16936/25-06-2025
Ειδικό πρόγραμμα απασχόλησης 100 ανέργων, στον Οργανισμό Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.)
Αριθμ. 16936

(ΦΕΚ Β’3360/01.07.2025)

ΟΙ ΥΠΟΥΡΓΟΙ
ΕΘΝΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ – ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ – ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ – ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΚΑΙ ΤΡΟΦΙΜΩΝ

Έχοντας υπόψη:

1. Το άρθρο 64 του ν. 4430/2016 «Κοινωνική και Αλληλέγγυα Οικονομία και ανάπτυξη των φορέων της και άλλες διατάξεις» (Α’ 205).

2. Το άρθρο 51 του ν. 1892/1990 «Για τον εκσυγχρονισμό και την ανάπτυξη και άλλες διατάξεις» (Α’ 101).

3. Τον ν. 4765/2021 «Εκσυγχρονισμός του συστήματος προσλήψεων στον δημόσιο τομέα και ενίσχυση του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.) και λοιπές διατάξεις» (Α’ 6) και ιδίως την περ. ιη’ της παρ. 2 του άρθρου 2 και το πέμπτο και το έκτο εδάφιο της παρ. 1 του άρθρου 38.

4. Τον ν. 2956/2001 «Αναδιάρθρωση του Ο.Α.Ε.Δ. και άλλες διατάξεις» (Α’ 258).

5. Τον ν. 4144/2013 «Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση και στην αγορά εργασίας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας» (Α’ 88).

6. Τον ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος: οργάνωση, λειτουργία και διαφάνεια της Κυβέρνησης, των κυβερνητικών οργάνων και της κεντρικής δημόσιας διοίκησης» (Α’ 133).

7. Τον ν. 4921/2022 «Δουλειές Ξανά: Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της, αναβάθμιση δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και διάγνωσης των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξεις» (Α’ 75).

8. Τον ν. 4270/2014 «Αρχές δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας (ενσωμάτωση της Οδηγίας 2011/85/ ΕΕ) – δημόσιο λογιστικό και άλλες διατάξεις» (Α’ 143).

9. Τα άρθρα 33 και 36 του ν. 4808/2021 «Για την Προστασία της Εργασίας – Σύσταση Ανεξάρτητης Αρχής «Επιθεώρηση Εργασίας» – Κύρωση της Σύμβασης 190 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για την εξάλειψη της βίας και παρενόχλησης στον κόσμο της εργασίας – Κύρωση της Σύμβασης 187 της Διεθνούς Οργάνωσης Εργασίας για το Πλαίσιο Προώθησης της Ασφάλειας και της Υγείας στην Εργασία – Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1158 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 για την ισορροπία μεταξύ της επαγγελματικής και της ιδιωτικής ζωής, άλλες διατάξεις του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων και λοιπές επείγουσες ρυθμίσεις» (Α’ 101).

10. Τον Κανονισμό (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27ης Απριλίου 2016, για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της οδηγίας 95/46/ΕΚ (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία των Δεδομένων) (L 119), όπως τέθηκε σε εφαρμογή την 25η Μαΐου 2018.

11. Την περ. β της παρ. 2 του άρθρου 2 του π.δ. 164/2004 «Ρυθμίσεις για τους εργαζομένους με συμβάσεις ορισμένου χρόνου στο δημόσιο τομέα» (Α’ 134), το οποίο κωδικοποιήθηκε με το άρθρο 97 του Κώδικα Ατομικού Εργατικού Δικαίου (π.δ. 80/2022, Α’ 222).

12. Το άρθρο 90 του Κώδικα νομοθεσίας για την Κυβέρνηση και τα κυβερνητικά όργανα (π.δ. 63/2005, Α’ 98), το οποίο διατηρήθηκε σε ισχύ με την περ. 22 του άρθρου 119 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).

13. Την παρ. 2 του άρθρου 12 του π.δ. 80/2016 «Ανάληψη υποχρεώσεων από τους διατάκτες» (Α’ 145).

14. Το π.δ. 85/2022 «Καθορισμός προσόντων διορισμού σε φορείς του Δημοσίου» (Α’ 232).

15. Το π.δ. 97/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων» (Α’ 138, Διόρθωση Σφάλματος Α’ 197).

16. Το π.δ. 133/2017 «Οργανισμός του Υπουργείου Διοικητικής Ανασυγκρότησης» (Α’ 161).

17. Το π.δ. 134/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης» (Α’ 168).

18. Το π.δ. 142/2017 «Οργανισμός Υπουργείου Οικονομικών» (Α’ 181).

19. Τις παρ. 1 και 2 του άρθρου 16 του π.δ. 84/2019 «Σύσταση και κατάργηση Γενικών Γραμματειών και

Ειδικών Γραμματειών/Ενιαίων Διοικητικών Τομέων Υπουργείων» (Α’ 123), σε συνδυασμό με την παρ. 1 της υπ’ αρ. 2717/302878/22.11.2019 (Β’4397) απόφασης του Υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

20. Το π.δ. 77/2023 «Σύσταση Υπουργείου και μετονομασία Υπουργείων – Σύσταση, κατάργηση και μετονομασία Γενικών και Ειδικών Γραμματειών – Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων, θέσεων προσωπικού και εποπτευόμενων φορέων» (Α’ 130).

21. Το π.δ. 79/2023 «Διορισμός Υπουργών, Αναπληρωτών Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 131).

22. Το π.δ. 82/2023 «Μετονομασία Υπουργείου – Σύσταση και μετονομασία Γενικών Γραμματειών – Μεταφορά αρμοδιοτήτων, υπηρεσιακών μονάδων και θέσεων προσωπικού – Τροποποίηση και συμπλήρωση του π.δ. 77/2023 (Α’ 130) – Μεταβατικές Διατάξεις» (Α’ 139).

23. Το π.δ. 32/2024 «Διορισμός Υπουργών και Υφυπουργών» (Α’ 91).

24. Την υπό στοιχεία 102928ΕΞ 2023/10.7.2023 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Οικονομικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στον Υφυπουργό Οικονομικών, Αθανάσιο Πετραλιά» (Β’4441).

25. Την υπ’ αρ. 947/19.6.2024 κοινή απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εσωτερικών «Ανάθεση αρμοδιοτήτων στην Υφυπουργό Εσωτερικών, Παρασκευή Χαραλαμπογιάννη» (Β’ 3715).

26. Την υπό στοιχεία ΔΙΠΑΑΔ/Φ.ΕΠ.1/934/6966/ 21.4.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εσωτερικών «Εξαιρέσεις από τον ετήσιο προγραμματισμό ανθρώπινου δυναμικού του δημόσιου τομέα του άρθρου 51 του ν. 4622/2019» (Β’ 2614).

27. Την υπό στοιχεία 2/85154/ΔΠΓΚ/4.3.2022 απόφαση του Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών «Αναπροσαρμογή ορίων της παρ. 1 του άρθρου 67 του ν. 4270/2014 -Καθορισμός δαπανών για τις οποίες δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 67 του ν. 4270/2014 περί πολυετών υποχρεώσεων.» (Β’ 1137).

28. Την υπ’ αρ. 943/42/16.4.2025 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.).

29. Το υπ’ αρ. 11852/7.5.2025 έγγραφο του Τμήματος Κρατικών Ενισχύσεων της Διεύθυνσης Προϋπολογισμού και Δημοσιονομικών Αναφορών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.

30. Την υπό στοιχεία ΓΝ 042/2025 γνωμοδότηση της Κεντρικής Μονάδας Κρατικών Ενισχύσεων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.

31. Την υπ’ αρ. 347328/17.4.2025 βεβαίωση δέσμευσης πίστωσης της Δ.ΥΠ.Α.

32. Την υπ’ αρ. 01-00/5192/16.4.2025 απόφαση ανάληψης υποχρέωσης της Δ.ΥΠ.Α. (ΑΔΑ: ΡΞ8Θ4691Ω2-22Σ).

33. Την υπ’ αρ. 11170/29.4.2025 εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.

34. Το γεγονός ότι με τις διατάξεις της παρούσας θεσπίζεται νέα διοικητική διαδικασία με επίσημο τίτλο «Ειδικό πρόγραμμα απασχόλησης 100 ανέργων, στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.».

35. Το γεγονός ότι από τις διατάξεις της παρούσας προκαλείται δαπάνη ύψους έως του ποσού του ενός εκατομμυρίου οκτακοσίων εξήντα χιλιάδων ευρώ (1.860.000,00 €), η οποία βαρύνει τον προϋπολογισμό της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΚΑΕ 2493 «Επιχορηγήσεις για την καταπολέμηση της ανεργίας») και κατανέμεται σε ετήσια βάση ως εξής:

– για το έτος 2025: έως 770.000,00 €,

– για το έτος 2026: έως 1.090.000,00 €,

Αποφασίζουμε:

Την κατάρτιση ειδικού προγράμματος απασχόλησης 100 ανέργων στον Οργανισμό Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.), ως ακολούθως:

Άρθρο 1
Στόχος και αντικείμενο του προγράμματος

1. Το πρόγραμμα έχει ως στόχο την άμεση αντιμετώπιση της ανεργίας εγγεγραμμένων ανέργων στο Ψηφιακό Μητρώο Ανέργων της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.), βάσει των στοιχείων της εγγεγραμμένης ανεργίας της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης.

2. Αντικείμενο του προγράμματος είναι η απασχόληση 100 ανέργων (εφεξής ωφελούμενοι/ες), μέσω της τοποθέτησής τους, σε θέσεις πλήρους απασχόλησης στον Οργανισμό Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.) (εφεξής Φορέας Υποδοχής), σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 2 της παρούσας. Στο πλαίσιο αυτό περιλαμβάνονται οι ενέργειες ορισμού του Φορέα Υποδοχής, οι κατηγορίες, οι κλάδοι και οι ειδικότητες σύμφωνα με το π.δ. 85/2022, όπως ισχύει (Α’ 232), η κατάταξη και η σύζευξη των ανέργων με τις θέσεις εργασίας του Φορέα Υποδοχής ή και Υπηρεσιών Τοποθέτησης, η χρονική διάρκεια και οι όροι της απασχόλησης, η χρηματοδότηση του προγράμματος και οι αμοιβές των ωφελουμένων.

Άρθρο 2
Ρόλος της Δ.ΥΠ.Α. – Φορέας Υποδοχής -Αμοιβές ωφελουμένων

1. Αρμόδιος φορέας για την υλοποίηση διαχείριση και παρακολούθηση του «Ειδικού προγράμματος απασχόλησης 100 ανέργων στον Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.», είναι η Δ.ΥΠ.Α., η οποία εκδίδει δημόσια πρόσκληση που εξειδικεύει τις λεπτομέρειες εφαρμογής του. Επίσης, η Δ.ΥΠ.Α. είναι φορέας αρμόδιος για την υποδοχή των ηλεκτρονικών αιτήσεων των ωφελουμένων και την κατάρτιση του πίνακα ωφελουμένων, τη σύζευξη των ωφελουμένων με τις θέσεις απασχόλησης του Φορέα Υποδοχής/ή και Υπηρεσίες Τοποθέτησης, τη διενέργεια δειγματοληπτικών επιτόπιων επαληθεύσεων στον Φορέα Υποδοχής/ή και στις Υπηρεσίες Τοποθέτησης και την καταβολή των αμοιβών στους ωφελούμενους και των ασφαλιστικών εισφορών στον Φορέα Υποδοχής/ή και στις Υπηρεσίες Τοποθέτησης.

2. Ως Φορέας Υποδοχής ή/και Υπηρεσίες Τοποθέτησης ορίζεται ο Οργανισμός Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.), ο οποίος δεν ασκεί οικονομική δραστηριότητα, υπό την έννοια ότι χρηματοδοτείται για την άσκηση δραστηριοτήτων που εμπίπτουν στις ουσιώδεις λειτουργίες του κράτους, στο πλαίσιο άσκησης δημόσιας εξουσίας. Προς τον σκοπό αυτό, συμπληρώνει τη λίστα ελέγχου περί ύπαρξης κρατικής ενίσχυσης (Παράρτημα).

Ο ως άνω Φορέας Υποδοχής ή/και Υπηρεσίες Τοποθέτησης εξειδικεύονται και καθορίζονται βάσει του άρθρου 3 της παρούσας. Ο αριθμός των συνολικών θέσεων του ειδικού προγράμματος αναμένεται να ανέλθει έως τις 100.

Ο ανωτέρω Φορέας Υποδοχής/ή και Υπηρεσίες Τοποθέτησης απασχολεί τους ωφελούμενους και πιστοποιεί την απασχόλησή τους στη Δ.ΥΠ.Α., προκειμένου να καταβληθεί το μισθολογικό και μη μισθολογικό κόστος. Επιπλέον, συμμορφώνεται με τις διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας και ιδίως εκείνες του Κανονισμού (ΕΕ) 2016/679 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 27 ης Απριλίου 2016, για την προστασία των φυσικών προσώπων έναντι της επεξεργασίας των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα και για την ελεύθερη κυκλοφορία των δεδομένων αυτών και την κατάργηση της Οδηγίας 95/46/ΕΚ (Γενικός Κανονισμός για την Προστασία Δεδομένων – ΓΚΠΔ/General Data Protection Regulation – GDPR) – της νόμιμης συλλογής, τήρησης και φύλαξης των πληροφοριακών στοιχείων (microdata) των ωφελουμένων, τα οποία προστατεύονται ως δεδομένα προσωπικού χαρακτήρα και τα οποία διαβιβάζει στη Δ.ΥΠ.Α.

3. Οι ακαθάριστες μηνιαίες αποδοχές των ωφελουμένων ανέρχονται σε 1.300 ευρώ. Οι ωφελούμενοι δύνανται να ενταχθούν στα εβδομαδιαία προγράμματα εργασίας του Φορέα Υποδοχής, ήτοι σαββατοκύριακα, αργίες, κυλιόμενο ωράριο, νυχτερινές βάρδιες, υπερωρίες και εξαιρέσιμες ώρες απασχόλησης κ.λπ., μόνο με την έγγραφη συναίνεσή τους και υπό την προϋπόθεση ότι ο φορέας θα καλύψει την επιπλέον δαπάνη.

Άρθρο 3
Διαδικασία ένταξης – Διάρκεια και όροι απασχόλησης

1. Ο Φορέας Υποδοχής υποβάλει στη Δ.ΥΠ.Α., μέσα σε αποκλειστική προθεσμία τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, αίτημα ένταξης στο πρόγραμμα, στο οποίο περιλαμβάνονται τρία (3) παραρτήματα, ως εξής:

α) Παράρτημα I, στο οποίο αναγράφονται: η Περιφερειακή Ενότητα, ο Φορέας Υποδοχής ή/και η Υπηρεσία Τοποθέτησης, σύμφωνα με το άρθρο 2 της παρούσας, και ο αριθμός των θέσεων.

β) Παράρτημα II, στο οποίο αναλυτικά αναφέρονται τα ειδικά και γενικά προσόντα της θέσης.

γ) Παράρτημα III, στο οποίο αναλυτικά αναφέρονται τα τυχόν πρόσθετα προσόντα της θέσης.

Το αίτημα ένταξης στο πρόγραμμα για τη δήλωση περί μη άσκησης οικονομικής δραστηριότητας, με την έννοια της παροχής αγαθών ή υπηρεσιών στην αγορά, συνοδεύεται από τη λίστα ελέγχου (Παράρτημα), το οποίο επισυνάπτεται στην παρούσα.

2. Κατόπιν ο Διοικητής της Δ.ΥΠ.Α. εκδίδει τη σχετική απόφαση ένταξης στο ανωτέρω πρόγραμμα. Μετά την έκδοση της απόφασης η Δ.ΥΠ.Α. καταρτίζει και εκδίδει τη δημόσια πρόσκληση.

3. Η συνολική χρονική διάρκεια απασχόλησης των ωφελούμενων ορίζεται σε δώδεκα (12) μήνες.

4. Οι ωφελούμενοι απασχολούνται στον Φορέα Υποδοχής ή/και στην Υπηρεσία Τοποθέτησης σύμφωνα με το γενικό ή ειδικό θεσμικό πλαίσιο που τον διέπει.

Άρθρο 4
Ωφελούμενοι του προγράμματος – Προϋποθέσεις ένταξης

1. Οι ωφελούμενοι του προγράμματος πρέπει να πληρούν σωρευτικά τις κάτωθι προϋποθέσεις:

α. Να είναι άνεργοι, εγγεγραμμένοι στο Ψηφιακό Μητρώο της Δ.ΥΠ.Α. κατά την ημερομηνία δημοσίευσης της δημόσιας πρόσκλησης και μετά, χωρίς να είναι απαραίτητο να συντρέχουν στο πρόσωπό τους οι προϋποθέσεις χορήγησης επιδόματος ανεργίας.

β. Να έχουν συμπληρώσει το τυποποιημένο έντυπο εξατομικευμένης προσέγγισης και να διαθέτουν συμπληρωμένο Ψηφιακό Ατομικό Σχέδιο Δράσης (ΑΣΔ).

γ. Να είναι Έλληνες πολίτες, πολίτες κρατών – μελών της Ε.Ε. (ν. 2431/1996, Α’ 175), Βορειοηπειρώτες, ομογενείς και ομογενείς που προέρχονται από την Κωνσταντινούπολη και από τα νησιά Ίμβρο και Τένεδο, χωρίς να απαιτείται πιστοποιητικό ελληνικής ιθαγένειας, υπό την προϋπόθεση ότι η ιδιότητά τους ως Ελλήνων κατά το γένος και τη συνείδηση αποδεικνύεται με άλλους τρόπους (ν.δ. 3832/1958, Α’ 128).

Για τους πολίτες κρατών μελών της Ε.Ε. απαιτείται η γνώση της ελληνικής γλώσσας σε βαθμό επαρκή για την άσκηση των καθηκόντων του οικείου κλάδου, η οποία αποδεικνύεται με πιστοποιητικό ελληνομάθειας (ν. 4027/2011, άρθρο 9) που χορηγείται από το Κέντρο ελληνικής γλώσσας:
α) ΥΠ.ΠΑΙ.Θ.Α. Ανδρέα Παπανδρέ-ου 37, Τ.Κ. 151 80 Αθήνα και
β) Καραμαούνα 1, Πλ. Σκρα, Τ.Κ. 551 32 Θεσσαλονίκη, των κατωτέρω επιπέδων: Α’ ΕΠΙ-ΠΕΔΟ/Α2 ΕΠΙΠΕΔΟ (Σ.Ε.): Για την Κατηγορία Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (Υ.Ε.). Β’ ΕΠΙΠΕΔΟ/Β1 ΕΠΙΠΕΔΟ (Σ.Ε.): Για την Κατηγορία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Ε.) μη Διοικητικού Προσωπικού ή και Εργατοτεχνικού Προσωπικού. Γ’ ΕΠΙΠΕΔΟ/Β2 ΕΠΙΠΕΔΟ (Σ.Ε.): Για την Κατηγορία Πανεπιστημιακής (Π.Ε.) και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Τ.Ε.), μη Διοικητικού Προσωπικού και για την Κατηγορία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Δ.Ε.) Διοικητικού Προσωπικού. Δ’ ΕΠΙΠΕΔΟ/Γ1 ΕΠΙΠΕΔΟ (Σ.Ε.): Για την Κατηγορία Πανεπιστημιακής (Π.Ε.) και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Τ.Ε.) Διοικητικού Προσωπικού. Επίσης, αποδεικνύεται με αντίστοιχο πιστοποιητικό του Σχολείου της Ελληνικής Γλώσσας του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (Πανεπιστημιούπολη, Θεσσαλονίκη, Τ.Κ. 54006), το οποίο χορηγείται ύστερα από σχετική εξέταση του υποψηφίου ή από άλλη σχολή ή σχολείο ελληνικής γλώσσας.

δ. Να μην έχουν συμπληρώσει τον απαιτούμενο συντάξιμο χρόνο για θεμελίωση πλήρους συνταξιοδοτικού δικαιώματος λόγω γήρατος, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, κατά την υπόδειξή τους από το αρμόδιο ΚΠΑ2. Τα ανωτέρω βεβαιώνονται από υπεύθυνη δήλωσή τους, στην οποία αναγράφεται ρητά ότι δεν έχουν θεμελιώσει πλήρες συνταξιοδοτικό δικαίωμα και ότι δεν έχουν υποβάλει αίτηση για λήψη σύνταξης λόγω γήρατος.

2. Οι ωφελούμενοι του προγράμματος πρέπει: α) Να μην έχουν καταδικαστεί για κακούργημα και σε οποιαδήποτε ποινή για κλοπή, υπεξαίρεση (κοινή ή στην υπηρεσία), απάτη, εκβίαση, πλαστογραφία, απιστία δικηγόρου, δωροδοκία, καταπίεση, απιστία περί την υπηρεσία, παράβαση καθήκοντος, καθ’ υποτροπή συκοφαντική δυσφήμηση, καθώς και για οποιοδήποτε έγκλημα κατά της γενετήσιας ελευθερία τους έγκλημα οικονομικής εκμετάλλευσης της γενετήσιας ζωής, β) να μην είναι υπόδικοι που έχουν παραπεμφθεί με τελεσίδικο βούλευμα ή κατ’ άλλον νόμιμο τρόπο (άρθρο 43 του ν. 4139/2013) για κακούργημα ή για πλημμέλημα της περ. α, έστω και αν το αδίκημα αυτό έχει παραγραφεί, γ) να μην έχουν στερηθεί λόγω καταδίκης τα πολιτικά τους δικαιώματα και για όσο χρόνο διαρκεί η στέρηση αυτή, δ) να μην τελούν υπό στερητική δικαστική συμπαράσταση (πλήρη ή μερική), υπό επικουρική δικαστική συμπαράσταση (πλήρη ή μερική) και υπό τις δύο αυτές καταστάσεις, ε) να μην έχουν απολυθεί από θέση δημόσιας υπηρεσίας ή Ο.Τ.Α. ή άλλου Νομικού Προσώπου του Δημοσίου τομέα, λόγω επιβολής της πειθαρχικής ποινής της οριστικής παύσεως ή λόγω καταγγελίας της σύμβασης εργασίας για σπουδαίο λόγο, οφειλόμενο σε υπαιτιότητα του εργαζομένου, αν δεν παρέλθει πενταετία από την απόλυση, στ) προκειμένου για ειδικότητες βοηθητικού ή ανειδίκευτου προσωπικού, εξαιρούνται από το κώλυμα οι υποψήφιοι που έχουν εκτίσει την ποινή ή τα μέτρα ασφαλείας που τους έχουν επιβληθεί, έχουν αρθεί ή έχουν απολυθεί υπό όρους.

3. Κριτήρια κατάταξης των ωφελούμενων αποτελούν τα ακόλουθα:

i. Χρονικό διάστημα συνεχόμενης εγγεγραμμένης ανεργίας ωφελούμενου, ένα (1) μόριο ανά πλήρη μήνα, με ανώτατο όριο τους δώδεκα (12) μήνες και ανώτατο αριθμό μορίων τα (δώδεκα) 12,

ii. ετήσιο δηλωθέν εισόδημα (συμπεριλαμβανομένου και του αυτοτελούς εισοδήματος) του φορολογικού έτους, όπως η δημόσια πρόσκληση ορίζει ως εξής:

α) Ατομικό0 – 3.500,00 ευρώΤριάντα (30) μόρια
β) Οικογενειακό0 – 7.000,00 ευρώ
α) Ατομικό3.500,01 – 5.000,00 ευρώΕίκοσι πέντε (25) μόρια
β) Οικογενειακό7.000,01 – 10.000,00 ευρώ
α) Ατομικό5.000,01 – 8.000,00 ευρώΕίκοσι (20) μόρια
β) Οικογενειακό10.000,01 – 16.000,00 ευρώ
α) Ατομικό8.000,01 – 12.000,00 ευρώΔέκα (10) μόρια
β) Οικογενειακό16.000,01 – 26.000,00 ευρώ
α) Ατομικό12.000,01 ευρώ και άνωΜηδέν (0) μόρια
β) Οικογενειακό26.000,01 ευρώ και άνω

iii. Ηλικία

18 έως 29 ετώνΣαράντα πέντε (45) μόρια
30 έως 44 ετώνΤριάντα πέντε (35) μόρια
45 έως 54 ετώνΕίκοσι πέντε (25) μόρια
55 ετών και άνωΔεκαπέντε (15) μόρια

iv. Αριθμός ανήλικων τέκνων: δέκα (10) μόρια για κάθε ανήλικο τέκνο.

4. Το σύστημα επιλογής βασίζεται στη μοριοδότηση των παραπάνω κριτηρίων, στον καθορισμό τυχόν δικαιολογητικών που πρέπει να υποβληθούν από τους δυνητικά ωφελούμενους, στον ορισμό μηχανισμού ελέγχου των δικαιολογητικών αυτών και στη βαθμολόγηση, κατάταξη και τοποθέτηση των υποψηφίων σε αντίστοιχες θέσεις με τη χρήση μηχανογραφικού λογισμικού. Όλα τα παραπάνω εξειδικεύονται στη σχετική δημόσια πρόσκληση που καταρτίζει η Δ.ΥΠ.Α., η οποία εκδίδεται κατόπιν έγκρισης του Α.Σ.Ε.Π. Το Α.Σ.Ε.Π. εγκρίνει ή τροποποιεί το σχέδιο της σχετικής πρόσκλησης μέσα σε αποκλειστική προθεσμία πέντε (5) εργάσιμων ημερών από την περιέλευση του αντίστοιχου σχεδίου σε αυτό.

Άρθρο 5
Διαδικασία υποβολής αιτήσεων και κατάρτιση Πίνακα Κατάταξης Ανέργων

1. Οι δυνητικά ωφελούμενοι, κατόπιν σχετικής δημόσιας πρόσκλησης της Δ.ΥΠ.Α., καλούνται να υποβάλουν αποκλειστικά με ηλεκτρονικό τρόπο, μία αίτηση συμμετοχής για την απασχόλησή τους στις προκηρυσσόμενες θέσεις μίας μόνο κατηγορίας εκπαίδευσης (Π.Ε., Τ.Ε., Δ.Ε., Υ.Ε.), επιλέγοντας από μία (1) μέχρι τρεις (3) συνολικά υπηρεσίες τοποθέτησης του φορέα υποδοχής.

2. Η ηλεκτρονική αίτηση αναρτάται στην ιστοσελίδα της Δ.ΥΠ.Α. (www.dypa.gov.gr). Σε περίπτωση υποβολής της αίτησης με τρόπο διαφορετικό από αυτόν που ορίζεται ρητά στη δημόσια πρόσκληση, ο υποψήφιος αποκλείεται από τον Πίνακα Κατάταξης Ανέργων και, κατά συνέπεια, από την τοποθέτηση που υλοποιείται βάσει αυτού.

3. Η ηλεκτρονική αίτηση υποβάλλεται μέσα στην προθεσμία που ορίζεται στη δημόσια πρόσκληση. Το εμπρόθεσμο αυτής κρίνεται με βάση την ημερομηνία της αποστολής της ηλεκτρονικής αίτησης στη Δ.ΥΠ.Α. Μετά τη λήξη της προθεσμίας δεν είναι δυνατή η υποβολή αιτήσεων.

4. Η ηλεκτρονική αίτηση του ανέργου επέχει θέση υπεύθυνης δήλωσης, σύμφωνα με το άρθρο 8 του ν. 1599/1986 (Α’ 75), όσον αφορά στα στοιχεία που περιλαμβάνονται και αναφέρονται σε αυτήν. Η ανακρίβεια των στοιχείων που δηλώνονται από τον υποψήφιο στην ηλεκτρονική αίτηση επισύρει τον αποκλεισμό του από τη διαδικασία και τις προβλεπόμενες ποινικές και διοικητικές κυρώσεις. Η αίτηση συμμετοχής συνιστά εξουσιοδότηση προς τη Δ.ΥΠ.Α. για τη χρήση και επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων του αιτούντος για τους σκοπούς της οικείας πρόσκλησης.

5. Ο άνεργος φέρει την ευθύνη της πλήρους και ορθής συμπλήρωσης της ηλεκτρονικής του αίτησης. Ειδικότερα, υποχρεούται να συμπληρώσει τα σχετικά πεδία της ηλεκτρονικής αίτησης με τα στοιχεία που ορίζονται στη δημόσια πρόσκληση και αντιστοιχούν σε προτιμήσεις υπηρεσιών τοποθέτησης και κριτήρια κατάταξης σύμφωνα με την παρ. 3 του άρθρου 4 της παρούσας. Διόρθωση ή τροποποίηση ή συμπλήρωση των αιτήσεων για τυχόν ελλιπή στοιχεία – δικαιολογητικά, έστω και συμπληρωματικά ή διευκρινιστικά, επιτρέπεται με νέες αιτήσεις, οι οποίες υποβάλλονται σε αντικατάσταση των προηγουμένων οι οποίες και ακυρώνονται, μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής των ηλεκτρονικών αιτήσεων. Στην αίτηση δηλώνεται, επίσης, ότι ο/η αιτών/ουσα υποψήφιος/α έχει λάβει γνώση και αποδέχεται τους όρους του παρόντος προγράμματος και της σχετικής Δημόσιας Πρόσκλησης. Μετά τη λήξη της διαδικασίας υποβολής αιτήσεων ο/η υποψήφιος/α μπορεί να εκτυπώσει την ηλεκτρονική αίτησή του/της, στην οποία περιλαμβάνονται ο αριθμός και η ημερομηνία της ηλεκτρονικής υποβολής.

6. Η Δ.ΥΠ.Α. επεξεργάζεται ηλεκτρονικά τις αιτήσεις των ανέργων, υποψηφίων για την απασχόλησή τους, ανά κατηγορία εκπαίδευσης, κλάδο και ειδικότητα, όπου απαιτείται, στο πλαίσιο του παρόντος προγράμματος και κατατάσσει με μηχανογραφικό τρόπο τους υποψηφίους σε προσωρινό πίνακα κατάταξης ανέργων. Στον πίνακα αυτόν αναγράφονται υποχρεωτικά ο αριθμός πρωτοκόλλου της ηλεκτρονικής αίτησης (κωδικός αριθμός ηλεκτρονικής αίτησης), η συνολική βαθμολογία των υποψηφίων, οι μονάδες που αντιστοιχούν σε καθένα από τα κριτήρια κατάταξης της παρ. 3 του άρθρου 4 της παρούσας, η σειρά κατάταξης με βάση τη συνολική βαθμολόγηση των κριτηρίων, η ειδικότητα των υποψηφίων, οι δηλωθείσες προτιμήσεις και ο φορέας υποδοχής ή/ και υπηρεσία τοποθέτησης. Κρίσιμος χρόνος συνδρομής των προϋποθέσεων συμμετοχής στη διαδικασία και των κριτηρίων που λαμβάνονται υπόψη για την κατάταξη των υποψηφίων στον φορέα υποδοχής, είναι ο χρόνος λήξης της προθεσμίας υποβολής των αιτήσεων συμμετοχής στην πρόσκληση για την κατάρτιση Πίνακα Κατάταξης Ανέργων.

7. Ο πίνακας της ανωτέρω παραγράφου, ο οποίος αποτελεί Προσωρινό Πίνακα Κατάταξης Ανέργων, καταρτίζεται από τη Δ.ΥΠ.Α. και υπογράφεται από τον Διοικητή της Δ.ΥΠ.Α. ή από άλλο όργανο που ορίζεται με απόφασή του. Η Δ.ΥΠ.Α. καταρτίζει επίσης πίνακα υποψηφίων, οι οποίοι αποκλείονται από τον Προσωρινό Πίνακα Κατάταξης Ανέργων, με αναφορά του συγκεκριμένου λόγου αποκλεισμού για κάθε υποψήφιο. Ο Προσωρινός Πίνακας Κατάταξης Ανέργων καθώς και ο Προσωρινός Πίνακας Αποκλειομένων αναρτώνται στον διαδικτυακό τόπο της Δ.ΥΠ.Α. και ανακοινώνεται η έκδοσή τους στον πίνακα ανακοινώσεων της αρμόδιας υπηρεσίας (ΚΠΑ2) της Δ.ΥΠ.Α.

8. Κατά των πινάκων της παρ. 7 του παρόντος επιτρέπεται η υποβολή, αποκλειστικά με ηλεκτρονικό μόνον τρόπο, ένστασης μέσα σε αποκλειστική προθεσμία τριών (3) εργάσιμων ημερών προς το Δ.Σ. της Δ.ΥΠ.Α., η οποία αρχίζει από την επόμενη ημέρα της ανάρτησης των πινάκων στον διαδικτυακό τόπο της Δ.ΥΠ.Α. Μετά τη λήξη της προθεσμίας δεν είναι δυνατή η υποβολή ενστάσεων. Οι λεπτομέρειες για την υποβολή και την εξέταση των ενστάσεων καθορίζονται στην οικεία πρόσκληση της Δ.ΥΠ.Α.

9. Κατόπιν εξέτασης των ενστάσεων από το Δ.Σ. της Δ.ΥΠ.Α. εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών, εγκρίνεται από τον Διοικητή της Δ.ΥΠ.Α. ή από άλλο όργανο που ορίζεται με απόφασή του, ο Οριστικός Πίνακας Κατάταξης Ανέργων, ο οποίος αναρτάται στον διαδικτυακό τόπο της Δ.ΥΠ.Α. και ανακοινώνεται η έκδοσή του στον πίνακα ανακοινώσεων της αρμόδιας υπηρεσίας (ΚΠΑ2) της Δ.ΥΠ.Α.

10. Οι άνεργοι που περιλαμβάνονται στον οριστικό πίνακα κατάταξης ανέργων οφείλουν να είναι εγγεγραμμένοι στο Ψηφιακό Μητρώο ανέργων της Δ.ΥΠ.Α., τόσο κατά την ημερομηνία υπόδειξής τους από τις αρμόδιες υπηρεσίες (ΚΠΑ2) της Υπηρεσίας στον Φορέα Υποδοχής ή/και στις Υπηρεσίες Τοποθέτησης, όσο και κατά την τοποθέτησή τους και την καταχώρισή τους στο πληροφοριακό σύστημα (ΠΣ) ΕΡΓΑΝΗ ΙΙ από τον Φορέα Υποδοχής ή/και τις Υπηρεσίες Τοποθέτησης.

11. Όσοι από την επόμενη ημέρα της προθεσμίας λήξης υποβολής των αιτήσεών τους απώλεσαν προσωρινά την ιδιότητα του ανέργου λόγω ενεργητικών πολιτικών απασχόλησης ή ασθένειας και την επανακτούν μέχρι την ημερομηνία υπόδειξης και τοποθέτησής τους στον Φορέα Υποδοχής ή/και στις Υπηρεσίες Τοποθέτησης, παραμένουν στον οριστικό πίνακα κατάταξης ανέργων με τα ίδια αρχικά κριτήρια κατάταξης. Τα ανωτέρω δεν ισχύουν για όσους απώλεσαν προσωρινά την ιδιότητα του ανέργου λόγω μη ανανέωσης του δελτίου ανεργίας τους ή λόγω ανάκλησης του δελτίου ανεργίας ή λόγω κυρώσεων από την αρμόδια υπηρεσία (ΚΠΑ2) της Δ.ΥΠ.Α.

Άρθρο 6
Επιλογή προσωπικού – Τοποθέτηση σε Υπηρεσίες Τοποθέτησης

1. Δικαίωμα τοποθέτησης σε θέσεις απασχόλησης στον Φορέα Υποδοχής ή/και στις υπηρεσίες Τοποθέτησης έχουν οι υποψήφιοι που έχουν ενταχθεί στον Οριστικό Πίνακα Κατάταξης Ανέργων και μόνο εφόσον διαθέτουν δελτίο ανεργίας σε ισχύ, τόσο κατά την υπόδειξή τους από το ΚΠΑ2 όσο και κατά την τοποθέτησή τους από τον Φορέα Υποδοχής ή/και τις Υπηρεσίες Τοποθέτησης, και υπό την προϋπόθεση ότι πληρούν τα τυπικά προσόντα που προβλέπονται στην οικεία δημόσια πρόσκληση.

2. Η επιλογή πραγματοποιείται από τη Δ.ΥΠ.Α., από τον Οριστικό Πίνακα Κατάταξης Ανέργων με βάση τη συνολική βαθμολογία των υποψηφίων και τις προτιμήσεις τους, σύμφωνα με τα οριζόμενα στην οικεία Δημόσια Πρόσκληση. Σε περίπτωση ισοβαθμίας στη συνολική βαθμολογία, προηγείται ο άνεργος που συγκεντρώνει τις περισσότερες μονάδες από το πρώτο κριτήριο κατάταξης και αν αυτές συμπίπτουν, από το δεύτερο κριτήριο και ούτω καθεξής από τα επιμέρους κριτήρια της παρ. 3 του άρθρου 4 της παρούσας. Αν και πάλι δεν καταστεί δυνατός ο καθορισμός της σειράς κατάταξης βάσει όλων των ανωτέρω, αυτή καθορίζεται σύμφωνα με τον χρόνο υποβολής της ηλεκτρονικής αίτησης.

3. Οι υποψήφιοι πρέπει, μετά την επιλογή τους, να υποβάλουν αυτοπροσώπως στον Φορέα Υποδοχής ή/ και στην Υπηρεσία Τοποθέτησης που θα απασχοληθούν όλα τα προβλεπόμενα από την οικεία πρόσκληση δικαιολογητικά. Η μη υποβολή των απαιτούμενων δικαιολογητικών επιφέρει τον αποκλεισμό τους. Ο Φορέας Υποδοχής ή/και η υπηρεσία Τοποθέτησης φέρει την ευθύνη ελέγχου: i. Των γενικών προσόντων τοποθέτησης, ii. των απαιτούμενων τυπικών προσόντων ανά κατηγορία εκπαίδευσης, κλάδο και ειδικότητα τοποθέτησης, iii. των τίτλων σπουδών – πρόσθετων προσόντων και iv. της συνδρομής των προϋποθέσεων του άρθρου 4, για το σύνολο των ωφελουμένων.

4. Ο Φορέας Υποδοχής ή/και η Υπηρεσία Τοποθέτησης υποχρεούται να προβεί στην ηλεκτρονική αναγγελία πρόσληψης (Ε3) των υποδειχθέντων από τα ΚΠΑ2 επιλεγέντων ανέργων, εντός εξήντα (60) ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία που ο ωφελούμενος προσκομίσει στον φορέα το συστατικό σημείωμα και στη συνέχεια να ενημερώσει τη Δ.ΥΠ.Α. για την ολοκλήρωση της διαδικασίας.

5. Ο Φορέας Υποδοχής ή/και οι Υπηρεσίες Τοποθέτησης, για τις περιπτώσεις των υποδειχθέντων ανέργων, οι οποίοι δεν αποδέχονται την τοποθέτησή τους σε αυτόν ή δεν προσκομίζουν τα αιτούμενα δικαιολογητικά ή δεν διαθέτουν τα τυπικά και τυχόν ειδικά προσόντα ή δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις του άρθρου 4 ή αποχωρούν οικειοθελώς, ενημερώνουν σχετικά το ΚΠΑ2 της Δ.ΥΠ.Α. και δύνανται να ζητήσουν την αντικατάστασή τους.

Οι υποδειχθέντες άνεργοι οι οποίοι δεν αποδέχονται τη θέση τοποθέτησης διαγράφονται οριστικά από τον ισχύοντα οριστικό πίνακα κατάταξης ανέργων. Η μη αποδοχή της θέσης τοποθέτησης επιφέρει κυρώσεις σύμφωνα με τον ν. 4921/2022 (Α’ 75) και την υπ’ αρ. 5274/114/27.9.2022 απόφαση του Διοικητή της Δ.ΥΠ.Α., και αποκλεισμό του από τη δυνατότητα συμμετοχής σε νέο ειδικό πρόγραμμα για το Δημόσιο που θα υλοποιήσει η Δ.ΥΠ.Α.

6. Οποιαδήποτε τυχόν διαφορά προκύψει μεταξύ του Φορέα Υποδοχής ή/και των Υπηρεσιών Τοποθέτησης, των ωφελούμενων και των Υπηρεσιών Απασχόλησης της Δ.ΥΠ.Α. επιλύεται βάσει του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (άρθρο 24 του ν. 2690/1999, Α’ 45).

7. Στην περίπτωση που ο Φορέας Υποδοχής ή/και η Υπηρεσία Τοποθέτησης δεν αποδεχθεί τον υποδειχθέντα από το ΚΠΑ2 άνεργο, δεν καλύπτεται η συγκεκριμένη θέση. Οι υποδειχθέντες άνεργοι που δεν τοποθετούνται με ευθύνη των φορέων υποδοχής τοποθετούνται, με απόφαση του Δ.Σ. της Δ.ΥΠ.Α., σε αντίστοιχη θέση άλλης Υπηρεσίας Τοποθέτησης, βάσει της αίτησής τους, καθ’ υπέρβαση του εγκεκριμένου σε αυτόν αριθμού θέσεων και με σύμφωνη γνώμη της Υπηρεσίας Τοποθέτησης.

8. Πρόωρη διακοπή της συμμετοχής ωφελούμενου στο πρόγραμμα από τον Φορέα Υποδοχής ή/και την Υπηρεσία Τοποθέτησης δύναται να πραγματοποιηθεί σε περιπτώσεις ανωτέρας βίας ή σπουδαίου υπηρεσιακού λόγου (ενδεικτικά: απιστία στην υπηρεσία, ανάρμοστη συμπεριφορά, αδικαιολόγητη απουσία από την υπηρεσία) με αιτιολογημένη έκθεση του Φορέα Υποδοχής ή/ και της Υπηρεσίας Τοποθέτησης κοινοποιούμενη στον δικαιούχο και στη Δ.ΥΠ.Α. Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο Φορέας Υποδοχής ή και η Υπηρεσία Τοποθέτησης δύναται να τον αντικαταστήσει από τον πίνακα επιλαχόντων. Σε περιπτώσεις σπουδαίου υπηρεσιακού λόγου, ο ωφελούμενος δύναται να διαγραφεί από το Μητρώο ωφελούμενων του προγράμματος κατόπιν απόφασης του Δ.Σ. της Δ.ΥΠ.Α. ή άλλου οργάνου που ορίζεται με απόφαση του Διοικητή.

9. Στις περιπτώσεις πρόωρης διακοπής της συμμετοχής ωφελούμενου στο πρόγραμμα για λόγους ανωτέρας βίας που αφορούν στον Φορέα Υποδοχής ή/και στην Υπηρεσία Τοποθέτησης, η θέση δεν καλύπτεται από έτερο ωφελούμενο. Ο ωφελούμενος τοποθετείται, με απόφαση του Δ.Σ. της Δ.ΥΠ.Α., σε αντίστοιχη θέση άλλης Υπηρεσίας Τοποθέτησης, βάσει της αίτησής του ή άλλης επιλογής του, καθ’ υπέρβαση του εγκεκριμένου σε αυτόν αριθμού θέσεων και με τη σύμφωνη γνώμη της νέας Υπηρεσίας Τοποθέτησης.

10. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση πρόωρης διακοπής της συμμετοχής ωφελούμενου στο πρόγραμμα, για λόγους που δεν οφείλονται στον ίδιο, από τον Φορέα Υποδοχής ή/και την Υπηρεσία Τοποθέτησης εκτός των αναφερομένων στην παρ. 9, η θέση δεν καλύπτεται από έτερο ωφελούμενο. Ο ωφελούμενος τοποθετείται, με απόφαση του Δ.Σ. της Δ.ΥΠ.Α., σε αντίστοιχη θέση άλλης Υπηρεσίας Τοποθέτησης, βάσει της αίτησής του ή άλλης επιλογής του, καθ’ υπέρβαση του εγκεκριμένου σε αυτόν αριθμού θέσεων και με τη σύμφωνη γνώμη της νέας Υπηρεσίας Τοποθέτησης.

11. Με την παρέλευση του προβλεπόμενου χρόνου του προγράμματος, η απασχόληση εκάστου ωφελούμενου λήγει αυτοδικαίως, χωρίς καμία αποζημίωση και χωρίς να απαιτείται η έκδοση διαπιστωτικής πράξης. Ο Φορέας Υποδοχής έχει την υποχρέωση, με τη λήξη του προγράμματος, να χορηγεί στους ωφελούμενους Βεβαίωση Χρόνου Απασχόλησης.

12. Το Α.Σ.Ε.Π. εποπτεύει την τήρηση των αρχών της αντικειμενικότητας και της διαφάνειας και ελέγχει τη νομιμότητα των διαδικασιών επιλογής των ανέργων. Αν κατά τον έλεγχο διαπιστωθεί ότι δεν συντρέχουν οι προϋποθέσεις επιλογής ή δεν αποδεικνύονται τα κριτήρια βάσει των οποίων ο υποψήφιος κατατάχτηκε στον Οριστικό Πίνακα Κατάταξης, η ένταξή του ανακαλείται υποχρεωτικά με απόφαση του αρμόδιου οργάνου του Φορέα Υποδοχής ή/και της Υπηρεσίας Τοποθέτησης και ενημερώνεται σχετικά η Δ.ΥΠ.Α. Για τυχόν διαφορές που αφορούν θέματα αμφισβήτησης τυπικών προσόντων μεταξύ των ωφελούμενων και του Φορέα Υποδοχής ή/και της Υπηρεσίας Τοποθέτησης, αρμόδιο όργανο είναι το Α.Σ.Ε.Π. Η Δ.ΥΠ.Α. και ο Φορέας Υποδοχής ή/και οι Υπηρεσίες Τοποθέτησης κοινοποιούν αμελλητί στο Α.Σ.Ε.Π. τα σχετικά δικαιολογητικά/έγγραφα που απαιτούνται για να προβεί στις προβλεπόμενες από τις αρμοδιότητές του ενέργειες.

13. Σε περίπτωση που διαπιστωθεί παράβαση όρου ή όρων ή προϋποθέσεων, μετά από οποιαδήποτε καταβολή ποσού της επιχορήγησης, εφαρμόζονται οι διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν. 4978/2022, Α’ 190).

Άρθρο 7
Επιλέξιμες δαπάνες

1. Η Δ.ΥΠ.Α. στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος «Ειδικό πρόγραμμα απασχόλησης 100 ανέργων, στον Οργανισμό Πληρωμών και Ελέγχου Κοινοτικών Ενισχύσεων Προσανατολισμού και Εγγυήσεων (Ο.Π.Ε.Κ.Ε.Π.Ε.).», καλύπτει:

α. Τις ακαθάριστες αποδοχές (εισφορές ασφαλισμένου και καθαρές αμοιβές) των ωφελουμένων που απασχολούνται στον Φορέα Υποδοχής, οι οποίες είναι σύμφωνες με την ειδικότητά τους. Στις ακαθάριστες αποδοχές συμπεριλαμβάνεται και ο Φόρος Μισθωτών Υπηρεσιών και το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας του άρθρου 18 του ν. 4354/2015 (Α’ 176) όπου προβλέπεται,

β. τις ασφαλιστικές – εργοδοτικές εισφορές του Φορέα Υποδοχής,

γ. τις δαπάνες που προκαλούνται για την ειδική παροχή προστασίας της μητρότητας, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 36 του ν. 4808/2021 (Α’ 101).

2. Οι ωφελούμενοι ασφαλίζονται στον e-ΕΦΚΑ για κύρια σύνταξη, υγειονομική περίθαλψη, επικουρική ασφάλιση και εφάπαξ παροχή, ανάλογα με την κατηγορία εκπαίδευσης, τον κλάδο και την ειδικότητα στην οποία απασχολούνται και λαμβάνουν τα προβλεπόμενα στην παρ. 4 του άρθρου 2, ανώτατα μηνιαία ποσά για είκοσι πέντε (25) ημέρες. Σε περίπτωση ωφελουμένων που απασχολούνται σε εργασίες και ειδικότητες ή χώρους εργασίας για τους οποίους προκύπτει ασφάλιση στον Κανονισμό Βαρέων και Ανθυγιεινών Επαγγελμάτων, καταβάλλονται οι προβλεπόμενες ασφαλιστικές εισφορές σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Σε περίπτωση ωφελουμένων που υπάγονται στην ασφάλιση του ΤΕΚΑ, καταβάλλονται οι προβλεπόμενες εισφορές υπέρ του φορέα αυτού.

3. Επιλέξιμη δαπάνη αποτελεί και η προβλεπόμενη εισφορά του άρθρου 89Γ, παρ. 1 και 5, του ν. 3996/2011 (Α’ 170).

4. Οι ωφελούμενοι δύνανται να ενταχθούν στα εβδομαδιαία προγράμματα εργασίας του φορέα υποδοχής ή και των υπηρεσιών τοποθέτησης που δημιουργούν πρόσθετο μισθολογικό κόστος υπό την προϋπόθεση ότι ο φορέας θα καλύψει την επιπλέον δαπάνη.

5. Εκτός από τις επιλέξιμες δαπάνες που ορίζονται στο παρόν άρθρο, η Δ.ΥΠ.Α. δεν υποχρεούται να καταβάλει οποιαδήποτε άλλη παροχή, αποζημίωση ή ενίσχυση στους ωφελούμενους.

6. Για κάθε ημέρα απουσίας που δεν οφείλεται σε άσκηση νόμιμου δικαιώματος (άδεια, βραχυχρόνια αναρρωτική άδεια, ανυπαίτιο κώλυμα των άρθρων 657 και 658 του Αστικού Κώδικα) το οποίο δικαιολογεί αμοιβή, περικόπτονται αντίστοιχα οι ακαθάριστες αποδοχές, υπό την επιφύλαξη της παρ. 3 του άρθρου 2 της παρούσας.

Άρθρο 8
Διαδικασία καταβολής σε ωφελούμενους των αποδοχών και των ασφαλιστικών εισφορών

1. Μετά τη λήξη κάθε μήνα απασχόλησης, ο Φορέας Υποδοχής ή/και οι Υπηρεσίες Τοποθέτησης υποβάλλουν, μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, στο αρμόδιο ΚΠΑ2 τα παρακάτω δικαιολογητικά:

α. Βεβαίωση υπογεγραμμένη από τον νόμιμο εκπρόσωπο του φορέα, στην οποία δηλώνεται ότι το πρόγραμμα υλοποιείται σύμφωνα με τους όρους της παρούσας και της δημόσιας πρόσκλησης,

β. μηνιαία συγκεντρωτική κατάσταση, υπογεγραμμένη από τον νόμιμο εκπρόσωπο του επιβλέποντος φορέα, στην οποία αναφέρονται τα ακόλουθα στοιχεία του ωφελούμενου:

i. Ονοματεπώνυμο και όνομα πατέρα και μητέρας,

ii. Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (Α.Φ.Μ.),

iii. Αριθμός Μητρώου Κοινωνικής Ασφάλισης (Α.Μ.Κ.Α.),

iv. Αριθμός Μητρώου (Α.Μ.) Ηλεκτρονικού Εθνικού Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (e-ΕΦΚΑ),

v. Κωδικός πακέτου κάλυψης ασφαλισμένου – ωφελούμενου,

vi. Χρονολογία γέννησης,

vii. Ημερομηνία αναγγελίας έναρξης απασχόλησης στο ΠΣ ΕΡΓΑΝΗ,

viii. Αριθμός ημερών ασφάλισης,

ix. Μηνιαίες ασφαλιστικές εισφορές ωφελούμενου/ ασφαλισμένου,

x. Μηνιαίες ασφαλιστικές εισφορές φορέα υποδοχής,

xi. Συνολικές μηνιαίες ασφαλιστικές εισφορές (ωφελούμενου και φορέα υποδοχής),

xii. Φόρος Μισθωτών Υπηρεσιών (Φ.Μ.Υ.),

xiii. Καθαρές μηνιαίες αμοιβές ωφελούμενου, και

xiv. Αριθμός καταθετικού λογαριασμού σε μορφή IBAN, με υποχρεωτικά πρώτο δικαιούχο τον ωφελούμενο (μόνο για την πρώτη πληρωμή).

γ. Μηνιαίες ηλεκτρονικές Αναλυτικές Περιοδικές Δηλώσεις (Α.Π.Δ.), για τους ωφελούμενους του προγράμματος ξεχωριστά, οι οποίες θα συντάσσονται ειδικά για τις ανάγκες του προγράμματος,

δ. Σημείωμα πληρωμής Φ.Μ.Υ. και

ε. Ταυτότητα πληρωμής Τρεχουσών Εισφορών (Τ.Π.Τ.Ε.) e-ΕΦΚΑ και Φ.Μ.Υ.

2. Ο τρόπος υποβολής των ως άνω δικαιολογητικών καθορίζεται στην πρόσκληση.

3. Μετά τη διαδικασία της έγκρισης της πληρωμής, σύμφωνα με την πρόσκληση, η Δ.ΥΠ.Α. πιστώνει άμεσα τους λογαριασμούς των ωφελούμενων με τα ποσά που αντιστοιχούν στις καθαρές αμοιβές τους, βάσει της μηνιαίας κατάστασης της παρ. 1 του παρόντος άρθρου. Οι ασφαλιστικές εισφορές και ο Φ.Μ.Υ. καταβάλλονται μέσω ταυτότητας πληρωμής Τρεχουσών Εισφορών (Τ.Π.Τ.Ε.), όπως η Δημόσια Πρόσκληση ορίσει. Παραμένει η υποχρέωση υποβολής της Α.Π.Δ. από τον Φορέα Υποδοχής στον e-ΕΦΚΑ και προσκόμισής της στην αρμόδια Υπηρεσία της Δ.ΥΠ.Α.

Άρθρο 9
Υποχρεώσεις Φορέα Υποδοχής ή/και Υπηρεσίας Τοποθέτησης

1. Ο Φορέας Υποδοχής ή/και η Υπηρεσία Τοποθέτησης με πλήρη ευθύνη τους υποχρεούνται να διασφαλίζουν την ασφάλεια και υγεία των ωφελουμένων στον τόπο απασχόλησής τους ως προς όλες τις πτυχές και στο ίδιο επίπεδο προστασίας που παρέχεται και στους άλλους εργαζομένους, σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία για την υγεία και ασφάλεια στην εργασία.

2. Ο Φορέας Υποδοχής ή/και η Υπηρεσία Τοποθέτησης υποχρεούνται να αποτρέψουν κάθε μορφής βία και παρενόχληση σε βάρος των ωφελουμένων, που εκδηλώνεται κατά τη διάρκεια της απασχόλησής τους είτε συνδέεται με αυτήν είτε προκύπτει από αυτήν, συμπεριλαμβανομένης της βίας και παρενόχλησης λόγω φύλου και της σεξουαλικής παρενόχλησης, σύμφωνα τον ν. 4808/2021 (Α’ 101).

3. Ο Φορέας Υποδοχής ή/και η Υπηρεσία Τοποθέτησης υποχρεούνται να απασχολούν τους ωφελούμενους στους κλάδους και στις ειδικότητες για τις οποίες έχουν τοποθετηθεί.

4. Ο Φορέας Υποδοχής ή/και η Υπηρεσία Τοποθέτησης απασχολούν τους ωφελούμενους σε περιοχές αρμοδιότητας και σε τομείς δραστηριότητάς τους.

5. Ο Φορέας Υποδοχής ή/και η Υπηρεσία Τοποθέτησης υποχρεούνται να παρέχουν στους ωφελούμενους επαρκή και κατάλληλη εκπαίδευση για την εκτέλεση των καθηκόντων τους, καθώς και τις κατάλληλες οδηγίες αναφορικά με τους κινδύνους για την ασφάλεια και την υγεία τους.

6. Ο Φορέας Υποδοχής ή/και η Υπηρεσία Τοποθέτησης υποχρεούνται να μην αναθέτουν σε ωφελούμενους καθήκοντα τα οποία απαιτούν εξειδικευμένη γνώση και εμπειρία η οποία δεν προκύπτει από τον κλάδο και την ειδικότητά τους.

Άρθρο 10
Έλεγχος και παρακολούθηση

1. Τα αρμόδια όργανα (Δ.ΥΠ.Α., φορείς υποδοχής και υπηρεσίες τοποθέτησης) σύμφωνα με το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, λαμβάνουν τα αναγκαία μέτρα με σκοπό:

i. Τη χρηστή και αποτελεσματική διαχείριση των πόρων,

ii. την τήρηση των εθνικών και ενωσιακών διατάξεων,

iii. την ορθή υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου,

iv. την επιλεξιμότητα των δαπανών,

ν. την πρόληψη ή τη διαπίστωση τυχόν παραβάσεων και την επιβολή κυρώσεων,

vi. την ανάκτηση τυχόν αχρεωστήτως καταβληθέντων ποσών μετά τη διαπίστωση σχετικής παράβασης, και

vii. την εξασφάλιση επαρκούς διαδρομής ελέγχου, προκειμένου να διασφαλιστούν η αποτελεσματικότητα και η ορθή εφαρμογή του παρόντος προγράμματος.

2. Στο πλαίσιο του ειδικού προγράμματος της παρούσας, διενεργούνται από τη Δ.ΥΠ.Α., προς τους Φορείς Υποδοχής ή/και τις Υπηρεσίες Τοποθέτησης επιτόπιες επαληθεύσεις για την πιστοποίηση της απασχόλησης, καθώς και καθολικές διοικητικές επαληθεύσεις για την πιστοποίηση της απασχόλησης των ωφελουμένων και την ορθή καταβολή του μισθολογικού και μη μισθολογικού κόστους.

Οι επαληθεύσεις είναι επιτόπιες ή/και διοικητικές. Μετά το πέρας της επιτόπιας επαλήθευσης συντάσσεται η Έκθεση Επιτόπιας Επαλήθευσης και ενημερώνεται σχετικά ο εκάστοτε Φορέας Υποδοχής ή/και η Υπηρεσία Τοποθέτησης έχοντας τη δυνατότητα υποβολής αντιρρήσεων επί των αποτελεσμάτων της έκθεσης εντός προβλεπόμενων προθεσμιών. Οι επαληθεύσεις του προγράμματος διενεργούνται από υπαλλήλους της Δ.ΥΠ.Α. σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπ’ αρ. οικ. 3066/12.1.2023 κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Καθορισμός διαδικασίας, οργάνων, κατηγορίες προσωπικού και αποζημίωσης για τη διενέργεια ελέγχων των παροχών και προγραμμάτων της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (Δ.ΥΠ.Α.)» (Β’ 155).

Στο παρόν πρόγραμμα εφαρμόζεται το άρθρο 29 του ν. 4144/2013 (Α’ 88), σύμφωνα με το οποίο οι πάσης φύσεως διοικητικές αρχές, οι δικαστικές υπηρεσίες, οι δημόσιες υπηρεσίες, καθώς και οι υπηρεσίες της τοπικής αυτοδιοίκησης υποχρεούνται να παρέχουν κάθε αιτούμενη συνδρομή ιδιαίτερα με την παροχή στη Δ.ΥΠ.Α. στοιχείων και πληροφοριών για τη διευκόλυνση της άσκησης των αρμοδιοτήτων της. Επιπροσθέτως, κατά τη διάρκεια των επιτόπιων ελέγχων που διενεργούν υπάλληλοι της Δ.ΥΠ.Α. η ελεγκτική διαδικασία δεν παρακωλύεται από τους ελεγχόμενους. Ενδεχόμενη παρακώλυση δύναται να αποτελέσει λόγο απένταξής τους από το πρόγραμμα ή διακοπής της παροχής προς αυτούς. Οι ελεγκτές της Δ.ΥΠ.Α. δεν διώκονται και δεν ενάγονται για γνώμη που διατύπωσαν ή πράξη που διενήργησαν κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.

Άρθρο 11
Τήρηση κανόνων πληροφόρησης και δημοσιότητας

Η δημόσια πρόσκληση του προγράμματος δημοσιεύεται στην ιστοσελίδα του προγράμματος ΔΙΑΥΓΕΙΑ και αναρτάται στην ιστοσελίδα της Δ.ΥΠ.Α. Επίσης, συντάσσεται Δελτίο Τύπου, το οποίο αναρτάται στην ιστοσελίδα της Δ.ΥΠ.Α. στο διαδίκτυο (www.dypa.gov.gr) και αποστέλλεται μέσω του Γραφείου Τύπου της Δ.ΥΠ.Α. στον ημερήσιο τύπο.

Άρθρο 12
Τελικές διατάξεις

Στη δημόσια πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος η οποία καταρτίζεται και εκδίδεται από τη Δ.ΥΠ.Α. δύνανται να εξειδικεύονται περαιτέρω οι όροι του προγράμματος της παρούσας.

Η ισχύς της παρούσας απόφασης αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Η απόφαση αυτή να δημοσιευθεί στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Αθήνα, 25 Ιουνίου 2025

Οι Υπουργοί

Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΠΕΤΡΑΛΙΑΣ

Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης
ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ

Υφυπουργός Εσωτερικών
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΓΙΑΝΝΗ

Αγροτικής Ανάπτυξης και Τρόφιμων
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΤΣΙΑΡΑΣ