την άποψή του, συνιστούν παράβαση των διατάξεων για την προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού, τα οποία οφείλει να περιγράφει με κάθε δυνατή λεπτομέρεια,
– τα διαθέσιμα αποδεικτικά στοιχεία, τα οποία οφείλει, επίσης, να παραθέτει με κάθε δυνατή λεπτομέρεια,
– οι σχετικές με τα πραγματικά περιστατικά της καταγγελίας αγορές προϊόντων ή υπηρεσιών και οι συνθήκες ανταγωνισμού σε αυτές,
– η γεωγραφική έκταση της καταγγελλόμενης συμπεριφοράς,
– ο χρόνος τέλεσης της καταγγελλόμενης συμπεριφοράς, εφόσον μπορεί να διαπιστωθεί,
– προηγούμενες ή τρέχουσες τυχόν διαδικασίες ενώπιον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή εθνικών δικαστηρίων ή εθνικών αρχών ανταγωνισμού κράτους μέλους της ΕΕ για το ίδιο θέμα,
– εφόσον ο/οι καταγγέλλων/καταγγέλλοντες επιθυμεί/ ούν τον εμπιστευτικό χειρισμό της καταγγελίας, υποβάλλεται ταυτόχρονα σχετικό αίτημα εμπιστευτικής αντιμετώπισης που περιλαμβάνει υποχρεωτικά τη «μη εμπιστευτική εκδοχή» της καταγγελίας και των εγγράφων που τη συνοδεύουν,
– τα νομιμοποιητικά έγγραφα.
Οι επώνυμες καταγγελίες τυγχάνουν ειδικής διαχείρισης από την ΕΕΤΤ και εφόσον είναι «πλήρεις» συνεπάγονται:
α) Την άμεση αναγνώριση των διαδικαστικών και δικονομικών δικαιωμάτων στον καταγγέλλοντα,
β) το δικαίωμα πρόσβασης στον φάκελο και
γ) την προετοιμασία Εισήγησης,
δ) την Κλήτευση του προσώπου που υπέβαλε την καταγγελία στην ακροαματική διαδικασία και τη συμμετοχή του, ως διαδίκου, στη συζήτηση επί της καταγγελίας του. Στην περίπτωση ελλιπούς συμπλήρωσης εντύπου καταγγελίας, η ΕΕΤΤ καλεί τους ενδιαφερόμενους να υποβάλουν πλήρως συμπληρωμένο το έντυπο εντός προθεσμίας δέκα (10) ημερών, σύμφωνα με το άρθρο 38 του ν. 3959/2011. Η προθεσμία δύναται να παραταθεί κατόπιν αιτήσεως του ενδιαφερόμενου, εφόσον αυτό θεωρηθεί σκόπιμο για την εξέλιξη της υπόθεσης. Καταγγελίες για τις οποίες το έντυπο δεν έχει συμπληρωθεί επαρκώς και εντός της ταχθείσας ανωτέρω προθεσμίας ή τα στοιχεία δεν ανταποκρίνονται στον ανωτέρω τύπο, εκτιμώνται ως γενική πληροφόρηση της ΕΕΤΤ σχετικά με την εποπτευόμενη αγορά και στερούνται των διαδικαστικών αποτελεσμάτων της καταγγελίας.

Καταγγελίες αυτού του τύπου εξετάζονται από την ΕΕΤΤ κατά τη διακριτική της ευχέρεια και δύνανται να αποτελέσουν το έναυσμα για αυτεπάγγελτη έρευνα από την ΕΕΤΤ. Σε περίπτωση που κριθεί σκόπιμη από την ΕΕΤΤ η εκκίνηση αυτεπάγγελτου ελέγχου, τα πρόσωπα που παρείχαν τις ως άνω πληροφορίες λογίζονται ως τρίτοι στις διαδικασίες ενώπιον της ΕΕΤΤ.

Σε συγκεκριμένες περιπτώσεις υφίσταται η δυνατότητα χορήγησης απαλλαγής από την προσκόμιση συγκεκριμένων στοιχείων. Οι ενδιαφερόμενοι ενημερώνονται σχετικά. Σε περίπτωση που κριθεί σκόπιμη από την ΕΕΤΤ η εκκίνηση αυτεπάγγελτου ελέγχου σε άλλη χρονική στιγμή, τα πρόσωπα που παρείχαν τις ως άνω πληροφορίες λογίζονται ως τρίτοι στις διαδικασίες ενώπιον της ΕΕΤΤ.

Καταγγελίες με αίτημα ανωνυμίας

Στους καταγγέλλοντες δίνεται η δυνατότητα υποβολής καταγγελίας με αίτημα τήρησης ανωνυμίας. Στην περίπτωση αυτή, οι καταγγέλλοντες υποβάλλουν ταυτόχρονα τους λόγους για την τήρηση της ανωνυμίας τους.

Οι ανωτέρω καταγγελίες εξετάζονται από την ΕΕΤΤ κατά τη συνήθη διαδικασία, εφόσον έχουν υποβληθεί με τον απαραίτητο τύπο και τρόπο και ο καταγγέλων απολαύει όλων των διαδικαστικών δικαιωμάτων.

Η ΕΕΤΤ, εφόσον αποφασίσει την εξέτασή τους, υποχρεούται από την έναρξη έως το τέλος της διαδικασίας διερεύνησης να διαφυλάξει την ανωνυμία του καταγγέλλοντος, ακόμη και κατά την ακροαματική διαδικασία ενώπιον της ΕΕΤΤ, λαμβάνοντας τα κατάλληλα μέτρα.

Καταγγελίες ή στοιχεία που υποβάλλονται ανωνύμως λογίζονται ως πληροφορίες σχετικά με την αγορά.

Απόρρητα στοιχεία

Εφόσον ο καταγγέλλων θεωρεί ότι ορισμένα ή το σύνολο των υποβληθέντων στοιχείων/πληροφοριών που περιέχονται στην καταγγελία ή στα συνοδευτικά έγγραφα αποτελούν απόρρητα επιχειρηματικά στοιχεία, τα οποία εάν δημοσιευθούν ή κοινοποιηθούν καθ’ οιονδήποτε τρόπο σε τρίτους ενδέχεται να θίξουν τα συμφέροντά του και ιδίως να προκαλέσουν σοβαρή βλάβη σε αυτόν (ή/ και την επιχείρησή του), υποχρεούται να υποβάλει στην ΕΕΤΤ αιτιολογημένο και λεπτομερές αίτημα εμπιστευτικής αντιμετώπισης αυτών (για έκαστο εκ των στοιχείων αυτών ή για το σύνολο της καταγγελίας), προσκομίζοντας ταυτόχρονα χωριστή μη εμπιστευτική εκδοχή της καταγγελίας και των συνοδευτικών αυτής εγγράφων.

Προσωπικά Δεδομένα

Οι εμπιστευτικές πληροφορίες προστατεύονται από την ΕΕΤΤ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κανονισμό Λειτουργίας της.

Αναφορικά με την επεξεργασία δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα κατά τη διαχείριση της καταγγελίας, ορίζονται τα κάτωθι:

Σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρούσα, η ΕΕΤΤ αποτελεί τον Υπεύθυνο Επεξεργασίας και επεξεργάζεται τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα τα οποία καθορίζονται στο έντυπο καταγγελίας της παρούσας. Τα δεδομένα αυτά συμπληρώνονται από τα ίδια τα υποκείμενα των δεδομένων που υποβάλλουν τις καταγγελίες και χρησιμοποιούνται από την ΕΕΤΤ για το σκοπό της διερεύνησης των καταγγελιών και της ανάληψης ελεγκτικής δράσης σύμφωνα με τα θεσμικά καθήκοντά της.

Εκτός από τον καταγγέλλοντα, η ΕΕΤΤ συλλέγει προσωπικά δεδομένα και από άλλες πηγές, κατά την εξέταση της καταγγελίας, όπως από τον καταγγελλόμενο, από άλλες αρμόδιες δημόσιες αρχές ή φορείς επιβολής του νόμου στο πλαίσιο άσκησης των αρμοδιοτήτων τους, από έγγραφα που κατάσχει ή στα οποία αποκτά πρόσβαση κατά τη διενέργεια του ελέγχου.

Η νομική βάση επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων στο πλαίσιο εξέτασης της καταγγελίας είναι το άρθρο 6 παρ. 1 περ. ε) του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016, για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ ΕΚ (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων) (L 119) (ΓΚΠΔ), το οποίο επιτρέπει στην ΕΕΤΤ να επεξεργάζεται δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα όταν αυτό είναι απαραίτητο για την άσκηση των αρμοδιοτήτων της ως αρχής ανταγωνισμού1.

Η ΕΕΤΤ δεσμεύεται για την προστασία των προσωπικών δεδομένων από παραβίαση, αθέμιτη χρήση, αλλοίωση, απώλεια ή καταστροφή. Για το σκοπό αυτό, εφαρμόζει εύλογες πολιτικές, καθώς και τεχνικά και οργανωτικά μέτρα, ώστε να διασφαλίζεται η πρόληψη παράνομης πρόσβασης στα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα ή διαβίβασης των δεδομένων αυτών σε πρόσωπα που δεν απαιτείται να τα γνωρίζουν.

Πρόσβαση στα δεδομένα έχει μόνο το αρμόδιο προσωπικό της ΕΕΤΤ στο πλαίσιο άσκησης των καθηκόντων του. Η ΕΕΤΤ δεν κοινοποιεί ή διαβιβάζει προσωπικά δεδομένα σε τρίτα μέρη, εκτός εάν είναι υποχρεωμένη νομίμως να το πράξει στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της ή/και όπως απαιτείται ή επιτρέπεται από τη νομοθεσία, προκειμένου να συνεργάζεται με άλλες εποπτικές αρχές ή να απαντά σε αιτήματα δημόσιων φορέων στο πλαίσιο διεκπεραίωσης καταγγελιών ή ελέγχων και να συμμορφώνεται με διατάξεις της ισχύουσας νομοθεσίας ή με δικαστικές αποφάσεις. Το προσωπικό της ΕΕΤΤ και το προσωπικό των λοιπών δημόσιων φορέων, οι οποίοι λαμβάνουν, με αφορμή την υπηρεσία τους, γνώση δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, υποχρεούνται να τηρούν εχεμύθεια για τα στοιχεία αυτά.

Κατά την εξέταση της καταγγελίας, αυτή γνωστοποιείται στον καταγγελλόμενο για να εκθέσει τις απόψεις του. Στις καταγγελίες με αίτημα ανωνυμίας, δεν αποκαλύπτονται στον καταγγελλόμενο τα προσωπικά δεδομένα του καταγγέλλοντα. Η πρόσβαση τρίτων στα έγγραφα της υπόθεσης διέπεται από την ελληνική νομοθεσία για την πρόσβαση στα δημόσια έγγραφα.

Τα δεδομένα που περιέχονται στο φάκελο της καταγγελίας τηρούνται στα αρχεία της EETT για χρονικό διάστημα δέκα (10) ετών και πλέον κατά την κρίση της ΕΕΤΤ, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην ΑΠ 1070/29/2023 απόφαση της ΕΕΤΤ «Εκκαθάριση των αρχείων της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων» (Β’ 3528), όπως ισχύει. Εξαιρούνται οι σχετικές διοικητικές πράξεις της EETT οι οποίες διατηρούνται για λόγους αρχειοθέτησης.

Τα υποκείμενα των δεδομένων δύνανται να ασκήσουν κάθε δικαίωμα που προβλέπεται από την κείμενη νομοθεσία για τα προσωπικά δεδομένα, όπως ενδεικτικά να αιτηθούν στην ΕΕΤΤ την πρόσβαση στα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που τους αφορούν ή να ασκήσουν τα δικαιώματα διόρθωσης, διαγραφής, περιορισμού της επεξεργασίας των δεδομένων αυτών. Ωστόσο, η ΕΕΤΤ μπορεί να περιορίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που προβλέπονται στα άρθρα 12 έως και 15, 17, 18, 20 και 34, καθώς και στο άρθρο 5 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 κατά το μέρος που αυτά, αναφορικά με τα δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα που επεξεργάζεται κατά την άσκηση των εξουσιών έρευνας, καθώς και κατά τη διεξαγωγή δραστηριοτήτων έρευνας και επιβολής, εμπίπτουν στις αρμοδιότητές της.

Οι ανωτέρω περιορισμοί εφαρμόζονται όταν η άσκηση των δικαιωμάτων και η εκπλήρωση των υποχρεώσεων αυτών θέτει σε κίνδυνο, ή δυσχεραίνει τις έρευνες ή τις δραστηριότητες επιβολής που διεξάγει η ΕΕΤΤ προς το σκοπό της εφαρμογής του δικαίου του ανταγωνισμού, ιδίως μέσω της αποκάλυψης ερευνητικών μέσων, μεθόδων και αποδεικτικών στοιχείων, ή όταν επηρεάζονται δυσμενώς τα δικαιώματα άλλων υποκειμένων δεδομένων. Τα υποκείμενα των δεδομένων που ασκούν οποιοδήποτε από τα δικαιώματα που προβλέπονται στα άρθρα 15, 17 και 18 του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679, ενημερώνονται από την ΕΕΤΤ για τους περιορισμούς που εφαρμόζονται δυνάμει των ανωτέρω, για τους λόγους που δικαιολογούν την επιβολή των περιορισμών αυτών, εκτός εάν η εν λόγω ενημέρωση μπορεί να αποβεί επιζήμια για τους σκοπούς του περιορισμού, καθώς και για τη δυνατότητά τους να υποβάλουν καταγγελία στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.

Η ΕΕΤΤ εφαρμόζει τους ανωτέρω περιορισμούς για όσο χρονικό διάστημα συντρέχουν οι λόγοι που τους δικαιολογούν. Όταν δεν συντρέχουν πλέον οι ουσιώδεις λόγοι που επιβάλλουν τον περιορισμό, η ΕΕΤΤ αίρει τον περιορισμό, ενημερώνοντας ταυτόχρονα το υποκείμενο των δεδομένων για τους ουσιώδεις λόγους για τους οποίους εφαρμόσθηκε.

Γ. Ορίζει τον τρόπο υποβολής αναφοράς στην ΕΕΤΤ

1) Η ΕΕΤΤ εγκαθιστά και καθιερώνει ασφαλή πλατφόρμα για την υποβολή καταγγελιών, εξωτερικών αναφορών του ν. 4990/2022, πληροφοριών για εικαζόμενες παραβάσεις του ανταγωνισμού σε τυποποιημένη μορφή, ώστε να υποβάλλονται εξ αρχής σε δομημένη μορφή όλα τα απαραίτητα στοιχεία για την αποτελεσματική διερεύνησή της.
Στην περίπτωση ανώνυμης καταγγελίας, η πληροφορία καταχωρείται σε ασφαλές περιβάλλον χωρίς την καταγραφή της ταυτότητας του χρήστη και η ΕΕΤΤ λαμβάνει μόνο το κείμενο της πληροφορίας.
Η εφαρμογή παρέχει τη δυνατότητα για ένα ανοιχτό δίαυλο σε μορφή ασύγχρονης επικοινωνίας μεταξύ της ΕΕΤΤ και του καταγγέλλοντα, ο οποίος δύναται να διατηρεί την ανωνυμία του μέσω ενός μοναδικού κωδικού που του παρέχει η εφαρμογή.
Η πρόσβαση στην ψηφιακή πλατφόρμα παρέχεται μέσα από την ιστοσελίδα της ΕΕΤΤ.
Η πλατφόρμα συμμορφώνεται με τον Γενικό Κανονισμό για την Προστασία Δεδομένων (GDPR). Εφαρμόζει τα κατάλληλα μέτρα προκειμένου να διασφαλίζει την εμπιστευτικότητα, ακεραιότητα και διαθεσιμότητα της εφαρμογής και των δεδομένων της. Περιλαμβάνει κατάλληλη δήλωση προστασίας προσωπικών δεδομένων, η οποία παρέχει στους επισκέπτες/χρήστες της κάθε πληροφορία σχετικά με την επεξεργασία προσωπικών δεδομένων που διενεργεί και τα δικαιώματα των υποκειμένων των δεδομένων, σε συνοπτική, διαφανή, κατανοητή και εύκολα προσβάσιμη μορφή, χρησιμοποιώντας σαφή και απλή διατύπωση. Όπου απαιτείται ζητά ειδική άδεια (συγκατάθεση) για να επεξεργαστεί προσωπικά δεδομένα, τα οποία επεξεργάζεται μόνο εφόσον αυτή έχει δοθεί.

2) Οι καταγγελίες μέσω προτύπου εντύπου υποβάλλονται εναλλακτικά μέσω Εμπιστευτικού Πρωτοκόλλου και λαμβάνουν τη δρομολόγηση που περιγράφεται στο άρθρο 3 του Κανονισμού Εσωτερικής Λειτουργίας της ΕΕΤΤ2

3) Σε περίπτωση αδυναμίας υποβολής με τα ανωτέρω ηλεκτρονικά μέσα, η καταγγελία μέσω προτύπου εντύπου δύναται να υποβληθεί ταχυδρομικά ή με ίδια παράδοση στο πρωτόκολλο της ΕΕΤΤ, Λεωφ. Κηφισίας 60, 15125, Μαρούσι, Αθήνα.

4) Οι λοιπές εξωτερικές αναφορές του ν. 4990/2022 και η παροχή πληροφοριών προς την ΕΕΤΤ, δύνανται να υποβάλλονται μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου info@eett.gr.

Δ. Η ισχύς της παρούσας αρχίζει από την ημερομηνία δημοσίευσής της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

 

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως

Μαρούσι, 19 Μαΐου 2025

Ο Πρόεδρος
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΣΣΕΛΟΣ