39076/30-06-2025
Χορήγηση ενίσχυσης για την αποζημίωση των πληγεισών αγροτικών εκμεταλλεύσεων από: α) τις πυρκαγιές από 1η έως 31η Ιουλίου 2022 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου της Περιφέρειας Κρήτης, β) την πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου 2022 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Λέσβου της Περιφέρειας Βόρειου Αιγαίου και γ) την πυρκαγιά της 4ης Ιουλίου 2022 σε περιοχές του Δήμου Δελφών της Περιφερειακής Ενότητας Φωκίδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας

Αριθμ. 39076/2025

(ΦΕΚ Β’ 3347/30-06-2025)

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΛΙΜΑΤΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ

Έχοντας υπόψη:

1. Το άρθρο 12Β του ν. 4797/2021 «Κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς για θεομηνίες, επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη της οικονομίας, συμπληρωματικός κρατικός προϋπολογισμός και συνταξιοδοτική ρύθμιση και λοιπές επείγουσες διατάξεις» (Α’ 66) και ιδίως την παρ. 12 αυτού, σε συνδυασμό με το άρθρο 12 και το τελευταίο εδάφιο της παρ. 3 του άρθρου 24 του ίδιου νόμου.

2. Τον ν. 5140/2024 «Νέο Αναπτυξιακό Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και συμπληρωματικές διατάξεις» (Α’ 154).

3. Το άρθρο 45 του ν. 5082/2024 «Ενίσχυση του Εθνικού Συστήματος Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης και άλλες επείγουσες διατάξεις» (Α’ 9), όπως τροποποιήθηκε με την παρ. 3 του άρθρου 38 του ν. 5157/2024 (Α’ 187).

4. Τον ν. 5000/2022 «Ενσωμάτωση στην ελληνική νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/2235 Κύρωση Πρόσθετης Πράξης στο Νέο Συνυποσχετικό μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ναυτιλιακής Κοινότητας και φορολογικές ρυθμίσεις για τη ναυτιλία Επείγουσες φορολογικές και τελωνειακές ρυθμίσεις Θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων και του Δικτύου Κρατικών Ενισχύσεων Μισθολογικές ρυθμίσεις και άλλες διατάξεις οικονομικού και αναπτυξιακού χαρακτήρα» (Α’ 226).

5. Το Κεφάλαιο ΙΑ «Ψηφιακή Διαφάνεια Πρόγραμμα Διαύγεια» του ν. 4727/2020 «Ψηφιακή Διακυβέρνηση (Ενσωμάτωση στην Ελληνική Νομοθεσία της Οδηγίας (ΕΕ) 2016/2102 και της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1024) Ηλεκτρονικές Επικοινωνίες (Ενσωμάτωση στο Ελληνικό Δίκαιο της Οδηγίας (ΕΕ) 2018/1972) και άλλες διατάξεις» (Α’ 184) και του ν. 3469/2006 «Εθνικό Τυπογραφείο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως και λοιπές διατάξεις» (Α’ 131).

6. Το άρθρο 13 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).

7. Τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143).

8. Τον ν. 3877/2010 «Δημιουργία εθνικού συστήματος προστασίας και ασφάλισης της αγροτικής δραστηριότητας» (Α’ 160).

9. Τον ν. 3874/2010 «Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων» (Α’ 151).

10. Τον ν. 3852/2010 «Νέα Αρχιτεκτονική της Αυτοδιοίκησης και της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Πρόγραμμα Καλλικράτης» (Α’ 87) και ιδίως το άρθρο 160.

11. Το άρθρο 10 του ν. 2576/1998 «Βελτίωση των διαδικασιών για την ανάθεση της κατασκευής των δημοσίων έργων και άλλες διατάξεις» (Α’ 25).

12. Το π.δ. 27/2025 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτή Υπουργού, Υφυπουργών και Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης» (Α’ 44).

13. Το π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91).

14. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).

15. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130), σε συνδυασμό με το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) Μεταβατικές διατάξεις» (Α’ 139).

16. Το π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α’ 145).

17. Το άρθρο 90 του Κώδικα της νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), σε συνδυασμό με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019.

18. α) Την παρ. 2β του άρθρου 107 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (επίσημη εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης C326/26-10-2012), σύμφωνα με την οποία «Συμβιβάζονται με την εσωτερική αγορά οι ενισχύσεις για την επανόρθωση ζημιών που προκαλούνται από θεομηνίες ή άλλα έκτακτα γεγονότα».
β) Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2022/2472 της Επιτροπής της 14ης Δεκεμβρίου 2022 για την κήρυξη ορισμένων κατηγοριών ενισχύσεων στους τομείς της γεωργίας και δασοκομίας και σε αγροτικές περιοχές συμβιβάσιμων με την εσωτερική αγορά, κατ’ εφαρμογή των άρθρων 107 και 108 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (L 327), και ιδίως τα άρθρα 7, 9, 11, 13 και 37 αυτού.
γ) Τον ορισμό της «Επιχείρησης» σύμφωνα με το άρθρο 1 του Παραρτήματος Ι του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/2472, όπου: «Επιχείρηση θεωρείται κάθε οντότητα, ανεξάρτητα από τη νομική της μορφή, που ασκεί οικονομική δραστηριότητα. Σε αυτές περιλαμβάνονται ειδικότερα αυτοαπασχολούμενα άτομα και οικογενειακές επιχειρήσεις που ασκούν βιοτεχνική ή άλλη δραστηριότητα, καθώς και προσωπικές εταιρείες ή ενώσεις προσώπων που ασκούν τακτικά μια οικονομική δραστηριότητα».

19. Την υπό στοιχεία Υ12/07.07.2023 απόφαση του Πρωθυπουργού «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Αναπληρωτή Υπουργό Οικονομικών, Νικόλαο Παπαθανάση» (Β’ 4403).

20. Την υπό στοιχεία ΥΠ 614/21.03.2025 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Κωνσταντίνο Κατσαφάδο» (Β’ 1400).

21. Την υπό στοιχεία 102928ΕΞ2023/10.07.2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β’ 4441).

22. Την υπό στοιχεία 68208 ΕΞ 2023/03.05.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Χορήγηση ενίσχυσης με τη μορφή προκαταβολής για την αποζημίωση των πληγέντων κατόχων αγροτικών εκμεταλλεύσεων από: α) τις πυρκαγιές μηνός Ιουλίου 2022 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου της Περιφέρειας Κρήτης, β) την πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου 2022 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Λέσβου της Περιφέρειας Βόρειου Αιγαίου και γ) την πυρκαγιά της 4ης Ιουλίου 2022 σε περιοχές του Δήμου Δελφών της Περιφερειακής Ενότητας Φωκίδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας» (Β’ 2985).

23. Την υπό στοιχεία 68306 ΕΞ 2023/03.05.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Χορήγηση ενίσχυσης με τη μορφή προκαταβολής για την αποζημίωση των πληγεισών αγροτικών εκμεταλλεύσεων από: α) τις πυρκαγιές μηνός Ιουλίου 2022 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου της Περιφέρειας Κρήτης, β) την πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου 2022 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Λέσβου της Περιφέρειας Βόρειου Αιγαίου και γ) την πυρκαγιά της 4ης Ιουλίου 2022 σε περιοχές του Δήμου Δελφών της Περιφερειακής Ενότητας Φωκίδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας» (Β’ 2985).

24. Την υπό στοιχεία 31056ΕΞ2023/24.02.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Εσωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Οριοθέτηση περιοχών για την επιχορήγηση αγροτικών εκμεταλλεύσεων για την αντιμετώπιση ζημιών από την πυρκαγιά της 4ης Ιουλίου 2022 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Φωκίδας της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας» (Β’ 1184).

25. Την υπό στοιχεία 46006/Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./Α325/03.02.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Οριοθέτηση περιοχών και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτήρια από την πυρκαγιά της 4ης Ιουλίου 2022 σε περιοχές του Δήμου Δελφών, της Περιφερειακής Ενότητας Φωκίδας, της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας» (Β’ 913).

26. Την υπό στοιχεία 9047ΕΞ2023/19.01.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Εσωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Οριοθέτηση περιοχών για την επιχορήγηση αγροτικών εκμεταλλεύσεων για την αντιμετώπιση ζημιών από την πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου 2022 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Λέσβου της Περιφέρειας Βόρειου Αιγαίου» (Β’ 241).

27. Την υπό στοιχεία 164210 ΕΞ 2022/10.11.2022 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Εσωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Οριοθέτηση περιοχών για την επιχορήγηση αγροτικών εκμεταλλεύσεων για την αντιμετώπιση ζημιών από τις πυρκαγιές μηνός Ιουλίου 2022 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Ρεθύμνου της Περιφέρειας Κρήτης» (Β’ 5768).

28. Την υπό στοιχεία 263993/Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./Α325/19.8.2022 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών «Οριοθέτηση περιοχών και χορήγηση στεγαστικής συνδρομής για την αποκατάσταση των ζημιών σε κτήρια από την πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου 2022 σε περιοχές της Περιφερειακής Ενότητας Λέσβου, της Περιφέρειας Βόρειου Αιγαίου» (Β’ 4690).
29. Την υπ’ αρ. 425/42522/20.5.2013 κοινή απόφαση των Αναπληρωτών Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων «Διαδικασία υποβολής της ετήσιας Ενιαίας Δήλωσης Καλλιέργειας/Εκτροφής, σε εφαρμογή του ν. 3877/2010 (Α’ 160), τρόποι καταβολής της ειδικής ασφαλιστικής εισφοράς υπέρ του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΕΛ.Γ.Α.) και Ασφαλιστική Ενημερότητα» (Β’ 1239).
30. Την υπό στοιχεία ΔΙΔΔΔΗ/Φ.ΕΜΔΔ/19012/ 06.11.2024 κοινή απόφαση των Γενικών Γραμματέων Δημόσιας Διοίκησης του Υπουργείου Εσωτερικών και του Εθνικού Τυπογραφείου «Ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων εφαρμογής των διατάξεων της παρ. 2 του άρθρου 9 του ν. 3469/2006 (Α’ 131)» (Β’ 6148).

31. Τις υπ’ αρ. 34/31.03.2023, 122/04.11.2022 και 110/21.12.2021 αποφάσεις του Διοικητικού Συμβουλίου του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων.

32. Τις από 10.12.2024, 20.03.2024, 05.02.2024 και 24.11.2022 εισηγήσεις της Κυβερνητικής Επιτροπής Κρατικής Αρωγής.

33. Το από 27.06.2025 ηλεκτρονικό μήνυμα της Διεύθυνσης Ασφάλισης και Ενισχύσεων του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΕΛ.Γ.Α.).

34. Το από 27.06.2025 ηλεκτρονικό μήνυμα (γνώμη) του Τμήματος Κρατικών Ενισχύσεων της Διεύθυνσης Εποπτευόμενων Φορέων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

35. Την ανάγκη υποστήριξης των αγροτικών εκμεταλλεύσεων, κατ’ επάγγελμα και μη αγροτών, καθώς και αγροτικών επιχειρήσεων, που είναι εγκατεστημένες σε περιοχές που επλήγησαν από τις πυρκαγιές που εκδηλώθηκαν από την 1η έως την 31η Ιουλίου 2022, οι οποίες προκάλεσαν σημαντικές και εκτεταμένες ζημιές σε φυτικά μέσα παραγωγής.

36. Την υπ’ αρ. 173470/27.06.2025 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

37. Το γεγονός ότι οι διατάξεις της παρούσας απόφασης δεν αφορούν σε διοικητική διαδικασία για την οποία υπάρχει υποχρέωση καταχώρισης στο ΕΜΔΔ ΜΙΤΟΣ.

38. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας προκαλείται δαπάνη σε βάρος του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων οικονομικού έτους 2025, για την ισόποση επιχορήγηση του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων, η οποία θα ανέλθει κατά ανώτατο όριο σε δύο εκατομμύρια πεντακόσιες χιλιάδες (2.500.000,00) ευρώ. Η ακριβής δαπάνη εξαρτάται από πραγματικά δεδομένα και θα προσδιορίζεται με την έκδοση των σχετικών αποφάσεων επιχορήγησης κάθε φορά και εμπίπτει στις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/2472,

αποφασίζουμε:

Άρθρο 1
Καθεστώς ενίσχυσης με μορφή επιχορήγησης για την αντιμετώπιση ζημιών

1. Παρέχεται ενίσχυση με τη μορφή επιχορήγησης για την αντιμετώπιση των ζημιών σε φυτικά μέσα παραγωγής που προκλήθηκαν ως άμεσο επακόλουθο των πυρκαγιών από την 1η έως την 31η Ιουλίου 2022 σε περιοχές της Ελλάδας, οι οποίες έχουν οριοθετηθεί με τις υπό στοιχεία 46006/Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./Α325/03.02.2023 (Β’ 913) και 263993/Δ.Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./Α325/19.08.2022 (Β’ 4690) κοινές αποφάσεις των Υπουργών Οικονομικών, Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Εσωτερικών και Υποδομών και Μεταφορών, καθώς και τις υπό στοιχεία 31056ΕΞ2023/24.02.2023 (Β’ 1184), 9047ΕΞ2023/19.01.2023 (Β’ 241) και 164210 ΕΞ 2022/10.11.2022 (Β’ 5768) κοινές αποφάσεις των Υπουργών Οικονομικών, Εσωτερικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σύμφωνα με τις διατάξεις των άρθρων 12 και 12Β του ν. 4797/2021 και τις προϋποθέσεις του Γενικού Μέρους του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/2472 και ιδίως του άρθρου 37 αυτού.

2. Η ενίσχυση παρέχεται για την αντιμετώπιση ζημιών αγροτικών εκμεταλλεύσεων, κατ’ επάγγελμα αγροτών, μη κατ’ επάγγελμα αγροτών και αγροτικών επιχειρήσεων, σε φυτικά μέσα παραγωγής, που προκλήθηκαν ως άμεσο επακόλουθο της θεομηνίας και δεν καλύπτονται από τους κανονισμούς του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΕΛΓΑ), οι οποίοι εκδίδονται σύμφωνα με τον ν. 3877/2010 (Α’ 160), όπως έχουν καταγραφεί από τον ΕΛΓΑ, στις συγκεντρωτικές καταστάσεις πληγέντων παραγωγών και εκτίμησης ζημιών του άρθρου 3.

3. Η ενίσχυση είναι αφορολόγητη, ακατάσχετη και ανεκχώρητη στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής ή ειδικής διάταξης, μη εφαρμοζομένης της παρ. 1 του άρθρου 47 του ν. 4172/2013 (Α’ 167) σε περίπτωση διανομής ή κεφαλαιοποίησής της, δεν υπόκειται σε οποιοδήποτε τέλος, εισφορά ή άλλη κράτηση υπέρ του Δημοσίου, δεν δεσμεύεται και δεν συμψηφίζεται με βεβαιωμένα χρέη προς το Δημόσιο, τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης και τα νομικά πρόσωπά τους, τα ασφαλιστικά ταμεία ή πιστωτικά ιδρύματα.

4. Η ενίσχυση καταβάλλεται το αργότερο εντός τεσσάρων ετών από την ημερομηνία επέλευσης της θεομηνίας.

Άρθρο 2
Δικαιούχοι

1. Δικαιούχοι της ενίσχυσης είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, όπως καθορίζονται στο Μητρώο Αγροτών και Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων (ΜΑΑΕ) του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, αγροτικές επιχειρήσεις νομικά πρόσωπα, καθώς και μη κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, των οποίων οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις υπέστησαν ζημίες σε φυτικά μέσα παραγωγής από τις πυρκαγιές του άρθρου 1, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις των παρ. 2, 3 και 4 και προβούν σε αποκατάσταση των ζημιών που υπέστησαν τα φυτικά μέσα παραγωγής.

2. Απαραίτητες προϋποθέσεις για επιχειρήσεις νομικά πρόσωπα είναι:
α) να έχουν υποβάλει την Ενιαία Αίτηση Ενίσχυσης (ΕΑΕ) στο Ολοκληρωμένο Σύστημα Διαχείρισης Ελέγχου (ΟΣΔΕ) για το έτος 2022, καθώς και για τα έτη 2024 και 2025, τα οποία αποτελούν έτη ελέγχου αποκατάστασης των ζημιών, κατά περίπτωση, και
β) να έχουν εκπληρώσει την υποχρέωση καταβολής της ειδικής ασφαλιστικής εισφοράς στον ΕΛΓΑ για το έτος 2022 μέχρι την 30 Σεπτεμβρίου 2025.

3. Απαραίτητες προϋποθέσεις για τους κατ’ επάγγελμα αγρότες είναι:
α) να χαρακτηρίζονται ως κατ’ επάγγελμα αγρότες στο ΜΑAΕ το έτος 2022 ή ως νεοεισεχόμενοι αγρότες για το 2022 στο ΜΑΑΕ,
β) για τα ζημιωθέντα αγροτεμάχια, να έχουν υποβάλει την ΕΑΕ στο ΟΣΔΕ για το έτος 2022, όπως και για τα έτη 2024 και 2025, τα οποία αποτελούν έτη ελέγχου αποκατάστασης των ζημιών, κατά περίπτωση και
γ) να έχουν εκπληρώσει την υποχρέωση καταβολής της ειδικής ασφαλιστικής εισφοράς στον ΕΛΓΑ για το έτος 2022 μέχρι την 30 Σεπτεμβρίου 2025.

4. Απαραίτητες προϋποθέσεις για τους κατόχους αγροτικών εκμεταλλεύσεων είναι:
α) να έχουν υποβάλει την ΕΑΕ στο ΟΣΔΕ για το έτος 2022, όπως και για τα έτη 2024 και 2025, τα οποία αποτελούν έτη ελέγχου αποκατάστασης των ζημιών, κατά περίπτωση,
β) να εμφανίζουν εισόδημα από αγροτική δραστηριότητα κατά το έτος 2021 και ειδικά για τους νεοεισερχόμενους αγρότες να εμφανίζουν εισόδημα από αγροτική δραστηριότητα κατά το έτος 2022 και
γ) να έχουν εκπληρώσει την υποχρέωση καταβολής της ειδικής ασφαλιστικής εισφοράς στον ΕΛΓΑ για το έτος 2022 μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου 2025.

5. Οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις του παρόντος οφείλουν να προβούν σε αποκατάσταση των ζημιών των καλλιεργειών από τις πυρκαγιές του άρθρου 1, το αργότερο έως την 30η Σεπτεμβρίου 2025. Η αποκατάσταση πραγματοποιείται με ίδια ή άλλη πολυετή καλλιέργεια.

6. Για τα πορίσματα και τον έλεγχο αποκατάστασης ακολουθείται η κάτωθι διαδικασία:
α) Ο μηχανογραφημένος πίνακας πορισμάτων εκτιμήσεων κοινοποιείται από τον ΕΛΓΑ στον αρμόδιο ανταποκριτή του οικείου Δήμου. Οι δικαιούχοι δύνανται να υποβάλουν ένσταση στον ανταποκριτή του ΕΛΓΑ εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την κοινοποίηση των πορισμάτων.
β) Ο δικαιούχος μετά την ολοκλήρωση των εργασιών αποκατάστασης υποβάλει αίτηση μέχρι την 30η Σεπτεμβρίου 2025 στον ΕΛΓΑ για τον έλεγχο της αποκατάστασης, συνοδευόμενη από τα απαραίτητα δικαιολογητικά.

7. Η καταβολή της ενίσχυσης πραγματοποιείται μετά την υποβολή αίτησης αποκατάστασης των ζημιών στα φυτικά μέσα παραγωγής. Ο έλεγχος και η διαπίστωση της αποκατάστασης πραγματοποιείται εκ των υστέρων με επιτόπιους δειγματοληπτικούς και διοικητικούς ελέγχους (έλεγχος ΕΑΕ) σε ποσοστό άνω του 5%.

8. Σε ειδικές περιπτώσεις, όπως αδυναμία προσβασιμότητας, ο δικαιούχος παραγωγός, εφόσον είναι ιδιοκτήτης του αγροτεμαχίου της αγροτικής εκμετάλλευσης, δύναται να προβεί στην ανασύσταση του συνόλου των κατεστραμμένων μέσων της καλλιέργειάς του, σε άλλο αγροτεμάχιο, του οποίου είναι κύριος ή εκμεταλλευτής με οποιαδήποτε μακροχρόνια έννομη σχέση.

9. Σε περίπτωση θανάτου του δικαιούχου φυσικού προσώπου, η επιχορήγηση δύναται να καταβάλλεται στους νόμιμους κληρονόμους, συμπεριλαμβανομένης και της κοινωνίας κληρονόμων, εφόσον ο θανών πληρούσε τις προϋποθέσεις των παρ. 3 και 4 για να κριθεί δικαιούχος, είχε υποβάλει τη δήλωση ζημιάς στον ΕΛΓΑ και πληρείται και η προϋπόθεση της παρ. 5 από τους κληρονόμους. Στην περίπτωση αυτή για την καταβολή της επιχορήγησης στους νόμιμους κληρονόμους απαιτείται η υποβολή στον ΕΛΓΑ των απαιτούμενων δικαιολογητικών, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρούσας, από τα οποία να προκύπτει, ότι ο θανών ήταν δικαιούχος της ενίσχυσης κατά τον χρόνο της θεομηνίας και της αίτησης, των νομιμοποιητικών εγγράφων που απαιτούνται για τις περιπτώσεις κληρονομικής διαδοχής, προκειμένου να διαπιστωθούν τα δικαιώματα των κληρονόμων (όπως ενδεικτικά ληξιαρχική πράξη θανάτου, πιστοποιητικό περί μη δημοσίευσης διαθήκης, αντίγραφο δημοσιευθείσας διαθήκης, πιστοποιητικό εγγυτέρων συγγενών, πιστοποιητικό μη αποποίησης). Στην περίπτωση της παρούσας οι κληρονόμοι οφείλουν να ενημερώσουν εγγράφως τον ΕΛΓΑ.

10. Η μεταβίβαση -ήτοι η αλλαγή κατόχου της γεωργικής εκμετάλλευσης μετά την επέλευση του ζημιογόνου αιτίου, μπορεί να γίνει αποδεκτή, μόνο στις περιπτώσεις που ο δικαιούχος παραγωγός και ο νέος κάτοχος (διάδοχος) συνδέονται με συγγενική σχέση, σύζυγοι, γονέας παιδί εγγόνι ή αδέλφια.

11. Σε περίπτωση που ο μισθωτής έχει εγκαταλείψει το ζημιωθέν μισθωμένο αγροτεμάχιο, χωρίς να έχει προβεί σε ενέργειες αποκατάστασης, η δικαιούμενη ενίσχυση δύναται να καταβληθεί στον ιδιοκτήτη σύμφωνα με το επόμενο εδάφιο. Ο ιδιοκτήτης του αγροτεμαχίου υποβάλει αίτηση ζημιάς και αίτηση αποκατάστασης στον ΕΛΓΑ έως την 30η Σεπτεμβρίου 2025, προκειμένου να εξεταστεί αν συντρέχουν οι προϋποθέσεις καταβολής της ενίσχυσης στο πρόσωπό του, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος άρθρου, λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία που αφορούν στα έτη 2022 έως και 2025 (ΜΑΑΕ, ΑΑΔΕ και Δήλωσης Καλλιέργειας Εκτροφής ΔΚΕ για το δηλωθέν αγροτεμάχιο), κατά περίπτωση. Σε περίπτωση που ο μισθωτής έχει λάβει προκαταβολή, αυτή αναζητείται ως αχρεωστήτως καταβληθείσα και εξετάζεται η καταβολή του συνόλου της δικαιούμενης ενίσχυσης στον ιδιοκτήτη.

Άρθρο 3
Ύψος και υπολογισμός ενίσχυσης

1. Το ύψος της ενίσχυσης καθορίζεται βάσει των εξατομικευμένων εκτιμήσεων (πορισμάτων εκτίμησης) από τους γεωτεχνικούς υπαλλήλους του ΕΛΓΑ, μετά από διασταυρωτικούς ελέγχους με την ΕΑΕ στο ΟΣΔΕ και λοιπά στοιχεία από τον ΕΛΓΑ, καθώς και βάσει τελικής τιμής εκτίμησης και σοβαρότητας ζημιάς. H τελική τιμή εκτίμησης ανά σοβαρότητα ζημιάς, καθορίζεται στο ποσό των 144,00 ευρώ ανά ελαιόδεντρο και σε 96,00 ευρώ ανά δέντρο για λοιπές καλλιέργειες, στο ποσό των 3.500 ευρώ ανά στρέμμα για τα αμπελοειδή και στο ποσό των 2.000 ευρώ ανά στρέμμα στα αρωματικά φυτά, μειωμένη κατά 50% στις περιπτώσεις των μη κατ’ επάγγελμα αγροτών.

2. Η τιμή ενίσχυσης για τους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και τα νομικά πρόσωπα καθορίζεται ως εξής:
α) για τα δέντρα:
αα) σε ποσοστό 70% επί της τιμής εκτίμησης, ήτοι σε 100,80 ευρώ ανά ελαιόδεντρο και 67,2 ευρώ ανά δέντρο για τις λοιπές καλλιέργειες, για όσα δέντρα υπέστησαν ολική καταστροφή ήτοι για εργασίες εκριζώσεων επαναφυτεύσεων,
αβ) σε ποσοστό 50% επί της τιμής εκτίμησης, ήτοι σε 72 ευρώ ανά ελαιόδεντρο και σε 48 ευρώ ανά δέντρο για τις λοιπές καλλιέργειες, για όσα δέντρα υπέστησαν μεσαίας σοβαρότητας ζημιές, ήτοι για εργασίες κορμοτόμησης,
αγ) σε ποσοστό 35% επί της τιμής εκτίμησης, ήτοι σε 50,4 ευρώ ανά ελαιόδεντρο και σε 33,6 ευρώ ανά δέντρο για τις λοιπές καλλιέργειες, για όσα δέντρα υπέστησαν μικρής σοβαρότητας ζημιές, ήτοι για εργασίες κοπής πρωτογενών κλάδων,
αδ) σε ποσοστό 35% επί της τιμής εκτίμησης, ήτοι σε 50,4 ευρώ ανά ελαιόδεντρο και σε 33,6 ευρώ ανά δέντρο για τις λοιπές καλλιέργειες, για μη παραγωγικά, νεαρά δέντρα,
β) για τα αμπελοειδή:
βα) σε ποσοστό 70% επί της τιμής εκτίμησης, ήτοι 2.450 ευρώ ανά στρέμμα στα αμπελοειδή, για καλλιέργειες που έχουν υποστεί ολική καταστροφή ήτοι για εργασίες εκριζώσεων επαναφυτεύσεων,
ββ) σε ποσοστό 50% επί της τιμής εκτίμησης, ήτοι 1.750 ευρώ ανά στρέμμα στα αμπελοειδή, για καλλιέργειες που έχουν υποστεί μεσαίας σοβαρότητας ζημιές ήτοι για εργασίες κορμοτόμησης,
βγ) σε ποσοστό 35% επί της τιμής εκτίμησης, ήτοι 1.225 ευρώ ανά στρέμμα σε νεαρές καλλιέργειες αμπελοειδών,
γ) για τα πολυετή αρωματικά φυτά:
γα) σε ποσοστό 70% επί της τιμής εκτίμησης, ήτοι 1.400 ευρώ ανά στρέμμα για καλλιέργειες που έχουν υποστεί ολική καταστροφή ήτοι για εργασίες εκριζώσεων επαναφυτεύσεων.

3. Η τιμή ενίσχυσης για τους κατόχους αγροτικών εκμεταλλεύσεων καθορίζεται ως εξής:
α) για τα δέντρα:
αα) σε ποσοστό 35% επί της τιμής εκτίμησης, ήτοι σε 50,4 ευρώ ανά ελαιόδεντρο και σε 33,6 ευρώ ανά δέντρο για τις λοιπές καλλιέργειες, για όσα δέντρα υπέστησαν ολική καταστροφή ήτοι για εργασίες εκριζώσεων επαναφυτεύσεων,
αβ) σε ποσοστό 25% επί της τιμής εκτίμησης, ήτοι σε 36 ευρώ ανά ελαιόδεντρο και σε 24 ευρώ ανά δέντρο για τις λοιπές καλλιέργειες, για όσα δέντρα υπέστησαν μεσαίας σοβαρότητας ζημιές, ήτοι για εργασίες κορμοτόμησης,
αγ) σε ποσοστό 17,5% επί της τιμής εκτίμησης, ήτοι σε 25,2 ευρώ ανά ελαιόδεντρο και σε 16,8 ευρώ ανά δέντρο για τις λοιπές καλλιέργειες, για όσα δέντρα υπέστησαν μικρής σοβαρότητας ζημιές, ήτοι για εργασίες κοπής πρωτογενών κλάδων,
αδ) σε ποσοστό 17,5% επί της τιμής εκτίμησης, ήτοι σε 25,2 ευρώ ανά ελαιόδεντρο και σε 16,8 ευρώ ανά δέντρο για τις λοιπές καλλιέργειες, για μη παραγωγικά δέντρα,
β) για τα αμπελοειδή:
βα) σε ποσοστό 35% επί της τιμής εκτίμησης, ήτοι 1.225 ευρώ ανά στρέμμα στα αμπελοειδή, για καλλιέργειες που έχουν υποστεί ολική καταστροφή ήτοι για εργασίες εκριζώσεων επαναφυτεύσεων,
ββ) σε ποσοστό 25% επί της τιμής εκτίμησης, ήτοι 875 ευρώ ανά στρέμμα στα αμπελοειδή, για καλλιέργειες που έχουν υποστεί μεσαίας σοβαρότητας ζημιές ήτοι για εργασίες κορμοτόμησης,
βγ) σε ποσοστό 17,5% επί της τιμής εκτίμησης, ήτοι 612,50 ευρώ ανά στρέμμα σε νεαρές καλλιέργειες αμπελοειδών,
γ) για τα πολυετή αρωματικά φυτά:
γα) σε ποσοστό 35% επί της τιμής εκτίμησης, ήτοι 700 ευρώ ανά στρέμμα για καλλιέργειες που έχουν υποστεί ολική καταστροφή ήτοι για εργασίες εκριζώσεων επαναφυτεύσεων.

4. Η επιχορήγηση συνίσταται σε χρηματική ενίσχυση του Δημοσίου και υπολογίζεται ως εξής:
α) Επιχορήγηση = τιμή ενίσχυσης ανά δέντρο ανά σοβαρότητα ζημιάς επί (*) αριθμό δέντρων που έχουν υποστεί ζημιές, για τα δέντρα και
β) Επιχορήγηση = τιμή ενίσχυσης ανά στρέμμα ανά σοβαρότητα ζημιάς επί (*) αριθμό στρεμμάτων καλλιέργειας που έχουν υποστεί ζημιές, για τα αμπελοειδή και τα αρωματικά φυτά,
όπου:
η τιμή ενίσχυσης όπως καθορίζεται ανά σοβαρότητα ζημιάς και ανά είδος καλλιέργειας, σύμφωνα με τις παρ. 2 και 3, κατά περίπτωση,
τα στοιχεία για τα δέντρα, τα αμπελοειδή και τα αρωματικά που έχουν υποστεί ζημιές, όπως προκύπτουν από τα πορίσματα του ΕΛΓΑ.
Πριν την καταβολή του ποσού της επιχορήγησης αφαιρούνται τα ποσά που έχουν χορηγηθεί ως προκαταβολές σύμφωνα με την παρ. 5.

5. Για τον υπολογισμό του ποσού της καταβαλλόμενης επιχορήγησης, ανά δικαιούχο, σύμφωνα με την παρ. 4, αφαιρείται το ποσό της προκαταβολής που έχει χορηγηθεί δυνάμει των υπό στοιχεία 68208 ΕΞ 2023/03.05.2023 και 68306 ΕΞ 2023/03.05.2023 κοινών αποφάσεων των Υπουργών Οικονομικών και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, σύμφωνα με τα στοιχεία του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων.

6. Ο ΕΛΓΑ προβαίνει στον έλεγχο των στοιχείων των δικαιούχων και των προϋποθέσεων της παρούσας και η επιχορήγηση καταβάλλεται με βάση τις συγκεντρωτικές καταστάσεις επιχορήγησης πληγέντων παραγωγών, μετά την αφαίρεση της προκαταβολής σύμφωνα με την παρ. 5. Ο ΕΛΓΑ αποστέλλει τις συγκεντρωτικές καταστάσεις α) προς το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων προς έκδοση απόφασης επιχορήγησής του, σύμφωνα με το άρθρο 6 και β) προς το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας προς ενημέρωση. Στις συγκεντρωτικές καταστάσεις περιλαμβάνονται κατ’ ελάχιστο οι δικαιούχοι, ο αριθμός των δέντρων ή των στρεμμάτων, κατά περίπτωση, που έχουν υποστεί ζημιές, όπως προκύπτουν από τα πορίσματα εκτίμησης του ΕΛΓΑ, ανά κατηγορία σοβαρότητας ζημιάς, η επιχορήγηση, η αφαιρούμενη προκαταβολή και το τελικό ποσό επιχορήγησης.

7. Μετά το πέρας των δειγματοληπτικών ελέγχων αποκατάστασης και τον έλεγχο των στοιχείων των δικαιούχων και των προϋποθέσεων της παρούσας, ο ΕΛΓΑ αποστέλλει συγκεντρωτικές καταστάσεις πληγέντων παραγωγών προς το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, κοινοποιώντας στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Στις συγκεντρωτικές καταστάσεις περιλαμβάνονται κατ’ ελάχιστο οι δικαιούχοι, ο αριθμός των δέντρων ή των στρεμμάτων κατά περίπτωση που έχουν υποστεί ζημιές όπως προκύπτουν από τα πορίσματα εκτίμησης του ΕΛΓΑ, ανά κατηγορία σοβαρότητας ζημιάς, η αφαιρούμενη προκαταβολή, το τελικό δικαιούμενο ποσό μετά την αφαίρεση της προκαταβολής, η επιχορήγηση που έχει καταβληθεί, τα αποτελέσματα του ελέγχου και το ποσό που προκύπτει ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό.

Άρθρο 4
Εκκαθάριση και επιστροφή αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών

1. Σε περίπτωση που το ποσό της συνολικής επιχορήγησης που προκύπτει σύμφωνα με τις παρ. 4 και 5 του άρθρου 3 είναι μικρότερο από το ποσό της προκαταβολής, που έχει ήδη χορηγηθεί, η διαφορά αναζητείται ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου, με βάση το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης (2008/C 14/06), εφαρμοζομένου κατά τα λοιπά του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.

2. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί ότι δεν πληρούνται οι προϋποθέσεις της παρούσας ή ότι κάποιος δεν είναι δικαιούχος ή δεν έχει υποβάλει αίτηση αποκατάστασης της ζημιάς έως την 30 Σεπτεμβρίου 2025, το ποσό της προκαταβολής ή το ποσό της επιχορήγησης που τυχόν έχει χορηγηθεί, αναζητείται ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου, με βάση το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης (2008/C 14/06), εφαρμοζομένου κατά τα λοιπά του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.

3. Εφόσον μετά τον υπολογισμό του τελικού δικαιούμενου ποσού επιχορήγησης και τη διενέργεια των προβλεπόμενων στο άρθρο 2 ελέγχων προκύπτει ότι καταβλήθηκε ποσό προκαταβολής ή επιχορήγησης που υπερβαίνει το τελικό δικαιούμενο ποσό επιχορήγησης ή μη δικαιούμενο, τότε το υπερβάλλον ή το μη δικαιούμενο ποσό της ενίσχυσης αναζητείται ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό, εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου, με βάση το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης (2008/C 14/06), εφαρμοζομένου κατά τα λοιπά του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.

4. Εφόσον μετά τον έλεγχο αποκατάστασης και τον υπολογισμό του τελικού δικαιούμενου ποσού επιχορήγησης προκύπτει ότι καταβλήθηκε ποσό προκαταβολής ή επιχορήγησης που υπερβαίνει το τελικό δικαιούμενο ποσό επιχορήγησης, τότε το υπερβάλλον ποσό της ενίσχυσης αναζητείται ως αχρεωστήτως καταβληθέν ποσό, εντόκως από τη στιγμή που τέθηκε στη διάθεση του δικαιούχου, με βάση το επιτόκιο ανάκτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπως αυτό καθορίζεται σύμφωνα με την ανακοίνωσή της σχετικά με την αναθεώρηση της μεθόδου καθορισμού των επιτοκίων αναφοράς και προεξόφλησης (2008/C 14/06), εφαρμοζομένου κατά τα λοιπά του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων.

Άρθρο 5
Τήρηση και δημοσίευση στοιχείων

1. Κάθε στοιχείο, που αφορά στην ενίσχυση της παρούσας, τηρείται από τον ΕΛΓΑ για δέκα (10) έτη από την ημερομηνία καταβολής της επιχορήγησης.

2. Όταν η δικαιούχος επιχείρηση λάβει επιχορήγηση άνω του ορίου που τίθεται στο άρθρο 9 του Κανονισμού (ΕΕ) 2022/2472, το Τμήμα Κρατικών Ενισχύσεων της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών δημοσιεύει τις πληροφορίες που αναφέρονται στο Παράρτημα III του εν λόγω Κανονισμού, σε εμπεριστατωμένο δικτυακό τόπο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για τις κρατικές ενισχύσεις (Transparency Award Module -TAM https://webgate.ec.europa.eu/competition/transparency/public/search/home/), για λόγους διαφάνειας, το αργότερο εντός έξι (6) μηνών από την ημερομηνία έγκρισης χορήγησής της, κατά τα προβλεπόμενα στο άρθρο 32 του ν. 5000/2022 (Α’226), όπως ισχύει, καθώς και στην ιστοσελίδα του Οργανισμού.

Άρθρο 6
Διαδικασία επιχορήγησης του Οργανισμού Ελληνικών Γεωργικών Ασφαλίσεων και προκαταβολής έναντι επιχορήγησης για αντιμετώπιση ζημιών σε δικαιούχους

1. Για τον σκοπό της παρούσας, ο ΕΛΓΑ επιχορηγείται με ποσό ίσο με το τελικό καταβαλλόμενο ποσό επιχορήγησης που προκύπτει σύμφωνα με το άρθρο 3, μετά την αφαίρεση της προκαταβολής, από το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

2. Για τη χρηματοδότηση του ΕΛΓΑ μέσω του ΠΔΕ του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, ο ΕΛΓΑ αποστέλλει συγκεντρωτικές καταστάσεις καταβαλλόμενης επιχορήγησης πληγέντων στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων για την έκδοση απόφασης χρηματοδότησης του ΕΛΓΑ κάθε φορά και την καταβολή της ενίσχυσης του άρθρου 3 στους δικαιούχους, κοινοποιώντας στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας. Οι καταστάσεις αποστέλλονται σταδιακά, ανά μήνα, ανάλογα με την ολοκλήρωση της καταγραφής και η χρηματοδότηση του ΕΛΓΑ καταβάλλεται σταδιακά, ανά μήνα, αντίστοιχα.

3. Το ποσό της χρηματοδότησης του ΕΛΓΑ καταβάλλεται σύμφωνα με τα οριζόμενα στο Κεφάλαιο Δ του ν. 5140/2024. Το ποσό αυτό χρησιμοποιείται αποκλειστικά για τον σκοπό της επιχορήγησης του άρθρου 3 προς τους δικαιούχους. Οι πληρωμές στους δικαιούχους καταβάλλονται και παρακολουθούνται διακριτά. Ο ΕΛΓΑ δεν διακρατεί οιοδήποτε όφελος και δεν μπορεί να αξιοποιήσει καθ’ οιονδήποτε άλλον τρόπο το ως άνω ποσό.

4. Ο ΕΛΓΑ προβαίνει στην καταβολή αμελλητί του ποσού της επιχορήγησης στους δικαιούχους πληγέντες.

5. Μετά την ολοκλήρωση της επιχορήγησης στους δικαιούχους, ο ΕΛΓΑ κοινοποιεί στη Γενική Γραμματεία Αποκατάστασης Φυσικών Καταστροφών και Κρατικής Αρωγής του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας και στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων την αναλυτική κατάσταση των πληρωμών στους δικαιούχους, σε ηλεκτρονική μορφή, η οποία περιλαμβάνει τα πλήρη στοιχεία τους (ονοματεπώνυμο ή επωνυμία, πατρώνυμο, Α.Φ.Μ.), τον κωδικό του τραπεζικού λογαριασμού σε μορφή IBAN και το πληρωτέο ποσό. Τα αδιάθετα υπόλοιπα του λογαριασμού της παρ. 2 επιστρέφουν αμελλητί από τον ΕΛΓΑ στο Ελληνικό Δημόσιο ως έσοδα του ΠΔΕ.

Άρθρο 7
Έναρξη ισχύος

Η παρούσα απόφαση ισχύει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Mαρούσι, 30 Ιουνίου 2025

Οι Υπουργοί

Αναπληρωτής Υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΠΑΠΑΘΑΝΑΣΗΣ

Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ

Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΙΑΡΑΣ

Υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΤΣΑΦΑΔΟΣ